Kennismaking met het veelzijdige Madagaskar

Unieke fauna en flora

Zie prachtige flora die alleen op Madagaskar groeit en ga tijdens een nachtelijke boottocht op zoek naar lemuren.

Authentieke cultuur

Zie hoe Antemoro papier gemaakt wordt.

Chillax!

Geniet van een paar dagen rust op het pirateneiland Ile Ste-Marie.

Tijdens deze rondreis kom je verrassende steden en dorpen tegen.

Ook in Madagaskar vind je paradijselijke stranden!

Maar ook de prachtige natuur zal je bekoren.

Dag 1 Op naar Madagaskar!

Vanaf Parijs vliegen we met een rechtstreekse vlucht naar Antananarivo. Op naar Madagaskar!

Dag 2 Rit van Antananarivo naar Antsirabe

Onze eerste dag in Madagaskar is aangebroken! We rijden door de prachtige hooglanden naar Antsirabe. Daar maken we een rondrit door de stad. Antsirabe betekent trouwens ‘plaats met veel zout’ en is bekend om haar warmwaterbronnen en kratermeren.

Dag 3 Van Antsirabe naar Ranomafana

Op weg naar Ranomafana stoppen we in Ambositra, waar we een bezoekje brengen aan een aantal ateliers. We kijken onze ogen uit en vinden de Zafimaniry kunst, die bekend staat om haar houtsculpturen, fantastisch. Wat een vakmanschap!

Dag 4 Ranomafana en Fianarantsoa

Het natuurreservaat van Ranomafana (‘heet water’) barst van de lokale fauna en flora. Vooral de lemuren en orchideeën zijn indrukwekkend. We brengen er ook een bezoekje aan het thermale bad. Nadien rijden we verder naar Fianarantso, ook wel Fiana genoemd.

Dag 5 Op weg naar Ranohira

Het is droog en zonnig dus besluiten we op weg naar Ranohira een wandeling te maken in het kleine Anja reservaat. Hier leeft een bijzondere apensoort: de ringstaartlemuur. Verder stoppen we onderweg ook in Ambalavao, waar we zien hoe Antemoro papier gemaakt wordt.

Dag 6 Ranohira

Tijd om op ontdekkingstocht te gaan in het Isalo National Park! We trekken onze wandelschoenen aan en lopen door een landschap vol indrukwekkende rotspartijen en ravijnen. Als kers op de taart komen we ook nog een paar natuurlijke zwembassins voorbij, zoals Piscine Naturelle. Gelukkig hadden we onze zwemkleding bij!

Dag 7 De weg naar Tuléar

Na een smakelijk ontbijtje gaan we op pad richting Tuléar. Onze chauffeur weet de mooiste plekjes te vinden en we stoppen regelmatig om foto’s te nemen. Zo zien we graven van de Mahalafy stam en bezoeken we het arboretum. Dit is een verzameling van inheemse Malagassische planten en baobabbomen. Mooi!

Dag 8 Terug naar Antananarivo

Vandaag vliegen we van Tuléar terug naar de hoofdstad. Eenmaal aangekomen lassen we een momentje van rust in.

Dag 9 Andasibe

Onderweg naar Andasibe zien we een heel ander landschap. Hier domineren rijstvelden en groene heuvels de route. ’s Avonds doen we het rustig aan en genieten we van een lekker diner.

Dag 10 Via Manambato naar Akanin’ny Nofy

De wekker gaat vroeg af vandaag: we gaan namelijk naar het reservaat van Analamazaotra. We hebben geluk en zien de bijzondere indri lemuren! Daarna stappen we in Manambato in een boot en varen we door het Pangalanes kanaal naar ons hotel.

Dag 11 Akanin’ny Nofy

De dag in Akanin’ny Nofy vullen we zelf in. We wandelen door het privépark Palmarium, waar verschillende soorten lemuren leven. Verder maken we een kanotocht en stappen we ’s avonds in een bootje om aye-aye lemuren te spotten.

Dag 12 Vliegen naar Ile Ste-Marie

’s Ochtend maken we een mooie boottocht naar Tamatave. Van hieruit vliegen we naar Ile Ste-Marie, ook wel bekend als Nosy Boraha.

Dag 13-14 Ile Ste-Marie

Aye kapitein! Ile Ste-Marie was in vervlogen tijden een bekende thuisbasis voor piraten. Nu is het een heerlijk vakantie-eiland en we genieten volop. Tijdens ons verblijf gaan we snorkelen, fietsen en bezoeken we het piratenkerkhof. We spotten zelfs een bultrugwalvis!

Dag 15 Vlucht naar Tana

We nemen afscheid van het kleine paradijsje Ile Ste-Marie en vliegen naar Tana (Antananarivo).

Dag 16-17 Historische bezienswaardigheden

In Antananarivo bezoeken we de historische bezienswaardigheden van Ambohimanga (UNESCO Werelderfgoed). De laatste dag shoppen we wat souvenirs op de lokale markt en dan is het toch echt tijd om naar de luchthaven te gaan.

Dag 18 Nachtvlucht naar Parijs

Kort na middernacht vertrekt onze vlucht richting Parijs. Madagaskar heeft ons betoverd! Het was écht een fantastische reis.

Wat een unieke ervaring!

Prachtige natuur, cultuurshock! En toen we opnieuw in België waren, opnieuw een shock. Een totaal ander leven, dicht bij en in de schitterende natuur, vriendelijke bevolking, lekker eten, traag voortschrijden, genieten van prachtige uitzichten, mooie hotels in harmonie met de natuur, fantastische gidsen en ervaren chauffeurs, en het voortdurende besef dat wij het materieel o zo goed hebben.