Noord-Vietnam met Nathalie & Camille

Travel designer Nathalie en travel marketeer Camille zijn voor de derde keer samen op ontdekking gegaan, dit keer in het betoverende noorden van Vietnam. Ze besloten om de gebaande wegen achter zich te laten en zich te laten leiden door de onbekende schoonheid van een regio doordrenkt van cultuur en natuurlijke pracht. Met veel plezier nemen ze je mee op hun boeiende studiereis vol ontdekkingen en verrassingen!

Aankomst in Hanoi

Vanochtend zijn we geland in Hanoi, waar we de komende drie dagen verblijven. We hebben al enkele hotels verkend en om de dag af te sluiten, deden we een Vespa food- en sightseeingtour door de straten van Hanoi. Wie ons kent, weet dat dat op ons lijf geschreven is!

Achterop bij onze scooter-drivers genoten we van de frisse bries (lees: het is al de hele dag +-40 graden, dus de wind was welkom), de gezellige straatjes in het Old Quarter en de heerlijke Vietnamese specialiteiten waarvoor we af en toe een stop maakten. Plots werden we overvallen door een enorme regenvlaag! Maar dat kon de pret niet bederven! Niets kan onze spirits temperen! We kregen beide een plastic cape van onze chauffeur en waren weer ready to go!

Op verkenning door Hanoi

We spendeerden onze tweede dag in Hanoi en verkenden we de stad deels te voet. Ondanks de intense hitte was het een fantastische ervaring!
Onze tour begon bij het Ho Chi Minh Mausoleum, waar we heel wat bijleerden over deze indrukwekkende figuur en wat hij betekende voor Vietnam. Daarna werden we ondergedompeld in de rijke geschiedenis van het Museum voor Etnologie en de Tempel van de Literatuur.
We slenterden door Old Hanoi en de wereldberoemde 36 Streets. Dankzij onze gids waagden we ons ook aan een wandeling door de smalle steegjes omrand door “tunnel houses”. Als kers op de taart sloten we de dag af op het observatiedek van het adembenemende Sky Lotte Centre, waar we genoten van een 360° uitzicht over de stad.

Fietsen langs de Red River

Vandaag fietsten we door de buitenwijken van Hanoi en wat was het geweldig! We trapten op onze mountainbikes langs de oevers van de Red River, vergezeld door onze gids Danny, die ons van alles en nog wat bijbracht. Onderweg kwamen we langs plantages met bananen, koriander, guave en pinda’s.

Onze eerste stop was bij de Bat Trang-tempel, waar de stichter van het dorp wordt geëerd. Vervolgens reden we naar het Bat Trang Ceramic Village, waar we te gast waren bij een pottenbakkerij en zelfs de kans kregen om met klei te werken.
Tijdens onze rit stopten we ook bij een lokale winkel voor een drankje, waar we aan de praat raakten met twee lokale dames (Danny fungeerde als vertaler omdat ze geen Engels spraken). Ze waren ontzettend lief en vonden ons heel mooi (ondanks onze bezwete lichamen, haha). Ze wilden alles over ons weten en wilden maar al te graag met ons op de foto.

Na afscheid te nemen vervolgden we onze tocht door de nieuwe wijk Hanoi Eco Park, met prachtig aangelegde vijvers en gebouwen. Hier stopten we voor een lunch en genoten we van heerlijke Pho. Met meer dan 40 km in onze benen sloten we onze fietstocht af en fristen we ons op in het hotel. Als afsluiter van de avond dineerden we met uitzicht op het Hoan Kiem-meer.

Traditie en rijstvelden in Mai Chau

De drukte van de stad verdween stilaan achter ons terwijl we ons op kronkelende bergwegen richting de Hoan Binh provincie begaven. In het pittoreske dorpje Mai Hich werden we hartelijk ontvangen door een lokale familie, die ons een overheerlijke lunch voorschotelde. Smullen maar! Nadat we voldoende energie hadden opgedaan, maakten we een wandeling door het adembenemende landschap vol rijstvelden, rotsen, bergen en rivieren. Het was net als een postkaartje! Tijdens onze tocht ontmoetten we een lokale vrouw die vlotten maakt van bamboe en we kregen de kans om met haar mee te varen op de rivier. In Mai Chau, waar we vanavond verblijven, worden we omringd door de schoonheid van groene rijstvelden en traditionele huizen.

