De Outback en het Great Barrier Reef vanuit Cairns

Ontdek Atherton Tablelands

Er is zoveel te zien: authentieke dorpen, watervallen, mooie natuur,…

Lokale Aboriginal cultuur

Maak kennis met enkele typische gebruiken.

Op en onder het water

Beleef het Great Barrier Reef met Coral Expeditions.

Ontdek de mooie natuur van de Atherton Tablelands

Er zijn vele authentieke plaatsen te vinden.

Maar ook nabij Cairns is de natuur verbluffend!

Een trip naar Australië is niet compleet zonder contact met de Aboriginals.

Back in time, naar de tijd van de pioniers in Herberton.

Dag 1-2 Vertrek naar Singapore

We moeten het niet onder stoelen of banken steken: vliegen door verschillende tijdzones is vermoeiend en daarom stoppen we eerst in Singapore vooraleer verder te reizen naar Australië.

We droppen onze bagage in het hotel en gaan daarna op ontdekking in het kleinste land van Zuidoost-Azië. Wat een leuk sfeertje! Singapore is echt een bruisende stad en een smeltkroes van Aziatische culturen. Wat we hier zeker willen zien? Het iconische Marina Bay Sands Hotel en de Gardens by the Bay. We wandelen met plezier op de 22 meter hoge Skyway (optioneel).

Dag 3 Vlucht Singapore - Cairns

In de ochtend vliegen we richting Cairns, de ideale uitvalsbasis om Noord-Queensland te verkennen. In de late namiddag (lokale tijd) komen we aan en hebben we een transfer naar ons hotel. Maar daarna willen we graag nog even de benen strekken en trekken we de stad in voor een bezoek aan Rusty’s Markets.

Dag 4 Heli-cruise naar het Great Barrier Reef

Vandaag is een bijzondere dag! We vertrekken met een luxe-jacht naar het Great Barrier Reef. Hier dalen we samen met een duikmeester af naar de indrukwekkende onderwaterwereld. Na het heerlijke lunchbuffet en nog een laatste snorkelbeurt, worden we opgepikt door een helikopter voor een vlucht over het koraal, terug tot in de haven van Cairns. Wauw, dit was fantastisch!

Dag 5 Verkenning van het binnenland

We pikken onze huurauto op en ready, set, go! We starten met onze roadtrip naar het binnenland. We rijden eerst van Cairns naar Mossman Gorge. Hier worden we traditioneel welkom geheten met een Aboriginal rookceremonie, die ons reinigt en de boze geesten wegjaagt. Daarna vatten we de Dreamtime Walk aan doorheen het tropische regenwoud. We krijgen uitleg over het traditionele gebruik van planten en hoe men vroeger schilderde. Vervolgens cruisen we naar Mareeba voor een heerlijke koffie en nemen we een kijkje in de golfclub, want hier zien we grazende kangoeroes. Onze dag sluiten we af in de Atherton Tablelands.

Dag 6 Atherton Tablelands

We toeren vandaag rond op het plateau van de Atherton Tablelands. Naast de vele proeverijen van lokale producten bezichtigen we enkele watervallen van het ‘waterfall circuit’. De Millaa Millaa Falls zijn misschien wel een van de bekendste, maar ook de Ellinjaa Falls zijn de moeite waard. Nadien brengen we nog een bezoekje aan de Mamu Tropical Skywalk. Het is eens een andere manier om het weelderige regenwoud te verkennen: vanuit de hoogte. Tot slot rijden we richting Paronella Park voor een wandeling door dit sprookjesachtige park.

Dag 7 Back in time

Na een stevig ontbijt rijden we naar de Curtain Fig Tree. Wow, deze boom is echt gigantisch groot! Nadien rijden we naar het dorpje Herberton. Hier bezoeken we het Historic Village waar we teruggebracht worden in de tijd van de eerste pioniers. We springen ook nog snel even binnen in het mijn-museum en het Spy & Camera Museum. Aansluitend rijden we terug naar Cairns.

