In de voetsporen van Wim Lybaert op Madeira

Unieke roadtrip

Onder een waterval doorrijden, indrukwekkende kliffen bewonderen en mooie landschappen ontdekken: het kan allemaal op Madeira!

Bezoek aan Blandy's wine lodge

Je krijgt een rondleiding doorheen de wijngaarden, bewondert de wijnvaten en kan uiteraard genieten van een heerlijk proevertje!

Avontuurlijke boottocht

Door de zeldzame geografische ligging van het Portugees eiland Madeira, zijn de wateren ontzettend visrijk.

We genieten van een heerlijk kopje thee met een fantastisch uitzicht op de oceaan.

In Funchal vinden we een uitgebreid aanbod aan vers fruit op de lokale marktjes en in lokale shops.

Een gids ter plaatse leidt ons rond in de Blandy familiewijngaard.

We verblijven in karakterhotels met een uitstekende ligging en unieke faciliteiten.

We krijgen maar geen genoeg van de fantastische wijngaard midden het centrum.

We klinken op een deugddoende vakantie vol natuurpracht en unieke excursies.

Dag 1: Vertrek vanuit Brussel naar Funchal

Vandaag vertrekken we samen op avontuur richting Madeira. We stappen in Brussel op het vliegtuig naar Funchal, waar we bij aankomst onze huurwagen ophalen in de luchthaven en meteen doorrijden richting Hotel Belmond Reid, een hotel met een schitterende ligging aan de kust en adembenemende uitzichten op zee. We krijgen ook enkele tips mee van hippe adresjes in de buurt.

Dag 2: Funchal

Al eeuwenlang is Funchal het economische centrum en de hoofdstad van Madeira, een stad als een reusachtig amfitheater tegen de berghellingen aangebouwd. Vandaag kuieren we door het gezellige centrum waar we een terrasje doen, shoppen en bezienswaardigheden bezoeken. We houden onszelf jong door een afdaling met een ‘Tobogan’, een slee uit hout en riet. Om te bekomen van deze afdaling trekken we richting de Old Blandy wine lodge waar we genieten van een rondleiding en een degustatie.

Dag 3: Leven boven de wolken op Pico Do Arieiro en Pico Ruivo

Op ons menu vandaag: de belvedères van Pico dos Barcelos en Eira do Serrado, met adembenemende uitzichten op het in het vulkanische dal gelegen dorpje Curral das Freiras. We zijn helemaal klaar voor de indrukwekkende uitstap naar de Pico do Arieiro. Dit is het startpunt van onze spectaculaire bergwandeling naar de Pico Ruivo. En als kers op de taart picknicken we boven de wolken. Letterlijk.

Dag 4: Van Câmara De Lobos naar Ponta Do Sol

We rijden vandaag richting Câmara de Lobos, het oudste vissersdorp van Madeira. We nemen enkele foto’s aan het schilderachtige strand waar nog traditionele bontgekleurde bootjes liggen. De plaats dankt haar naam aan de monniksrobben die hier vroeger leefden, ‘lobos’, maar nu geheel verdwenen zijn. Wel is hier nog de ‘peixe espada’ in overvloed aanwezig, de zwarte degenvis, waarop traditioneel gevist wordt en beschouwd wordt als een delicatesse. ‘s Avonds trekken we richting Hotel Quinta Jardins do Lago, waar we genieten van de prachtige tuinen bij het hotel.

Dag 5: Een dagje op zee

Vandaag kiezen we voor een dagje (sport)vissen of dolfijnen spotten op zee. Onze schipper op een privéboot zorgt ervoor dat deze ervaring onvergetelijk is. De goede kwaliteit van de golven, de aangename watertemperatuur en het milde klimaat zorgen voor optimale omstandigheden. Let’s sail away!

Dag 6: Ontdekking van de Westkust

Vandaag rijden we via de Westkust naar Calheta, waar moderne kunst één wordt met de prachtige natuur. In het ‘Casa das Mudas’ Arts Center, op de rand van een klif, genieten we van een prachtig vergezicht en een indrukwekkende collectie moderne kunst. Onze reis gaat verder richting Porto Moniz, één van de oudste dorpen op Madeira aan een spectaculaire rotskust, vol pittoreske rotseilandjes waar zich natuurlijke meren bevinden waarin we een frisse duik nemen. Vervolgens rijden we verder naar São Vicente, gekend om zijn witgekalkte huisjes tegen de helling, met elkaar verbonden door nauwe steegjes en steile trappen. Onze dag eindigt via Ribeira Brava terug in het hotel.

Dag 7: Ontdekken van de beroemde 'Levadas'

We gaan vandaag op verkenning in het Parque Natural de Madeira, dat niet minder dan 2/3 van de oppervlakte van het eiland beslaat. Langs de prachtige ‘levadas’, voormalige irrigatiekanalen, ontdekken we het binnenland van Madeira op een andere manier, met Rabaçal en de hoogvlakte van Paúl da Serra in het westen of Ribeiro Frio in het oosten.

Dag 8: Terugvlucht naar Brussel

We vinden het natuurlijk super spijtig dat we al terug naar huis keren, maar hebben wel fantastische herinneringen aan deze reis overgehouden. Tot de volgende, Madeira!

Onze Europa Experts

Lisa

sinds mei 2021
If you never go, you’ll never know.
Op de eerste dag van onze reis naar IJsland het noorderlicht zien. Een ónvergetelijke ervaring.

Soraya

sinds juli 2017
We travel not to escape life, but for life not to escape us.
Je zo klein voelen wanneer je de melkweg ziet in Nieuw-Zeeland zonder lichtvervuiling.