Moeder-dochter avontuur van Els en Estelle Down Under!

Zaakvoerster Els trok er na lang afwachten opnieuw op uit in het land van haar dromen: Australië. Samen met haar dochter Estelle op verkenning “down under”, wat een avontuur! Voor Els een hereniging met de Aussies en voor Estelle een beleving van veel eerste keren. Alle ins en outs over de onvergetelijke tijd die ze beleefden lees je hier.

Dag 1 - Sydney

Sydney, oh, how I love this city! Great to be back. Deze wereldstad moet je echt gezien hebben vanaf het water. We voeren langs Darling harbour, de indrukwekkende Sydney Harbour bridge en het iconische Opera House. Naast deze monumenten van jewelste krijg je ook een indruk van de huizen langs de mondaine baaien, het Sydney Harbour National Parken de Taronga Zoo.

Na een lunch with a view bij de Royal Yacht Club, maakten we een wandeling in de botanische tuinen en sloten de dag af met een prachtige sunset! ‘s Avonds verkenden we het trendy Chippendale en genoten we van een heerlijke maaltijd tussen de locals in Spice Alley, yummie! Sydney, hier zou ik met plezier komen wonen. They have it all!

Dag 2 - Sydney

Deze morgen lieten we de drukte van het city centre van Sydney even achter ons. Zei iemand Bondi Beach? Helemaal juist! We wandelden langs de promenade naar de iconische Icebergs zwemclub en genoten van een heerlijke koffie in het Crabbe Hole café terwijl we de surfers gadesloegen. Hier startten we ook de prachtige kustwandeling naar Coogee Beach. Maar eerlijk gezegd, zelfs als je maar tot de volgende baai gaat, is het de moeite waard, want na elke bocht word je beloond met prachtige panorama’s.

Na een bezoek aan The Rocks, het historische hart van Sydney, namen we de veerboot naar Watsons Bay vanaf Circular Quay. Lokale oesters en een aperitief bij zonsondergang in de Watsons Bay pub? Daar zeggen we geen nee tegen! We wandelden naar het strand van Camp Cove en Sth Head voor ongelooflijke uitzichten, en maakten een wandeling door Robertson Park (naast de pub) naar de Gap voor een adembenemend uitzicht op de kliffen van de Stille Oceaan. Sydney op zijn best, dat is zeker!

Dag 3 & 4 - Sydney - Adelaide - Flinders Ranges - Rawnsey en Wilpena pound

Australië is een land van immense contrasten! En dat betekent soms flinke afstanden afleggen om van metropool naar de complete outback te reizen. Ons avontuur van dag 3 bracht ons van Sydney naar Adelaide, waar we onze stoere 4x4 Toyota Prado ophaalden, en vervolgens naar de uitgestrekte Flinders Ranges reden. Het was een lange rit van 5 uur, maar al snel raakten we gewend aan het links rijden. We wanen ons al echte Aussies!

Ons verblijf bij Rawnsley Park Station is perfect gelegen met uitzicht op Wilpena Pound, een natuurlijk wonder omringd door bergen. Na een verfrissend pilsje en een heerlijke lamscurry vielen we moe maar voldaan in slaap.

Vroeg uit de veren! Kangoeroes zijn nachtdieren, dus ‘s ochtends vroeg en bij valavond heb je de beste kans om ze te spotten. Rawnsley biedt tal van wandelmogelijkheden voor elk fitnessniveau. Geen geluk met de kangoeroes, maar we werden getrakteerd op een familie emoes met 6 schattige kuikens, een waar spektakel!

Na de wandeling was het tijd voor het ontbijt en daarna nog een wandeling op het terrein. Maar waar we echt naar uitkeken, was onze helikoptervlucht later op de dag. Voor Estelle was dit de allereerste keer, dus je kunt je voorstellen hoe spannend dat was! Onze Australische piloot was vriendelijk en professioneel, en de uitzichten waren adembenemend. Wat een ervaring!

Eenmaal met beide benen op de grond stapten we in onze 4x4 en reden we naar Wilpena Pound voor een wandeling in de krater. Zowel de fauna als flora toonden zich van hun beste kant. Vermoeid maar intens gelukkig keerden we terug naar ons vertrouwde Rawnsley Park, waar we gretig gebruik maakten van hun happy hour en genoten van de magische kleuren bij zonsondergang. Net voordat we onze ogen sloten, besloten we dat dit wederom een onvergetelijke dag was.

