Camper avontuur in West-Canada

Wereldberoemde Nationale Parken Banff & Jasper

Ontdek de Rockies in al hun glorie en baan je een weg door de prachtige natuur in deze nationale parken.

Spectaculaire routes

Verken Canada met de camper en passeer langs adembenemende routes zoals Icefields Parkway.

Fantasische fauna & flora

Onder meer walvissen en beren kruisen je pad tijdens deze uitdagende en avontuurlijke roadtrip.

Met onze camper komen we op de leukste plekjes terecht en kunnen we pauzeren waar en wanneer we maar willen.

Lake Louise is de ultieme plek om een kano te huren en de prachtige appelblauwzeegroene meren te verkennen.

De Sea to Sky Highway is berucht om de schilderachtige bergwegen.

Vanaf de Bow Summit in Jasper NP hebben we een ongelooflijk zicht.

We houden van de ontspannen sfeer in Tofino en genieten van de prachtige zonsondergang.

Dag 1-2 Vertrek naar Vancouver

Eindelijk is het zo ver, we kunnen onze koffers inladen en vertrekken richting Vancouver voor het avontuur van ons leven. Hier kijken we al maanden naar uit. Bij aankomst overnachten we in een hotel in Vancouver zodat we morgen fris zijn om onze roadtrip te starten!

Dag 3 Richting Victoria

Vandaag halen we onze camper op en vertrekken we richting Victoria. Daarvoor nemen we de Tsawwassen Ferry naar Swartz Bay, waar we al meteen getrakteerd worden op enkele prachtige landschappen. Via de nauwe doorgangen tussen de Gulf Islands komen we in een smal kanaal terecht waar we goed zicht hebben op Galiano Island, Mayne Island en Salt Spring Island. Wanneer we Swartz Bay naderen komt ook Pender Island in ons vizier. De eilanden stralen - met hun langzaam levenstempo, kleine boerderijen, akkers en zomerhuisjes- ultieme rust uit. We houden halt voor onze eerste overnachting in de camper in Sidney, een toffe havenstad met unieke galerijen, giftshops, antiekwinkels, restaurantjes, bakkerijen en trendy koffiebars.

Dag 4 Victoria verkennen

We genieten met volle teugen van onze dag in Victoria. De rust van Butchart Gardens brengt ons in optimale vakantiesfeer. Willen we toch gaan voor een extraatje, dan zijn er talloze opties: van walvissen spotten tot een bezoek brengen aan Craigdaroch Castle tot zeilen of kajakken op zee. Voor wie toch dat tikkeltje cultuur wil ervaren is er ook het Royal BC Museum, een wandeling langs Fort Street of een uitstapje rond de Inner Harbor. Ook in Beacon Hill Park hebben we het volledig naar onze zin!

Dag 5 Trip naar Tofino

Ons reisschema brengt ons vandaag via de Trans Canada Highway langs Port Alberni naar Tofino. Onderweg zijn Goldstream en Bamberton Provincial Parks en Duncan, genesteld in de Cowichan-vallei, de moeite waard om even te pauzeren. Ook Chemainus, een kleine badplaats bekend om zijn muurschilderingen is een toffe plek om even halt te houden. Om te lunchen stoppen we bij Coombs, waar de geitjes op het dak van het plaatselijk café staan te grazen. We compenseren de heerlijke lunch met een wandeling tussen het enorme oudgroeiend regenwoud bij Cathedral Grove in MacMillan Provincial Park. Hier staan bomen van wel drie meter dik, wow!

Dag 6 Tofino

Wat is het heerlijk vertoeven in Tofino, we voelen ons als kinderen in de speeltuin. Walvissen spotten, kajaktochten, wandelen, golfen en surfen: Tofino staat voor avontuur op maat van ieders wensen. Naast de actieve aspecten is deze magische eilandstad ook de thuisbasis van artiesten en ongelooflijk lekker eten. Laat die island-vibes maar komen!

Dag 7 Roadtrip tot Whistler

We nemen de kronkelende – en enige – weg terug naar Port Alberni, naar de oostelijke en meer bevolkte kant van het eiland. In Nanaimo gaan we met de veerboot van Departure Bay naar Horseshoe Bay. De schilderachtige bergwegen langs de Sea to Sky Highway maken de rit naar Whistler des te mooier. Daar willen we zeker pauzeren om wat foto’s te nemen! In het Shannon Falls Provincial Park houden we even halt om te genieten van de prachtige watervallen. Ook het Brandywine Falls Provincial Park mogen we niet overslaan. Vanaf het uitkijkpunt hebben we zicht op de spectaculaire, 70 meter hoge waterval én op de bergen rondom Daisy Lake.

Dag 8 Whistler

In Whistler genieten we van een deugddoende wandeling rond de adembenemende meren en een pendeltocht met een gondel. Als we nog energie over hebben, kunnen we ons ook uitleven in het mountainbikepark of op één van de vier golfbanen. ’s Namiddags kiezen ervoor om in de bergen te gaan paardrijden en op deze unieke manier de omgeving te verkennen. Om wat af te koelen kunnen we nog een kanotocht maken over de “River of Golden Dreams”. Onze dag is helemaal compleet!

Dag 9 Rit naar Sun Peaks

Tijdens een rit in afgelegen gebieden met veel meren, rivieren, bossen en dieren in het wild kunnen we lekker ontspannen en genieten van de omgeving. We rijden langs de Duffy Lake Road richting Sun Peaks. Eenmaal aangekomen kunnen we volop genieten van de streek, activiteiten en de nacht in onze camper onder de prachtige sterrenhemel.

