Het beste van Nieuw-Zeeland met de kids ontdekken

Marlborough Sounds

Maak een panoramische boottrip naar het Zuidereiland, één van de mooiste overtochten ter wereld.

Otago-schiereiland

Ga albatrossen en pinguïns spotten in Otago.

Milford Sound

Maak een prachtige boottocht door de fjord.

Een rondreis in Nieuw-Zeeland: plezier voor jong en oud!

Geniet onderweg van de prachtige natuur.

Ook deze bewoners kan je onderweg ontmoeten.

Spot jij de zeldzame Kiwi vogel?

Wegdromen bij de romantische Marlborough Sounds...

Dag 1-2 Van Brussel naar Auckland

Whoop whoop, we zijn klaar voor onze Best of-reis naar Nieuw-Zeeland. We vliegen eerst naar Frankfurt en vliegen vandaar richting Bangkok. In Bangkok nemen we de vlucht naar Auckland.

Dag 3 Aankomst Auckland

We zijn er! Morgen pikken we onze huurauto op, maar eerst bijslapen. Slaapwel!

Dag 4 Op naar Bay of Islands

Na een lekker ontbijt pikken we onze huurauto op en rijden we via de bekende Auckland Harbour Bridge naar het subtropische noorden. Onderweg maken we een stop om het Waipoua Kauri Forest te bezoeken, met reusachtige bomen die wel 1500 jaar oud zijn. Dan rijden we door een verbluffend mooie omgeving naar Paihia in de Bay of Islands.

Dag 5 Bezoek aan het einde van de wereld

Bay of Islands is prachtig. Wij beslissen naar Cape Reinga te trekken en ons te verliezen in het eindeloze uitzicht over de zee. Cape Reinga is het noordelijkste punt van Nieuw-Zeeland waar de Stille Oceaan en de Tasman Sea samenkomen. Daarna brengen we een bezoek aan het oude dorpje Russell, waar de eerste Europeanen zich settelden.

Dag 6 Dolfijnen spotten

De Bay of Islands heeft de warmste wateren van Nieuw-Zeeland en is de ideale habitat voor dolfijnen. Met de speciaal ontworpen boten (max. 35 personen) komen we verrassend dicht bij de dolfijnen. De ervaren crew weet precies waar de dolfijnen vertoeven om te zoeken naar eten en hoe om te gaan met deze schattige dieren.

Dag 7 Hot Water Beach

We rijden via de hoofdstad naar Coromandel Peninsula, een schitterend schiereiland aan de noordoostkust van het Noordereiland. We trekken naar Hot Water Beach waar we een put in de grond graven dat zich onmiddellijk met warm water vult. Lachen geblazen!

Dag 8 Coromandel

Vandaag nemen we de tijd om het schilderachtige Coromandel te verkennen. Wat een natuur! De wandeling naar Cathedral Cove blijft ons voor altijd bij: vanuit Hahai Beach wandelen we in zo’n twee uur naar de grot in de vorm van een kathedraal, gelegen aan een wondermooi strand.

Dag 9 Culturele avond in Mitai

Vandaag rijden we naar het geothermische centrum van het Noordereiland. We maken wel een omweg om de glimwormgrotten in Waitomo te bezoeken. Daarna rijden we via Tauranga en Te Puke verder naar Rotorua, het centrum van de Maori-cultuur. Om kwart voor zes worden we opgehaald en naar het Maori-dorp Mitai gebracht voor de Cultural Night. Er wordt een vertegenwoordiger van de groep gekozen en dan volgt de Waka Turehu-begroetingsceremonie met traditionele dans en zang. Aansluitend genieten we van een typisch hangi-diner, klaargemaakt in een oven die in de aarde gegraven is. Als afsluiter is er een korte wandeling naar de glimwormen. Om ca. 21.30 uur keren we terug naar ons hotel.

Dag 10 Met de 4x4 naar Mount Tarawera

We staan vroeg op, want om kwart na acht worden we opgepikt om met een 4x4 naar Mount Tarawera te rijden. Daar vond op 10 juni 1886 een enorme uitbarsting plaats waardoor de berg in twee splitste. We maken een begeleide wandeling en onze gids vertelt honderduit over de vulkaan en zijn geschiedenis. In de namiddag bezoeken we het thermisch gebied van Whakarewarewa, Wai-o-Tapu en de Maori-houtsnijwerkschool.

