Op reis door niemandsland in Alaska

Helikoptervlucht over Knik Glacier

Bewonder de gletsjer met bergen, sneeuw, water en ijs vanuit de lucht

Denali NP

Spot wolven, elanden, rendieren en grizzlyberen in het Denali National Park

Gastronomie

Dineer in één van de beste restaurants van Alaska

Alaska heeft vele kleine, gezellige dorpjes waar het leuk wandelen is.

Bergen, bossen, rivieren,... Alaska heeft het allemaal!

In het Katmai National Park kan je beren spotten.

Tijdens je boottocht door Prince William Sound kom je heel dicht bij gigantische ijsschotsen.

Dag 1 Brussel - Anchorage

Vandaag vliegen we over de Atlantische Oceaan met als eindbestemming de stad Anchorage, gelegen in het zuiden van Alaska. Welkom in de grootste staat van Amerika! We halen de huurwagen op en overnachten in de stad, omgeven door de Chugach bergen. Dit is meteen ook de drukste stad van Alaska, want vrijwel de helft van de inwoners van Alaska wonen in Anchorage.

Dag 2 Helikoptervlucht over Knik Glacier

Op amper een uurtje rijden van Anchorage komen we in de prachtige omgeving van de Knik Glacier. De gletsjer ligt in een gebied vol bergen, sneeuw, water en ijs. Het unieke klimaat zorgt hier voor een prachtig mysterieus landschap. Deze gletsjer zou één uit de ijstijd zijn en zorgt voor een steeds veranderend landschap. De lodge waar we verblijven, ligt idyllisch in de baai en nodigt uit tot uren voor je uit kijken. Natuurlijk willen we al die natuurpracht ook vanuit de lucht bewonderen. Daarom boeken we een spectaculaire helikoptervlucht.

Dag 3-4 Rit naar Valdez

We rijden via de Glenn Highway verder in de staat. De panoramische route loopt voor een groot stuk parallel met de Matanuska River. We lassen dan ook verschillende fotostops in. Eentje springt er extra tussen uit: de Worthington Glacier.

In de stad Valdez worden we omringd door prachtige gletsjers en bergen. We worden even stil van al dat moois. Dit is de perfecte uitvalsbasis om de Columbia Glacier te bezoeken. Het is misschien wel de bekendste gletsjer van Alaska. We varen door Prince William Sound terwijl we aan boord genieten van prachtige uitzichten en wildlife.

Dag 5 Chitina - Wrangell St Elias NP

We rijden richting Chitina waar we even afscheid nemen van de huurwagen. We nemen een klein vliegtuigje naar het Wrangell St Elias NP. De vlucht naar de lodge is zonder meer een once in a lifetime ervaring. We blijven 2 nachten in dit natuurpark.

Dag 6 De Root Glacier Hike

Tijdens ons verblijf zitten we niet stil. Vandaag staat de Root Glacier Hike gepland. Dit is trouwens de ideale plek voor wat avontuurlijke activiteiten: mountainbiking, ice climbing, raften… We bezoeken ook Kennicot, waar we de sfeer van weleer opsnuiven tijdens een historische stadswandeling.

Dag 7 Op weg naar Paxson

We nemen afscheid van Wrangell St Elias NP en vliegen terug naar Chitina tijdens een half uur durende vlucht. We pikken onze huurwagen terug op en rijden verder langs een indrukwekkende route. Paxson ligt op de splitsing tussen 2 highways. Dit zou ook wel eens het kleinste dorpje kunnen zijn, want je komt er bijna geen levende ziel tegen: 30 inwoners, een tankstation, een lodge, het postkantoor en een restaurant.

Dag 8-9 Vliegen over de poolcirkel in Fairbanks

We rijden langs de spectaculaire Richardson Highway South en komen zo dichtbij de oliepijpleiding in Delta die het ganse land doorkruist. We maken een korte stop in het informatiecentrum en komen alles over de pijpleiding te weten.

Fairbanks is perfect gelegen om met een klein vliegtuig over de poolcirkel te vliegen. We vliegen over een oneindig landschap van sneeuw en ijs en landen in een minidorp waar je amper een inwoner spot. Als je ziet hoe de locals leven, lijkt België echt heel ver weg. Later op de dag keren we terug langs de Dalton Highway.

Dag 10-11 Flora en fauna in Denali NP

Vanuit de Golden Heart City Fairbanks rijden we zuidwaarts richting Denali NP. Denali heeft een subarctisch ecosysteem met grote zoogdieren zoals wolven, elanden, rendieren en grizzlyberen. De diversiteit in het landschap is verbluffend. Helaas mogen we er zelf niet rondrijden en moeten we op één van de shuttlebussen stappen om het park te verkennen. We ontdekken ook Denali, de hoogste berg van Noord-Amerika die maar liefst 6200 m hoog is.

Dag 12-13 Cruise in Seward

Vandaag reizen we verder richting Seward. We genieten van de fjorden en inlets van de Seward Highway voor we in het sfeervol en gezellig vissersdorpje aankomen. We zijn helemaal klaar om het Kenai Fjords National Park te verkennen. En dat doen we op een originele manier: we maken een boottocht en varen langs imposante gletsjers. Al snel komt onze zin voor avontuur om de hoek piepen: kajakken, vissen, gletsjers bewonderen, walvissen spotten, varen met een zeilboot en proberen de grootste zalm te vangen. ’s Avonds genieten we in de haven van een lekker diner met dagverse vis.

Dag 14-15 Homer en flight safari in Katmai NP

Langs de Sterling Highway passeren we besneeuwde bergen en actieve vulkanen. De stad Homer met zijn restaurantjes, cafés en galerijen is echt een verrassing.

Homer is de uitgelezen locatie om Katmai NP te ontdekken. Met een bear and wildlife viewing flight safari maken we het laatste hoogtepunt van onze reis mee. De vlucht brengt ons over vulkanische landschappen en ongerepte natuur. We landen in de buurt van de kustlijn waar we oog in oog komen te staan met grizzlyberen. Vanop een veilige afstand zijn we ooggetuige van de beren die spelen, jagen en vissen.

Dag 16 Gastronomie in Girdwood

Vanuit Homer rijden we over het prachtige Kenai Peninsula. Langs prachtige meren en de woeste Kenai Rivier is het nog genieten van de laatste highlights tijdens onze Alaska reis. We twijfelen tussen raften of een bootuitstap en kiezen voor het laatste, want dan kunnen we ook gaan vissen. We verblijven in de bergen en dineren in één van de beste restaurants van Alaska.

Dag 17-18 Vlucht Anchorage - Brussel

De laatste rit van de reis brengt ons naar de luchthaven. Dit wordt een moeilijk afscheid, want deze rit brengt ons nog langs de oevers van de Cook Inlet. Op de luchthaven leveren we de huurwagen in en nemen we aansluitend de terugvlucht naar Brussel. Welcome home!

Onze Noord-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.