Dag 10 Wilde dieren spotten op weg naar Jasper

We doorkruisen het majestueuze landschap dat al een voorproefje is van Jasper NP. Om de benen te strekken houden we een tussenstop in Mount Robson Provincial Park, waar we langs de rivier van een uitdagende wandeling profiteren. Hierna zetten we onze tocht richting Jasper verder zodat we morgen optimaal van de streek kunnen genieten.

Dag 11 Jasper

We kiezen zelf hoe we Jasper het liefst willen ontdekken: op eigen houtje of met een gids die ons naar de beste visplaatsen en ruiterpaden leidt. We zijn onder de indruk van de Sunwaptawatervallen, die met een enorme kracht langs de rotswanden naar beneden storten en een oorverdovend geluid voortbrengen. Ook de Maligne Canyon, de diepste canyon in de Rockies, blaast ons helemaal omver. Dit is echt een once-in-a-lifetime experience! Via de Jasper Skytram zien we vanaf de top van Whistlers Mountain zes bergketens. ’s Avonds rijden we tot aan Miette Hot Springs voor een ontspannen duik met zicht op een majestueus berglandschap. Schapen, geiten, elanden en beren, die komen we hoogstwaarschijnlijk allemaal tegen op onze route!

Dag 12 Op naar Banff

Vandaag is een dag vol verrassingen, en die komen we al tegen op de Icefields Parkway richting Banff. Vele plekken langs deze route zijn de moeite waard om even te pauzeren en onze camera boven te halen. De Athabasca Falls, de Columbia Icefields en de Kerkeslin Goat Lick staan alvast op onze bucket list. Vanaf de Bow Summit, het hoogste punt van de Icefields Parkway, staan we perplex door het unieke vergezicht. We dalen stilletjes aan af naar de vallei waar we even pauzeren bij Peyto Lake waarvan de kleur in de zomer verandert naar appelblauwzeegroen. Wow, wat een uniek gezicht in combinatie met de besneeuwde bergtoppen! We overnachten met onze camper in het pittoreske dorpje Lake Louise, waar we nog meer van de mooiste meren op aarde kunnen bewonderen.

Dag 13 Banff

Onze ontdekking van het bergstadje Banff kan beginnen. We zijn heel erg benieuwd naar het lekkere eten en de kunst die Banff biedt. Daarnaast hopen we ook enkele extreme bergsporters aan het werk te zien, want daarvoor staat het stadje eveneens bekend. Bij een bezoekje aan het Whyte Museum of the Rockies kunnen we de grote collectie aan bergkunst, gemaakt door bewoners van het park, bewonderen. Het park biedt talloze mogelijkheden, maar wij kiezen voor een wandeling naar de Hoodoos – geërodeerde rotsformaties aan de rand van de rivier – en de Sulphur Mountain. Boven nemen we de gondel terug naar beneden waar we kunnen ontspannen in de Banff Hot Springs.

Dag 14 Roadtrip naar Revelstoke

Op weg naar Revelstoke komen we langs twee nationale parken: Glacier en Yoho. In Yoho steken we de Kicking Horse Pass over en pauzeren we langs de pittoreske meren en de Takakkaw Falls, een van de hoogste watervallen van Canada. In het uitnodigende stadje Revelstoke ontdekken we het heerlijke ambachtelijke brouwsel en als kers op de taart kunnen we nog een heli tour boeken.

Dag 15 Van Revelstoke naar Peachland

We verlaten de bergen en rijden de Okanagan in en passeren Shuswap, Enderby en Vernon waar we even kunnen stoppen. Verder naar het zuiden komen we heel wat fruitboomgaarden en wijnmakerijen tegen waar we van een proeverij kunnen genieten. De kersen, perziken en peren die in kraampjes langs de weg verkocht worden hebben een heerlijke, sappige, vers geplukte smaak. Njammie!

Dag 16 Peachland

Peachland, gelegen tussen Mount Drought, Mount Coldham en Okanagan Lake heeft zoveel te bieden dat we bijna niet kunnen kiezen. We opteren voor de Kettle Valley Steam Railway en stappen op deze historische trein bij de Canyon Creek Siding aan de Trout Creek Brigde. In de namiddag genieten we van wat quality time op het strand.

Dag 17 Rit naar Hope

We verlaten vandaag Peachtown en passeren de historische stad Keremeos, bekend om zijn boomgaarden, fruitkraampjes en veeteelt. Wat verder stoppen we ook in Princeton waar we volop worden meegenomen in de geschiedenis van het gebied in het museum vol schatten en snuisterijen. We zoeken de verfrissing op in het Manning Provincial Park, in de schaduw van de Cascade Mountains, slechts enkele kilometers van de grens met de Verenigde Staten.

Dag 18 Opnieuw richting Vancouver

We maken vandaag een klein ommetje voor een ritje op de Hell’s Gate Airtram, een gondel die ons over een kloof brengt bij het smalste en meest turbulente deel van de afdaling van de Fraser River naar de Stille Oceaan. Onderweg naar Vancouver komen we langs de Bridal Veil Falls, een zeer hoge en smalle waterval die in een soort van mist naar beneden stort en de indruk geeft van een bruidssluier. Ook een bezoekje aan de historische site Fort Langley slaan we niet af. We leveren onze camper af in Vancouver en genieten nog van een nachtje in Vancouver.

Dag 19-20 Terug naar huis

Vandaag is onze terugvlucht voorzien vanuit Vancouver naar Brussel. Het einde van een onvergetelijk camperavontuur in West-Canada!

Onze Noord-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.

Lisa

sinds mei 2021
If you never go, you’ll never know.
Samen met mijn zus de "Westcoast of America" ontdekken.