Adembenemende autorondreis in Zuid-Australië

Magische bergwereld

Verken het prachtige Grampians National Park.

Adembenemende kustlijn

Zie de Twelve Apostles langs de Great Ocean Road.

Nieuwe vrienden op Kangaroo Island

Ontmoet zeeleeuwen op het strand van Seal Bay.

Wauw! De Great Ocean Road is adembenemend mooi.

Op Kangaroo Island zie je niet alleen dieren, maar ook deze Remarkable Rocks.

Het strandpark van Lorne is een bezoekje waard.

Deze iconische weg op Kangaroo Island moet je gezien hebben.

Ook het Mornington Peninsula heeft vele pareltjes.

Dag 1-2 Vlucht van Brussel naar Melbourne

Australia, here we come! We vliegen met een overstap van Brussel naar Melbourne, het financiële hart van het land. Bij aankomst nemen we een taxi naar het hotel waar we de komende 3 nachten verblijven.

Dag 3-4 Verkenning van Melbourne

Melbourne is een multiculturele stad die heel wat te bieden heeft. Zo wordt Melbourne ook wel eens dé kunst- en cultuurstad van Australië genoemd. De smalle straatjes in het Central Business District herbergen een kleurenpalet aan muurschilderingen en graffiti, vaak met een onderliggende boodschap. Tijdens onze wandeling kruisen we de Yarra-rivier die door de stad kronkelt, bezoeken we de National Gallery of Victoria en gaan we shoppen in de hippe Fitzroy-wijk. En in het nabijgelegen badplaatsje St. Kilda gaan we pinguïns spotten!

Dag 5 Rit van Flinders

Na het oppikken van onze huurwagen kan onze selfdrive van start gaan. We hebben vandaag een 100 kilometer voor de boeg. De badplaats Flinders bevindt zich in het uiterste zuiden van Mornington Peninsula, een regio waar ruige kliffen, witte zandstranden, idyllische baaien, gekleurde strandhuisjes, maar ook tal van wijngaarden ons opwachten. Wist je dat deze plaats ook het enige natuurlijke thermale bad is van Australië?

Dag 6 Van Flinders naar Apollo Bay

We rijden allereerst van Flinders naar Sorrento waar we een korte ferryovertocht nemen naar Queenscliff, gelegen op Bellarine Peninsula. We maken een omweg naar Geelong voor een korte wandeling bij de haven en een bezoek aan het Wool Museum. Daarna rijden we verder naar Torquay, de toegangspoort naar de wereldberoemde Great Ocean Road. Vervolgens gaan we naar de badplaats Lorne, waar oeroude Norfolk-ceders het strandpark omzomen. Ons uiteindelijke doel van vandaag is echter Apollo Bay.

Dag 7 Op naar het regenwoud

Nabij Apollo Bay slingert de weg door de Otway Ranges, met zijn oeroude eucalyptusreuzen en metershoge varens. Hier maken we Tree Top Walk op 600 meter lange bruggen door de kruinen van het regenwoud (optioneel).

Verder naar Port Campbell

In het Port Campbell National Park bevinden zich de Twelve Apostles. Uit de woelige zee rijzen zo’n 65 meter hoge kalksteenrotsen uit de zee. Wat een schitterend zicht! Alternatief om dit te zien is een spectaculaire helikoptervlucht van 10 minuten (optioneel).

Dag 8 Rit naar Halls Gap

Vandaag hebben we een lange, maar mooie rit voor de boeg. Nabij Warrnambool beslissen we even te stoppen bij het Tower Hill Wildlife Reserve. In de krater van een uitgedoofde vulkaan zien we schattige koala’s, emoes, kangoeroes en vele vogels. Aansluitend verlaten we de kust en rijden we richting het Grampians National Park, met Halls Gap als de ideale uitvalsbasis. In het oosten zien we rode zandsteenrotsen, in het westen zien we weidse velden. Dat belooft voor morgen…

Dag 9 Excursie naar The Grampians

We gaan op ontdekking in het Grampians National Park. Wind en water hebben hier bizarre rotssculpturen gemaakt die we graag te voet ontdekken. Het populairste wandelgebied is de Wonderland Range met het Pinnacle uitzicht, de lokale Grand Canyon en de Grampians Peak Trail. Tijdens één van onze wandelingen kunnen we zelfs de indrukwekkende MacKenzie Falls zien. Vanop The Balconies genieten we dan weer van het panoramische zicht.