Dag 11 Van Rotorua naar Tongariro National Park

Onze eindbestemming vandaag is het Tongariro National Park, maar onderweg valt veel te beleven: de Aratiatia Rapids, de indrukwekkende Huka Falls en natuurlijk ook Lake Taupo, het grootste meer van Nieuw-Zeeland.

Langs het meer rijden we verder naar het Tongariro National Park, bekend om zijn drie vulkanen, wandelpaden en smaragdgroene of turkooisblauwe meren. Wij wandelen naar Tawhai Falls, midden in het prachtige vulkanische landschap.

Dag 12 Wellington

We rijden door vruchtbare vlaktes, over zacht glooiende heuvels met talloze schapen en door de gespleten Manawatu-kloof naar Wellington, de regeringshoofdstad van het land. Wellington ligt op het zuidpuntje van Noordereiland en het werd in 1840 op deze strategische plek gesticht. We brengen een bezoek aan de botanische tuin, het regeringsgebouw en het Te Papa National Museum.

Dag 13 Overtocht naar Zuidereiland

We leveren onze auto in bij de terminal en nemen de ferry over Cook Strait en door de schilderachtige Marlborough Sounds, één van de mooiste overtochten ter wereld, naar het Zuidereiland. In Picton halen we een huurauto op en rijden we naar Nelson, gelegen aan de Tasman Bay. Hier heeft Nieuw-Zeeland haar centrum voor handwerkkunst gevonden.

Dag 14 Kajakken in Abel Tasman National Park

Vandaag maken we een excursie naar het Abel Tasman National Park. Om half tien nemen we de boot naar Torrent Bay. Daar krijgen we uitleg over onze kajakken die al op ons liggen te wachten. Samen met onze gids peddelen we al snel langs de schilderachtige kust. In een beschutte baai genieten we van een picknicklunch met lokale specialiteiten, een verfrissende duik in zee, een kleine snorkelexcursie en een wandeling. Op de terugweg kajakken we naar Pinnacle Island, om daar de robbenkolonie te bezoeken. Deze robben komen heel dicht bij ons, zalig! Terug in Torrent Bay aangekomen, varen we terug naar Kaiteriteri. Wat een onvergetelijke dag was dit alweer!

Dag 15 Op naar de westkust

We zetten onze reis verder en rijden richting westkust, door de Buller Gorge. Bij Westport bezoeken we de zeehondenkolonie in Cape Foulwind. We maken ook een stop om de Pancake Rocks met de spectaculaire ´blowholes’ van Punakaiki bezoeken. In de namiddag komen we aan in Greymouth, een rustig, gemoedelijk stadje.

Dag 16 Gletsjerwandeling op Fox Glacier

We maken een tocht langs de spectaculaire westkust door het indrukwekkende regenwoud aan de voet van de Southern Alps. Na heel wat bochten langs hoge toppen en meren met kristalhelder water bereiken we het gebied van Franz Josef en Fox Glacier, dat tot UNESCO-werelderfgoed behoort. We maken een wandeling naar de Fox Glacier, een geweldig mooie wandeling waarbij we kea’s, groene bergpapegaaien zien en genieten van het uitzicht op Lake Matheson.

Dag 17 Via de Haast Pass naar Wanaka

We rijden vandaag via de Haast Pass naar Wanaka. Onderweg stoppen we voor een korte wandeling aan Monro Beach, in de buurt van Lake Moeraki, en volgen we bij de Haast Pass de track naar de Blue Pools, een korte wandeling door het bos én over twee hangbruggen, die leidt naar de Pools met helder ijswater. Daarna zetten we onze route langs de Cardrona-rivier verder tot in Queenstown.

Dag 18 Queenstown

Om 08.00 uur worden we opgehaald en langs de oever van Lake Wakatipu naar Glenorchy gebracht, waar we aan boord gaan van een jetboat. Onze stuurman laat ons de volgende 2 uur (35 km) kennis maken met de mooiste plekjes van de rivier. Daarna gaan we met een gids op stap en genieten we samen van een picknick in de natuur. De wandeling is betoverend mooi: we wandelen door het woud en steken de Routeburn River over via een spectaculaire hangbrug.

