Java en Bali intensief ontdekken

Borobudur tempel

Ontdek het duizend jaar oude boeddhistische bedevaartsoord

Zonsopgang op Mount Bromo

Bewonder de eerste zonnestralen in een betoverend maanlandschap

Menjangan Island

Ga snorkelen tussen kleurrijke vissen

In Yogyakarta is het waterkasteel Taman Sari een bezoekje waard.

De Ulun Danu tempel aan het Bratan meer is een geliefde fotostop op Bali.

De bevolking in Indonesië is enorm gelovig. Je zal dan ook vele processies en feesten zien onderweg.

Dag 1 Vlucht Amsterdam – Jakarta

Rond de middag vertrekken we uit Amsterdam naar Jakarta, de hoofdstad van Java.

Dag 2 Vlucht Jakarta - Yogyakarta

Beginnen doen we in het centrum van de Javaanse cultuur, in Yogyakarta. Hier komen we heerlijk tot rust na een lange vlucht en wennen we rustig aan het tropische klimaat.

Dag 3 Mountainbiken en de Prambanan tempel

Met onze mountainbike proberen we, ver weg van het drukke verkeer, het spoor van onze gids te volgen. Er zijn voldoende stops zodat we met zicht op de prachtige groene valleien zalig kunnen uitpuffen! Onderweg bezoeken we kleine dorpjes waar we de locals ontmoeten.

Behalve de groene landschappen is Indonesië ook rijk aan religieuze bouwwerken. De schitterende Prambanan tempel is het beste bewijs. Diep onder de indruk van de grootsheid van deze gebouwen lopen we in de namiddag rond in dit gigantische complex en beklimmen we de tempels.

Dag 4 Het paleis van de Sultan en bezoek aan Borobudur

Vandaag bezoeken we het Kraton, het koninklijke paleis van de Sultan. Het grote paleizencomplex is een ommuurde stad met meer dan 25.000 mensen en een indrukwekkende kunstcollectie.

Daarna bezoeken we de Borobudur tempel. Ooit was dit één van de belangrijkste boeddhistische bedevaartsoorden ter wereld, genesteld tussen de kraters van een tweelingvulkaan. De tempel is eigenlijk een gebed in steen. Bijgevolg wandelen gelovigen nog altijd alle terrassen af tot ze de top bereiken. Ze geloven dat ze op die manier, spiritueel tot een hoger niveau kunnen komen.

Dag 5 Met de trein naar Mojokerto

Vandaag verlaten we Yogyakarta en reizen we per trein naar Mojokerto in Oost-Java. Reizen met de trein door Indonesië is een leuke ervaring, want vanuit onze wagon met airco genieten we van prachtige landschappen en turen we over de uitgestrekte rijstvelden in het bergachtige landschap. Ideaal om even te bekomen van de voorbije dagen en al te dagdromen over wat nog moet komen.

Dag 6 Mount Bromo

Ons warm bed ’s morgens vroeg (of eerder midden in de nacht) verlaten, doet een beetje pijn, maar het is voor een goed doel dat we met kleine oogjes en in het pikkedonker richting Mount Bromo trekken. Deze heilige en vooral actieve vulkaan ligt in een gigantische zandzee.

Na een korte maar steile klim met de jeep komen we aan bij het uitkijkpunt vanwaar we de zonsopgang kunnen bewonderen. Vol spanning wachten we totdat de eerste zonnestralen de aarde bereiken en we een eerste glimp opvangen van het betoverende maanlandschap. Wat een fenomenale ervaring!

Dag 7 Verkenning van een plantage

We trekken naar een grote plantage. We wandelen er door eeuwenoude fabrieken en zijn getuige van de authentieke werkwijze van het oogsten en verpakken van koffie, cacao, rubber en kruiden. Daarnaast is ook de omgeving op 600 meter boven zeeniveau magnifiek. En deze omgeving wordt door de palmbomen van het tropische regenwoud volledig afgesloten van de rest van de wereld. Een uniek plekje vol vriendelijke en glimlachende mensen.

Dag 8 Ijen – ferry naar Bali

Per 4x4 worden we ’s morgens vroeg aan de voet van Mount Ijen afgezet, van waaruit we een poging wagen om de berg te bedwingen. Via het pad lopen (of kruipen) we langs allerlei gele kristallen naar de top.

Even verder ontmoeten we er ook de Sulpherbevolking, locals die zwavel (het gele goud), uit de berg ontmijnen. Manden vol sjouwen ze kilometers ver. Een unieke belevenis met het hoogtepunt bovenaan de vulkaan: 360° oogverblindende vergezichten. Van het jadegekleurd meer tot de bergtoppen die boven de wolken uittorenen, het snoert de grootste spraakwaterval de mond van verbazing!

