Brazilië: paradijs voor natuurliefhebbers

Verblijf in een floating lodge

Vaar met een kano naar je overwater cabin en slaap boven het kabbelende water

Indrukwekkende Iguaçu Falls

Breng een bezoek aan het grootste watervallencomplex van Zuid-Amerika

Chapada dos Veadeiros NP

Neem een verfrissende duik aan de voet van een waterval

Ontdek de indrukwekkende, krachtige Iguaçu watervallen.

Rio de Janeiro is een bruisende stad: levendig centrum, gezellige sfeer, prachtige uitzichtpunten, mooi strand,...

De Amazone is een prachtig stukje natuur, zowel voor rust- als actiezoekers.

Fan van dieren? De Pantanal zal je verbazen met z'n exotische diersoorten.

Dag 1 Vlucht Brussel - Amsterdam - Rio de Janeiro

We hebben een dagje vliegen voor de boeg, op naar ons Braziliaanse avontuur! Na een korte vlucht van Brussel naar Amsterdam nemen we een rechtstreekse vlucht naar Rio de Janeiro. Bij aankomst op de luchthaven voelen we de levendige, zuiderse sfeer. De gids staat ons met een grote glimlach op te wachten. We worden naar het hotel gebracht en vallen in een heerlijke, diepe slaap.

Dag 2 Rio de Janeiro

Vandaag ontdekken we het bruisende Rio. Ons bezoek begint bij de Metropolitan Cathedral. Hoewel deze betonnen piramide niet direct doet denken aan een kerk, zijn we toch verrast door de kleuren, lichtinval, het glas in lood,…

Daarna gaat het via het Aterro de Flamengo park richting de Suikerbroodberg. Deze 400 m hoge berg, bereiken we via 2 kabelbanen en biedt ons een 360 graden uitzicht op de stad. Een eerste glimp op het strand van Copacabana, de Guanabara baai en het beeld van Christus doet ons dromen om morgen verder te ontdekken.

Dag 3 Bezoek aan het Cristo-beeld op Corcovado

We beginnen bij hét icoon van de stad: het gigantische standbeeld van Jezus Christus (Cristo Redentor). Het beeld is 38 m hoog en torent 710 m boven de stad uit. Een schitterende wandeling door het tropische Tijuca park en 222 trappen later bereiken we de top van de berg waar hij ons met open armen ontvangt. Wat een verwelkoming! De omgeving boven is fe-no-me-naal. We komen ogen tekort: het imposante beeld, de sublieme uitzichten, de unieke sfeer die er heerst… Terug beneden genieten we met een Caipirinha in de hand van de relaxte sfeer op Copacabana Beach: jongens die een balletje trappen, vrouwen die zonnen in te kleine bikini’s…

Dag 4 Op naar het Amazonewoud

Op dag vier van onze rondreis verlaten we Rio en vertrekken we richting Manaus, het hart van het Braziliaanse Amazonewoud. Na een binnenlandse vlucht lijkt het alsof we terechtgekomen zijn in een compleet andere wereld. En deze wereld verkennen we ’s avonds op eigen tempo.

Dag 5-7 Uakari Lodge

Vandaag reizen we dieper het Amazonewoud in, naar de bekroonde Uakari Floating Lodge. Die ligt middenin het grootste beschermde ondergelopen zoetwaterbos en is enkel per kano bereikbaar. Op deze unieke locatie slapen we 3 nachten in een overwater cabin. Met maar 10 kamers, is dit een exclusieve en onvergetelijke ervaring!

De volgende dagen zijn we klaar voor wat actie en trekken we samen met onze gids op ontdekking. Hiken door de jungle, met een kano de natuur ervaren, nachtexcursies, dolfijnen spotten, wilde dieren zoeken of een boottochtje bij zonsondergang: wauw!

Dag 8 Naar Brasilia

We staan vroeg op, want er staat ons een drukke reisdag te wachten. We reizen van Tefé naar Manaus en dan verder naar Brasilia, de hoofdstad van het land. Het is een ultramoderne stad met pareltjes van hedendaagse architectuur. Vooral de ontwerpen van Oscar Niemeyer kunnen ons bekoren. We kunnen niet wachten om deze bruisende stad morgen verder te ontdekken.