Dag 19 Milford Sound en Te Anau

Vandaag is een lange reisdag: we moeten zo’n 400 kilometer overbruggen. Maar onze lange etappe wordt bekroond met een geweldige rit door de Southern Alps. Na het doorkruisen van de Homer Tunnel bereiken we de fantastische wereld van Milford Sound. Daar maken we een boottocht in de fjord met zijn steile wanden en indrukwekkende watervallen, zoals de Bowen Falls (161 meter hoog) en de 155 meter hoge Stirling Falls. We overnachten in Te Anau.

Dag 20 Bezoek aan Dunedin

’s Ochtends genieten we nog even van de rust bij Lake Te Anau, voordat we het Zuidereiland oversteken en naar Dunedin rijden. Het is de oudste universiteitsstad van het land en doet een beetje Schots aan met alle huizen in Engelse stijl en de Anglicaanse St. Paul’s Cathedral en de First Church. Wij zijn alvast helemaal weg van Olveston House, het vroegere huis van de Theomin-familie, en een soort Engelse country house in het midden van de stad.

Dag 21 Otago

Vandaag verkennen we het Otago-schiereiland, bekend om zijn albatrossen en pinguïns. We brengen ook een bezoek aan Larnach Castle, gebouwd door de steenrijke bankier William Larnach als cadeautje voor zijn vrouw. We beklimmen de toren van het kasteel en genieten van een geweldig uitzicht over het hele schiereiland. Wauw!

Dag 22 Oamaru en Mount Cook

We rijden verder noordwaarts en stoppen bij de bizarre Moeraki Beach Boulders, ronde keien die zo’n zestig miljoen jaar oud zijn.

Daarna bezoeken we Oamaru, een mooi stadje met 19de eeuwse gebouwen: het Court House, het North Ottago Museum, de First Post Office, de Forrester Gallery … De stad heeft ook veel leuke winkels zoals boekbinderijen, antiekzaken, en gezellige cafeetjes.

Na ons bezoek rijden we via het binnenland, langs turkooisblauwe meren, naar het Mount Cook National Park, een spectaculair park met maar liefst 19 bergen hoger dan 3000 meter. De Maori-naam voor Mount Cook is ‘Aoraki’, of ‘de berg die de wolken pakt’.

Dag 23 Met de helikopter over de Southern Alps

We hebben geluk: er is geen wolkje aan de hemel te bespeuren! Tijd om de Southern Alps te verkennen… met de helikopter. Wat een adembenemende ervaring! Daarna rijden we via Lake Tekapo en over de Canterbury-vlakte door naar Christchurch, het stadje dat in 2011 door een zware aardbeving werd getroffen. Het is een mooi stadje met leuke bars en cafés. We kiezen er eentje uit om het glas te heffen op onze mooie reis!

Dag 24 Vertrek uit Christchurch - Auckland - Bangkok

Na een korte wandeling in het centrum van Christchurch checken we onze bagage en vertrekken we naar de luchthaven. We leveren onze auto in en vertrekken met een vlucht richting Auckland. Daar nemen we het vliegtuig naar Bangkok.

Dag 25 Bangkok – Brussel

We vliegen van Bangkok naar Brussel. Gek om terug op Belgische bodem te staan! Maar de twinkeling in de ogen van onze kinderen… daar doen we het voor.

Alles vlot geregeld

We zijn weer thuis van een prachtige reis. Het was echt super! Alles ook heel vlot geregeld, thx! Er waren heel veel toppers, vooral de afwisseling van paar dagen bergen in het binnenland en dan weer naar de kust vonden wij super. Ook te veel ervaringen om op te noemen! We soon ran out of superlatives…

C.T. & P.V.

Tiptop in orde

Ons Nieuw-Zeeland avontuur was super. De organisatie was tiptop.

Gudrun Van Alboom

Onze Oceanië Experts

Heidi

sinds november 1995
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
Ondergedompeld worden in de authenticiteit van Vanuatu, het onbekende paradijs.

Soraya

sinds juli 2017
We travel not to escape life, but for life not to escape us.
Je zo klein voelen wanneer je de melkweg ziet in Nieuw-Zeeland zonder lichtvervuiling.