Noord-Thailand met de huurwagen beleven

Fietsen in Ayutthaya

Ontdek al fietsend het prachtige historische erfgoed van de voormalige hoofdstad Ayutthaya.

Wat Phra That Doi Suthep tempel

Breng een bezoek aan de magnifieke goudkleurige Wat Phra That Doi Suthep tempel in Chiang Mai en geniet van een grandioos zicht op de stad en de omgeving.

Chiang Dao grotten

Bewonder fascinerende rotsformaties, onderbroken door tal van heilige Boeddhabeelden en andere religieuze afbeeldingen in de Chiang Dao grotten.

Geniet in alle vrijheid van dit prachtige land!

Bezoek gigantisch grote Boeddhabeelden, zoals in de Wat Pho tempel in Bangkok.

Geniet van het Thaise historische erfgoed.

Dag 1 Rechtstreekse vlucht naar Bangkok

Rond de middag vertrekken we met de rechtstreekse vlucht van Thai Airways naar Bangkok. Handig!

Dag 2 Aankomst in Bangkok

’s Morgens vroeg komen we aan in het bruisende Bangkok. We stockeren onze bagage in het hotel en gaan onmiddellijk op ontdekking in deze miljoenenstad. Er is zoveel keuze qua bezienswaardigheden! We verkennen alvast een stukje tijdens een boottocht op de typische kanalen.

Dag 3 Rit naar Ayutthaya en Khao Yai NP

Onze selfdrive kan beginnen! ’s Morgens pikken we de huurwagen op aan het hotel, en na een tocht van anderhalf uur komen we aan in de voormalige hoofdstad Ayutthaya. Wat ooit een welvarende plek was, bestaat vandaag voornamelijk uit historische tempels, ruïnes en indrukwekkende Boeddhabeelden. We wisselen de auto in voor fietsen en rijden doorheen de culturele erfenis van het oude Thailand. Het ene adembenemende tempelcomplex wisselt het andere af. Na deze geweldige eerste indruk kunnen we niet wachten om de rest van noordelijk Thailand te ontdekken.

In de namiddag rijden we verder naar het Khao Yai National Park, het oudste natuurpark van Thailand. We komen er net op tijd aan voor de night safari, waarbij we met de auto de ongerepte jungle intrekken op zoek naar wildlife en jawel hoor, we spotten onze eerste olifant in het wild!

Dag 4 Phitsanulok

Vandaag staat er een stevige rit op het programma. Via de Krong Keo-waterval en de bamboe hangbrug rijden we het prachtige Khao Yai National Park uit. Onze bestemming van vandaag is Phitsanulok, waar we met de nodige tussenstops in de avond aankomen. Vooraleer we aan tafel schuiven voor een heerlijke maaltijd brengen we een bezoekje aan Thailands mooiste gouden Boeddhabeeld.

Dag 5 Sukhothai

Een paar kilometer verder dan Phitsanulok ligt Sukhothai. Vroeger was dit een ommuurde stad omringd door een slotgracht. Maar vandaag de dag is de site een historische plek met meer dan 200 chedi’s of boeddhistische stoepa’s die nog in een perfecte toestand verkeren. Indrukwekkend!

Ook na de middag verkennen we eeuwenoude tempels. Dit keer iets noordelijker, in het minder bekende Sri Satchanalai Historical Park: een weelderige groene en sfeervolle omgeving waar sommigen van ons lekker snel per fiets, anderen te voet heel wat historische bouwwerken ontdekken.

Dag 6 Het nachtleven in Chiang Mai

‘s Morgens kruipen we opnieuw achter het stuur en rijden we naar Chiang Mai. Onderweg maken we een tussenstop om een unieke boeddha te bewonderen, eentje die volledig uit smaragd werd vervaardigd. Behalve de gekende boeddha van het Wat Phra Keo in Bangkok, is dit de enige ter wereld.

‘s Avonds gaan we op pad. We bezoeken de beroemde avondmarkt. Zodra de duisternis valt, lichten de feestelijk versierde kraampjes op. De nauwe paadjes creëren een intieme sfeer waarin we gezellig snuisteren door de artikelen van verschillende ambachten: zijde, houtsnijwerk, sieraden … Dé plek voor shopaholics.

Dag 7 Chiang Mai

We beginnen onze dag vroeg. In de nabijgelegen tempel brengen we bij het ochtendgloren een offer in gezelschap van enkele monniken. Thaise boeddhisten geloven dat zo’n offergaven vrede, geluk en vooruitgang brengen in het leven. Na deze heilige ervaring keren we terug naar het hotel voor een welverdiend ontbijt.

Terug in de auto volgen we de kronkelende weg naar boven waar de magnifieke goudkleurige Wat Phra That Doi Suthep tempel ons opwacht. Boven op de berg hebben we een prachtig zicht op de stad en de omgeving.

Dag 8 Rit naar Thaton

We verlaten Chiang Mai en trekken verder noordwaarts, helemaal tot aan de grens met Myanmar. Onderweg bezoeken we een olifantenkamp waar we deze gigantische dieren, grote houtblokken zien verslepen.

Next stop: de wereldberoemde Chiang Dao grotten. We volgen onze gids met gaslantaarn doorheen de maar liefst 13 km lange grotten. We wandelen langs fascinerende rotsformaties met tal van heilige Boeddhabeelden.

Dag 9 Verder naar Chiang Rai

Na de vele prachtige tempelbezoeken van de voorbije dagen, voegen we er nog eentje toe aan ons programma. Deze tempel is zowat de bijzonderste van allemaal: de Wat Rong Khun. Het gebouw is een kunstwerk: de intens witte kleur van de muren steekt fel af tegen de blauwe lucht. De gerimpelde weerspiegeling in het water en de eenheid van de architectuur maken deze ervaring onvergetelijk.

Dag 10 Excursie naar de Gouden Driehoek

Onze laatste, volle dag in het noorden van Thailand is aangebroken. We bezoeken de Gouden Driehoek, het drielandenpunt van Thailand, Laos en Myanmar. Het landschap is bergachtig en wordt grotendeels gedomineerd door het tropisch regenwoud. Hier maken we een boottocht op de Mekong rivier. In Mae Sai komen we meer te weten over de lokale opiumhandel van vroeger.

Dag 11-12 Vertrek uit Thailand

Het zit erop! We rijden naar de luchthaven en geven onze huurwagen af. Vanaf de luchthaven van Chiang Rai vliegen we allereerst naar Bangkok om, net na middernacht, de vlucht naar Brussel te nemen. Het land van de glimlach was heerlijk om te ontdekken!

Onze Azië Experts

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!

Laten we samen je droomvakantie bedenken