In het land van stilte en sereniteit

Ontdekking met de fiets

Ga fietsen in Luang Prabang, het spirituele hart van Laos.

De 'donkere' kant van Laos

Maak een boottocht naar de bekende Pak Ou grotten.

Water in overvloed

Ontdek de talrijke watervallen van het land: Kuang Si, Tad Sea, Tad Fane,…

Fotografeer de bekendste waterval van het land: Kuang Si.

Flaneer op de plaatselijke markten en proef tal van lekkernijen.

De bevolking verwelkomt je met open armen.

Laos is doorspekt met lokale gebruiken en tradities.

Maar ook de natuur is indrukwekkend!

Dag 1 Vertrek naar Laos

We zijn klaar voor ons Aziatisch avontuur! We vertrekken uit Brussel naar Laos, met zijn prachtige natuur en authentieke cultuur.

Dag 2 Welkom in Luang Prabang, het spirituele hart van Laos

Rond de middag komen we aan in het prachtige Luang Prabang, het spirituele hart van Laos. Onze gids verwelkomt ons hartelijk en voert ons naar het hotel. De rest van de dag verkennen we de stad op eigen houtje en genieten we van de eerste indrukken van dit mooie land. Tegen de avond beklimmen we Mount Phousi waar ons een fantastisch zicht wacht, in het licht van de ondergaande zon. Op de terugweg stoppen we nog even bij de lokale markt van een authentieke bergstam.

Dag 3 Met de fiets door de stad

We staan vroeg op, want we willen getuige zijn van het ochtendritueel van de monniken: bij het licht van de opkomende zon verlaten ze hun pagodes en gaan ze blootvoets, in hun prachtige oranje gewaden, aalmoezen ophalen bij de inwoners. We zijn erg onder de indruk van de serene sfeer en de vrijgevigheid.

Na het ontbijt verkennen we Luang Prabang met de fiets. We rijden langs het centrum voor traditionele kunsten en etnologie, het Koninklijk Paleis alsook de tempels Wat Mai en Wat Visoun. We rijden verder langs traditionele houten huisjes met mooie tropische tuinen, de tempels van de monniken en de Nam Khan-rivier waar we spectaculaire zichten ontdekken. Onze tocht eindigt bij de Wat Xieng Thong tempel, de oudste tempel van de stad.

Na de lunch gaan we aan boord voor een cruise op de Mekong tot aan de bekende Pak Ou grotten. Die zijn gevuld met duizenden gouden Boeddhabeeldjes. Indrukwekkend!

Dag 4 Wandeling naar de Kuang Si waterval

We rijden langs rijstvelden, glooiende heuvels en kleine dorpjes naar de Kuang Si waterval. Hier maken we een avontuurlijke wandeling naar de verschillende terrassen en dalen daarna terug af om een verfrissende duik te nemen. Heerlijk! ’s Avonds zijn we getuige van een traditionele Baci ceremonie, een plechtigheid die bij feestelijke gelegenheden gehouden wordt ter ere van de geesten. Een leuke ervaring!

Dag 5 Een dag in het teken van de olifanten

We vertrekken al vroeg naar een olifantenkamp om in contact te komen met deze vriendelijke reuzen. Na een leuke wandeling gaan we aan boord van een traditionele, lange Lao boot voor een uitstap naar de Tad Sea waterval, waar we genieten van een heerlijke zwempartij. Na afloop leren we als een echte Mahout hoe we een olifant moeten temmen. ’s Avonds genieten we van een heerlijk diner en vallen we met de geluiden van de jungle in slaap.

Dag 6 Tempelbezoek in Vientiane

We ontwaken in de paradijselijke omgeving en genieten van de rust te midden de jungle. Nog voor het ontbijt halen we onze olifant op van zijn slaapplaats en nemen we hem mee naar de Nam Khan-rivier voor een lekker bad. Leuk om te zien hoe de lange slurven zichzelf (en ons) nat maken!

Dag lieve olifanten, het is tijd om het land verder te verkennen. We keren terug naar Luang Prabang en vliegen naar Vientiane. Hier bezoeken we de That Luang tempel, de heiligste plek van Laos. We zijn enorm onder de indruk wanneer we de gouden torenspits van de tempel zien blinken in de zon. Er wacht ons nog een boeiend bezoek aan het Patuxay monument, een soort Arc de Triomphe, maar dan in de stijl van Laos. We klimmen naar de top en genieten van een spectaculair zicht.

Dag 7 Over Route 13 naar Phou Hin Poun

Na het ontbijt neemt de gids ons mee voor een rit langs Route 13, de belangrijkste weg van het land. Onderweg stoppen we bij de Wat Prabath Phonsane tempel en proeven we authentieke smaken tijdens de lunch in een lokaal restaurant. Na de lunch rijden we verder en verlaten we Route 13 om het beschermde natuurgebied van Phou Hin Poun binnen te rijden. Wat een natuurpracht! Kalkstenen rotsen, ongerepte bossen en indrukwekkende rijstvelden vormen samen een magisch landschap. We genieten hier met volle teugen van de natuur.

