Flaneren in het ongerepte zuiden van Corsica

Spectaculaire bergritten

Langs de Gorges de Spelunca, de Col de Vergio en de Scala di Santa Regina beleef je één van de meest wilde routes van het eiland.

Steile, witte klippen in Bonifacio

In Bonifacio staan de huizen aan de rand van de klippen, met prachtig uitzicht op zee.

De stad van Napoleon

In Ajaccio kan je de geschiedenis van Napoleon proeven en ruiken.

Prachtige kustlijnen domineren het zuiden van Corsica.

Het is er heerlijk kuieren in de haventjes.

Vanop het water zie je de grillige kustlijn.

Het binnenland is mooi groen en bergachtig.

Dag 1 Brussel - Ajaccio - Piana

We vliegen naar Ajaccio waar onze huurauto op ons wacht. Tijd om het eiland te ontdekken! En dat doen we via de mooie, kronkelende westkust. Onderweg genieten we van de prachtige landschappen, zoals de mooie Golf van Liscia en Cargèse, waar Griekse tradities sterk bewaard gebleven zijn. Eens in Piana aangekomen, genieten we van een spectaculair uitzicht op de scherp gekartelde, roze granieten bergketen van de Calanques. Wat een begin van de reis!

Dag 2 Scandola

Het beschermde natuurpark Scandola is een schiereiland dat alleen te bereiken is te voet of per boot. Wij nemen de boot in Porto en zetten koers richting dit natuurwonder. De boottocht zelf is onvergetelijk: terwijl we langs rood-okerkleurige kliffen en grotten varen, zwemmen de dolfijnen met ons mee! Het natuurreservaat van Scandola is een echt vogelparadijs: we zien er visarenden, slechtvalken, koningsarenden… Wauw!

Dag 3 Adembenemende panorama’s

Vandaag dwarsen we het eiland via het woeste, ruige binnenland. Via de Spelunca-gorges rijden we over de Col de Vergio (1464 m) en de ‘Scala di Santa Regina’, één van de meest beklijvende, wilde en spectaculaire routes van het eiland.

Door de vallei gaat het richting Calacuccia, gelegen aan de oevers van een meer waar we een adembenemend panorama hebben op de Monte Cinto. Nadien verder richting de historische hoofdstad Corte, hangend in de bergen. Het is een boeiende, oude stad met authentieke huisjes.

Via Aléria, Solenzara dalen we nadien af naar de kust.

Dag 4 De mooiste stranden rond Porto-Vecchio

Deze ochtend bezoeken we het strand. We zijn vroeg uit de veren en bezoeken de haventjes, inhammen en klippen rond Porto-Vecchio: Palombaggia, Santa Giulia en het wondermooie Rondinara, een schelpvormige baai gevuld met contrasterend blauwgroen water.

In de namiddag trekken we naar het bergachtige achterland en maken een wandeling tussen de watervallen en mystieke holen van de ‘Aiguilles de Bavella’.

Dag 5 Bonifacio

Op het programma vandaag: Bonifacio, de meest mediterrane stad van het eiland, oog in oog met Sardinië. Bonifacio is een echt zeeroversnest, met de huizen schuin hangend tegen steile witte klippen.

Nadat we door het oude versterkte stadsgedeelte hebben gekuierd, nemen we het stadstreintje naar ‘la ville haute’. We zijn onder de indruk van het visserskerkhof ‘le cimetière marin’: verbluffend gelegen en bijna zwevend boven de zee, met Sardinië in het gezichtsveld.

We hebben nog net genoeg tijd voor een boottocht: vanop het water zien we de hangende huizen en komen we langs natuurlijke haventjes en grotten langs de kustlijn. Prachtig!

Dag 6 Mystiek in Sartène en Filitosa

Via Figari rijden we vandaag oostwaarts naar het mooie Sartène, volgens Prosper Merimée ‘de meest Corsicaanse stad van Corsica’. Ze ligt spectaculair, hangend aan een bergwand. Onderweg slaat het mystieke Corsica nog meer toe bij de prehistorische ruïnes van de Megalithes de Cauria, waar we volop foto’s maken.

Terug in het binnenland rijden we via Olmeto naar de prehistorische menhirs van Filitosa, megalithische monumenten die getuigen van de oerkrachten. Nadien bereiken we door het maquislandschap de ‘keizerlijke’ hoofdstad Ajaccio.

Dag 7 Ajaccio

De stad van Napoleon, een belangrijke haven, ligt tegenover de Sanguinaires-eilanden, waar de villa en de graftombe staat van een andere bekende Corsicaan: Tino Rossi. De oude stad heeft mooie steegjes met gekleurde huizen. In één van die steegjes ligt ook het geboortehuis van Bonaparte, nu een museum. Dat mag niet ontbreken tijdens onze Corsicaanse ontdekkingsreis! Ook op de Cours Napoléon en bij het Casonu-monument vinden we herinneringen aan de kleine dictator.

Na een bezoek aan de kathedraal en de citadel rijden we via de kustlijn langs de ‘Route des Sanguinaires’ en genieten van een spectaculaire zonsondergang: ‘un paysage de rêve’!

Dag 8 Ajaccio - Brussel

De reis zit erop… We leveren in Ajaccio onze huurauto in en nemen de vlucht terug naar huis, met prachtige herinneringen aan dit fascinerende eiland!

Onze Europa Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.

Riet

sinds februari 2016
Rester, c'est exister. Mais voyager, c'est vivre.
Open Ocean Experience temidden de humpbackwhales in de Thonga Beach Lodge, Zuid Afrika.

Lindsay

sinds februari 2015
Better to see something once than to hear about it a 100 times.
In de helikopter over de Grand Canyon vliegen blijft een topper uit mijn lijstje.

Laten we samen je droomvakantie bedenken