Ruige natuur in Patagonië en Vuurland

Ongerepte natuur

Ontdek de ruige natuur van ijs, meren, condors,… op eigen tempo.

Zeldzame koningspinguïns

Ga de enige kolonie koningspinguïns buiten de Zuidpool spotten.

Torres del Paine NP

Bezoek Torres del Paine, één van de mooiste natuurreservaten van Zuid-Amerika.

Tijdens een boottocht naar en rond gletsjers zie je grote, indrukwekkende ijsschotsen.

In het Torres del Paine National Park kan je vele wandelingen maken en genieten van het ruige landschap.

Ga in Vuurland de op één na grootste pinguïnsoort ter wereld spotten: de koningspinguïn!

Ook in het Fitz Roy gebergte kan je vele hikes maken, bv. naar de Laguna de los Tres.

Dag 1 Argentinië, here we come!

We nemen een vlucht uit Brussel richting Zuid-Amerika. Eindbestemming: El Calafate.

Dag 2 El Calafate

We zijn er! El Calafate is een stadje gelegen aan de zuidelijke oever van het Lago Argentino, omringd door gletsjers en bossen. Maar de natuur, dat is voor morgen. Nu hebben we ons schoonheidsslaapje verdiend.

Dag 3 Rit naar El Chalten

We halen onze huurwagen op en zetten meteen koers richting El Chalten. ‘Chalten’ is Tehuelche voor ‘rokende berg’ en ligt zo’n 200 kilometer verderop, aan de voet van het Fitz Roy gebergte. Het uitzicht uit ons hotel is prachtig!

Dag 4 Los Glaciares NP

Vandaag trekken we naar het Los Glaciares Nationaal Park, dat terecht op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. We zien ijs, gletsjers, bergen… en blokken ijs die wel 1000 jaar oud zijn. Niet verwonderlijk als je weet dat zo’n 30% van het park uit ijsvlaktes bestaat.

Dag 5 Laguna de los Tres

Vandaag trekken we erop uit. We maken de wandeling van de Laguna de los Tres tot aan de voet van de Fitzroy-berg, in totaal zo’n 23 kilometer. We krijgen zoveel prachtige natuur te zien dat we de inspanning bijna vergeten.

Dag 6 Wandeling naar de Huemul gletsjer

Vandaag keren we terug naar El Calafate, maar eerst gaan we richting het gletsjermeer Lago del Desierto. Hier wandelen we naar de Huemul gletsjer. In de late namiddag maken we een boottocht langs de noordelijke kant van het meer waar we hangende gletsjers te zien krijgen. Wat een adembenemende ervaring!

Dag 7 Bezoek aan de Perito Moreno gletsjer

De Perito Moreno is 5 km breed en 60 m hoog. Het is de enige gletsjer ter wereld die nog elke dag groeit! Het gekraak van het ijs is overdonderend, en wanneer een blok ijs in het heldere water van het Argentinomeer valt, maakt dat een overweldigende indruk op ons.

Dag 8 Bootexcursie naar de fjorden

Na alle inspanningen van de voorbije dagen laten we ons vandaag een dagje varen. We maken een bootexcursie langs mooie blauwe ijsschotsen naar de gletsjers Upsala en Spegazzini, en genieten onderweg van de overweldigende fjordlandschappen.

Dag 9 Naar Vuurland

Vandaag hebben we een flinke rit voor de boeg. We rijden zuidwaarts via Rio Gallegos naar Punta Delgada. Daar nemen we ferry die ons naar Vuurland brengt.

Dag 10 Pinguïns spotten

Uiteraard willen we tijdens onze reis ook wat wildlife zien. We trekken naar een kolonie koningspinguïns, de op één na grootste pinguïnsoort ter wereld. We komen erg dicht bij ze in de buurt: ze waggelen zelfs regelmatig over hetzelfde pad als wij!

Dag 11 Bezoek aan Tierra del Fuego

Via de Garibaldi-pas rijden we naar Ushuaia. In de namiddag staat een topper op het programma: een bezoek aan het Tierra del Fuego nationaal park. Het park is 630 km² groot en de thuis van zoogdieren en zo’n 90 soorten vogels, waaronder ook de condor. We maken een prachtige wandeling langs watervallen, gletsjers, bossen, bergen… Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn.

Dag 12 Boottocht op het Beagle kanaal

Na een heerlijke nacht eten we een stevig ontbijt en schepen we in op onze boot voor een bezoek aan het Beagle kanaal. Die naam heeft het kanaal te danken aan Charles Darwin die hier in de 19de eeuw met zijn boot HMS Beagle voer. We vallen alweer van de ene verbazing in de andere: de vuurtoren Les Eclaireurs, een zeeleeuwenkolonie, de uitzichten op Ushuaia en de omringende bergen…

Dag 13-14 Lago Blanco

’s Morgens vertrekken we richting Lago Blanco. We slapen in een charmante hosteria die in hout is opgetrokken en te midden van een 1000 jaar oud woud ligt. Niet verwonderlijk dat we zo goed slapen! De volgende dag gaan we het majestueuze Lago Blanco verkennen. Het is 36 km lang, 18 km breed en vooral gekend voor het forelvissen.

Dag 15 Porvenir

Vandaag laten we het meer achter ons en rijden we noordwaarts langs de Straat van Magellaan naar Porvenir.

Dag 16 Puerto Natales

We zeggen Vuurland vaarwel en rijden met de auto, en de veerboot, naar Puerto Natales aan de Ultima Esperanza fjord, de fjord van de laatste hoop dus. Die naam kreeg de fjord van de Spaanse ontdekkingsreiziger Juan Ladrilleros, die in 1557 wanhopig zocht naar de Straat van Magellaan. Hij heeft die uiteindelijk wel gevonden. Gelukkig moeten wij niet zoeken naar onze lodge!

Dag 17 Bezoek aan Torres del Paine

We zijn helemaal klaar voor een volgend hoogtepunt op onze reis: een bezoek aan het nationaal park Torres del Paine. De naam verwijst naar de torens van het Paine massief: de Torre Norte, de Torre Central en de Torre del Sur. Als het weer meezit, zien we de torens in de verte. Ook dit park is magnifiek: woeste bergen, kabbelende rivieren, gletsjers… en niet minder dan 274 plantsoorten. Ook de poema leeft hier, maar die komen we gelukkig niet tegen tijdens onze trektocht!

Dag 18 Lago Grey

’s Morgens vroeg rijden we naar het Lago Grey. We maken een schitterende wandeling op het schiereiland met uitzicht op de Grey gletsjer, de omliggende bergen en de ijsschotsen in het water.

Dag 19 Panorama’s in Laguna Azul

We nemen onze trouwe huurauto en rijden naar Lago Pehoé en langs de prachtige Salto Grande waterval naar Laguna Azul, een lagune met kristalhelder water. De uitzichten over het Paine-massief en de weerspiegeling van de bergen in het water zijn prachtig.

Dag 20 Terug naar El Calafate

Vandaag steken we opnieuw de grens over naar Argentinië, richting El Calafate.

Dag 21 Terug naar huis

We ruilen onze huurauto in voor het vliegtuig. Ons Zuid-Amerikaans avontuur zit erop!

Dag 22 Aankomst Brussel

Home, sweet home! We kunnen niet wachten om onze prachtige foto’s te bekijken en opnieuw te genieten van deze prachtige reis.

Onze Zuid-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.