Het buitengewone West-Australië per 4x4 ontdekken

Bijenkorven in Bungle Bungle

Geniet van het Purnululu NP, UNESCO Werelderfgoed, met grote bijenkorfachtige rotsformaties.

De grote Mount Augustus

Aanschouw dé grootste monoliet ter wereld, tweemaal zo groot als Ayers Rock.

Whale sharks

Zie walvishaaien nabij Ningaloo Reef.

Geniet tijdens deze trip van desolate landschappen.

Rij langs de ruige kustlijn...

Of in het binnenland van de indrukwekkende flora.

West-Australië weet je aangenaam te verrassen!

Dag 1 Vertrek naar Australië

We zijn klaar om aan ons Australische avontuur te beginnen, off the beaten track. We vertrekken vanuit Amsterdam naar Singapore.

Dag 2 Aankomst in Darwin

Vanuit Singapore nemen we het vliegtuig naar Darwin, het vertrekpunt voor vele nationale parken. Bij aankomst halen we eerst en vooral onze terreinwagen op in het stadsdepot. We droppen de bagage in het hotel en verkennen we al eventjes het centrum van de stad.

Dag 3 Vertrek naar Katherine

Let’s go! Voorbij het Litchield National Park, met z’n reusachtige termietenheuvels, rijden we zuidwaarts. Bij de Edith Falls houden we even halt om een verfrissende duik te nemen. Leuk! In de namiddag krijgen we de kans om een spectaculaire boottocht te maken (optioneel) in de allermooiste kloven van de Katherine Gorge, met steile en ruige klifwanden en Aboriginal schilderingen. De vakantie is begonnen!

Dag 4 Katherine - Kununurra

Langs de Victoria Highway rijden we door het Gregory National Park en over Aboriginal land naar West-Australië. Nadien bereiken we Kununurra.

Dag 5 Naar het Purnululu National Park

Vandaag ontdekken we Kununurra aan de Ord River (in het Aboriginal betekent dit ‘veel water’). Over bergwegen leidt de route ons tot Lake Argyle. We kiezen voor een boottocht zodat we de zoetwaterkrokodillen kunnen observeren. Aansluitend bezoeken we de bijenkorfachtige rotsformaties van de Bungle Bungle in het Purnululu National Park. Op de tracks in het nationale park bewijst ons voertuig nog maar eens dat het dit hobbelige terrein met gemak de baas kan.

Dag 6 Purnululu NP

Vandaag verkennen we de Bungle Bungle en maken we een prachtige wandeling door de unieke Cathedral Gorge.

Dag 7 Naar Home Valley Station

Via de Northern Highway trekken we terug richting Kununurra tot aan het begin van Gibb River Road, de meest bekende Outback track van West-Australië. Voorbij het bekende El Questro Station gaan we verder naar de Pentecost River. Daarachter ligt de geweldige Cockburn Range met Home Valley Station, een actieve veeboerderij met prachtige kloven en een interessant programma over de Aboriginals.

Dag 8 Nicole Kidman achterna

Home Valley is bekend als het filmdecor uit de film ‘Australia’ met Nicole Kidman en Hugh Jackman. We wanen ons even in de film en genieten van de vele highlights van de streek. We kunnen hier vissen, paardrijden of wandelen om het contrast van de Kimberley te leren kennen (optioneel). Een mooie begeleide tour met een Aboriginal leert ons heel wat over deze oeroude cultuur.

Dag 9 Rit langs de Gibb River Road

We rijden verder via de Gibb River Road langs de geweldige Cockburn Range door de East Kimberley. Bij een rivieroversteek kruisen we de Durack rivier en bereiken we uiteindelijk een typische veeboerderij, onze slaapplaats voor vanavond.

Dag 10 Roadtrip

Vandaag is de Gibb River Road zelf ons doel. We reizen door het meest oorspronkelijke deel van Australië: het Kimberley gebergte. De onverharde weg voert ons door de meest droge rivierbeddingen tot aan Bell Gorge, een bekende krater met prachtige, natuurlijke rotspoelen. Heerlijk om hier eventjes te ontspannen!

Dag 11 Naar de Fitzroy Crossing

We verlaten de Gibb River Road en rijden nadien naar Windjana Gorge waar we in een versteend koraalrif een aantal zoetwaterkrokodillen treffen. Indrukwekkend! Van hieruit rijden we door naar Tunnel Creek en Fitzroy Crossing waar we moe, maar voldaan aankomen.

Dag 12 Op weg naar Broome

De Geikie Gorge nabij Fitzroy Crossing is het meest bezochte park in de Kimberley regio. Over een afstand van 14 km strekt zich hier een oorspronkelijk barrièrerif uit, dat we kunnen verkennen tijdens korte wandelingen of tijdens een boottocht (optioneel). Dit is echt de moeite waard! Nadien rijden we langs de Great Northern Highway naar Broome.

Dag 13 Broome

Het kleine stadje Broome, dat ooit het parelcentrum van de wereld was, is met zijn levendige pioniersverleden nog altijd het boegbeeld van architectuur. We boeken hier een excursie naar het wereldberoemde Cable Beach.

Dag 14 Broome - Port Hedland

We rijden langs de Great Northern Highway richting Port Hedland. Dit is een bijzondere plek, want hier botst de Great Sandy Desert op de Indische Oceaan. We hebben nog nooit zo’n verlaten gebied gezien.

Dag 15 Port Hedland - Karijini NP

De rit van vandaag voert ons door de Pilbara richting het Millstream National Park. De Python Pool is een tropische oase en een paradijs voor dieren. Het is een unieke omgeving waar we schitterende foto’s maken van zeldzame dieren en bij de verschillende bronnen tot rust te komen.

