De Mol achterna in Noord-Griekenland

Hoog in de wolken

Vergaap je aan de prachtige kloosters van de Meteoren.

Trek je hiking boots aan

Fan van wandelen? Dan is de omgeving van de Olympus berg iets voor jou.

Oosterse sfeer

Steden zoals Thessaloniki en Kastoria laten je kennismaken met de Balkan.

Noord-Griekenland zal je trakteren op prachtige landschappen.

Steden zoals Thessaloniki bieden veel cultuur.

De omgeving van Kalambaka met de Meteoren is gewoonweg adembenemend!

In Ioannina kan je een rustige boottocht maken op het meer.

De bestemming is op en top authentiek.

Dag 1 Vlucht van Brussel naar Thessaloniki

We staan te popelen om te beginnen aan ons Griekse reisavontuur. In Brussel nemen we een rechtstreekse vlucht naar Thessaloniki, de op één na grootste stad van het land. We pikken onze huurwagen op en rijden naar het designhotel waar we 2 nachten slapen. We verblijven aan de haven, op zo’n 2 kilometer van het centrum. We kunnen dus perfect onze benen strekken en te voet op ontdekking gaan in de stad.

Dag 2 Het hippe Thessaloniki

Vandaag dompelen we ons onder in het Europese hart van de Balkan. Al wandelend merken we meteen de aangename sfeer op in deze universiteitsstad. We bezoeken de kenmerkende Witte Toren, het Archeologische Museum, de Turkse bazaar, het Byzantijns museum en één van de vele kerken. De Agios Dimitrios-kerk steekt er met kop en schouders bovenuit. Onze hongerige magen vullen we in één van de vele restaurantjes in de Ladadika-wijk.

Dag 3 Op naar Kastoria, de Byzantijnse stad

We verlaten Thessaloniki met als doel om Kastoria te bereiken, een stadje op een schiereiland in het Orestiasmeer. Onderweg zien we in Vergina enkele spectaculaire koninklijke graven uit het oude Macedonië. Via Kozani en Siatista, met hun Ottomaanse koopmanshuizen, komen we aan in Kastoria. We verblijven hier 2 nachten, maar bij aankomst trekken we er nog even op uit om de charmante straatjes met de vele Byzantijnse kerken te ontdekken.

Dag 4 De omgeving van Kastoria

We staan vandaag voor een moeilijke keuze. Ofwel rijden we een tweetal uur noordwaarts, naar de grens met Albanië. Hier is het mooie Prespameer met het bijhorende nationale park gelegen, werkelijk een must voor vogelliefhebbers. Oftewel brengen we een bezoekje aan het typische dorpje Nymfaio en het nabijgelegen beren-opvangcentrum. Wij beslissen om naar het Prespameer te gaan!

Dag 5 Verder naar Ioannina

We rijden zuidwaarts richting Ioannina, de hoofdstad van de regio Epirus, waar we de 2 komende nachten verblijven. Tijdens de rit stoppen we in kleine dorpjes zoals Papingo en Tsepelovo waar typische huizen in kalksteen met leien daken te vinden zijn.

Eenmaal in Ioannina aangekomen voelen we onmiddellijk een oosterse sfeer. De oude stad is doorklieft met smalle steegjes, interessante musea, oude Ottomaanse huizen, een synagoge alsook een mooie minaret van de Aslan Pashamoskee.

Dag 6 De omgeving van Ioannina met Dodoni

Ook vandaag zijn er tal van opties om Ioannina en zijn omgeving te ontdekken. Iets ten noorden van de stad is de grot van Perama gelegen. De stalactieten en stalagmieten zijn bijzonder indrukwekkend om te zien. We kunnen ook, in het meer, de boot nemen naar Nisos Ioanninon, een eilandje met vele unieke kloosters. Wat ten zuiden van de stad bevindt zich de archeologische site van Dodoni. Hier ligt een goed bewaard gebleven theater. De Vikos-kloof schijnt de max te zijn voor natuurliefhebbers, maar deze laten we aan ons voorbij gaan.

Dag 7 Rit naar Trikala

We trekken oostwaarts door de bergen en besluiten een bezoekje te brengen aan Metsovo. Het dorp ligt tegen de hellingen van het Pindosgebergte en is nog heel authentiek. In de bergen rondom leven trouwens nog steeds beren. Volgens sommigen is de naam van het dorp dan ook afgeleid van twee Slavische woorden ‘mets’ en ‘ovo’ wat letterlijk ‘dorp van de beren’ betekent. En nu maar hopen dat we er geen zien…

Ook in Trikala gaan we 2 nachten slapen. Zo kunnen we telkens in alle vrijheid en op eigen tempo de streek verkennen. Doorheen de stad stroomt de Litheos rivier, wat voor een leuke sfeer zorgt. We wandelen met plezier langs de vele terrassen, leuke pleinen en boulevards. In Trikala brengen we een bezoekje aan het archeologische park Asklipion, de Kursum Tzami moskee, de Varousi buurt en het kasteel. We gaan ook even wijn sippen in het wijndomein Tsililis.

Dag 8 De magische Meteoren

Wanneer we Kalambaka naderen, worden we overvallen door een verbazingwekkend gevoel. Onze mond valt letterlijk open als we de gigantische karststeenrotsen zien met daarbovenop verschillende kloosters. Het zijn precies arendsnesten! Er werden ooit zo’n 24 kloosters gebouwd, maar de dag van vandaag zijn er nog slechts 6 te bezoeken. Deze ‘rotsen in de lucht’ zijn fascinerend om te zien. Een topdag!

Dag 9 Uitrusten aan de Olympus Rivièra

We zijn ook echte ‘sea lovers’ waardoor we op z’n minst toch even de Griekse zee willen geproefd hebben. We verblijven dan ook 2 nachten aan de Olympus Rivièra. Vooraleer we vandaag wat uitrusten, brengen we nog een bezoekje aan de antieke stad Dion met z’n ruïnes. In het dorpje Litochoro met tal van bars en restaurantjes nippen we van een heerlijk glaasje Retsina wijn.

Dag 10 De machtige Olympus berg

De Olympusberg is de hoogste berg van Griekenland en ligt in een prachtige groene streek. Wij trekken dan ook richting het nationale park om er te wandelen. De vergezichten zijn hier fantastisch! Na afloop keren we terug naar het hotel om uit te rusten aan het strand.

Dag 11 Vlucht huiswaarts

Onze tijd is Griekenland zit er helaas op. We rijden een 100-tal kilometer terug richting de luchthaven van Thessaloniki waar we de huurwagen inleveren. Nadien nemen we de vlucht terug Brussel.

Onze Europa Experts

Lindsay

sinds februari 2015
Better to see something once than to hear about it a 100 times.
In de helikopter over de Grand Canyon vliegen blijft een topper uit mijn lijstje.

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.

Isabel

sinds juli 2018
I haven’t been everywhere but it’s on my list.
Wandelen langs het prachtige strand van Khao Lak bij een adembenemende zonsondergang.

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!

Riet

sinds februari 2016
Rester, c'est exister. Mais voyager, c'est vivre.
Open Ocean Experience temidden de humpbackwhales in de Thonga Beach Lodge, Zuid Afrika.

Laten we samen je droomvakantie bedenken