Dag 8 Bezoek aan de Kong Lor grotten

We beginnen de dag met een bezoek aan de Kong Lor grotten. Aan boord van een typische boot, gewapend met reddingsvest en een fakkel verkennen we deze spectaculaire grotten waar magnifieke stalagmieten en stalactieten te zien zijn. Na een 7-tal kilometer zijn we terug in het daglicht en maken we kennis met enkele locals. Nadien keren we, door de grot, terug naar Ban Kong Lor waar we tijd krijgen om te relaxen. Na de middag maken we een rustige wandeling in de omgeving en genieten we bij zonsondergang van het zachte avondlicht.

Dag 9 Relaxen in Champasak

Bij het ochtendgloren zien we het dagelijkse leven van de omliggende dorpen op gang komen. Via Pakse rijden we naar Champasak, waar we de rest van de dag blijven en uitrusten.

Dag 10 Koffie op het Bolaven plateau

Vandaag trekken we naar het Bolaven-plateau, een bergachtig gebied met klaterende watervallen, mooie koffie- en theeplantages en verschillende traditionele dorpen. We stoppen aan de prachtige Tad Fane en Tad Yang watervallen waarna we verder trekken naar Paksong, een kleine stad beroemd om zijn koffie. Hier leren we alles over de koffieplantages waarna we genieten van een deugddoende lunch afgesloten met, uiteraard, een lekker kopje koffie.

Op de terugweg naar Pakse bezoeken we de Tad Lo watervallen waar we de spectaculairste waterval van de streek zien: Tad Suong. Wat een natuurpracht! We bezoeken ook nog Ban Houay Houn, waar we de vrouwen van het dorp de bekende Katu-stoffen zien weven met behulp van hun benen. Een bijzondere ervaring die we niet snel zullen vergeten.

Dag 11 De 4000 eilanden

Tijd voor actie en avontuur! We nemen de boot naar het indrukwekkende eiland Don Khon. Hier springen we op de fiets en rijden we het eiland rond, langs koloniale overblijfselen, mooie rijstvelden en boerderijen. Na enkele fotostops rijden we verder in westelijke richting tot aan de Lippi watervallen. De locals geloven dat de watervallen boze geesten bezweren. Let’s hope so!

Na de stop aan een spoorweg die dateert uit de tijd van de Franse kolonisatie gaan we aan boord voor een cruise op de Mekongrivier. Deze tocht is echt indrukwekkend! De rivier ligt bezaaid met meer dan 4000 eilandjes. Hier genieten we niet alleen prachtige zichten en kleine dorpjes langs de oevers, maar ook van de fantastische Irrawaddy dolfijnen. Zo’n schattige dieren!

Dag 12 Bezoek aan Wat Phou

Na het ontbijt worden we naar Wat Phou gebracht, UNESCO Werelderfgoed. Deze pre-Angkoriaanse tempel ligt te midden van rijstvelden en rivieren. We leren dat de tempel in 3 niveaus werd gebouwd: het onderste deel van de tempel als een waterreservoir en promenade, het 2de niveau omvat de paviljoenen en galerijen en in het 3de, het bovenste deel, bevindt zich het heiligdom. Lang geleden was deze tempel een belangrijk economisch, politiek en religieus centrum, eigenlijk de belangrijkste tempel voordat Angkor Wat werd gebouwd. Maar de tempel neemt nog altijd een belangrijke plaats in het spirituele leven van de Lao in. Na dit indrukwekkende bezoek krijgen we een transfer naar de luchthaven van Pakse voor onze terugvlucht naar Vientiane.

Dag 13-14 Tijd om naar huis te gaan

Ons avontuur in dit schitterende land zit erop. We krijgen een transfer naar de luchthaven van Vientiane waar we onze vlucht huiswaarts nemen. Terug thuis gaan we nog weken nagenieten van dit prachtige land, denkend aan de stilte en sereniteit.

Knappe organisatie

Wij wensen u te feliciteren met de knappe organisatie van het geheel, de prachtige hotels, de gekozen bezoeken, de eerste klasse bestuurders en de waardevolle gidsen die allemaal om ter best Frans spraken.

Etienne Brams

Onze Azië Experts

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!

Christophe

sinds augustus 2022
Travel is the healthiest addiction.
Om 5 u ‘s ochtends wakker worden in het Rongbuk klooster in Tibet op 5000 meter hoogte met zicht op de noordflank van Mt Everest. Je met slaperige ogen naar de gebedshal begeven en honderden monniken het ochtendgebed horen chanten bij het licht van tientallen kaarsen. Echt magisch!