Indrukwekkende autorondreis door Noord- en Zuid-Patagonië

Met een 4x4 door de indrukwekkende natuur

Verken het betoverende landschap van noordelijk en zuidelijk Patagonië met een terreinwagen.

Petrohue als uitvalsbasis

Bezoek vanuit Petrohue de Osorno-vulkaan en maak een boottocht op Lago Todos Los Santos.

Gigantische meren

Ontdek het Lago General Carrera, het grootste binnenmeer van Zuid-Amerika.

Geniet onderweg van de betoverende landschappen.

De rit naar Mount Fitzroy is spectaculair...

De omgeving van de Osorno vulkaan is schitterend: naar de top van de vulkaan, watervallen ontdekken, wandelen in het gezellige dorpje,...

De mooie Marmergrotten moet je gezien hebben!

Dag 1 Vertrek richting Puerto Montt

We vliegen vanuit Brussel naar Puerto Montt met overstappen in Madrid en Santiago de Chile.

Dag 2 Puerto Montt - Petrohue

Bij aankomst in Puerto Montt pikken we onze terreinwagen op voor de komende dagen. Via Puerto Varas reizen we langs het mooie Lago Llanquihue naar Petrohue, gelegen in het nationaal park van Vicente Perez Rosales.

Dag 3 Vicente Perez Rosales National Park

Vandaag staat het oudste nationale park van Chili op het programma. We genieten eerst van een wandeling aan de voet van de kegelvormige Osorno-vulkaan. Daarna rijden we verder naar het nationaal park en ontdekken we het uitzicht op de omliggende vulkanen met een boottocht op Lago Todos Los Santos.

Dag 4 Petrohue - Hornopiren

Op naar het zuiden! We nemen de Carretera Austral en maken een roadtrip door de wildernis. Onderweg stappen we over op de ferry die ons naar Hornopiren brengt.

Dag 5 Hornopiren – Caleta Gonzalo

Tijdens de boottocht van Hornopiren naar Leptepu genieten we van het prachtige uitzicht op de Andes en de fjorden. Na een korte rit bereiken we de volgende ferry, die ons naar Caleta Gonzalo brengt.

Dag 6 Pumalin Park

We ontdekken het prachtige Pumalin-park, dat heel wat wandelroutes en fantastische uitzichten heeft.

Dag 7 Queulat National Park

We rijden langs groene bossen, rivieren, meren, gletsjers en bergen tot aan het Risopatron-meer in het nationaal park van Queulat.

Dag 8 Wandelen in het Queulat National Park

Vandaag maken we een mooie wandeling in het nationaal park. Door de vele regen zijn hier de bossen hier heel groen. De bergen eindigen in dramatische fjorden. Maar we zijn vooral onder de indruk van de bekende hangende gletsjer Ventisquero Colgante.

Dag 9 El Panque - Coyhaique

We reizen verder richting het zuiden en genieten onderweg van prachtige uitzichten op bossen en valleien en het gevarieerde landschap. Via de Carretera Austral bereiken we de districtshoofdstad Coyhaique.

Dag 10 Coyhaique - Lago General Carrera

We staan vroeg op voor onze tocht naar het grootste binnenmeer van Zuid-Amerika. Hier genieten we vanop de verschillende uitkijkpunten op het uitgestrekte en ongerepte landschap. In Puerto Tranquilo maken we een boottocht naar de marmeren grotten. De structuur van deze grotten zijn het resultaat van duizenden jaren erosie. Indrukwekkend!

Dag 11 Lago General Carrera

Vandaag hebben we de hele dag tijd om de fabelachtige schoonheid van het General Carrera meer te verkennen. Het is 978 km² groot en daarmee het tweede grootste meer van Zuid-Amerika.

Dag 12 Puerto Gaudal – Lago Posadas

Vanuit Puerto Gaudal reizen we rustig verder richting het Chileense grensplaatsje Chile Chico. Vanaf hier heet het meer Lago Buenos Aires en genieten we alweer van een prachtig uitzicht. We bereiken al snel het droge steppegebied van Patagonië, dat vrijwel het hele zuiden van Argentinië omvat. We sluiten onze dag af bij de Cueva de las Manos, de grot van de handen, waar we kunst ontdekken die 13.000 tot 9.500 jaar oud is. De naam van de grot verwijst naar de vele tekeningen van handen op de grotten.

Dag 13 Lago Posadas – El Chalten

Vandaag rijden we via de Ruta 40 verder zuidwaarts door de Argentijnse steppe. Op het einde van de dag bewonderen we het adembenemende bergmassief van Fitz Roy. Tijdens de laatste kilometers naar ons bergdorp El Chalten hebben we een mooi uitzicht op het turkooizen Lago Viedma.

Dag 14 Los Glaciares National Park

We hebben de hele dag tijd om het nationaal park en de beroemde bergpieken te verkennen. Na een stevige wandeling bereiken we het basiskamp waar alpinisten wachten op een gunstig moment om de Cerro Torre te beklimmen. Door het wisselvallige weer en de verraderlijke windstoten kan het soms een paar dagen duren vooraleer ze de berg kunnen beklimmen.

Dag 15 El Chalten – El Calafate

Onderweg naar El Calafate rijden we opnieuw langs het Lago Viedma. El Calafate zelf ligt aan het Lago Argentino.

Dag 16 De gletsjer van Perito Moreno

Vandaag gaan we op excursie naar de indrukwekkende gletsjer van Perito Moreno in het nationaal park van Los Glaciares. We bewonderen de gletsjer van dichtbij vanaf verschillende wandelplatforms. Daarna krijgen we de keuze om een extra boottocht te maken naar de Upsala-gletsjer. Een kans die we uiteraard niet laten liggen.

Dag 17 El Calafate - Torres del Paine National Park

Vandaag reizen we terug naar Chili. We bezoeken één van de mooiste natuurreservaten van Zuid-Amerika: het nationaal park van Torres del Paine, waar we de komende dagen verblijven.

Dag 18 Torres del Paine National Park

We hebben de dag vrij om het nationaal park te verkennen. We maken een ritje met de auto en stoppen voor een aantal korte wandelingen. Zo wandelen we naar Lago Grey en zien we grote ijsschotsen. De lucht en de lichtverhoudingen zorgen ervoor dat we constant in beweging zijn. En dat levert ons een aantal prachtige foto’s op.

Dag 19 Torres del Paine National Park – Punta Arenas

Via de kleine havenstad Puerto Natales reizen we in zuidelijke richting naar Punta Arenas. Onderweg stoppen we bij de Milodon-grot.

Dag 20-21 Punta Arenas – vlucht terug naar Brussel

We leveren onze huurwagen in en vliegen vanuit Punta Arenas naar Santiago de Chile om daar de vlucht naar Madrid te nemen. Daarna vliegen we naar Brussel met heel wat onvergetelijke herinneringen en prachtige foto’s op zak.

Chili om nooit meer te vergeten!

Fantastische reis, veel afwisseling, een aanrader voor mensen die houden van de natuur. Mooie parken en landschappen. Heel veel gezien en enorm genoten van de streek!

Els Verbeke

Onze Zuid-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.