Zorgeloos met de camper door Nieuw-Zeeland

Op zoek naar dolfijnen

Ga in de Bay of Islands dolfijnen spotten.

Per 4x4 naar Mount Tarawera

Ontdek kraters, borrelende meren en dampende riviertjes.

Abel Tasman NP

Kajak langs de schilderachtige kust van het Abel Tasman National Park.

Een rondreis met een camper geeft je veel vrijheid. Geniet overal van een heerlijke, zelfgemaakte lunch.

De kids leren op een leuke manier de fauna en flora kennen.

Fun gegarandeerd op de talloze stranden!

Met een jetboot het meer van Wanaka ontdekken? De max!

Dag 1-2 Vertrek uit Brussel

We rijden naar Brussels Airport en zijn helemaal klaar voor ons avontuur in het Land van de Lange Witte Wolk. De kinderen zijn uitgelaten. En wij eigenlijk ook wel. We vliegen van Brussel naar Frankfurt. Dar nemen we een vlucht naar Bangkok en reizen door naar Auckland. Maar zover is het nog niet!

Dag 3 Aankomst Auckland

Bij aankomst in Auckland nemen we de shuttletransfer om onze camper op te halen. De kids zijn best moe na die lange vlucht. Vroeg naar bed dus!

Dag 4 Op weg naar Bay of Islands

Goedemorgen, Nieuw-Zeeland! We laten de hoofdstad achter ons en reizen naar het noorden. Via de Hibiscus-kust en Whangarei trekken we naar Paihia in de schilderachtige Bay of Islands. Het is maar 3 uur rijden van de stad, maar we hebben het gevoel in een totaal andere wereld te zijn beland. We rijden door prachtige landschappen, langs kleine stadjes en voorbij mooie zandstranden.

Dag 5 Dolfijnen in Bay of Islands

De Bay of Islands, met zijn 144 eilanden, heeft de warmste wateren van Nieuw-Zeeland en is de ideale habitat voor dolfijnen. Die willen we van dichtbij zien! We nemen een speciale boot en gaan dolfijnen spotten. De ervaren crew weet precies waar de dolfijnen vertoeven en hoe om te gaan met deze schattige dieren. Het hoogtepunt is natuurlijk de interactie met de geweldige dieren. De kinderen kunnen hun ogen niet geloven!

Dag 6 Genieten op Orewa Beach

We rijden vandaag langs de westkust van Northland en bezoeken het Waipoua Kauri Forest, met zijn typische varens maar ook imposante Kauri-bomen. Sommige zijn wel 1500 jaar oud! Daarna rijden we terug richting Auckland naar Orewa Beach: 3 km strand. Een droom voor de kinderen!

Dag 7 Een bezoek aan Cathedral Cove

Na een lekker, relaxt ontbijt reizen we verder lands de westelijke oever van het Coromandel-schiereiland tot de Rapaura Water Gardens. Daar steken we Coromandel over naar Whitianga aan de oostkust. Uiteraard mag een bezoek aan het befaamde Hot Water Beach niet ontbreken! We graven een put in het zand, en hopla, die vult zich onmiddellijk met warm water. Genieten! Daarna trekken we naar Cathedral Cove, zo’n twee uur lopen vanuit Hahei. Cathedral Cove is prachtig: een strand met spectaculaire rotsen in de zee. Adembenemend mooi!

Dag 8 Coromandel Peninsula

Vandaag blijven we op het Coromandel-schiereiland. In Pauanui nemen we het wandelpad naar het binnenland naar Mount Pauanui. Van hieruit hebben we een prachtig zicht over de hele regio.

Dag 9 De Maori-cultuur

Tijd om verder te rijden met onze trouwe camper! We rijden langs de oostkust naar de belangrijkste kiwiteeltregio rond Te Puke. In het bezoekerscentrum komen we meer te weten over het nationale fruit van Nieuw-Zeeland. Daarna rijden we door naar Rotorua. Dat is het centrum van geothermische activiteit en van de Maori-cultuur. Iets voor zes uur worden we opgepikt en naar het dorpje Mitai gebracht voor onze ‘Cultural Night’: een Waka Turehu-begroetingsceremonie met traditionele dans en zang, gevolgd door een typisch hangi-diner: een bereide maaltijd die in een aardoven verwarmd werd. Als afsluiter gaan we ook nog even naar de glimwormen kijken.

Dag 10 Wandelen op een vulkaan

Ook vandaag worden we opgepikt voor een bijzondere uitstap. We rijden met een 4x4 naar de 1.111 meter hoge Mount Tarawera, waar op 10 juni 1886 een enorme uitbarsting plaatsvond die de berg in twee heeft gesplitst. Tijdens onze begeleide wandeling langs kraters, borrelende meren en dampende riviertjes komen we alles te weten over de vulkaan en zijn geschiedenis.