Dag 9 Architectuur in Brasilia

Brazilië heeft al een onvergetelijke indruk op ons nagelaten wanneer we aankomen in de stad Brasilia. Maar hier hebben we, met de vreemde mysterieuze en vooral architectonische hoofdstad, nog een aparte indruk te goed. Al wandelend staan we versteld van de stijlvolle stad met fascinerende mensen en extreem moderne gebouwen met bijzonder futuristische bouwkundige kenmerken.

Dag 10 Alto Paraíso

Na ons stadsbezoek trekken we opnieuw de natuur in. Dit keer naar het prachtige nationale park Chapada dos Veadeiros. Eenmaal ter plaatse trekken we onze stevige wandelschoenen aan, want we moeten eerst de moeilijke beklimmingen trotseren. Maar we zeuren niet: de uitstekende locatie blijkt de inspanning meer dan waard! En niets heerlijkers om na de fysieke inspanning een verkwikkende plons te maken aan de voet van een waterval.

Dag 11 Vale da Lua & Raizama

Vandaag gaan we naar de maan! De buitengewone locatie van Vale da Lua (letterlijk maanvallei), maakt ons sprakeloos. De antracietgrijze rotsen, onder invloed van het zonlicht, van kleur zien veranderen is een machtig spektakel.

Daarna lopen we langs de oevers van de Raizama-rivier langs tientallen watervallen en pittoreske natuurlijke zwembaden. Even zwemmen we naar de kletterende waterval en laten het frisse water heerlijk op onze huid terecht komen. Zalig!

Nadien volgen we samen met onze gids het pad richting de bron van de São Miguel-rivier en trekken we dieper de canyon in. De granieten klifranden waarover de waterval stroomt, zijn indrukwekkend!

Dag 12 National Park Tour

Ook deze dag staat volledig in het teken van de Braziliaanse natuur. We beginnen de dag sportief, met een 6 km lange wandeltocht die ons door steenvelden en wandelpaden naar de top van de Santana Hill brengt. Terwijl we op adem komen, genieten we van het uitzicht op de vallei en de uitgestrekte vlaktes.

Van hieruit gaat het bergaf, richting de 120 m hoge Mirante Fall. Intussen doet de warmte ons alweer dromen om in het verfrissende water te plonsen. Maar eerst nog even verder naar de volgende waterval. Deze waterval is met ‘maar’ 80 meter hoogte geschikter om in te baden!

Dag 13 Vlucht naar Cuiabà

Deze ochtend trekken we terug naar de luchthaven van Brasilia waar we een vlucht nemen naar Cuiabà, de hoofdstad van de staat Mato Grosso. We gaan vroeg naar bed, want morgen trekken we naar onze Eco-Lodge.

Dag 14 Araras Eco Lodge

Via Cuiabà volgen we de scenic route naar de Araras Eco Lodge. Onze rit begint op verharde wegen, die we halverwege inruilen voor zandweggetjes. Onderweg zijn er continue oogverblindende uitzichten te zien. Wanneer de weelderige flora van het Pantanal moerasland zich langzaam maar zeker begint te tonen, stoppen we zo vaak mogelijk. Met onze camera maken we sublieme landschapsfoto’s.

Na onze intrek in de Araras Eco Lodge beklimmen we de observatietoren. En ook na het diner ontdekken we verder. Tijdens een nachtelijke wandeling worden we getrakteerd op een spectaculaire sterrenhemel die nergens anders ter wereld zichtbaar is. Verbazingwekkend mooi!

Dag 15 Safari

We worden zalig wakker in een groene oase van rust. Met meer dan 700 vogelsoorten, 80 soorten zoogdieren, 50 soorten reptielen, 300 soorten vissen en talloze plantensoorten is deze 150.000 km² grote wildernis dé place-to-be voor natuurliefhebbers.

Zelf beginnen we met een fotosafari. Onze chauffeur rijdt in een gecamoufleerde jeep door de toendra en moeraslandschappen en wij spotten wilde dieren. Voor deel 2 van de dag nemen we een kano door het prachtige moerasland. Aangezien dit deel van Pantanal pas in de 20ste eeuw ontdekt werd, is het nog volledig onaangetast door de mensheid.