Dag 16 Eén van de mooiste parken van West-Australië

Het Karijini National Park is volgens velen één van de mooiste parken van West-Australië. En terecht. Het decor is bijzonder spectaculair: kraters, bergen, rivieren en hoogvlaktes vormen een uniek landschap. We nemen uitgebreid de tijd om het landschap te bewonderen en te genieten.

Dag 17 Karijini National Park - Mt. Augustus

Met onze 4x4 rijden we verder via offroad tracks door de oneindige Outback.

Dag 18 Mt. Augustus National Park

Vandaag worden we in het Mount Augustus National Park verwacht, dus gaan we al vroeg op pad. Hier vinden we de grootste monoliet ter wereld, 2x zo groot als Ayers Rock. Dit is ongelooflijk!

Dag 19 Naar Exmouth

We verlaten de landbouwwegen en langs vee- en schapenboerderijen trekken we verder om later de kustgebieden te bereiken. Tegen de avond komen we aan in Exmouth, onze uitvalsbasis voor excursies naar het Ningaloo Reef.

Dag 20 Boottocht

Het Ningaloo Reef behoort tot de grootste riffen ter wereld en ligt vlakbij de kust. We kiezen voor een mooie boottocht (optioneel) en houden ons fototoestel in aanslag. Want met een beetje geluk kunnen we zeldzame zeesterren, waterschildpadden en de grootste vis ter wereld, de walvishaai, zien.

Dag 21 Exmouth - Monkey Mia

Ons doel van vandaag is Monkey Mia. Langs de unieke kusten van de Gascoyne trekken we verder via Carnarvon, bekend om de unieke ‘Blowholes’. Monkey Mia zelf dankt haar bekendheid aan haar beroemde inwoners: de dolfijnen. En deze mooie dieren zijn niet bang om tot aan het strand te zwemmen. We krijgen de kans om deze dieren van heel dichtbij te bewonderen.

Dag 22 Dolfijnen spotten

We brengen nog een dagje door op het Peron schiereiland, waar we genieten van het strand en in Monkey Mia de dolfijnen zien die dagelijks gevoerd worden door de ranger. We boeken een excursie met een catamaran om deze mooie dieren ook in het water te kunnen bewonderen (optioneel).

Dag 23 Monkey Mia - Kalbarri NP

Op het Peron schiereiland ontdekken we dat een bezoek aan Shell Beach echt de moeite waard is. Er liggen miljoenen schelpen en de ‘stromatolites’ in Hamelin Pool zijn heel indrukwekkend. We trekken van daar verder naar het Kalbarri National Park. In dit onbekende park heeft de Murchison River enorme ravijnen in zandsteen uitgeslepen. We genieten van dit mooie stuk Australische natuur.

Dag 24 Kalbarri - Cervantes

Via Geraldton volgen we de Coastal Highway 1 richting Perth, tot we de afslag naar de Indian Ocean Drive bereiken. We stoppen in het Nambung NP om de bizarre kalkstenen pilaren van de Pinnacles te bezoeken. Indrukwekkend, want de pilaren zijn tot stand gekomen door een eeuwenlang proces van erosie.

Dag 25 Rit naar Perth

Via de Indian Ocean Drive rijden we langs de kust naar Perth, onze eindbestemming.

Dag 26-27 Vanuit Perth terug naar Europa

Aan alle mooie liedjes komt een eind. We leveren onze huurauto in en keren terug huiswaarts. Eerst vliegen we naar Singapore en daar nemen we het vliegtuig richting Amsterdam Schiphol. Nog eventjes en we zijn terug thuis, met een pak mooie herinneringen!

West-Australië heeft ons omver geblazen!

West-Australië is misschien wel het échte Australië: Karijini was onwezelijk mooi, Exmouth en Ningaloo perfect om te snorkelen.

Ibens

Fantastische ervaring

We zijn terug van een fantastische reis Down Under. Alles is prima verlopen. Diep onder de indruk van Top End en West-Australië. Prachtig! Persoonlijk vonden wij het nu nog mooier dan de vorige reis. Hartelijk dank voor het uitstippelen van de route. Perfect! We zijn ook super tevreden over de trip in the Kimberley, het was een schot in de roos. Fantastische ervaringen!

Hilde & Stephan

Een dikke merci!

Dankjewel voor een fantastische reis. Het ene hoogtepunt na het andere, van The Pinnacles over Kalbarri, Shark Bay, Karijini, The Kimberley en de magnifieke Outback. Geen enkele foto kan de schoonheid en het ongerepte landschap van dit deel van Australië uitdrukken. Kortom een reis om nooit meer te vergeten, uitgestippeld door het fantastische team van Aussie Tours met special thanks aan Heidi.

Jos Janssens

Onvergetelijk avontuur!

Wat een ongelooflijke ervaring om met een 4WD van Perth via Nambung NP, Geraldton de ganse westkust af te rijden tot in Broome met bezoek aan vele nationale parken met prachtige gorges. Fantastisch avontuur op ongelooflijke zand- en andere bijna onberijdbare wegen met een Toyota Hillux.

Desmijter J.

Onze Oceanië Experts

Heidi

sinds november 1995
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
Ondergedompeld worden in de authenticiteit van Vanuatu, het onbekende paradijs.

Soraya

sinds juli 2017
We travel not to escape life, but for life not to escape us.
Je zo klein voelen wanneer je de melkweg ziet in Nieuw-Zeeland zonder lichtvervuiling.