Bali: het betoverende Godeneiland

De lokale keuken leren kennen

Leer de geheimen van de Balinese keuken kennen tijdens een kookles.

Actief het eiland ontdekken

Wil je raften, mountainbiken of snorkelen? Bali is de ideale bestemming.

Tempels en traditionele gebruiken

De inwoners zijn heel gelovig en bijgevolg zijn er mooie tempels te vinden: Taman Ayun, Gunung Kawi, Tanah Lot,… Prachtig!

De inwoners van Bali zijn heel gelovig. Tijdens je rondreis kan je dan ook geregeld offers en feesten zien.

Het eiland is de ideale mix tussen traditie en het hedendaagse leven.

In de Uluwatu tempel geniet je van een traditionele Kecak dans.

Bali heeft meer te bieden dan enkel zon, zee en strand. Geniet van de adembenemend mooie rijstterrassen...

Dag 1 Vertrek uit Brussel

Rond de middag vertrekken we vanaf Brussel richting Bangkok. Aansluitend vliegen we verder naar Bali.

Dag 2 Aankomst in Bali - genieten in Sanur

Bij aankomst op Denpasar luchthaven worden we naar ons hotel in Sanur gebracht. We genieten van de tropische setting, de lokale marktjes, de betoverende landschappen… En we gaan zwemmen in het felblauwe water van de Indische Oceaan. Heerlijk!

Dag 3 Diner op het strand

In de late namiddag is het tijd voor ons eerste culturele bezoek: de Uluwatu Tempel. Dit is één van de recentst gebouwde tempels van het eiland en staat op de top van een steile klif. Wat een fenomenale uitzichten over de kustlijn hebben we hier… Terwijl de zon ondergaat, kijken we naar Balinese dansers die de Kecak dansen. Daarna smullen we, met de voetjes in het zand, van verse vis. Zalig!

Dag 4 Op naar Ubud

We reizen naar Tegalalang dat bekend staat voor zijn prachtige rijstvelden. We zien hoe de boeren hun velden bewerken en genieten terwijl van de onvergetelijke panorama’s. Nadien gaan we richting Bayad, waar we een 2-tal uur wandelen in het tropische woud. Na een heerlijke lunch gaat het richting Gunung Kawi met zijn 11de eeuwse tempel, koninginnengraven en klooster.

De volgende stop is één van Ubud’s bekendste attracties: het Monkey Forest, met honderden brutale, maar fotogenieke aapjes. We bezoeken er ook de tempel van de doden. De weg ernaartoe loopt door het bos: net een Indiana Jones film!

Dag 5 Actie en avontuur

Vandaag hebben we de keuze uit twee activiteiten. We kunnen Bali van een andere kant leren kennen: tijdens een bloedstollende rafting langs vele watervallen. Of tijdens een mountainbiketour door kleine dorpjes waar we de lokale bevolking en hun traditionele levensstijl zien. Vrouwen brengen offers, mannen bewerken hun land,… Telkens met schitterend zicht op de mooie rijstvelden. Wij kiezen voor de rafting!

Terug aangekomen in het hotel, staat er een deugddoende massage op het programma. Zalig om eventjes te bekomen van de voorbije dagen.

Dag 6 De Balinese keuken leren kennen

Vandaag leren we de geheimen van de Balinese keuken kennen! Vroeg in de ochtend vergezellen we de chef naar de lokale markt waar we alle nodige ingrediënten kopen. Nadien helpen we als souschef mee in een traditionele Balinese keuken, gelegen in een biologische tuin en tussen de rijstvelden. Eens alles klaar is, proeven we het resultaat. Yummy!

Dag 7 Sightseeing onderweg naar Pemuteran

We rijden via de westkust naar het noorden van het eiland. Onze eerste stop van vandaag is de Tanah Lot tempel, een zeetempel die op een indrukwekkende rotsformatie in de Indische Oceaan ligt. Leuk weetje: onder de tempel ligt een grot met een magische bron waar er zoet water uitkomt. Dit terwijl de tempel omringd is door zout zeewater.