Local valley life

Deze ochtend lieten we Mai Chau achter ons en vervolgden we onze reis door het weelderige landschap richting Pu Luong. Onderweg maakten we een tussenstop bij een bedrijfje waar bamboe wordt verwerkt tot chopsticks. Wij zijn fan van de locals en zij duidelijk ook van ons, want ze poseerden maar al te graag voor de lens!

Hoe dichter bij Pu Luong, des te meer bamboe we langs de weg zagen. De regio staat dan ook bekend om zijn weelderige bamboebossen. Na aankomst in ons hotel en het genieten van een typische lunch, gingen we op trektocht door de vallei naar het dorp, langs de karakteristieke huizen van etnische minderheden zoals de Thai. Het was bloedheet, maar adembenemend mooi. De vallei, bezaaid met bamboe en rijstvelden is echt een “picture perfect”.

Na de trekking verkoelden we ons in het zwembad, waar plotseling een hevige storm losbarstte. Alle hens aan dek! We renden weg en kwamen doorweekt aan op onze kamer, waar we vanaf ons overdekte terras getuige waren van het spectaculaire schouwspel van donder en bliksem. Maar gelukkig… na regen komt zonneschijn, ook in Vietnam. We werden beloond met niet één, maar twee prachtige regenbogen die de vallei sierden.

Hiking & biking

Wat een dag beleefden we vandaag in Pù Luông! Na het ontbijt trokken we erop uit in de vallei. Vanuit ons hotel volgden we een pad tussen de rijstvelden naar het dal loopt. Onderweg aanschouwden we de lokale bevolking die al vroeg op het veld aan het werk was, wetende dat de middaghitte te intens zou zijn. Dan is het tijd voor een welverdiende siësta.

Na een stevige wandeling bereikten we Ba Thuoc, waar we ons klaarmaakten voor een fietstocht. We verkenden eerst het dorp tussen de locals en de velden, om vervolgens koers te zetten richting de Hieu Waterval. Het bleek een uitdagende tocht, vooral in deze vochtige hitte! Na een stevige klim op de flank van de berg arriveerden we bij de waterval, die een heerlijke verfrissing bood. Het was het hoogtepunt - letterlijk en figuurlijk - van de dag!

Op de terugweg werden we opnieuw getrakteerd op prachtige taferelen in de vallei. Eenmaal terug in ons hotel ontspanden we bij het zwembad, terwijl we bijkwamen van de intensieve fietstocht.

Tijdens het avondeten begon er een hevig onweer, waardoor de elektriciteit uitviel. Het werd dus een “dinner in the dark”… Maar het was een uniek schouwspel en zo hebben we ook weer een bijzondere ervaring opgedaan!

Van Pu Luong naar Ninh Binh

Onze dag begon met een hike door de dichtbegroeide bossen van Pu Luong. Eenmaal we uit de bossen waren, werden we beloond met een adembenemend uitzicht over de hele vallei vol prachtige rijstvelden. De hardwerkende landbouwers op het veld bezig zien was werkelijk ongelooflijk.

Na onze wandeltocht verfristen we ons in het hotel en maakten we ons klaar om naar onze volgende bestemming te vertrekken: Ninh Binh. Onderweg maakten we verschillende stops om van het uitzicht te genieten en foto’s te maken.

In Ninh Binh reden we naar Van Long, een betoverend natuurpark, bekend om zijn serene schoonheid en weelderige groene omgeving. Hier stapten we aan boord van een bamboebootje en tijdens de boottocht werden we omringd door indrukwekkende kalkstenen rotsformaties, sierlijke waterlelies en nieuwsgierige vogels die hoog boven ons vlogen.

Regen is net als confetti uit de lucht

Vandaag viel onze dag in Ninh Binh letterlijk, maar gelukkig niet figuurlijk, in het water. Maar dat weerhield ons er niet van om de prachtige streek te verkennen! Na een smakelijk ontbijt bezochten we de oude hoofdstad Hoa Lu, waar we de tempels van de Đình en Le dynastieën bewonderden. Een reis terug in de tijd vol historie en cultureel erfgoed.

Daarna wachtte er een flinke uitdaging voor onze spieren. Na meer dan 500 trappen bereikten we de top van Hang Mua. Ondanks de wolken en regen was het uitzicht nog steeds adembenemend mooi! Een beloning voor onze inspanningen en een moment om te genieten van de pracht van de natuur. Vervolgens brachten we een bezoek aan Bich Dong, een fascinerend grottempelcomplex. Hier dompelden we ons onder in een mysterieuze sfeer die er in de grotten hing.

