Het beste van Borneo

Fantastisch volk

Maak kennis met de Iban, de lokale inwoners van Borneo.

Ongerepte natuur

Geniet van canopy walks, hoog tussen de bomen, in de exotische jungle.

Wildlife aan de Kinabatangan rivier

Proberen neusapen te spotten tijdens een boottocht op de Kinabatangan rivier.

De omgeving van Mount Kinabalu is frisgroen en afwisselend: bergen, tropische bossen, rijstvelden,...

Ga op zoek naar de neusapen!

Ook bruisende steden zoals Kuching komen aan bod tijdens deze rondreis.

In Batang Ai kan je de Iban stam ontmoeten en zien hoe ze leven.

In het Mulu National Park vind je vele grotten (met vleermuizen) en kalksteenrotsen.

Dag 1-2 Op naar Kuching

Het is zover! Onze trip naar Maleisisch Borneo kan beginnen. We vertrekken vanuit Brussel en komen na een overstap aan in de luchthaven van Kuching. Na de lunch zijn onze batterijen helemaal opgeladen en neemt de gids ons mee voor een wandeling door Kuching, ook wel de kattenstad genoemd. We merken direct waarom: overal duiken standbeelden en eerbetonen aan katten op. Best wel grappig! Tijdens de wandeling bezoeken we ook nog de witte Rajah-gebouwen, een open markt en lopen we langs verschillende indrukwekkende tempels en moskeeën.

Dag 3 Ontmoeting met orang-oetans

Na een vroeg ontbijt brengt de gids ons naar Batang Ai. Onderweg stoppen we bij het Semaggoh Orang Utan Wildlife Centre. Wauw, schitterend om deze apen te zien! We bezoeken ook nog een peperboerderij voor we een korte stop houden in het traditioneel dorp Lachau waar we handgemaakte souvenirs op de kop kunnen tikken. Bij aankomst in Batang Ai nemen we de boot naar ons verblijf waar we nagenieten van een zalig dag.

Dag 4 Cultuur in Batang Ai

’s Morgens zetten we koers naar een typische longhouse, de authentieke woning van de lokale Iban inwoners. Dit volk werden eeuwen geleden gevreesd omwille van hun beruchte onthoofdingpraktijken. Maar gelukkig is dat verleden tijd!

We hebben uitgebreid de tijd om de woning te bezoeken en leren van de Iban hoe ze op traditionele wijze in nauw contact met de natuur leven. Daarna trakteren ze ons op een traditionele dans, leren ze ons hoe we een blaaspijp moeten gebruiken en zijn we getuige van een hanengevecht. Ons bezoek wordt afgesloten met een heerlijke lunch. We keren terug naar ons verblijf waar we genieten van de rust en de prachtige, exotische omgeving.

Dag 5 Van Bataing Ai terug naar Kuching

Na het ontbijt nemen we de boot richting het vasteland en trekken we met de wagen terug naar Kuching. De rest van de dag hebben we vrije tijd.

Dag 6 Bezoek aan het Mulu National Park

Vandaag vliegen we naar Mulu, een prachtige, groene omgeving. Na de transfer naar ons verblijf rusten we even uit en zetten we vervolgens koers naar het Mulu National Park. Hier bezoeken we de Lang Cave: 2161 m breed en daarmee de grootste ter wereld. We bestuderen uitgebreid de magnifieke stalactieten en stalagmieten en trekken nadien verder naar Lincoln’s Profile waar duizenden vleermuizen wonen. We zijn net op tijd, want de zon gaat onder en deze beesten vliegen dan massaal de grot uit om in de jungle de nacht door te brengen. Wat een spektakel!

Dag 7 A walk high in the sky

’s Morgens nemen we de boot naar Wind Cave waar we de koninklijke kamer ontdekken. We stappen verder via houten wandelpaden langs de kalkstenen kliffen richting Clearwater Cave. Wanneer we in de grot klimmen, treffen we fantastische formaties aan op de kalkstenen wanden van de grot.

In de namiddag rusten we eventjes uit, maar niet voor lang, want de gids haalt ons op voor een unieke canopy walk door het woud. Wat een ervaring! Hoog tussen de bomen spotten we heel wat diersoorten die we anders nooit zouden opmerken.