Dag 8 Op naar Kuranda

Genoeg zelf gereden nu! We brengen onze huurwagen binnen en laten ons oppikken voor een bezoek aan Kuranda. Hier nemen we een gondel van de Skyrail Rainforest Cableway naar het 1.000 voet hoger gelegen dorpje Kuranda. In Kuranda kiezen we voor een bezoek aan Birdworld en de Australian Butterfly Sanctuary. Ongelofelijk hoeveel diersoorten er leven… Daarna is het spijtig genoeg alweer tijd om terug te keren. Maar hiervoor nemen we de Kuranda Scenic Railway, een meesterstuk in engineering uit de tijd van de goudmijnen in deze streek. Een toffe ervaring!

Dag 9 Op bezoek bij de Tjapukai

We starten onze dag met een bezoek aan het Cairns Aquarium. Het is eens iets anders dan al duikend de kleurrijke onderwaterwereld te bewonderen. ’s Avonds worden we opgepikt aan om op bezoek te gaan bij de Tjapukai, de Aboriginals van het regenwoud. Hier leren we meer over een van de oudste, nog levende, culturen ter wereld en nemen we deel aan enkele traditionele activiteiten tijdens een corroboree rond het kampvuur.

Dag 10 Op cruise naar het rif

Deze voormiddag zijn we vrij en relaxen we aan het zwembad van ons hotel, maar in de vroege namiddag worden we verwacht aan de kade bij Coral Expeditions voor een 5-daagse cruise noordwaarts, langs verschillende locaties op het Great Barrier Reef. Can’t wait!

Dag 11 Verkenning van Cooktown

Na het ontbijt gaan we aan land in Cooktown. Wist je dat hier geschiedenis is geschreven door de landing van kapitein James Cook in 1770? We wandelen door de straten van dit kleine stadje en bezoeken het James Cook Museum, ondergebracht in een 19de eeuws klooster. Je voelt je alsof je terug in de tijd gereisd bent.

Dag 12 Gestrand op Lizard Island

Na de sunset aperitief van gisterenavond op een van de stranden van Lizard Island gaan we deze ochtend opnieuw aan wal voor wat snorkelplezier tussen de kleurrijke ‘coral bommies’ en de vele tropische vissen. Wie wil kan hier ook een ‘Discovery Dive’ doen vanaf het strand met de duikmeester van het schip.

Dag 13 De pracht van het Great Barrier Reef

Vandaag draait alles rond de kleurrijke onderwaterwereld van het Great Barrier Reef. We gaan eerst al snorkelend op verkenning naar Ribbon Reef Number 3. Na de lunch aan boord dalen we al duikend af langs de koraalwanden van Escape Reef. Telkens zien we iets nieuws… Het grootste rif ter wereld blijft ons verwonderen. Een onvergetelijke dag!

Dag 14 Voet aan wal in Cairns

Tegen de ochtend staan we terug in Cairns. We hebben een vrije dag en daar genieten we voluit van. We belanden op de top van de Dome van Cairns ZOOM & Wildlife Park voor een panoramisch zicht over de stad (optioneel). En we dineren uiteraard in een van de vele restaurants van de stad.

Dag 15 De echte Outback van Chillagoe

We willen echter niet vertrekken uit Australië zonder ook eens te proeven van de echte Outback. Tijdens een trip met een 4x4-bus leren we meer van het harde leven in het rode binnenland van Queensland. We lunchen in een authentieke Outback pub, spotten wildlife en bezoeken de ruïnes van de smelters, evenals een van de bekende Chillagoe kalksteengrotten. Heel indrukwekkend allemaal en de perfecte afsluiter van onze trip!

Dag 16-17 Goodbye, mate!

Vandaag is onze shuttletransfer voorzien naar de luchthaven van Cairns. We vangen onze terugreis aan, opnieuw via Singapore naar Brussel. Het einde van een onvergetelijk avontuur in tropisch Noord-Queensland!

Fantastische reis!

Wat ons altijd zal bijblijven is de kampeervakantie van 4 dagen in openlucht in de woestijn, wat een avontuur!! Koud maar fantastisch. Ook het snorkelen aan het Great Barrier Reef was een ongelooflijke ervaring!

Vanelverdinghe N.

Onze Oceanië Experts

Heidi

sinds november 1995
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
Ondergedompeld worden in de authenticiteit van Vanuatu, het onbekende paradijs.

Soraya

sinds juli 2017
We travel not to escape life, but for life not to escape us.
Je zo klein voelen wanneer je de melkweg ziet in Nieuw-Zeeland zonder lichtvervuiling.