In de voetsporen van de Maya's in Belize

Maya ruïne Tikal in Guatemala

Ontdek de prachtige geschiedenis van Tikal in de vorm van eeuwenoude ruïnes, gelegen middenin een stuk prachtige natuur.

Dieren spotten

Observeer talloze dieren in de jungle en reservaten.

Blue Hole NP

Maak kennis met de wondere onderwaterwereld van het Blue Hole NP, waar je rifhaaien tegenkomt in de oude cenote en waar je enorme stalactieten en grotten ontdekt.

Dag 1-2 Vertrek naar Belize City

Vandaag vertrekken we eindelijk richting Belize. Na een tussenstop komen we de volgende dag aan in Belize City, waar we nog een nachtje kunnen uitrusten in ons hotel alvorens met de huurwagen op avontuur te vertrekken.

Dag 3 Baboon Sanctuary en Belize Zoo

We zijn volledig klaar om aan ons avontuur te beginnen. We halen de huurauto op in Belize City en rijden via Burrell Boom naar Baboon Sanctuary, dat wordt beschouwd als het populairste en succesvolste beschermingsproject van het land. In het intacte junglegebied leeft een populatie brulapen die bestaat uit meer dan 2.500 individuen. Over de Western Highway rijden we richting San Ignacio. Maar eerst stoppen we bij de zoo van Belize. Deze werd opgericht in 1983 en wilde oorspronkelijk een toevluchtsoord bieden aan gevangen wilde dieren. Daarna besefte men dat de plaatselijke bevolking de wilde fauna van hun land moest leren kennen. Vandaag herbergt de Belize Zoo enkel nog inheemse diersoorten. We rijden tegen de avond naar San Ignacio, waar we 3 dagen zullen overnachten.

Dag 4 Dagexcursie naar Tikal

Vandaag rijden we naar Tikal, midden in het tropisch regenwoud van Petén, in het noorden van Guatemala. Deze archeologische parel is een van de belangrijkste en indrukwekkendste Maya sites ter wereld. Het vroegere stadsgebied zou een oppervlakte van ongeveer 125 km2 hebben beslagen. Alleen al in het huidige opgravingsgebied van 16 km2 bevinden zich meer dan 3.000 bouwwerken. Om niet verloren te lopen krijgen we een individuele rondleiding die ons heel wat bijleert. Daarna maken we nog een wandeling door de interessantste delen van de site, zoals de Noordelijke en Centrale Akropolis, het centraal plein, Tempel IV en Mundo Perdido. Na deze uitstap steken we opnieuw de grens over naar Belize, waar we onze tweede nacht tegemoet gaan.

Dag 5 Excursie naar Caracol

Vandaag gaan we langs de Maya site van Caracol, ontdekt in 1938, die diep in de Maya Mountains ligt. Het grootste bouwwerk is het hemelpaleis La Caana, een 43 meter hoge piramide. Caracol werd reeds in 1200 v. Chr. bewoond, maar kende zijn hoogtepunt in de Klassieke Periode met een geschatte bevolking van meer dan 115.000 mensen. In de namiddag bezoeken we de Chaa Creek Lodge, en deze is meer dan de moeite waard. Daar vinden we het Vlinderhuis met de blauwe Morpho vlinders, het natuurhistorisch museum en het Maya Medicijnpad.

Dag 6 Blue Hole en St. Herman's Cave

Over de idyllische Hummingbird Highway rijden we naar het enorme grottenstelsel van St. Herman’s Cave. We komen terecht in de onderwereld van de Maya’s en ontdekken oeroude stalagmieten, stalactieten en reusachtige spelonken die op kathedralen lijken. Daarna nemen we een verfrissende duik in het Blue Hole NP. De donkerblauwe cenote ligt midden in een dicht oerwoud. We overnachten in een lodge in het Mayflower Bocawina NP.

Dag 7 Mayflower Bocawina NP

In het Mayflower Bocawina NP krijgen we een grote diversiteit aan flora en fauna te zien. Er zijn goed gemarkeerde wandelpaden die naar watervallen en Maya tempels midden in de jungle leiden, dus maken we een stevige natuurwandeling. Er staat ons nog meer avontuur te wachten want we gaan door het oerwoud vliegen op avontuurlijke ziplines. Pure adrenaline!

Dag 8 Over de Southern Highway naar Toledo District

Vandaag rijden we verder over de Southern Highway naar Toledo, het zuidelijkste district van Belize. We stoppen bij de archeologische site van Nim Li Punit. Deze site ligt op 40 km van Punta Gorda, langs een bergkam aan de voet van het Mayagebergte. Sinds de ontdekking in 1976 registreerden archeologen meer dan 20 monumenten, waaronder 7 gebeeldhouwde steles met dateringen uit de laat-klassieke periode tussen 700 en 900 v. Chr.

Dag 9 Toledo

Vandaag maken we een dagtocht naar San Pedro Columbia, die meer dan de moeite waard is. Boven een zijrivier van de Columbia rivier ligt Lubaantun, de grootste ceremoniële plaats van de Maya’s in het zuiden van Belize. Het is gebouwd in de laatklassieke periode rond 700-900 na Chr. en is bekend om zijn ongebruikelijke bouwstijl van 11 structuren rond vijf hoofdpleinen. We leren bij over de legendarische kristallen schedel die op deze plek werd ontdekt. Daarna rijden we verder naar Blue Creek. Aan de oevers van de rivier ligt een 81 ha groot regenwoud en natuurreservaat met een diep zoetwaterzwembad, waar we op zoek gaan naar verkoeling en genieten van de natuur, de wandelingen en de spectaculaire grotten.

Dag 10 Dangriga

Over de zuidelijke snelweg rijden we terug via het Garifuna dorp Dangriga. Garifuna zijn een etnische groep met meer dan 100.000 leden in Centraal-Amerika. Ze stammen af van een mix van Cariben en slaven met West-Afrikaanse roots. Dit dateert van het 17de eeuwse Caribische eiland St. Vincent. De sfeer is losjes en we genieten van muziek en wat drankjes.

Dag 11-12 Terugkeer naar België

In Belize City lever we de huurauto in op de luchthaven. Helaas komt aan alle mooie liedjes een einde, alsook aan onze prachtige reis doorheen Belize. We kunnen niet wachten om een nieuw avontuur te starten!

Onze Noord-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.