Cambodja met charisma

Overwoekerende Ta Prohm tempel

Een onvergetelijk bezoek aan de tempel in de jungle die overwoekerd is door gigantische boomwortels.

Kookles in Siem Reap

Bezoek de lokale markt met je persoonlijke chef-kok en maak heerlijke lokale specialiteiten.

Natuur in Koh Kong

Zwemmen, kajakken, bootje varen in een idyllische oase van rust.

Genieten van de imposante bouwwerken van Angkor Wat.

Een bezoekje aan het nationaal museum van Phom Penh is de moeite!

De traditionele Apsara danseressen beelden verhalen uit de Ramayana uit.

Sluit de reis af met enkele dagen platte rust op het paradijselijke strand van Koh Rong Samloem.

Dag 1 Vlucht naar Cambodja

Je vliegt met een tussenlanding naar Siem Reap, hoofdstad van de gelijknamige provincie.

Dag 2 Siem Reap

Bij aankomst worden we door onze gids met de breedste glimlach verwelkomd. Na een korte stop in ons hotel nemen we de tuk-tuk richting de ruïnestad Angkor.

In Angkor lopen we via de indrukwekkende South Gate het ommuurde gedeelte van Angkor Thom binnen. We slenteren langs de magnifieke tempels en beginnen bij de Tempel van Bayon. De 54 torens hebben schitterende reliëfs. Van een knap staaltje architectuur gesproken!

Later nemen we plaats in een gondel voor een boottochtje. We varen tussen de tempels van Angkor Thom en genieten met een glaasje champagne in de hand van een adembenemende zonsondergang.

Dag 3 Bezoek aan de tempel van Ta Prohm

Rise and Shine! Om de toeristische drukte voor te zijn, vertrekken we vandaag extra vroeg richting Ta Prohm. Deze beroemde 12de -eeuwse tempel ligt er vandaag nog precies bij zoals ze ontdekt werd: overwoekerd door de gigantische wortels van de majestueuze bomen van de jungle. Dit maakt deze tempel een van de meest pittoreske en onvergetelijke tempels ter wereld! Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit heiligdom gebruikt werd als set in de film Tomb Raider, met Angelina Jolie in de hoofdrol.

Later op de morgen staat er met een bezoek aan de wereldberoemde tempels van Angkor Wat het absolute hoogtepunt op het programma. Dit hindoeïstisch tempelcomplex wordt als één van de grootste religieuze bouwwerken ter wereld beschouwd en is een must bij een bezoek aan Cambodja! Tijdens het bezoek aan dit wereldwonder vallen we dan ook letterlijk van de ene verbazing in de andere. Zalig!

In de namiddag keren we terug naar Siem Reap waar we lekker uitrusten, wat welgekomen is na het vroege opstaan.

Dag 4 Koken en wandelen naar Kbal Spean

Vandaag ontdekken we de authentieke Khmer keuken! Ons avontuur begint op de markt waar we onze persoonlijke chef-kok vergezellen bij de inkopen. Nadien gaan we met de verse ingrediënten aan de slag en bereiden lokale specialiteiten.

In de namiddag vertrekken we richting één van de oudste pelgrimsites van Cambodja, Kbal Spean. De laatste 3 km naar de top van de berg leggen we te voet af!

Daarna bezoeken we Banteay Srei, de best bewaarde tempel van Cambodja die grotendeels uit roze zandsteen bestaat.

Na al die pracht gaan we voor een avondje acrobatie. Geweldig om de lenige acrobaten stunts te zien doen op opzwepende Cambodjaanse muziek.

Dag 5 Banteay Chhmar

Vandaag vertrekken we noordwaarts naar Banteay Chhmar. Eerst bezoeken we er de plaatselijke tempel die gekend staat voor de magnifieke basreliëfs. Elke stap die we hier zetten geeft ons een ander uniek beeld van de gigantische stenen die langzaam worden opgeslorpt door de natuur.

Terwijl we op gezapig tempo de groene omgeving verkennen met een ossenkar, toont onze gids hoe de lokale boeren deze kar gebruiken in het dagelijkse leven.

Vannacht slapen we bij een gastgezin, waar we met open armen worden onthaald. Vooraleer we gaan slapen, eten we tussen de tempels, terwijl een bandje livemuziek speelt!

Dag 6 Ritje op een bamboetrein

Na een korte transfer stappen we over op de trein. Het woord ‘trein’ mogen we niet te letterlijk nemen, want onze bamboetrein kunnen we beter omschrijven als een vlot op twee wielen die over een treinrail loopt. Acht kilometer lang genieten we vanop een kussen van het hobbelige parcours en de prachtige landschappen met rijstvelden.

Onderweg naar Battambang bezoeken we in de namiddag Phnom Sampeau, waar we vanop de top van de berg een prachtig zicht hebben. Phnom Sampeau staat ook bekend voor de killing caves, een wrede herinnering aan het duistere verleden van Cambodja.