Dag 10 Langs de kust naar Robe

Via het kleine dorp Hamilton en de populaire omgeving van Mount Gambier rijden we terug naar de kust, richting Robe. Dit is een pittoresk haventje dat prachtig gelegen is aan de Limestone Coast. Hier slapen we één nachtje.

Dag 11 Via Coorong NP naar Kangaroo Island

We volgen de Princess Highway in noordelijke richting naar het Coorong National Park. In dit unieke park zijn enkele prachtige lagunes gescheiden van de oceaan door een smalle, maar 145 kilometer lange duinstrook. Er zijn dan ook veel watervogels te spotten. Later rijden we naar Fleurieu Peninsula om vanaf Cape Jervis de ferry te nemen naar Penneshaw, gelegen op Kangaroo Island. Meestal zijn hier ’s avonds kleine pinguïns te spotten, dus we wagen de komende 3 nachten onze kans.

Dag 12 Excursie naar het Flinders Chase NP

Kangaroo Island is het op twee na grootste eiland van Australië. Hier vind je op een relatief kleine oppervlakte de grootste concentratie van typische fauna en flora. We rijden naar het Flinders Chase National Park als daguitstap. Om elke bocht wacht ons een nieuw, waanzinnig landschap. We houden halt in Seal Bay om op het witte zandstrand, van dichtbij, kennis te maken met een grote kolonie zeeleeuwen.

Dag 13 Opnieuw naar het Flinders Chase NP

Het Flinders Chase National Park omvat eigenlijk het grootste deel van het eiland dus er is heel veel te ontdekken. Wij willen heel graag de Remarkable Rocks en de Admirals Arch zien. Deze laatste is echt een prachtig kunstwerk van Moeder Aarde.

Dag 14 Rit naar Adelaide

Het is tijd om Kangaroo Island te verlaten. We rijden bijgevolg terug naar Penneshaw om de ferry te nemen naar Cape Jervis. Maar vanaf Cape Jervis vatten we de rit aan naar Adelaide, de hoofdstad van South Australia en ook wel de City of Churches genoemd vanwege de aanwezigheid van vele kerken. We leveren onze huurwagen in en begeven ons naar het hotel voor onze 2 laatste overnachtingen op Australische bodem.

Dag 15 Verkenning van Adelaide

Van zodra we het hotel uitstappen voelen we de ontspannen sfeer van de stad. De stad is behoorlijk groen met vele historische plekjes. Wij bezoeken het South Australian Museum waar we een prachtige Aboriginal collectie zien. Onze hongerige magen vullen we met enkele lokale specialiteiten van de Central Market.

Dag 16-17 Vlucht huiswaarts

We hebben een avondvlucht, dus kunnen we nog wat relaxen. We nemen daarom de tram naar het sprookjesachtige voorstadje Glenelg dat vlak aan het strand gelegen is. Daarna is het tijd om naar de luchthaven te gaan en vliegen we van Adelaide terug naar Brussel.

We gaan zeker terug!

Onze reis naar Australië was gewoon perfect naar onze wensen uitgestippeld. Alles werd tot in de puntjes geregeld. We waren heel tevreden met de gekozen slaaplocaties en excursies! Er was maar 1 groot nadeel en dat was dat we terug naar huis moesten...

Mauroo V.

Onze Oceanië Experts

Soraya

sinds juli 2017
We travel not to escape life, but for life not to escape us.
Je zo klein voelen wanneer je de melkweg ziet in Nieuw-Zeeland zonder lichtvervuiling.

Heidi

sinds november 1995
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
Ondergedompeld worden in de authenticiteit van Vanuatu, het onbekende paradijs.