Dag 5 - Flinders Ranges - full day selfdrive 4WD tour

Vandaag is moeilijk te omschrijven in woorden, want het draait allemaal om de indrukwekkende landschappen. We genoten van de adembenemende uitzichten op Wilpena Pound voordat we linksaf sloegen om de schilderachtige route te nemen naar Bunyeroo en Brachina Gorge. Vanaf hier reden we op gravelwegen, en met onze Toyota Landcruiser voelden we ons helemaal in ons element.

Na elke bocht kwam er wel een nieuw uitzicht om te fotograferen ,wauw! Ik vertelde Estelle over de zeldzame yellow-footed rock wallaby die in deze regio voorkomt, maar zei ook dat de kans om ze te spotten bijzonder klein is. Guess what? Bij Brachina Gorge maakten we een stop en spotten we maar liefst 8 van deze unieke diertjes. Ze zijn meesters in het zich verstoppen, maar we deden ons best om ze goed in beeld te brengen. De dag kon al niet meer stuk!!!

Eenmaal terug op de snelweg reden we richting Parachilna naar het beroemde Prairie Hotel. Hier kon je gerechten proberen met kangoeroe, kameel, emu en andere lekkernijen. Ze brouwen ook hun eigen bier, dus een proeverij mocht niet ontbreken. Na een smakelijke (en overvloedige) lunch zetten we onze reis voort naar Blinman, een oud en vergeten mijnstadje. Op de terugweg kwamen we langs de Great China Wall, en het 360 graden uitkijkpunt over de Flinders Ranges.

Eenmaal terug bij Rawnsley Park maakten we nog een natuurwandeling bij zonsondergang. Ons doel? Kangoeroes spotten natuurlijk. En ja hoor, we werden beloond! Niet alleen met kangoeroes, maar ook met een prachtige zonsondergang. Another great day in the Flinders, hell yes!

Dag 6 - Flinders Ranges - Adelaide - Kangaroo Island

Vandaag zijn we vroeg uit de veren, want vandaag staat ons een 5 uur durende rit te wachten naar Adelaide, waar we onze vlucht naar Kangaroo Island nemen. De landschappen baden in het prachtige ochtendlicht, en onderweg worden we getrakteerd op enkele kangoeroes en zelfs een sluwe vos. We ruilen onze vertrouwde 4x4 in voor het vliegtuig en bij aankomst in Kingscote worden we hartelijk verwelkomd door Matt, de manager van Sea Dragon Lodge, waar we de komende 3 nachten zullen verblijven.

Na het inchecken in onze ruime villa met een adembenemend uitzicht op de oceaan, neemt Matt ons mee voor een korte wandeling over het uitgestrekte terrein. Kangaroo Island heeft zijn naam niet gestolen, want binnen een half uur hebben we zeker al 30 kangoeroes gespot. Ze zijn ook heel ontspannen, dus je kunt heel dichtbij komen. We worden instant gelukkig, wat een cuties! We wandelen tot aan het strand en turen naar de zee vanaf de vuurtoren. We genieten van een heerlijk diner en gaan slapen met het rustgevende geluid van de oceaan op de achtergrond. Gegarandeerd zoete dromen!

Dag 7 - Dagtocht Kangaroo Island

We gaan de hele dag op avontuur met onze enthousiaste gids Franck. Hij ademt passie voor zijn geliefde eiland en neemt ons mee naar alle highlights, maar ook naar de verborgen pareltjes. Onze uitvalsbasis, Sea Dragon Lodge, ligt bij de Cape Willoughby vuurtoren, het meest oostelijke puntje van Kangaroo Island. Onze reis vandaag voert ons van oost naar west.

Onze eerste stop is Pennington Bay, een geliefd surfstrand met een indrukwekkend kleurenpalet van tinten blauw. Daarna rijden we richting Seal Bay. Samen met onze gids kunnen we tot op het strand komen, heel dichtbij de zeeleeuwen. Het is fascinerend om hun gedrag te observeren, en fantastisch om van zo dichtbij foto’s te kunnen maken.

Volgende halte is Vivonne Bay, een prachtige baai, ook geliefd bij de locals. Hier genieten we van een smakelijke picknick en een glaasje lokale wijn. Wat kan het leven mooi zijn. Na de lunch bezoeken we 2 hoogtepunten in het Flinders Chase National Park. We beginnen met de “Remarkable Rocks”, die je gerust bijzonder kunt noemen. Het lijken wel kunstwerken die zo in een galerie kunnen staan, met de oceaan en azuurblauwe lucht als achtergrond, perfect voor een amateurfotograaf!