Dag 8 Op naar Kota Kinabalu

Na een zalig ontbijt maken we ons klaar voor onze vlucht naar Kota Kinabalu. Hier genieten we de rest van de dag van de rust en de natuur.

Dag 9 Mount Kinabalu en omgeving

We maken ons klaar voor een bijzondere dag, want we trekken naar het koelere klimaat van het Kinabalu Park. Het park is de thuisbasis van 5000 à 6000 plantensoorten en 430 vogelsoorten. Onderweg stoppen we eventjes bij een Dusun dorp en trekken we nadien verder langs de bergpas naar het Mount Kinabalu National Park. Daar maken we een unieke wandeling in de botanische tuinen en hebben we schitterend zicht op Mount Kinabalu.

Na de lunch bezoeken we het Kundasang War Memorial, een monument gebouwd om de Australische en Britse gevangenen te herdenken die stierven tijdens de dodenmarsen naar Renau. Diep onder de indruk vervolgen we onze weg tot aan de Poring warmwaterbronnen waar we tussen grote bomen een canopy walk maken door het regenwoud.

Dag 10 Naar Sandakan

We trekken naar Sabah Tea voor een fascinerende rondleiding op de plantage. Een heerlijk kopje thee later zetten we koers naar Sandakan. We bezoeken onderweg nog even de lokale markt waar we exotische kruiden kopen. Heerlijk die geur! Nadien verkennen we de boeddhistische Puu Jih Shih tempel, gelegen op een heuvel in het zuiden van de stad. De tempel is heel bijzonder, net als het fantastische zicht op de baai van Sandakan.

Dag 11 Maleise beren, orang-oetans en neusapen

Vandaag is een topdag voor dierenfans! Na het ontbijt gaan we op weg naar het nabijgelegen opvangcentrum om Maleise beren te bezoeken. Opvallend aan deze zwarte beer is de helderwitte of gele, halvemaanvormige vlek op de borst, vergelijkbaar aan een rijzende zon en vandaar zijn naam. We wandelen verder naar het opvangcentrum voor orang-oetans. Hier komen we net op tijd aan om het voedermoment mee te maken. Zo bijzonder!

Net voor de middag gaan we een 2-tal uur wildlife zoeken op de Kinabatangan rivier. We hopen de typische neusapen te zien! En we hebben geluk: we vinden een familie die speels door de bomen zwiert. We krijgen maar niet genoeg van deze natuurpracht, dus na het avondeten sluiten we aan bij een begeleide wandeling om het nachtleven in het woud te observeren.

Dag 12 Kinabatangan

We staan vroeg op voor een cruise naar het Kelenanap Oxbow meer, een prachtig maanvormig meer waar het verbazend stil is. Ook de dieren zoeken hier de rust op: deze plek is een paradijs voor talrijke dieren die hier komen genieten van de veilige en serene omgeving.

We keren terug naar ons verblijf waar we aansluiten voor een informatieve wandeling langs de Hornbill Boardwalk, waarbij een bioloog ons wijst op de medicinale werking van de vele planten en kruiden in de jungle. We leren heel wat bij. Nadat we onze batterijen hebben opgeladen, nemen we terug de boot om apen te spotten langs de oevers van de rivier. Na het diner vertrekken we opnieuw voor een nachtsafari op het water. Wat een ervaring!

Dag 13-14 Terug naar huis

Na het ontbijt genieten we nog even van de omgeving voordat we per boot terugkeren naar Sandakan. Hier krijgen we een transfer naar de luchthaven en checken we in voor onze vlucht. De vakantie zit er al op! Een dagje later landen we in Brussel.

Smaakt naar meer

We hebben een fantastisch avontuur beleefd, wij die altijd gewoon waren om vanuit een all in hotel enkele uitstappen te doen. Nu weten we beter: we hebben de smaak te pakken en willen meer van dit! Ter plaatse was het een zeer goede service, ze weten wat Europeanen belangrijk vinden. Er werd gedacht aan kleine details: welke kledij aan te doen voor de volgende uitstap, waar je moest opletten voor

F.B. & E.H.

Onze Azië Experts

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!