Hoogtepunten van New England

Bruisend Boston

Bezoek de wereldstad Boston met haar historisch oude straten.

Internationale invloeden

Snuif de sfeer op van de oude Engelse landhuizen.

Prachtige kustlijn

Uitwaaien aan verlaten stranden en ongerepte eilanden.

De ideale spot voor zonsondergang? Check!

Geniet niet alleen 's avonds, maar ook overdag van de mooiste landschappen.

Wandel rond in gezellige stadjes zoals Vermont.

Vergaap je aan de mooiste kustlijn...

Ontdek authentieke dorpen en stadjes.

En rijg de kilometers aan elkaar door het glooiende landschap.

Dag 1 Vlucht van Brussel naar Boston

We rekken ons uit terwijl het vliegtuig met piepende banden tot stilstand komt op de runway. Na de douaneformaliteiten nemen we onze transfer naar het hart van de stad. Vandaag plannen we niet veel meer, want het was best een lange trip!

Dag 2 Verkenning van Boston

Met onze stadskaart in de hand zijn we al vroeg op stap om het compacte Boston te verkennen. Dit is een stad op mensenmaat dus maken we een goed plan om alle hoekjes van de stad te ontdekken. Van Beacon Hill tot de overdekte Quincy Market, van de Freedom Trail tot de moderne wijken,… Voor we het weten eindigen we bij valavond in één van de vele gezellige restaurants die de stad rijk is.

Dag 3 Op weg naar Portland

Vandaag verlaten we de stad en rijden we langs het historische stadje Salem. We maken er een korte stop voor we verder rijden richting Portland. We rijden langs de Atlantische route en worden verwend met uitzichten op indrukwekkende rotsen en kloven, eindeloze zandstranden, verlaten eilanden, witte vuurtorens en pittoreske vissersdorpjes zoals Kennebunkport. Het lijkt alsof we door het landschap van een romantisch boek rijden.

Dag 4 Portland - Bar Harbor

Deze ochtend slenteren we door de oude haven van Portland. Het is heerlijk wandelen langs de oude herenhuizen in het Old Port District. We snuisteren al gauw tussen de boeken in één van de vele boekenwinkels. We maken een praatje met de eigenaar en die zegt ons dat we zeker een kijkje moeten nemen bij de oudste, nog werkende vuurtoren van de USA. Het duurt dan ook niet lang of we staan te poseren naast Portland Head Light. Daarna rijden we verder richting Bar Harbor.

Dag 5 De natuur rondom Bar Harbor

Een brokje natuur wacht vandaag op ons. We verblijven in Bar Harbor, op een boogscheut van het Acadia National Park. Het is ook meteen het enige nationale park in de staat en we trekken onze wandelschoenen aan. Ons doel is tot helemaal boven op de Cadillac Mountain te wandelen. Onderweg stoppen we geregeld om al het moois van de rotsachtige kust en de diepe kloven en hoge bergen in ons op te nemen.

Dag 6 Richting Jackson

Het is tijd om wat miles af te leggen vandaag. We cruisen richting de White Mountains waar we tegen de avond aankomen. Een saaie rit is het absoluut niet: langs reusachtige wouden en meren komen we aan in de staat New Hampshire.

Dag 7 Ontdekking van Jackson

We komen terecht in een landschap met witte granieten bergen. Op de afgeronde bergtoppen ligt de sneeuw mooi te weerkaatsen in de zon. De natuur lonkt om op ontdekking te gaan en we wandelen al snel tussen de bomen. We snuiven de geur op van mos, van oude bomen en genieten vooral van de rust. Aan Mount Washington worden we getrakteerd op het verst reikende uitzicht van de staat. Eenmaal terug afgedaald stappen we in onze wagen en volgen we de pijltjes naar het grootste outlet center van de staat New Hampshire. Tijd om de credit card boven te halen!