Vervolgens gaan we richting Mengwi. Hier bezoeken we één van de mooiste tempels van Bali: de Taman Ayun tempel. Letterlijk vertaald betekent dit ‘prachtige tuin’ en het heeft zijn naam niet gestolen!

Via Belimbing en Pupuan volgen we de prachtige bergweggetjes naar Pemuteran. We genieten van de steeds spectaculairder wordende uitzichten. Ook langs de kant van de weg is er van alles te zien en te ruiken. Zo zien we op veel plaatsen hoe kruiden, koffie en vanille gedroogd worden.

Dag 8 De onderwaterwereld ontdekken

Vandaag gaan we naar het eiland Menjangan: het walhalla voor duikers en snorkelaars. De onderwaterwereld is ronduit fascinerend en we zwemmen tussen duizend kleurrijke vissen. Hier is een vergelijking met de film ‘Finding Nemo’ nooit ver weg!

Dag 9 Boeddhistisch klooster van Banjar

‘s Ochtends verlaten we Pemuteran voor het zuiden. We stoppen eerst bij het boeddhistisch klooster van Banjar. In dit terrascomplex vind je een aantal gebedskamers versierd met gouden boeddha’s. Op het hoogste niveau van het complex staat een stoepa die doet denken aan Borobudur op Java.

Nadien bezoeken we de warmwaterbronnen. Er wordt algemeen geloofd dat het water ziektes kan genezen. Maar het is vooral de mooie omgeving die het de moeite waard maakt om te stoppen.

Via Munduk en het Bratan meer naar ons strandverblijf

De volgende stop: Munduk. Dit slaperig dorpje ligt hoog in de bergen en is de perfecte plaats om een korte wandeling te maken en de natuur van Noord-Bali te ontdekken. We wandelen door het bos naar een waterval en bewonderen het uitzicht.

Later reizen we verder naar de Ulun Danu Bratan tempel die zowel hindoe als boeddhistische elementen combineert. De tempel is gelegen aan de rand van een reusachtig meer, in een krater van een uitgestorven vulkaan. We kunnen werkelijk de overkant niet zien!

Nadien rijden we verder naar de westkust, waar we een paar dagen heerlijk gaan genieten.

Dag 10-11 Relaxen in Legian

We naderen het einde van onze prachtige reis. Maar eerst gaan we nog een paar dagen relaxen en verder genieten van dit Godeneiland. We heffen ons eventjes uit onze strandstoel en gaan op ontdekking in Seminyak. Leuke bars, toffe kledingwinkels. We komen snel dichter bij de Europese sfeer…

Dag 12-13 Vertrek naar Brussel

Aan alle mooie liedjes/reisjes komt een eind… We worden naar de luchthaven gebracht en keren via Bangkok huiswaarts. Wat hebben we genoten van deze schitterende, gevarieerde reis!

Voor altijd in ons hart

Een onvergetelijke droomreis met lieve gidsen en behulpzaam hotelpersoneel met daar bovenop unieke locaties. Bij aankomst in Ubud viel een fantastisch gevoel over mij: prachtig uitzicht over de rijstvelden en ongelooflijk vriendelijke Balinezen. De kookles was een fantastische ervaring: kennismaking met hun kruiden, exotisch fruit, specifieke smaken, kortom SUPER. Voor mij een hoogtepunt!

M.V. & C.V.

Een onvergetelijke rondreis met onze pubers!

De rondreis bevatte een toffe mix van lokale cultuur, natuur en avontuur. Mount Batur bij zonsopgang beklimmen, onze voeten in de rijstvelden, de inwijding in de hindoegewoontes, de kennismaking met locals, snorkelen boven de koraalriffen... het was allemaal super. We hadden ook een toffe gids (NL) en een vlotte chauffeur, waarvoor geen moeite te veel was. De logies waren één voor één toppers.

Lapeirre I.

Onze Azië Experts

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!