Met de fiets door Nieuw-Zeeland

Bike & see

Geniet in Lake Pukaki van de gletsjers op de achtergrond.

Bike & swim

Fiets aan Lake Wanaka of ga zwemmen.

Bike & (don’t) drink

De wijngaarden van Blenheim zijn heel uitnodigend.

Fiets door het regenwoud van Whanganui River.

Cross door de bossen in Rotorua.

Zoveel schoonheid, je zou er stil van worden.

Je wordt ondergedompeld in de weidse natuur.

Geniet onderweg van lokale specialiteiten.

In Rotorua kan je fietsen door een dichtbebost landschap.

Dag 1 Vlucht van Brussel naar Auckland

Vandaag is het grote moment aangebroken. Eindelijk kunnen we op reis vertrekken! De volgende dag arriveren we in Auckland. We worden onmiddellijk naar onze eerste overnachtingsplaats om uit te rusten van de lange vliegreis. Ondertussen kregen we een uitgebreid informatiepakket met gedetailleerde route en kaartmateriaal. Zo kunnen we morgen goed voorbereid van start gaan.

Dag 3 Auckland – Coromandel schiereiland

Let’s go! In het verhuurdepot hebben we onze huurwagen en mountainbikes opgepikt, dus we kunnen van start gaan. Ons reisdoel van vandaag is het schiereiland Coromandel. In de namiddag maken we onze eerste fietstocht. We hebben de keuze uit het strand van Tairua of de Paku-berg, maar wij kiezen voor deze laatste.

Dag 4 Coromandel – Rotorua

We rijden door de kiwiregio van Te Puke naar Rotorua, het centrum van de Maoricultuur en thermische activiteiten. We willen de lokale cultuur goed opsnuiven en brengen daarom een bezoek aan een Maoridorp en genieten van een typisch Hangi diner (optioneel).

Dag 5 Rotorua

Het fietsnetwerk van Rotorua is goed uitgebouwd, want er zijn maar liefst 70 kilometer aan fietsroutes. Wij gaan een kijkje nemen in Redwoods Forest.

Dag 6 Rotorua - Taupo - Ohakune

Onderweg naar Taupo stoppen we even bij het thermische gebied van Wai-O-Tapu. Daarna gaan we verder naar de Huka-watervallen om met ons stalen ros de omgeving te verkennen. Wat een mooie omgeving! Nadien rijden we naar het Tongariro National Park in het zuiden.

Dag 7 Verkenning Tongariro NP

Vandaag hebben we een vrije dag, dus alles kan en niets moet. We starten met een stukje wandelen, maar trekken er ook met de fiets op uit. Het is heel speciaal om het oudste nationale park van Nieuw-Zeeland te verkennen.

Dag 8 Verder naar Wellington

We rijden door het dal van de Whanganui rivier en worden wederom getrakteerd op prachtige landschappen. Bij aankomst in de hoofdstad Wellington rijden we naar de top van Mount Victoria om te genieten van het uitzicht.

Dag 9 Ontdekking van Wellington

Wellington wordt erkend als de meest zuidelijke hoofdstad ter wereld. We gaan hier dan ook graag op verkenning! We maken een ritje met de Cable Car naar de botanische tuin en bezoeken daarna het schitterende Te Papa museum. Ook tegen een lekker diner zeggen we geen ‘nee’.

Dag 10 Wellington - Picton - Blenheim

’s Morgens nemen we de ferry naar het Zuidereiland. Van hieruit rijden we verder naar Blenheim, gelegen in de wijnregio. Hier springen we op de fiets om de vele wijngaarden te verkennen.

Dag 11 Blenheim - Nelson

Onze dag start met een rit langs de Charlotte Drive naar Havelock, bekend om z’n mosselen. Deze willen we dan ook maar al te graag proeven. Mmm, heerlijk! Vervolgens rijden we verder naar Nelson. Dit pittoreske stadje zou het meeste aantal uren zon in Nieuw-Zeeland hebben… We sluiten onze dag af met een fietstocht door de wijngaarden.

Dag 12 Verkenning van Nelson

Vandaag bezoeken we het Abel Tasman National Park, het kleinste nationale park van Nieuw-Zeeland en gelegen op zo’n 2 uur rijden van Nelson. Het is fantastisch om te zien dat de goudgele stranden omgeven zijn door het regenwoud.