Dag 8 Van Jackson naar Stowe

We zetten onze roadtrip verder en komen in het landelijke en pittoreske Vermont aan. Het plaatsje is niet alleen zeer mooi, maar ook bekend als grootste producent van ahornsiroop. Hier kunnen we ons dus absoluut aan heel wat zoetigheden te goed doen. We twijfelen even wat we deze namiddag doen: fietsen in de Green Mountains, kajakken op de rivier of kano varen op Lake Champlain. Met het prachtige weer vandaag kiezen we voor het laatste. Goeie keuze zo blijkt! We varen langs oude scheepswrakken en zandbanken, spetteren met water en komen moe maar voldaan terug van onze tocht.

Dag 9 Verder naar Sturbridge

Alle cliché beelden en charme van New England komen samen in Sturbridge: van groene graspleintjes tot slingerende bosweggetjes, van fruitgaarden tot onweerstaanbare antiekwinkeltjes en leuke B&B’s. We gaan hier helemaal in op en maken een tocht per koets door het centrum. We wanen ons even helemaal terug in de jaren 1800.

Dag 10 Van Sturbridge naar Newport

De rit van vandaag brengt ons zuidelijker en daarom maken we nog een stop aan Mystic Seaport. Het stadje staat bekend voor het maritieme museum en dat willen we wel even met eigen ogen zien. Al bij het binnenrijden wanen we ons in de jaren 1900. De historische huizen, de oude schepen, de bibliotheek met oude landkaarten en logboeken die zich op één van de historische schepen bevindt… Wauw! Dit was absoluut het ommetje waard! ’s Avonds komen we aan in Newport en slenteren we nog even langs de Newport Cliff Walk.

Dag 11 Op naar Cape Cod

Cape Cod: de naam klinkt ons zo bekend in de oren dat we staan te popelen om te vertrekken. Al gauw komen we in een omgeving met uitgestrekte stranden, bossen, duinen, vuurtorens en vooral overheerlijke seafood terecht. Zo belanden we al gauw op één van de terrassen in Provincetown. Yummie, de zeevruchten zijn om onze vingers bij af te likken.

Dag 12 Cape Cod

We rijden langs het oudste stadje van het schiereiland Sandwich. We huren er een fiets en rijden langs de velden vol bosbessen. Af en toe snoepen we wel even van deze heerlijke fruitbommetjes. Later op de dag stappen we aan boord van één van de zodiacs om walvissen te spotten. We turen over de zee en blijven zoeken tot we walvissen hebben gespot en ja hoor, we hebben geluk!

Dag 13 Ferry naar Martha’s Vineyard

Vandaag nemen we de ferry naar Martha’s Vineyard. Na amper 8 km varen komen we aan in de ruige natuur met een oase van meertjes, eikenbossen, brede stranden en spitse rotsen. We willen wel even onze smaakpapillen testen en trekken naar de Chicama Vineyards. Daar krijgen we niet alleen een leuke rondleiding, maar laten we ook het wijn proeven niet aan ons voorbij gaan.

Dag 14 Van Martha’s Vineyard naar Boston

In de voormiddag komen we in een sprookje terecht. De schattige Gingerbread Houses in Oak Bluffs lijken zo uit een verhaal te komen. Voor we het eiland verlaten gaan we nog naar de Aquinnah Cliffs. Vanaf Gay Head Lighthouse hebben we er een prachtig uitzicht en genieten we van de toeristische winkeltjes waar we maar al te graag rond snuisteren.

Net na de middag nemen we de ferry naar het vasteland en maken we een laatste stop in Plymouth. We bezoeken er de eerste nederzetting van de pelgrims in 1627: Plymouth Plantation. Op vandaag zien we er de oorspronkelijke huizen en akkers en ook de mensen die er nu wonen leven nog altijd zoals in die tijd. Geen gsm of wifi te bespeuren dus!

Dag 15-16 Vanuit Boston terug naar Brussel

Ons avontuur zit er helaas alweer op. We slapen nog even uit voor we richting de luchthaven rijden en aansluitend onze terugvlucht richting Europa nemen, waar we de volgende dag aankomen. Wat hebben we genoten van dit prachtig stukje Amerika.

Onze Noord-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.