Ontmoeting met de contrasten van Bolivia

Koloniale steden

Ontdek het koloniale verleden van de Witte Stad Sucre.

Zout in Salar

Verken de grootste zoutvlakte ter wereld in Salar.

Isla del Sol

Ontdek het Titicacameer in Copacabana en geniet van de zon op het Isla del Sol.

Ontdek het surrealistische landschap van de Siloli-woestijn, beter bekend als de 'Salvador Dali'-woestijn.

In Sucre, de Witte Stad, verken je het koloniale centrum.

Kom tot rust in Isla del Sol, aan het Titicacameer

Het betoverende landschap neemt je mee naar geisers, zoutvlaktes, woestijnen, lagunes,...

Dag 1 Vertrek richting Santa Cruz

We vliegen vanuit Brussel via Madrid naar Santa Cruz.

Dag 2 Aankomst in Santa Cruz

In ons hotel bekomen we eventjes van de vlucht. ’s Middags maken we een korte wandeling door de koloniale stad.

Dag 3 Santa Cruz - Sucre

We staan ’s morgens vroeg op en vliegen naar Sucre, de hoofdstad van het land. ’s Middags leren we het koloniale centrum van de zogenaamde ‘Witte Stad’ kennen, dat uitgeroepen werd tot een UNESCO Werelderfgoed. Hoogtepunt: vanop een uitkijkpunt hebben we een prachtig uitzicht over de rode daken en witgekalkte muren van de stad.

Dag 4 Sucre - Potosi

Vandaag verkennen we hogere regionen. Vanuit Sucre rijden we naar het 4000 meter hoge Potosi. We komen te weten dat de stad in haar hoogtijdagen door haar zilverschatten groter was dan Parijs of Londen. In het koloniale centrum bezoeken we ook het beroemde museum ‘Casa de la Moneda’.

Dag 5 Potosi - Uyuni

We zijn vroeg uit de veren en ontdekken de indrukwekkende (en beangstigende) omstandigheden in de zilvermijnen van Cerro Rico. Ooit was Potosi één van de rijkste steden ter wereld door het zilver in de mijn.

Dag 6 De grootste zoutvlakte ter wereld

Vandaag rijden we naar een zoutvlakte van 12000 km² groot, de grootste ter wereld. In Colchani zien we hoe de lokale bevolking het zout van de ‘Salar’ met handenarbeid verwerkt tot keukenzout. Daarna ontdekken we de schijnbaar eindeloze witte vlakte van de Salar en rijden we verder naar het eiland Incahuasi. Het eiland rijst haast surreëel op uit het landschap en is begroeid met oeroude, tot 12 meter hoge cactussen. ’s Middags rijden we naar de Tunapa-vulkaan en ontdekken we de rotsgraven en mummies van Coqueza.

Dag 7 Tahua – Siloliwoestijn

We bezoeken de ruïnes van Pucara de Chiquini en genieten van het fraaie uitzicht over de witte vlakte. We rijden verder langs de Ollague-vulkaan en de meren Laguna Cañapa, Hedionda, Chiarkota, Honda en Ramaditas. We sluiten de dag af met het surrealistische landschap van de Siloli-woestijn en genieten van de prachtige kleurcontrasten.

Dag 8 Siloliwoestijn - Uyuni

Vandaag is een dag vol hoogtepunten: de geisers van Sol de Mañana, het kleurenspektakel in Salar de Chaviri, de thermen van Polques, de ‘Salvador Dali’-woestijn, de glinsterende Laguna Verde aan de voet van de majestueuze Licancabur-vulkaan en de roodgekleurde algen van Laguna Colorada met de vele flamingo’s. Stuk voor stuk prachtig!

Dag 9 Uyuni - La Paz

We staan vroeg op voor onze vlucht naar La Paz, de administratieve hoofdstad van Bolivia. In Tiwanaku bezoeken we het belangrijkste Inca-tempelcomplex. Eenmaal terug in La Paz nemen we de kabelbaan en bezoeken we de heksenmarkt, de kerk van San Francisco, de Plaza Murillo en de beroemde Calle Jaen, die het koloniale verleden van de stad laat zien. Als afsluiter rijden we naar de Vallei van de Maan met zijn interessante geologische formaties.

Dag 10 La Paz - Copacabana - Isla del Sol

Tijd voor het beroemde Titicacameer in Copacabana. Tijdens de reis genieten we van het prachtige uitzicht op de Cordillera Real met tot 6.000 meter hoge bergen. Na een heerlijke lunch nemen we een boottocht op het Titicacameer naar Isla del Sol. Om ons hotel te bereiken moeten we een kleine inspanning doen. Maar het loont de moeite. De steile trap brengt ons naar een idyllisch hotelletje met een prachtig uitzicht over het meer.

Dag 11 Isla de Sol - Copacabana - La Paz

Vandaag wandelen we over de bergkam van het eiland naar de ruïnes van Chincana. We komen helemaal tot rust door het adembenemende uitzicht op de omliggende bergen en het diepblauwe water. Na ons bezoek aan de tempel genieten van een picknick tussen de ruïnes. Vanaf hier wandelen we verder naar het dorpje Challapampa met een sneeuwwit zandstrand en een klein museum. We sluiten de dag af met een boottocht naar Copacabana en een wandeling door het heiligdom.

Dag 12-13 La Paz - vlucht huiswaarts

Onze reis zit er jammer genoeg op. Na het ontbijt nemen we vanuit La Paz het vliegtuig terug naar Brussel. Na een 2-tal overstappen zijn we op dag 13 terug in België. Bolivia is een schitterende natuurbestemming!

Spectaculair

De hoogvlaktes van Bolivia en de Uyuni zoutvlaktes waren zonder meer spectaculair.

Emile Van Landeghem

Alles was tot in de puntjes geregeld!

Onze reis naar Bolivië kunnen we beschrijven in één woord, namelijk fantastisch! Alles was tot in de puntjes geregeld en het was een goede combinatie van natuur, cultuur en avontuur. Twee hoogtepunten voor ons waren de Salar de Uyuni en de driedaagse trektocht door het Condoriri gebergte. Bedankt Best of Travel om weer zo'n prachtige reis voor ons te hebben samengesteld!

Rojter Stefanie

Onze Zuid-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.