Dag 13 Nelson – Punakaiki

Onze huurwagen brengt ons verder naar de westkust. Onderweg bekijken we even de zeehondenkolonie van Cape Foulwind alsook de beroemde Pancake Rocks. Wat een bizarre rotsformaties! Ook de kloof van Buller Gorge staat nog op de planning.

Dag 14 Verkenning van Punakaiki

Vandaag fietsen we een twintigtal kilometer door de omgeving. We maken echter ook een kleine wandeling in het Paparoa National Park, één van de mooiste parken van het land. De flora is hier werkelijk uniek dankzij de vele zon en regen.

Dag 15 Punakaiki - Franz Josef Glacier

We rijden verder naar het gebied van de gletsjers. Deze zijn wereldberoemd omdat ze quasi aan de kust gelegen zijn en omgeven zijn door een dichte bebossing. Vanaf ons hotel fietsen we naar de voet van de Franz Josef gletsjer. Hier doen we dan een prachtige hike.

Dag 16 Franz Josef Glacier - Wanaka

Na het ontbijt rijden we via de Haast Pass het binnenland in. Onderweg stoppen we geregeld even om het schitterende landschap te aanschouwen, maar ook enkele mooie wandelingen te maken. Slapen doen we vanavond in Wanaka, gelegen aan een helderblauw meer.

Dag 17 Wanaka

Vandaag hebben we de keuze uit twee fietsuitdagingen: de Wanaka Outlet Track of de Millenium Track. Deze lopen langs de oevers van het meer en de Clutha rivier. We genieten volop van deze fantastische omgeving.

Dag 18 Wanaka - Queenstown

Via de officiële hoogste pass van Nieuw-Zeeland, de Crown Range, rijden we naar het leuke Arrowtown. We snuiven er de historische sfeer op en genieten van een koffie in een leuke koffiebar. Nadien trekken we verder naar Queenstown, de ‘adventure capital’ van het land. Hier gaan we ons absoluut niet vervelen.

Dag 19 Op ontdekking rond Queenstown

We hebben echter geen zin in een bungeesprong of tocht met een jetboat. Wij houden het liever bij fietsen en gaan op verkenning naar de wijngaarden van de Gibbston Valley.

Dag 20 Queenstown - Otago Rail Trail

Na een korte rit komen we aan in het stadje Clyde. Hier maken we een fietstocht op de Otago Rail Trail, één van de mooiste fietsroutes van het land die langs een spoorlijn loopt.

Dag 21 Van Clyde naar Twizel

We hebben gisteren volop genoten van de Otago Rail Trail, maar nu rijden we verder naar Centraal-Otago. Via de Lindis Pass en Omarama bereiken we Twizel. Ten noorden van de stad maken we vanaf de Pukaki Flats een fietstocht van één à twee uur.

Dag 22 Ontdekken van Twizel

Ook deze omgeving heeft heel veel te bieden. We kunnen ofwel een excursie doen naar Mount Cook, maar wij kiezen voor een fietstocht op de Dusky Trail tussen Lake Pukaki en Lake Ohau. Super!

Dag 23 Twizel - Lake Tekapo

We hebben een korte rit naar Lake Tekapo voor de boeg. Hier kunnen we naar hartenlust wandelen, fietsen of het meer zelf verkennen. We amuseren ons te pletter en zijn onder de indruk van het landschap.

Dag 24 Richting Christchurch

Onze laatste volle dag ter plaatse brengt ons via de Canterbury Plains naar Christchurch, gelegen aan de oostkust van het Zuidereiland. Deze stad wordt omgeven door bergen en de oceaan, wat opnieuw een diepe indruk op ons nalaat.

Dag 25-26 Vertrek huiswaarts

Helaas is de laatste dag van de reis al aangebroken. Vandaag dienen we dan ook de huurwagen en mountainbikes in te leveren. Het vliegtuig staat vervolgens klaar voor vertrek waardoor we gedwongen afscheid moeten nemen van dit wonderbaarlijk mooie land. We hebben enorm genoten van deze actieve natuurreis.

Onze Oceanië Experts

Soraya

sinds juli 2017
We travel not to escape life, but for life not to escape us.
Je zo klein voelen wanneer je de melkweg ziet in Nieuw-Zeeland zonder lichtvervuiling.

Heidi

sinds november 1995
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
Ondergedompeld worden in de authenticiteit van Vanuatu, het onbekende paradijs.