Dag 11 Tongariro NP

Vandaag gaan we naar het Tongariro National Park. Onderweg komen we voorbij Wai-o-Tapu Thermal Wonderland en brengen we een kort bezoek aan de Waimangu Volcanic Valley, waar we een mooie wandeling maken langs Waimangu Cauldron, het grootste kokende meer ter wereld! In Taupo, idyllisch gelegen aan de oevers van het gelijknamige meer, genieten we van een schitterend uitzicht over de vulkaantoppen. De drie actieve vulkanen van het Tongariro National Park veranderen het landschap constant en maken dit nationale park tot één van de meest spectaculaire en interessante van Nieuw-Zeeland. We trekken onze wandelschoenen aan en maken een wandeling naar de Taranaki-waterval.

Dag 12 Op naar de wijnstreek

Vandaag rijden we terug naar Taupo. Van daaruit rijden we door een prachtige, bosrijke omgeving naar de oostkust. We overnachten in Napier, dat samen met Hastings het hart van de Hawke’s Bay-wijnregio vormt.

Dag 13 Napier

Napier is een mooi stadje dat na een verwoestende aardbeving in 1931 werd heropgebouwd in art-decostijl, met enkele kleurrijke accenten uit de Maori-cultuur. We bezoeken het stadje en trekken daarna naar Cape Kidnappers, zo’n 20 km van Napier, waar duizenden Jan-van-Genten op de krijtrotsen leven.

Dag 14 Bezoek aan de hoofdstad Wellington

We rijden verder zuidwaarts door de Wairarapa-wijnregio naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, die aan Port Nicholson ligt. We brengen een bezoek aan het gratis Te Papa Museum, het nationale museum van Nieuw-Zeeland. De kinderen zijn vooral onder de indruk van de reuzeninktvis die hier te zien is. Wij zijn blij meer te weten te komen over de Maori-cultuur. Daarna rijden we naar Mount Victoria waar we een prachtig uitzicht over de stad en omgeving hebben. We maken ook een wandeling langs de Botanische Tuinen en maken een ritje met de kabelbaan.

Dag 15 Met de boot naar Picton

Vandaag maken we een panoramische boottrip van zo’n 3,5 uur. We varen over Cook Strait en door de Marlborough Sounds naar Picton op het Zuidereiland. Daar volgen we de Queen Charlotte Drive met talrijke baaien en strandjes naar Nelson, het centrum voor handwerkkunst, waar we de ambachtswinkeltjes bezoeken. Ten slotte rijden we verder naar Motueka. Dat wordt onze uitvalsbasis om morgen het Abel Tasman National Park te bezoeken.

Dag 16 Abel Tasman National Park

Om 09.30 uur starten we met een boottocht naar Torrent Bay in Abel Tasman National Park. Na aankomst in Torrent Bay krijgen we uitleg over hoe we moeten kajakken. Daarna peddelen we samen met een gids langs de schilderachtige kust. In een beschutte baai genieten we van een picknicklunch met lokale specialiteiten, een verfrissende duik in zee en maken we een kleine snorkelexcursie. Op de terugweg kajakken we naar Pinnacle Island om de robbenkolonie te bezoeken. Ongelooflijk hoe dicht deze diertjes bij onze kajakken komen! En we zien zelfs pinguïns! Vanuit Torrent Bay varen we nadien met de boot terug naar Kaiteriteri.

Dag 17 Punakaiki

’s Ochtends rijden we via de Buller Gorge naar de westkust. Onderweg zien we hoe de vegetatie dramatisch verandert. We maken een korte wandeling naar Cape Foulwind om daar, vanop een platform, de kolonie zeehonden te observeren. Volgende stop zijn de Pancake Rocks bij Punakaiki. Die hebben hun naam niet gestolen: de rotsen lijken verrassend veel op pannenkoeken. Ze liggen in het Paparoa National Park waar we een mooie wandeling maken.

Dag 18 Helikoptervlucht naar de gletsjer

Via Greymouth en Hokitika, bekend voor zijn talrijke jadefabriekjes, reizen we verder langs de westkust naar de gletsjerregio. Daar staat ons een bijzondere ervaring te wachten: we maken een panoramische helikoptervlucht en landen bovenop de gletsjer. Onvergetelijk!

Dag 19 Op naar het zuiden

Het gaat verder zuidwaarts langs de westkust en via de Haast Pass trekken we terug het binnenland in met bestemming Wanaka.