Dag 16 Trekking

Na een heerlijke nacht staan we samen op met de reuzenotters. Vooral het ondeugend gedrag van de mama’s en hun baby’s is een genot om naar te kijken! Vervolgens trekken we te voet de jungle in! Via loopbruggen komen we bij een uitkijkpunt waar onze gids vertelt over de lokale fauna en flora. Eenmaal terug in de lodge, verkennen we de omgeving te paard. De ideale manier om de gebieden te ontdekken die te uitdagend of te ver weg gelegen zijn om te voet te verkennen. Na het bewonderen van de prachtige zonsondergang in de lodge spenderen we opnieuw de avond onder de sterren met het knetterende kampvuur op de achtergrond.

Dag 17 Porto Jofre

Helemaal zen en met een beetje pijn in het hart nemen we afscheid van deze heerlijke plek. Vandaag reizen we 160 km door de tropische wildernis. Onze lodge aan de rand van de rivier is de ideale uitvalsbasis om de wilde dieren rond de Cuiabà-rivier te ontdekken. Een aangename aanvulling op de activiteiten van de vorige lodge.

Dag 18-19 Bootsafari

Ons hotel maakt optimaal gebruik van zijn ligging. Gesitueerd langs de rivier kunnen we hier opnieuw kiezen uit tal van activiteiten, waarvan een groot deel op het water doorgaan. Wij stappen deze morgen aan boord en gaan op zoek naar jaguars. Spannend!

Dag 20 Cuiabà

Vandaag rijden we terug naar Cuiabà. Daar slapen we een nachtje.

Dag 21 Iguaçu Falls

Via een korte binnenlandse vlucht komen we aan in Iguaçu, de laatste stop van onze rondreis. Hier hebben we met de indrukwekkende Iguaçu Falls nog een hoogtepunt te goed. Maar dit is voor morgen, vandaag genieten we van een rustige dag en verkennen we op het gemak de stad.

Dag 22 Argentinië

Het is zover! Na een korte grensoverschrijdende rit, staan we al gauw in het bezoekerscentrum van het park, aan de Argentijnse kant. Hier leren we over de rijke biodiversiteit. Gelukkig duurt dit niet te lang, want we staan te trappelen om de gigantische waterval met eigen ogen te zien.

Dit natuurlijke wereldwonder is makkelijk te bereiken met de trein, maar wij wandelen. In anderhalf uur lopen we naar de watervallen terwijl we onderweg genieten van de panorama’s. Eens dichterbij, is het onbeschrijfelijk om het water al te horen, maar nog niet te zien! Dit bezoek combineren we met een wandeling door het regenwoud.

Dag 23 De Braziliaanse kant van de watervallen

We trekken naar het Iguaçu NP voor een excursie. Iguaçu betekent ‘groot water’ in de indianentaal Guarani en we ontdekken al snel dat deze naam goed gekozen is! Onze wagen brengt ons naar de mooiste wandelpaden. We zien ongelooflijk veel jungleplanten, tropische bomen en meer vogels dan je voor mogelijk houdt. Tijdens een wandeling krijgen we schitterende panorama’s op de watervallen te zien. Het absolute hoogtepunt is de zogenaamde Garganta do Diabo, de keel van de duivel. Het is een halfronde waterval van 150 m breed en het water stort met een ongelooflijke kracht naar beneden, 70 m lager.

Dag 24-25 Vertrek uit Iguaçu - Rio de Janeiro - Amsterdam - Brussel

Onze chauffeur wacht ons op in de lobby van het hotel voor de transfer naar de luchthaven. Het is spijtig genoeg tijd om terug huis te keren. Op dag 25 komen we moe, maar glimlachend aan in Europa.

Heel tevreden

Wij zijn heel tevreden van onze reis- en vakantie-ervaringen, waarbij jullie agentschap het heel boeiend, spannend, prachtig (dus met veel superlatieven) gemaakt heeft. Mensen die informatie willen, staan wij zeker open voor een gesprek. En met de agentschap ook.

Vera en Vincent Wauthier

Onze Zuid-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.