We sluiten de dag af met een bezoek aan Admirals Arch. Via een mooi aangelegd wandelpad genieten we van de slapende of spelende zeehondjes en staan we versteld van de kracht van de oceaan. Een waar schouwspel, zowel wat beeld als klank betreft. Oh ja, de kers op de taart vandaag was het spotten van onze eerste koala. Je ziet, Kangaroo Island is zowat de Galapagos van Australië. Voor ons is het absoluut een must-do als je van natuur en wildlife houdt.

Met een lekker stukje lokale barramundi sluiten we deze topdag af. Maar eerst nog even de duizenden sterren en de melkweg bewonderen. Sweet dreams!

Dag 8 - Kangaroo Island - Adelaide

Voordat we Sea Dragon Lodge verlaten, wilden we nog even dag zeggen tegen de vele kangoeroes en de frisse zeelucht opsnuiven. We gaan dit bijzondere plekje echt missen. Great memories! Na het uitchecken vertrekken we met onze ervaren lokale gids Craig om het noorden van het eiland te verkennen. Ons doel voor vandaag? Een koala safari! En jawel, Craig en Estelle slagen erin om wel 16 van deze cuties te spotten. Het hoogtepunt van de dag was het spotten van een moeder en haar babykoala. We wilden ze echt mee naar huis nemen.

Naast koala’s spotten we ook een echidna, een goanna (grote hagedis), immense roofvogels en kleurrijke parkieten, en natuurlijk wallaby’s en kangoeroes. Craig vertelde boeiende verhalen over de fauna en flora van het eiland. Tijdens onze ontdekkingsreis brachten we ook een bezoek aan Stokes Bay Beach, dit jaar uitgeroepen tot het mooiste strand van Australië. Na een stop bij Snellings Beach, sloten we onze avontuurlijke dag af met een smakelijke seafood BBQ en een glas heerlijke lokale wijn. De perfecte afsluiter van ons Kangaroo Island avontuur.

Daarna was het tijd voor onze vlucht naar Adelaide, waar we in het nieuwe EOS by Skycity hotel verblijven. Wat een luxe en wat een fantastisch uitzicht vanaf de kamer. Dat is “travelling in style”. We trokken de stad in voor ons diner in Soi 38, een lokale aanbeveling en een absolute aanrader als je van Thaise keuken houdt. Super lekker!

Dag 9 - Adelaide - Alice Springs

Adelaide is een gezellige stad die vooral bekend staat om zijn ‘food & wine’. De Barossa Valley en Clare Valley produceren heerlijke wijntjes, en je vindt er een uitgebreid aanbod aan geweldige bistro’s en restaurants. Dus voor alle foodies is dit de place-to-be!

Nu we in de stad zijn, nemen we ook de tijd voor wat winkelen in Rundle Mall en Rundle Street. Souvenirs voor het thuisfront mogen niet ontbreken. Voordat we de taxi naar de luchthaven nemen, brengen we nog een bezoekje aan de Central Market. Een gigantische overdekte markt vol met lokale delicatessen die je doen watertanden…

Tijd om van de stad richting outback te trekken. Red Centre, here we come! Hier gaan we opnieuw zelf op pad met onze 4x4 en we hebben er zin in. Onze Toyota Landcruiser wacht al op ons in Alice Springs, let’s go!

Dag 10 - Alice Springs - West Mc Donnel Ranges - Kings Canyon

Vandaag vertrekken we voor onze dagtocht naar de West MacDonnell Ranges. Naast het feit dat je constant wordt omringd door prachtige outback landschappen, zijn er onderweg een aantal leuke stops.

Onze eerste stop is Simpsons Gap, gevolgd door Standley Chasm, het hoogtepunt van de dag voor ons. Na een mooie wandeling worden we beloond met een reusachtige kloof in de rotsen die de meest dieprode kleuren etaleren. Prachtig! We stoppen ook bij Ellery Creek Big Hole, een enorme rotspoel waar heel wat kids genieten van een verkoelende plons.

Onze laatste stops zijn Ormiston Gorge en Redbank Gorge. We kiezen voor de panoramische route naar Kings Canyon en beginnen aan onze 2,5 uur durende rit langs de Mereenie Loop Road, een legendarische gravelweg met een authentiek outback gevoel. Onderweg spotten we twee keer wilde paarden. Vergezeld van een goeie playlist is dit de ideale manier om tot rust te komen. Blik op oneindig en genieten van de eindeloze landschappen.