Dag 20 Wanaka

Vandaag ontdekken we Wanaka, gelegen aan de zuidoever van het blauwe Wanaka-meer, het op drie na grootste meer van Nieuw-Zeeland. We beginnen onze tour met een spectaculaire jetbootvaart in een al even indrukwekkend landschap. Sit down en relax! Voorbij steile rotsen, watervallen en door het decor van de Lord of The Rings bereiken we de Matukituki vallei, waar we een wandeling maken door een ongerepte stukje paradijs.

Dag 21 Te Anau

Langs Cardrona reizen we verder naar het historische Arrowtown, waarvan verschillende delen onveranderd bleven sinds de Gold Rush uit de jaren 1860. We krijgen echt het gevoel teruggereisd te zijn in de tijd. In Buckingham Street bezoeken we de talrijke winkeltjes met kunst, kleding, wijn… Daarna rijden we langs het Remarkable gebergte naar Te Anau.

Dag 22 Boottocht in Milford Sound

Met de bus rijden we vanuit Te Anau langs de Milford Road, één van de mooiste alpinewegen ter wereld, en via de Homer Tunnel naar Milford Sound waar we aan boord gaan. Tijdens een 2,5 uur durende vaart bewonderen we de prachtige fjord, omgeven door steile kliffen met indrukwekkende watervallen. De fjord werd in de ijstijd uit de rotsen geslepen en voert helemaal tot de Tasman Sea. Het hoogtepunt is ongetwijfeld de 1692 m hoge Mitre Peak, direct aan zee gelegen.

Dag 23 Van Te Anau naar Queenstown

Vandaag reizen we via Lumsden en het Remarkable-gebergte terug naar Queenstown, aan de oevers van Lake Wakatipu. Na onze rit maken we een wandeling langs het meer. De kinderen zijn uitgeput, dus vandaag gaan we vroeg naar bed, want morgen wacht ons heel wat actie!

Dag 24 Avontuur in Queenstown

We worden opgehaald en langs de oever van Lake Wakatipu naar Glenorchy gebracht, waar we aan boord gaan van een jetboat. Onze stuurman is vertrouwd met deze rivier en laat ons de volgende twee uur (35 km) kennis maken met de mooiste plekjes. Aansluitend maken we kennis met onze gids en genieten we samen van een picknick in de natuur. Daarna wandelen we door wouden en steken we de Routeburn River over via een spectaculaire hangbrug.

Dag 25 Queenstown - Aoraki Mount Cook NP

We nemen de bus naar de Tasman Valley. Na een wandeling van zo’n halfuurtje in het Nationaal Park van Aoraki Mount Cook bereiken we het gletsjermeer. Daar gaan we aan boord van onze boot waar we gedurende een uur van de ene verbazing in de andere vallen en het 300-500 jaar oude ijs bewonderen, en de gletsjer natuurlijk. Een unieke beleving in een al even uniek landschap!

Dag 26 Methven

Vandaag trekken we verder naar het prachtige Lake Tekapo, met zijn turkooisblauwe water. We reizen verder naar de voet van de Southern Alps naar Methven, dat populair is voor het vissen op zalm en forellen.

Dag 27 Christchurch en Akaroa

Door de Canterbury Plains trekken we naar Christchurch dat nog steeds zijn wonden likt na de zware aardbeving van februari 2011. We brengen een kort bezoek aan het mooie Victoriaanse stadje vooraleer we verder gaan naar het Banks Peninsula en het idyllische Akaroa.

Dag 28 Akaroa

In Akaroa genieten we van de prachtige panorama’s van het schiereiland. Vanaf de steiger vertrekken we voor een boottocht op zoek naar kleine hectordolfijnen. We mogen zelfs met hen zwemmen! Een onvergetelijke ervaring voor groot en klein! En de prachtige afsluiter van een prachtige reis, want morgen vliegen we terug.

Dag 29-30 Terug naar huis

We rijden terug naar Christchurch en leveren onze camper in. We worden naar de luchthaven gebracht en checken in voor onze terugvlucht naar Auckland. In Auckland nemen we een vlucht naar Bangkok, waar we inschepen richting Brussel. ‘s Morgens komen we aan. De maand is voorbijgevlogen!

Om nooit te vergeten

Een fantastische reis! Prachtige natuur, vriendelijke mensen en unieke ervaringen om nooit te vergeten!

Dries De Neef

Onze Oceanië Experts

Soraya

sinds juli 2017
We travel not to escape life, but for life not to escape us.
Je zo klein voelen wanneer je de melkweg ziet in Nieuw-Zeeland zonder lichtvervuiling.

Heidi

sinds november 1995
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
Ondergedompeld worden in de authenticiteit van Vanuatu, het onbekende paradijs.