Cruise rond Madagaskar

Authentiek

Maak kennis met één van de laatste zeenomaden, de Vezo.

UNESCO sites

Zie enkele biosfeerreservaten van Madagaskar en La Réunion.

Avontuurlijke begeleiding

Ontdek de omgeving in een zodiac met begeleiding van ervaren naturalisten.

Met Ponant beleef je een onvergetelijke expeditiecruise in de Indische Oceaan.

Je vaart langs prachtige stranden.

In Madagaskar heb je de kans om de typische fauna te spotten.

Onderweg zie je de mooiste, ongerepte landschappen.

In La Réunion heb je de kans om het vulkanische landschap van de Piton de la Fournaise te verkennen.

Afsluiten doe je op het heerlijke eiland Mauritius.

Dag 1-2 Vlucht van Brussel naar de Seychellen

Ons avontuur in de tropen kan eindelijk beginnen. In de namiddag vliegen we uit Brussel richting de Seychellen. De volgende dag komen we in de vroege ochtend aan in Mahé en gaan we richting ons hotel om nog eventjes uit te blazen.

Dag 3 Victoria, Mahé

We dienen pas in te schepen vanaf 16 uur, dus hebben we nog wat tijd om Mahé te ontdekken. Dit is het hoofdeiland van de Seychellen met als hoofdstad Victoria. Op Mahé zijn bijna 70 stranden te vinden, omgeven door granietrotsen en kristalhelder water. Wij zijn echter geen wandelaars, dus laten we de 905 meter hoge Morne Seychellois links liggen. We gaan wel op verkenning in de botanische tuin van Victoria.

Dag 4 La Digue

Op het eiland La Digue is precies al het moois van de Seychellen ineen gepropt. Dit klein stukje land (5km op 3km) is bijna het aards paradijs: turkooisblauw water, groene vegetatie met gigantische schildpadden en fijne witte zandstranden met palmbomen. En dan hebben we het nog niet over Anse Source d’Argent, het perfecte postkaartje. Het eiland volgt een relaxt en authentiek ritme, want de enige transportmiddelen zijn ofwel de fiets ofwel een traditionele ossenkar.

Dag 5-6 Op zee

Tijdens de dagen op zee genieten we volop van de faciliteiten aan boord. We kunnen genieten van een Spa-moment, relaxen aan het zwembad, wat gaan shoppen in de boetiek of aan onze conditie werken in de fitness. We nemen echter ook deel aan enkele lezingen en shows aan boord. De aanwezige PONANT-fotografen leren ons graag meer over de bestemmingen.

Dag 7 Nosy Hara (Madagaskar)

Vandaag meren we aan in Nosy Hara, gelegen in het noordwesten van Madagaskar. Het eiland is een beschermd gebied door z’n grote biodiversiteit met 280 soorten mariene leven. De lijmstenen rotsformaties die uit de zee rijzen en de verschillende tinten blauw zeewater maken dit de ideale plek om te snorkelen.

Dag 8 Nosy Komba

Niet ver gelegen van het vasteland brengen we een bezoek aan Nosy Komba, ook wel bekend als Lemur Island. Dit vulkanische eiland heeft precies de vorm van een gigantische schildpadschelp en is bedenkt met een tropisch regenwoud. Hier zijn enkele schattige zwarte lemuren te zien. Een bezoekje hier is heel uniek, want deze kleine stranden en smaragdkleurig water worden door weinig mensen bezocht.

Nosy Tanikely

In het hart van de Nosy Be archipel ligt Nosy Tanikely. Sinds 2010 is dit onbewoonde eiland een beschermd gebied door z’n uitzonderlijke mariene en aardse biodiversiteit. Het is dan ook fantastisch om hier te snorkelen in het kristalheldere water nabij een wit zandstrand. We strekken ook wel even onze benen en stappen naar de top van het eiland waar een oude vuurtoren en een fantastisch zicht op ons wacht.

Dag 9 Majunga

Majunga, ook wel Mahajanga genoemd, is een levendige stad aan de westkust van Madagaskar. Ooit was het de voormalige hoofdstad van het Sakalava koninkrijk, daarna een belangrijke plaats door z’n uitstekende positie tussen Afrika en het Midden-Oosten. De stad stelt dan ook nog steeds een interessante en culturele sfeer tentoon. Er zijn ook enkele prachtige natuurlijke sites zoals het Ankarafantsika nationale park waar veel dier- en plantensoorten te vinden zijn. Via een (optionele) excursie kunnen we echter ook ‘Cirque Rouge’ ontdekken, gigantische rode zandsteenformaties die geklasseerd zijn als nationaal erfgoed.