Dag 11 - Kings Canyon

We zijn vroeg uit de veren voor onze Kings Canyon Rim-walk. Kings Canyon is de grootste canyon van Australië. Hij heeft misschien niet de omvang van de Grand Canyon in Amerika, maar het mooie is dat je deze canyon volledig te voet kunt verkennen. Dat kan zowel individueel als met een gids. Je bent ongeveer 3 uur onderweg, inclusief stops, en aangezien je na elke bocht wordt getrakteerd op indrukwekkende uitzichten, kun je je voorstellen dat er veel fotostops bij horen. Het is moeilijk te beschrijven wat deze wandeling zo adembenemend maakt, dus we laten de filmpjes en foto’s voor zich spreken!

In de late namiddag genieten we van een sundowner vanaf het dek met uitzicht op Kings Canyon. Zodra het helemaal donker is, bezoeken we de lichtinstallatie “Tower of Lights” van de Brits-Australische kunstenaar Bruce Munro. Een buitengewone ervaring in de outback, met als extraatje een heldere sterrenhemel om van te dromen. Weer een topdag!

Dag 12 - Ayers Rock/Uluru

Na ons ontbijt is het tijd voor onze laatste roadtrip van Kings Canyon naar Ayers Rock. Na een 3 uur durende rit over de highway, doorheen de eindeloze outback, komen we aan in Yulara town. Hier worden we opgehaald voor onze transfer naar Longitude 131, een luxueuze kleinschalige lodge omgeven door het rode zand van de outback. Niet alleen vanaf de Dune House, maar ook vanaf je bed in je luxueuze tent, heb je uitzicht op de magische monoliet Ayers Rock, of ‘Uluru’ in de taal van de lokale Aboriginal Anangu-community.

We worden in stijl ontvangen, krijgen een zeer vriendelijke check-in met gepersonaliseerd reisprogramma voor ons 2-daagse verblijf en worden uitgenodigd aan tafel voor de lunch. Met uitzicht op Uluru genieten we van een sterrenwaardige 3-gangen lunch! Ongelooflijk wat je hier op je bord krijgt op een locatie die honderden kilometers verwijderd is van de bewoonde wereld. Het concept in de lodge is een totaalpakket inclusief fantastisch eten, een uitgebreide selectie aan heerlijke wijnen (en zelfs Franse champagne) en een uitgebalanceerde keuze aan activiteiten, allemaal onder begeleiding van een ervaren gids. We hadden al hoge verwachtingen van ons verblijf in Longitude 131, en die werden meer dan ingelost! Dus als je jezelf ook eens echt wilt verwennen tijdens je reis Down Under, dan kunnen we deze ervaring van harte aanbevelen.

In de late namiddag vertrekken we naar een uitkijkplatform waar we vergezeld van een glaasje Australische bubbels en wat hapjes genieten van de magische zonsondergang bij Uluru. Eenmaal het donker is, wandelen we door de Field of Lights, een immense lichtinstallatie van 50.000 lampjes, ook een kunstwerk van Bruce Munro, maar een totaal andere ervaring dan die in Kings Canyon. We sluiten onze avond af met een gastronomisch 4-gangen diner onder de sterren. Een avond vol superlatieven die wordt afgesloten met een verrassende star gazing vanaf het terras van onze tent.

Dag 13 - Olga’s/Kata Tjuta - Uluru

Naast Uluru bevat het nationaal park nog een tweede UNESCO-werelderfgoedattractie, de Olga’s of Kata Tjuta genaamd. Deze 36 koepelvormige rotsen bieden vanaf een afstand een grillige aanblik. Hoe dichter je komt, hoe overweldigender de aanblik wordt. Net zoals Uluru zijn ze reusachtig, iets wat je moeilijk op foto kunt weergeven. Estelle voegt zich bij de begeleide tour vanaf de lodge. Zelf maak ik de 3 uur durende wandeling ‘Valley of the Winds’, want die stond nog op mijn bucketlist. Een prachtige natuurwandeling tussen de immense rotsformaties met prachtige kleurschakeringen van donkerbruin tot levendig rood. Een echte aanrader!

We genieten van een smakelijke lunch en genieten daarna van een welverdiend dutje. 🍽️ Op naar onze volgende activiteit! Deze keer neemt onze gids ons mee tot bij de voet van Uluru. We maken de Mala-wandeling en krijgen heel wat interessante verhalen te horen over deze heilige plaats voor de lokale Aboriginals. Een bijzondere cultuur waar we zeker nog veel van kunnen leren.

