De pure Alentejo: schoonheid in alle eenvoud

Invloeden van de Romeinen en Moren

Op ontdekking in Evora, Unesco Werelderfgoed

Heerlijk uitwaaien aan de kust

Verblijf langs één van de mooiste kustlijnen van Zuid-Europa

Wijn, kurk en olijfolie

In de Planície Dourada op zoek naar olijfolie, wijn, wol en traditionele kurk

De gastronomie is top in de Alentejo!

Het is heerlijk flaneren in de kleine dorpjes.

Het is leuk rondtouren in deze groene omgeving.

Op zoek naar olijfbomen en olijfolie.

Dag 1 Vlucht naar Lissabon - het middeleeuwse vestigingsdorp Marvão

Aangekomen in Lissabon pikken we onze huurauto op. Via Santarém, mooi gelegen aan de oever van de Taag, rijden we richting Abrantes. Op enkele kilometers hiervan ligt het rustige dorpje Costância en de burcht van Almourol, gelegen op een eilandje in de Taag. Na een kort bezoek rijden we verder naar onze eerste overnachtingsplek, spectaculair gelegen boven een steile granietwand in het middeleeuwse vestigingsdorp Marvão.

Dag 2 De Alto Alentejo

Vandaag verkennen we het beschermde natuurpark Serra de São Mamede, een 1000 m hoge bergrug. Tien kilometer verderop ligt Castelo de Vide, één van de mooiste stadjes van de Alentejo. Vanuit het 14de-eeuwse kasteel met de oude jodenbuurt en een krans van witgekalkte huisjes met steile straten, hebben we een fenomenaal uitzicht op de weidse vlakte.

In Portalegre, de poort naar de Serra de São Mamede bezoeken we het Museu da Tapeçaria Guy Fino, met zijn wereldberoemde tapijtencollectie. Daarna trekken we naar het klooster São Bernardo. Het voorportaal is versierd met indrukwekkende murenhoge azulejos en een graftombe van maar liefst 12 m hoog.

Dag 3 Van de koninklijke paardenfokkerij richting zuiden

Vlakbij Alter do Chão ligt de koninklijke paardenfokkerij, de Coudelaria Altér Real. Hier worden o.a. Sorraia- en Przewalskipaarden gefokt in samenwerking met andere stoeterijen. Naast het fokhengstencentrum en paardenmuseum is de grootste attractie het vrijlaten van de merries in de open weide.

In de schitterende stad Estremoz is bijna alles van marmer, afkomstig uit de marmergroeven in de buurt. Estremoz was de geliefkoosde verblijfplaats van tal van koningen en bekende figuren zoals Vasco da Gama. De resten van het koninklijke paleis werden verbouwd tot een van de bekendste pousadas van het land.

Dag 4 Marmer- en burchtsteden

Vandaag trekken we richting Monsaraz, nog zo’n prachtig wit vestigingsdorp op een hoge rots gelegen en met een schitterend uitzicht op het dal van de Guadiana-rivier. Hier heerst de onverstoorbare stilte en rust en zijn zowel zonsopgang als -ondergang van een zelden geziene schoonheid.

Via Vila Viçosa, een aantrekkelijke stad van wit marmer met een groot paleis van de hertogen van Bragança rijden we naar Borba, met marmergroeven tot 100 m diep. Daarna gaat het richting Elvas, een belangrijke vestigingstad die nog binnen zijn oude ommuring ligt. Het indrukwekkende aquaduct voorziet nog steeds het zuidwesten van de stad van water.

Dag 5 Evora, Werelderfgoed Unesco

We bezoeken de aangename universiteitsstad Evora met zijn aquaduct, imposante kathedraal en ruïnes van een Romeinse tempel. Overal ontdekken we Moorse invloeden en in de Igreja da Misericordia bewonderen we schitterende azulejostaferelen.

Dag 6 De Baixa Alentejo: olijfolie, wijn en kurk

Na een bezoek aan Beja, de hoofdstad van de Baixa Alentejo, rijden we door de ‘Planície Dourada’, het goudgele laagland dat bezaaid is met korenvelden, olijf- en wijngaarden, en eikenbossen met tal van ‘montes’ oftewel typische boerderijen. Dit is ‘het land van de overvloed’, een belangrijk landbouwcentrum waar de beste olijfoliën en wijnen vandaan komen, maar ook de wol en traditionele kurk.

We rijden verder naar de westkust tot Santiago do Cacém, een belangrijk centrum van de kurkindustrie en met een interessant Museu Municipal. Twee kilometer verder bezoeken we de Romeinse ruïnes van Miróbriga in een schitterende groene omgeving.

Dag 7 De mooiste stranden

De kustlijn waar de oceaan tegen de rotsen tekeergaat of zijn golven laat uitrollen op de mooie stranden: we raken helemaal in de ban van al dat natuurschoon. Niet voor niets is het 25 km lange Praia da Comporta een geliefkoosde vakantiebestemming van de jetset.

We bezoeken Alcácer do Sal dat door zijn strategische ligging eeuwenlang zout, kurk en rijst voortgebracht heeft. In het centrum ontdekken we de burcht en de Igreja Santa Susana, een romaans 12de-eeuws kerkje.

Van hieruit trekken we naar het Reserva Natural do Estuário do Sado. In Carrasqueira, een vissersdorp met dobberende bootjes, maken we alvast heel wat Instagram-shots!

Dag 8 Terug naar huis

We rijden terug naar Lissabon en leveren onze huurwagen in. Spijtig, maar onze reis zit er al op. Gelukkig kunnen we nog lang nagenieten dankzij de prachtige foto’s van dit hemelse stukje Portugal!

Onze Europa Experts

Riet

sinds februari 2016
Rester, c'est exister. Mais voyager, c'est vivre.
Open Ocean Experience temidden de humpbackwhales in de Thonga Beach Lodge, Zuid Afrika.

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.

Lindsay

sinds februari 2015
Better to see something once than to hear about it a 100 times.
In de helikopter over de Grand Canyon vliegen blijft een topper uit mijn lijstje.

Isabel

sinds juli 2018
I haven’t been everywhere but it’s on my list.
Wandelen langs het prachtige strand van Khao Lak bij een adembenemende zonsondergang.

Laten we samen je droomvakantie bedenken