Dag 7 Fietsen in Battambang

Tijd voor actie! We beginnen de dag met een fietstocht doorheen lokale dorpjes op het platteland. Tijdens verschillende stops komen we alles te weten over rijstwijn, het versnijden van bananenchips en lokaal geteelde rijstnoedels. Gelukkig kunnen we telkens ook proeven waardoor we ons al snel een echte local voelen.

Dag 8 Pagodes en stoepa’s in Oudong

In de ochtend zetten we koers naar Oudong, de vroegere hoofdstad van Cambodja. Van kilometers ver zien we de pagodes en stoepa’s oprijzen vanop de Oudong berg. Aangekomen aan de voet van deze berg staat ons nog een pittige beklimming te wachten. Vooraleer we de fantastische uitzichten bewonderen moeten we maar liefst 590 trappen overwinnen! Gelukkig weet onze gids ons perfect af te leiden met interessante weetjes en mopjes zodat we in geen tijd de top bereiken.

De volgende stop op onze rondreis is de huidige hoofdstad van Cambodja: Phnom Penh, waar we in de late namiddag aankomen.

Dag 9 Phnom Penh

Het authentieke Phnom Penh is een typische Aziatische stad: druk maar sfeervol. We beginnen met een wandeling. Van Boeung Keng Kang, waar we een typisch Khmer huisje bezoeken, gaat het verder tussen de smalle straatjes naar Wat Lanka. Hier staat één van de oudste en fotogeniekste pagodes van Phnom Penh. Daarna gaan we naar het koninklijk paleis en de Zilveren Pagode, die zijn naam te danken heeft aan de meer dan 5000 zilveren tegels op de vloer. Lunchen doen we zoals de locals, aan een foodtruck op straat. Na een bezoek aan het Tuol Sleng Genocide Museum, bezoeken we de kleurrijke marktjes en kopen we souvenirs.

Dag 10 Genieten in Koh Kong

We verlaten de stad en verruilen het voor een oase van rust aan de kust. Onze charmante accommodatie bereiken we vlot met de boot waarna we in deze idyllische omgeving de namiddag kunnen spenderen zoals we zelf willen. Kajakken of zwemmen in het heldere water, vissen vanop ons privéterras, de overvloedige exotische vogels en vlinders bewonderen, we vervelen ons geen moment! ’s Avonds nemen we opnieuw plaats in onze boot en trekken we verder de natuur in. Minuten later zijn we getuige van het adembenemende spektakel waarbij duizenden vuurvliegjes de bomen oplichten.

Dag 11 Boottocht in Koh Kong

We vertrekken richting de Tatai Falls. Deze 6 meter hoge waterval bereiken we per boot. Eenmaal aangekomen springen we in het water waar we in een afgebakend stukje rivier zalig kunnen zwemmen. Nadien zetten we onze boottocht verder door de jungle via een zijrivier. Al snel spotten we hier een exotische diersoort. Geweldig!

Dag 12-14 Ontspannen in Koh Rong Samloem

Vandaag vertrekken we naar onze laatste stop van onze rondreis, naar het idyllische eiland Koh Rong Samloem. Hier genieten we de laatste drie dagen van absolute rust en stilte. De actievelingen onder ons kunnen opgelucht ademhalen, want ook hier zijn er tal van excursies mogelijk. Kajakken, duiken, snorkelen, zwemmen, zeilen of wandelen? Allemaal op slechts minuten van onze hotelkamer. Top!

Dag 15-16 Vertrek naar België

Helaas zit onze prachtige rondreis er na 14 dagen op. Met een laatste blik op de Cambodjaanse jungle varen we met de speedboot richting vasteland. Vanuit Phnom Penh vliegen we naar huis.

Leuke reis

Onze reis was prachtig. Alle hotels vonden we prima. Het eiland Song Saa was echt de max. Wij hebben enorm genoten van de lieve Cambodjanen: zo vriendelijk, lief en behulpzaam. Heel goede gidsen overal. Het eten vonden wij heerlijk: noedels, rijst, vele vegetarische mogelijkheden. Alles was goed georganiseerd, met dank aan jullie. We voelden ons geliefd. We gaan ooit nog eens terug naar Azië.

L.L.

Ons avontuur naar Cambodja was super!

In Siem Reap hadden we een goed gevuld programma: imposante tempels, ossenkar, tuktuk, massage en een heerlijk diner. Dat alles met een tof team van chauffeur en gids! Ook het vervolg in Phnom Penh was perfect gevuld: cyclo tour, food tour en boottocht met een toffe gids en veel lokale belevingen! Ook de hotels waren verrassend! Kortom een super ervaring met ook een aan te radenlokale agent!

Bruggeman F.

Onze Azië Experts

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!

Christophe

sinds augustus 2022
Travel is the healthiest addiction.
Om 5 u ‘s ochtends wakker worden in het Rongbuk klooster in Tibet op 5000 meter hoogte met zicht op de noordflank van Mt Everest. Je met slaperige ogen naar de gebedshal begeven en honderden monniken het ochtendgebed horen chanten bij het licht van tientallen kaarsen. Echt magisch!