Dag 9 Snorkelen op Menjangan Island

Al vanaf onze eerste minuten op Bali beseffen we dat dit eiland een stukje hemel op aarde is. Maar wanneer we even later een duikbril en snorkel op onze neus zetten en het heldere water rond Menjangan Island induiken, ontdekken we een nog compleet andere wereld vol verrassingen. Op het ritme van de golven laten we ons meedeinen met de stroming terwijl ontelbaar kleurrijke vissen ons rakelings voorbijzwemmen. Kan het nog mooier? Wel ja, waarschijnlijk morgen…

Dag 10 Dolfijnen spotten in Lovina

Met onze camera in de aanslag zitten we vroeg in de ochtend vanop een klein vissersbootje klaar om een school dolfijnen te spotten. Wanneer even later spelende dolfijnen rond onze boot uit het water zien springen, voelen we ons euforisch. En dit zalige gevoel verdwijnt niet meer voor de rest van de dag. Heerlijk!

Dag 11 Munduk – Tamblingan – Tunjuk

Vandaag trekken we de magische bergen rond Munduk in. Volledig omgeven door de bossen, langs idyllische rijstvelden en weelderige watervallen laten we ons verrassen door de prachtige natuur en verbluffende uitzichten. Een zalige afwisseling.

Daarna trekken we richting het Tamblingan meer. Onze gids begeleidt ons door het regenwoud terwijl hij vertelt over de planten en hun medicinale krachten. Het meer ligt er mysterieus bij. Met een kano varen we naar de overkant waar we één van Bali’s meest gefotografeerde tempels bezoeken: de Pura Ulun Danu Tamblingan tempel.

Dag 12 Tunjuk

In Tunjuk dompelen we ons onder in de echte Balinese levensstijl en tradities. We beginnen onze ontdekkingstocht in de basisschool. Al zingend leren we van enthousiaste kinderen alles over hun taal en Bali.

Daarna zetten we onze culturele reis verder. Volgende stop is een Balinees huis, waar de heer des huizes ons meeneemt naar de rijstvelden. We leren alles over het oogsten van rijst en mogen meehelpen met het planten van nieuwe rijst. Als afsluiter eten we een typische maaltijd in het huis van ons Balinees gezin.

Dag 13 Tijd voor actie: raften

Vandaag is het tijd voor actie! We nemen plaats in een raft en maken ons klaar om Bali ook vanop het water te leren kennen. Spannende en bloedstollende momenten worden afgewisseld met rustigere momenten waarbij we ons al drijvend laten meevoeren met de stroming terwijl het plaatselijke leven langs de oevers gewoon zijn gangetje gaat. Zalig genieten!

Dag 14 Koken in Ubud

De laatste dagen van onze rondreis naderen met rasse schreden, maar gelukkig wachten er ons nog een aantal schitterende ervaringen. Zo duiken we vandaag de keuken in en ontdekken we alle geheimen van de Indonesische keuken. Onze kok neemt ons al vroeg in de ochtend mee naar de plaatselijke markt waar we proberen alle ingrediënten te bemachtigen. Alleen al het bekijken van de kleurrijke voedingsmiddelen is spectaculair!

Later is het onze beurt, en toont de chef hoe we een traditioneel gerecht moeten bereiden. Gelukkig worden we hierin goed begeleid, want we maken namelijk onze eigen lunch! Ongetwijfeld een gerecht dat we thuis nog zullen maken.

Dag 15 Met de fiets op stap

Op onze laatste volledige dag in Indonesië trekken we er nog een laatste keer op uit. We verlaten het toeristische centrum en trekken de bergen van Kintamani in. Op een spiksplinternieuwe mountainbike dalen we de steile bergen af langs slaperige dorpjes en oude tempels.

Bij aankomst beneden worden we opgewacht door onze gids die ons na de lunch meeneemt op een rondleiding waarbij we alles te weten komen over de Balinese levensstijl en cultuur. Een leerrijke dag op een plezierige manier verteld, dé ideale afsluiter.

Dag 16 Vrije dag in Sanur

We hebben een heerlijk ontspannen dagje voor de boeg.

Dag 17 Vertrek uit Bali - Jakarta

We genieten nog snel van de omgeving en de rust totdat we afgezet worden aan de luchthaven voor onze terugvlucht.

Dag 18 Vlucht Jakarta – Amsterdam

Na een schitterende, afwisselende reis zijn we terug thuis. Dit was een reis om nooit te vergeten!

Dikke pluim

De reis naar Java en Bali heeft al onze verwachtingen zeker waar gemaakt. Het programma was perfect opgesteld door Nathalie. Wij zouden ook een dikke pluim willen geven aan de gidsen ter plaatse, alsook de chauffeurs. Wij houden een super gevoel over aan deze schitterende reis.

Roland Vandermeersch

Onze Azië Experts

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!