Latijnse passie en ijzige natuur in Argentinië

Bruisend Buenos Aires

Breng een bezoek aan het ‘Parijs van het zuiden’, de stad van de tango!

De meest zuidelijke stad ter wereld

Verblijf in Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld.

Perito Moreno gletsjer

Bezoek de indrukwekkende Perito Moreno, de enige gletsjer die nog groeit.

Er is heel veel te ontdekken in Buenos Aires, zoals de markt in de San Telmo wijk.

Ontdek de grootste broedplaats ter wereld van Magelhaenpinguïns.

Vuurland staat garant voor een prachtige natuur.

Je voelt je heel klein als je voor de metershoge muur van de Perito Moreno gletsjer vaart.

Dag 1 Brussel - Buenos Aires

We vliegen vanuit Brussel richting Buenos Aires. Tijdens de vlucht lezen we volop in onze reisgidsen. We kunnen niet wachten om dit Zuid-Amerikaanse land te ontdekken.

Dag 2 Aankomst in Buenos Aires

Bienvenido a Buenos Aires! De stad van ‘de gunstige winden’ zal nog eventjes op ons moeten wachten. We checken in en gaan vroeg naar bed. Morgen vliegen we erin!

Dag 3 Citytour door Buenos Aires

Na een lekker ontbijt zijn we klaar om de hoofdstad te ontdekken! Er is zoveel te zien: het centrale Plaza de Mayo plein met zijn regeringsgebouw, de Casa Rosada, het stadhuis en de kathedraal,… In San Telmo wandelen we door kasseistraatjes langs kleine, oude huisjes vol charme. Daarna trekken we naar de haven, de wijk La Boca met zijn kleurrijk beschilderde huizen, de Recoleta wijk en natuurlijk de Avenido 9 de Julio, de breedste straat ter wereld met de obelisk en de opera. We rusten uit in Palermo Viejo, een kalme buurt met grote parken en tuinen. ’s Avonds eten we een overheerlijke Argentijnse steak en bezoeken we een milonga, een tangosalon. Wat een sfeer!

Dag 4 Magelhaenpinguïns in Punta Tombo

We staan vroeg op en nemen het vliegtuig naar Trelew, van waaruit we naar Punta Tombo rijden. Dit is ’s werelds grootste broedplaats voor Magelhaenpinguïns. We komen heel dicht bij de schattige dieren en vooral de donzige baby’s zijn onweerstaanbaar! Daarna gaan we naar Puerto Madryn waar we overnachten.

Dag 5 Het schiereiland Valdes

Valdes is een schiereiland/natuurpark en de droom van elke natuurliefhebber. We gaan op zoek naar de ontelbare vogelsoorten die hier wonen, maar zien ook veel zeeleeuwen en zeeolifanten op het strand. Wat een gebrul! We hebben trouwens geluk: het is walvissenseizoen. Dat mogen we niet missen! We boeken een boottocht en gaan walvissen spotten.

Dag 6 Op naar Ushuaia

Vandaag vliegen we naar het einde van de wereld. Het is te zeggen: we trekken naar Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld. Bij aankomst gaan we naar het hotel. We gaan vroeg slapen, want morgen trekken we op ontdekkingstocht.

Dag 7 Tierra del Fuego

Tierra del Fuego, of Vuurland, is een verbluffend mooi natuurpark met valleien, rivieren, watervallen, bossen en meren. De naam Vuurland werd door Magellaan bedacht omdat hij vanaf zijn schip kampvuren van indianen zag. Indianen leven hier niet meer, maar wel guanaco’s, kelpgansen, Andescondors, scholeksters,… We kunnen ze geen ongelijk geven: dit is de mooiste plek die we ooit gezien hebben! In de namiddag boeken we een excursie met een catamaran en varen we over het Beagle kanaal.

Dag 8 El Calafate

Vandaag vliegen we naar El Calafate aan het mooie Lago Argentino. We genieten van onze wandeling door dit kleine, gezellige dorpje. In de Avenida del Libertador General San Martin (wat een naam!) eten we een overheerlijke lunch. Daarna bezoeken we het Glaciarium museum, het ijs- en sneeuwmuseum, waar we alles te weten komen over gletsjers. Zo zijn we helemaal klaar voor morgen.

Dag 9 Bezoek aan de Perito Moreno gletsjer

Vandaag staat alweer een hoogtepunt op de agenda: een excursie naar de Perito Moreno gletsjer. Na een rit door het nationale park Los Glaciares arriveren we in een kleurrijk woud en plots is hij daar: de beroemde Perito Moreno. Dit is één van de weinige gletsjers op aarde die nog groeit. Elke dag breken stukken ijs van de gletsjer af en vallen ze met veel lawaai in het water. Een moment om nooit meer te vergeten!

Dag 10 Terug naar Buenos Aires

Na alle overweldigende natuur nemen we de vlucht terug richting Buenos Aires. We beslissen het een dagje rustig aan te doen en proeven eerst en vooral een mate. Dat is een traditionele thee die je met een rietje uit een typische beker drinkt. De Guarani indianen waren er gek op, wij vinden het toch wel bitter. Daarna brengen we een bezoekje aan de begraafplaats La Recoleta, waar ook Eva Peron, beter bekend als Evita, ligt begraven. De rest van de dag wandelen we rond in deze sensuele stad die Europese grandeur met Latijnse passie combineert. De stad heeft haar bijnaam ‘Parijs van het zuiden’ zeker niet gestolen!

Dag 11 Back to reality

Ons Latijns-Amerikaanse avontuur zit erop. Na een laatste ontbijt vertrekken we naar de luchthaven van Buenos Aires en vliegen we terug naar Europa.

Dag 12 Terug in België

We landen in Brussel. Moe, maar met prachtige herinneringen aan een indrukwekkend land!

Onze Zuid-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.