We worden weer getrakteerd op een sundowner terwijl we het kleurenpalet van Uluru zien veranderen bij de ondergaande zon. De chef verwent ons opnieuw met een super lekker diner, waarna we moe maar voldaan ons bedje opzoeken. What a day!

Dag 14 - Ayers Rock - Cairns - Daintree NP

Onze vlucht naar het tropische Cairns vertrekt pas om 16.00 uur, dus we hebben geluk en kunnen vandaag nog volop genieten van deze fantastische plek. We genieten van een prachtige zonsopgang vanaf onze tent en nemen afscheid van manager Ben en zijn vriendelijke team. Het is tijd om van de woestijn in de outback naar het regenwoud in Tropical North Queensland te vliegen. Van contrasten gesproken!

We verblijven in de Silky Oaks Lodge, prachtig gelegen en omringd door de kleuren, geuren en geluiden van het regenwoud.

Dag 15-16 - Daintree NP - Port Douglas

We starten onze dag met een verkwikkende yogasessie, gevolgd door een heerlijk tropisch ontbijt. Iemand van de lodge neemt ons mee naar de kitchen garden, waar we veel interessante weetjes leren over de planten, kruiden en bloemen die de chef in de keuken gebruikt. Vanaf de lodge kun je een aantal wandelroutes volgen door het Daintree National Park, het oudste regenwoud ter wereld en tevens UNESCO Werelderfgoed. Na een klein dutje in de hangmat van onze treehouse genieten we van een culinair diner.

De volgende dag ruilen we het regenwoud in voor het strand bij Port Douglas, een rustig badplaatsje boven Cairns. We worden hartelijk ontvangen in het Peninsula Boutique Hotel. De locatie is perfect, vlakbij Four Mile Beach. Hier kun je uren wandelen, de perfecte workout volgens veel locals. ‘s Avonds gaan we uit eten met de eigenaars van Sailaway. Altijd leuk om met locals op stap te gaan, zij kennen de beste plekjes om te dineren. Het is tijd voor seafood, yummie!

Dag 17 - Port Douglas - Great Barrier Reef

Hier hebben we echt naar uitgekeken: snorkelen in het Great Barrier Reef, het grootste koraalrif ter wereld. De comfortabele catamaran van Sailaway brengt ons naar Mackay Reef, gelegen in het outer reef, perfect om te snorkelen en de onderwaterwereld te verkennen. Met onze onderwatercamera in de hand, snorkel en zwemvliezen beginnen we aan onze ontdekkingstocht.

Wow, het is net alsof je snorkelt in een mega groot aquarium. Koralen in alle vormen en kleuren, reuzenschelpen, kleurrijke vissen… We krijgen er maar geen genoeg van. Tussen twee snorkellocaties door maken we ook een stop op Mackay Sandcay, de perfecte plek voor foto’s.

Als we ‘s avonds genieten van een lekker stukje lokale barramundi, besluiten we dat deze dag zeker in onze top 3 staat wat beleving betreft! Wat een topdagje!

Dag 18 - Port Douglas

We starten de dag met een fikse strandwandeling, zodat ons ontbijtje straks dubbel zo goed smaakt.

We sluiten onze Australië trip af met een knaller. We maken een helikoptervlucht over het Great Barrier Reef én Daintree National Park.Een vol uur genieten we van alle natuurpracht!

Eenmaal boven het rif vliegt de piloot lager en kunnen we een dugong, 2 stingrays en een reef shark spotten. 🦈 Van het rif gaan we richting regenwoud. We vliegen boven de Daintree River waar we ook een paar krokodillen spotten. We zien een mooie waterval en ook Mosman Gorge voor we terug landen in Port Douglas. We zijn allebei onder de indruk! Een fantastisch einde van ons geweldig avontuur!

Els en Estelle beleefden een onvergetelijke reis door Australië, variërend van het bruisende Sydney tot de uitgestrekte Flinders Ranges en het adembenemende Great Barrier Reef. Ze verkenden stedelijke hoogtepunten, maakten avontuurlijke wandelingen, en sloten af met een helikoptervlucht over het rif en Daintree National Park.

Deze reis was niet alleen een ontdekking van diverse landschappen, maar ook van natuurlijke schoonheid, avontuur en de band tussen moeder en dochter.

Meer foto’s van Els en Estelle in Australië vind je hier.

Meer Australië

Misschien is dit ook interessant voor jou?