Na de lunch stapten we aan boord van een bootje om het wereldberoemde Tam Coc te verkennen. We werden betoverd door de majestueuze kliffen, weelderige rijstvelden en het rustgevende kabbelende water.

Ondanks de hevige regenval hebben we toch fantastische momenten beleefd en leuke foto’s kunnen maken. Het bewijst maar weer dat avontuur en plezier niet door een beetje regen worden tegengehouden!

Halong Bay

Vanuit Ninh Binh trokken we naar het betoverende Halong Bay. Een wereldberoemde bestemming die bekend staat om zijn adembenemende kalkstenen rotsformaties en smaragdgroene wateren. Helaas bleef het onweer ons achtervolgen en regende het de hele dag. Maar ondanks de regen waren de mensen om ons heen ontzettend behulpzaam en deden ze hun uiterste best om er het beste van te maken.
Onderweg maakten we een stop bij een parelkwekerij, waar we leerden hoe parels in oesters worden gekweekt en hoe ze worden verwerkt tot juwelen. Een fascinerend proces dat de schoonheid van de natuur onthult.

Eenmaal aangekomen in Halong Bay stapten we aan boord van een cruiseschip dat ons door de baai brengt. Hier zullen we ook de nacht doorbrengen. Wauw, wat een prachtig schip met ruime kajuiten en een vriendelijke bemanning! Na een korte veiligheidsinstructie en een smakelijke lunch kregen we de keuze om met een kajak of een bootje de Dark and Bright cave in Cat Ba National Park te verkennen, nabij Lan Ha Bay. Regenjassen aan en klaar om op avontuur te gaan! Reden te meer om nog eens terug te komen als de zon schijnt zeker?

Eenmaal terug aan boord hadden we ook de mogelijkheid om te zwemmen, deel te nemen aan een kookworkshop of te genieten van andere faciliteiten aan boord. We sloten de avond af met een heerlijk diner.

Sterrenbehandeling in Vietnam

Vroeg uit de veren vandaag, want we gingen op avontuur naar het prachtige Cat Ba Island. Een paradijselijk eiland met ongerepte natuur en adembenemende uitzichten. We bezochten Trung Trang, een betoverende plek met grotten en indrukwekkende kalksteenformaties. De regen maakte de ervaring extra mysterieus en magisch!

Na het uitchecken verlieten we het regenachtige Ha Long Bay, en tot onze verbazing begon de zon te stralen zodra we in Hanoi aankwamen. Wat een welkome verrassing! We namen de tijd om te dwalen door de charmante straatjes van het historische Old Quarter, waar we werden ondergedompeld in de bruisende sfeer van de stad.

En we besloten de dag in stijl af te sluiten, letterlijk! We hadden het voorrecht om te dineren in Nhà hàng Tầm Vị, een restaurant dat sinds begin juni is bekroond met een Michelinster. Een culinair hoogstandje waar we werden verwend met heerlijke gerechten en smaken die onze smaakpapillen betoverden.

Afsluiten met een knaller!

Vandaag was een speciale dag, want Nathalie’s vierde haar verjaardag! We begonnen de dag in een feestelijke sfeer, vol ballonnen, taart en cadeautjes!

Voordat we afscheid namen van dit prachtige land, maakten we nog een laatste excursie naar Quang Phu Cau Incense Village. Hoewel het misschien niet zo authentiek was als we hadden verwacht, konden we toch genieten van de schoonheid van de plek en hebben we natuurlijk weer talloze geweldige foto’s kunnen maken.

Tijdens de lunch besloten we nog eens lekker uit eten te gaan om onze reis op een culinair hoogtepunt af te sluiten! Voor we ons klaarmaakten voor onze terugvlucht, genoten we van een fantastische massage. Het was de perfecte manier om onze reis af te sluiten en ons lichaam en geest te verwennen.

Wat een onvergetelijke reis was dit! Vol avonturen, nieuwe ontdekkingen, heerlijke gerechten en vooral geweldige herinneringen!

Zelf op ontdekking door Vietnam?

Ben je helemaal gek op Vietnam na het lezen van dit verhaal? Wil je Vietnam door je eigen ogen beleven? Neem dan zeker contact op met onze travel designers om jouw reis op maat samen te stellen.

Meer Vietnam

Misschien is dit ook interessant voor jou?