Dag 10 Op zee

Vandaag hebben we opnieuw een dagje rust voor de boeg.

Dag 11 Belo sur Mer

In het zuidwesten van de Menabe-regio, in het district van Morondava, zijn we verbaasd over de pittoreske schoonheid van Belo sur Mer. Dit schiereiland wordt omzoomd met mangroves, witte zandstranden en rotsen die uit de zee rijzen en reflecteren in het diepblauwe water. Dit vissersdorpje is gekend voor z’n dhows, traditionele zeilboten van Madagasker die gebouwd worden in de plaatselijke ambachtelijke werf. Het op- en afvaren van deze boten geeft extra flair aan het unieke karakter.

Dag 12 Toliara

Het schip blijft vandaag voor anker liggen in Toliara, gelegen in het zuidwesten van het eiland. Het is een belangrijke havenstad nabij de Onilahy rivier die overgaat in het kanaal van Mozambique. Vooral tijdens de koloniale periode van de 19de eeuw kwam het tot bloei. Hier hebben we de kans om de botanische ‘Antsokay Arboretum’ tuin te bezichtigen met bijna 1.000 plantensoorten waarvan 90% inheems zijn. Maar ook het Mahafaly etnologische museum en het ‘Museum of the Sea’ zijn een bezoekje waard. We kunnen echter ook op excursie (optioneel) om de Vezo, traditionele zeenomaden, te leren kennen.

Dag 13 Sarodrano

Sarodrano is een klein dorp in het zuidwesten van Madagaskar, aan de monding van de Onilahy rivier. Dit dorp met Vezo-vissers beschikt over een authentieke en ongerepte charme. Ze zijn ongelofelijk behendig bij het besturen van hun kano’s waarmee ze vissen of zeewier kweken. Als het getijde het toelaat, hebben we de mogelijkheid om een heilige grot te bezichtigen. Deze ligt in een natuurlijk zoetwaterzwembad dat enkel door rotsen wordt gescheiden van de zee.

Dag 14 Nosy Ve

Op zo’n vijf kilometer varen van het dorpje Anakao ligt Nosy Ve, een ongerept paradijs dat zich uitstrekt op een koraalbank van twee kilometer. Dit natuurreservaat is niet alleen goed om te snorkelen, maar het is ook de thuisbasis van enkele zeldzame vogelsoorten. Als we geluk hebben, kunnen we er enkele spotten vanaf een uitkijkpunt.

Dag 15-16 Op zee

Hoe mooi en ongerept Madagaskar ook is, het is tijd om nieuwe horizonten te ontdekken. De komende twee dagen spenderen we op zee, maar we vervelen ons zeker niet!

Dag 17 Pointe des Galets (La Réunion)

We zijn aangekomen in Pointe des Galets, ook wel bekend als ‘Le Port’ en ‘Port-Réunion’. De constructie van de haven begon aan het einde van de 19de eeuw en duurde zo’n zeven jaar. Het is de enige Franse haven die vijf functies heeft: marinebasis, passagiersterminal, commerciële haven, vissershaven en jachthaven. Hier kunnen we het voormalige huis van de spoorweg- en havenmaatschappij uit 1878 ontdekken, de begraafplaats voor zeelui en de levendige overdekte markt. Optioneel kunnen we een ganse dag de Piton de la Fournaise vulkaan ontdekken per 4x4.

Dag 18 Ontscheping in Port Louis (Mauritius)

In de vroege ochtend meren we aan in Port Louis, gelegen in het noordwesten van Mauritius. Daarna is het tijd om afscheid te nemen van ons drijvend hotel en Port Louis in te duiken. We blijven hier nog één nachtje vooraleer naar huis terug te keren.

Op de lokale markt kunnen we vele bloemen en typisch handwerk bewonderen, maar ook Fort Adelaide is een bezoekje waard. Deze 16de-eeuwse citadel is geklasseerd als nationaal erfgoed en biedt een fantastisch uitzicht over de omgeving. Niet ver hiervandaan ligt de botanische tuin ‘Pamplemousse’ waar plantensoorten uit alle hoeken van de wereld te vinden zijn.

Dag 19-20 Vertrek huiswaarts

We hebben enorm genoten van onze cruise door de ongerepte Indische Oceaan. De natuur van de Seychellen, Madagaskar, La Réunion en Mauritius heeft ons aangenaam verrast. Nu is het helaas tijd om de vlucht huiswaarts te nemen. Op dag 20 komen we in de namiddag terug aan in Brussel.