Genieten in Apulië, de hak van Italië

Mysterieuze trulli

Flaneer langs witte huizen met kegelvormige daken en mysterieuze symbolen

Het Firenze van het Zuiden

Het is heerlijk om de prachtige barokstad Lecce te ontdekken

De Sassi van Matera

Ontdek oeroude grotwoningen die beschermd zijn door Unesco

Apulië of Puglia is doorspekt met kleine, authentieke dorpjes.

Drink een heerlijk wijntje op één van de dorpspleinen.

Grillige kustlijn, fijne zandstranden en azuurblauw water... Ook dat is Apulië!

Het binnenland is bezaaid met een groene natuur en barokke steden.

Dag 1 Heerlijk eten in Cisternino

We vliegen van Brussel naar Bari en pikken onze huurwagen op. Het zonnetje brengt ons onmiddellijk in vakantiestemming!

Onze eerste bestemming: Cisternino. Dit dorpje heeft de reputatie één van de mooiste van Italië te zijn. En dat kunnen we alleen maar beamen! We kuieren door de gezellige straatjes en ’s avonds eten we versgebakken vlees uit de fornelli, een typisch Italiaanse, authentieke houtoven. Buon appetito!

Dag 2 Het land van de 'trulli'

Op naar het magische trulli-gebied. We rijden langs wiegende graanvelden, olijfbomen en prachtige kleine stadjes. We stoppen in Alberobello, Ostuni, Martina Franca en Locorotondo. ‘Trulli’ zijn kabouterachtige witte huizen met kegelvormige daken. Sommige zijn beschilderd met mysterieuze tekens: sterren, halve manen,… waarvan niemand precies weet wat ze willen zeggen. De bouwtechniek van de ‘trullo’ zou ontstaan zijn in de 15de eeuw om de woningbelasting van de koning te ontwijken. Door huizen zonder cement te bouwen, konden deze ‘trulli’ bij controle snel afgebroken worden.

Dag 3 Castel del Monte - Bari

Vandaag bezoeken we het fascinerende Castel del Monte, het achthoekige kasteel van Frederik II, gelegen op een heuvel die de omliggende vlakte domineert, en het pittoreske Trani, met zijn mooie kathedraal en gezellige oude vissershaven.

Na een lekkere lunch zijn we klaar om Bari te ontdekken. De oude zeevaardersstad met het 12de eeuwse kasteel, de Duomo di San Sabino en de Basilica di San Nicola lonen meer dan de moeite.

Dag 4 Lecce - Otranto

Lecce wordt ook wel eens ‘het Firenze van het Zuiden’ genoemd, en we snappen waarom. Dit is een prachtige barokstad met rijkelijk versierde gevels en heel wat beeldhouwwerken van engelen en heiligen. Na een bezoek aan de schitterende ‘Santa Croce’-basiliek, slenteren we als rasechte Italianen over de levendige Piazza Sant’ Oronzo, die vanop een metershoge zuil bewaakt wordt door de patroonheilige van de stad en de oogverblindende Piazza del Duomo, geflankeerd door theatrale bouwwerken.

Daarna rijden we naar de vissersplaats Otranto, met zijn smalle geplaveide straten in de oude stad.

Dag 5 Santa Maria di Leuca - Gallipoli

Na een lekker ontbijt rijden we langs de zeegrotten van Romanelli en Zinzulusa naar Capo Santa Maria di Leuca, het uiterste puntje van de hak van Italië, waar grillige rotsen zich op majestueuze wijze in de heldere azuurblauwe wateren storten.

Verder naar Gallipoli, ‘Kalè Poles’ (mooie stad) in het Grieks, een omwalde stad die als het ware oprijst uit de zee. De charmante oude stadskern ligt op een eilandje, omringd door talrijke vissersbootjes en is door een brug verbonden met de gezellige moderne stad.

Dag 6 Het barokke Apulië

Vandaag gaan we naar Taranto, maar eerst genieten we volop van de mooie barokke kunst onderweg. In de 16de eeuw werd Apulië de bakermat van de barok, ook dankzij de zachte en makkelijk te bewerken tufsteen.

We bezoeken het barokstadje Maglie, geboorteplaats van politicus Aldo Moro. Via het mooie Nardò, met onderweg mooie ‘masserie’ (typische boerderijen, al dan niet versterkt en dikwijls gebouwd rond een binnenplaats), rijden we naar de streek rond Taranto.

Dag 7 De Sassi van Matera

We steken even de grens over naar het ongerepte Basilicata. Via Massafra, gebouwd op de randen van een ravijn die de stad in twee deelt, rijden we naar het fascinerende Matera, met haar talrijke ‘sassi’ (grotwoningen) beschermd door Unesco. Deze oeroude woningen, nog steeds bewoond door zo’n 2.000 mensen, en tientallen rotskerken liggen verspreid aan weerszijden van de Gravina-kloof.

In de namiddag bezoeken we het oude centrum van Taranto en het archeologische museum met artefacten die dateren van in de prehistorie tot aan de Romeinse tijd.

Dag 8 Terug naar huis

De reis zit erop. We rijden terug naar Bari en leveren onze huurauto in. Daarna vliegen we terug naar Brussel. Het was een intense, wondermooie vakantie. Eén ding is zeker: hier komen we terug!

Onze Europa Experts

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!

Riet

sinds februari 2016
Rester, c'est exister. Mais voyager, c'est vivre.
Open Ocean Experience temidden de humpbackwhales in de Thonga Beach Lodge, Zuid Afrika.

Lindsay

sinds februari 2015
Better to see something once than to hear about it a 100 times.
In de helikopter over de Grand Canyon vliegen blijft een topper uit mijn lijstje.

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.

Isabel

sinds juli 2018
I haven’t been everywhere but it’s on my list.
Wandelen langs het prachtige strand van Khao Lak bij een adembenemende zonsondergang.

Laten we samen je droomvakantie bedenken