Off the beaten track in Mexico

Ballonvaart in Teotihuacán

Geniet van een prachtig schouwspel wanneer de zon opkomt boven de wereldberoemde piramiden.

Kaas- en wijnproeverij in Querétaro

Proef de heerlijke ambachtelijke geiten- en schapenkazen en streekwijnen in Querétaro.

Surrealisme in San Luis Potosí

Ontdek de botanische tuinen van de exentrieke surrealist Sir Edward James in Xilitla.

Dag 1 Vamos a Mexico!

Onze valiezen staan klaar voor ons vertrek naar Mexico. We zijn helemaal klaar om buiten de gebaande paden te gaan en enkele prachtige, geheime mexicaanse plekjes te ontdekken! We vliegen richting Mexico City en nemen op het vliegtuig nog even de tijd om ons te verdiepen in enkele reisgidsen of snel enkele woorden Spaans te leren. Adelante!

Dag 2 Aankomst in Mexico City

We komen aan in de derde grootste stad ter wereld, Mexico City. Op de luchthaven staat een chauffeur ons op te wachten om ons naar ons boetiekhotel te voeren. De rest van de dag kiezen we ervoor om de omgeving van ons hotel te verkennen en voor het eerst de mexicaanse te ervaren.

Dag 3 Stadstour Mexico City

’s Ochtends worden we hartelijk verwelkomd door onze privégids. De sfeer zit meteen goed en samen verkennen we te voet het historische centrum van de stad, waaronder de enorme zócalo, de beroemde Metropolitana kathedraal en het Regeringspaleis met de indrukwekkende muurschilderingen van Diego Rivera. Daarna dompelen we ons volledig onder in de geschiedenis van Mexico in het nationaal antropologisch museum. Zo zijn we helemaal klaargestoomd om verder op ontdekking te gaan door Mexico.

Dag 4 Teotihuacán en Mexico-Stad

Vandaag staat er een absoluut hoogtepunt op ons programma. We bewonderen de archeologische site van Teotihuacán vanuit een heteluchtballon bij zonsopgang. De Godenstad is de grootste ruïnestad van Latijns-Amerika met een oppervlakte van 22km². Eenmaal we terug met onze voetjes op de grond staan, krijgen we nog een rondleiding langs de indrukwekkende bouwwerken met onze gids. ’s Avonds hebben we een culinaire reis gepland langs drie rustieke ´taquerias´of tacostandjes. Hier smullen we met veel plezier van de populairste straatgerechten van Mexico.

Dag 5 Stadstour in Querétaro

De prachtige koloniale stad Querétaro, uitgeroepen als UNESCO-werelderfgoed, staat als volgende op ons TO DO-lijstje. Querétaro is een van de historisch belangrijkste plaatsen in Mexico, omdat de Mexicaanse Revolutie hier ooit begon. Tijdens een stadsrondleiding ontdekken we de kleurrijke steegjes, het mooie Plaza de la Independencia, het Convento de la Cruz en het Casa de la Marquesa. Die laatste wordt beschouwd als het mooiste aristocratische paleis van de stad. We genieten de rest van de dag nog van de sfeer die in de gezellige stad heerst. In ‘El jardin Zenea’ zijn we bij het vallen van de avond getuige van een prachtig tafereel: jong en oud dansen met z’n allen een typische dans, de Cumbia.

Dag 6 Kaas- en wijnroute in Querétaro

Querétaro is de op één na grootste wijnproducent van Mexico en is de laatste jaren nog bekender geworden door zijn heerlijke kazen. We gaan langs bij een kaasmakerij, die verschillende geiten- en schapenkazen produceert. Na een interessante rondleiding staan ook enkele proevertjes klaar. Mmmm, heerlijk! Dat smaakt naar meer. Ideaal, want deze namiddag staat een rondleiding en proeverij in het wijnhuis Puerta del Lobo gepland, waar we ook van een heerlijke lunch genieten.

Dag 7 Rivierwandeling naar Puente de Dios

We trekken onze stapschoenen aan en gaan op ontdekking naar de prachtige Sierra Gorda, een verborgen pareltje in Mexico. Tijdens een wandeling van 2-3 uur door de unieke vegetatie rond Pinal de Amoles, bezoeken we de Puente de Dios. Deze grotachtige rotsformatie vormt een natuurlijke brug over avontuurlijke paden langs de rivier Río Escanela. Onze voeten droog houden is niet eenvoudig, maar dat belemmert ons niet! In tegendeel zelfs, we krijgen alleen maar meer zin om verkoeling te zoeken in het kristalheldere waterbad.

Dag 8 Las Posas

Dat surrealist en schrijver Sir Edward James een excentrieke persoonlijkheid had, merken we tijdens ons bezoek aan de surrealistische tuinen van Xilitla, die hij liet aanleggen. Hij was destijds op zoek naar rust en inspiratie voor zijn boeken. Na de tuin en zijn 36 fantasierijke gebouwen en structuren te verkennen, zoeken we verfrissening op in de natuurlijke zwembaden en watervallen. Op de terugweg stoppen we even bij de imposante missiekerk van Landa de Matamoros.

Dag 9 Bernal

Na een korte ochtendwandeling bereiken we de adembenemende waterval El Chuveje. Van daaruit reizen we verder naar Bernal. Hier staan we meteen voor onze volgende avontuurlijke beproeving, want in dit koloniale dorp beklimmen we de 288 m hoge monoliet Peña de Bernal. Het is de op twee na grootste ter wereld, na Ayers Rock en Sugar Loaf Mountain. Het fabelachtige uitzicht is de inspanning meer dan waard. Om te bekomen kuieren we nog wat door het centrum en proeven we de beroemde zoetigheden en zelfgemaakte gorditas. In de namiddag brengt de chauffeur ons naar San Miguel de Allende, waar we in een practhig boetiekhotel overnachten.

Dag 10 Citytour in San Miguel de Allende

De prachtige koloniale stad San Miguel was de Amerikaanse Culturele Hoofdstad van 2019. Van ver zien we de unieke kathedraal in gotische stijl al boven de stad uitsteken. Tijdens een uitgebreide rondleiding door onze gids ontdekken we alle hotspots en talrijke kunstgalerijen. We voelen ons helemaal thuis in deze kleurrijke omgeving! We reizen verder naar Guadalajara, de hoofdstad van de staat Jalisco, die bekend staat om zijn typisch Mexicaanse tradities, mariachi muziek en tequila.

Dag 11 Met de fiets door Guadalajara

Al fietsend verkennen we de op een na grootste stad van Mexico. Op een ontspannen en actieve manier fietsen we langs de historische, culturele en architectonische schatten van Guadalajara. We staan versteld door de elegante en mooie architectuur. Onder de stralende zon genieten we van een lekkere tequila en gezellige muziek.

Dag 12 Tlaquepaque

Vandaag reizen we naar Tlaquepaque. De prachtige zogenaamde Pueblos Mágico betovert met zijn kleurrijke huizen en indrukwekkend ambachtelijk handwerk. We slenteren door de straten en probern enkele culinaire lekkernijen zoals torta ahogada en een tequila-ijsje uit. En dat smaakt!

Dag 13 Terugreis naar België

Ons Mexicaans avontuur zit er bijna op. Vandaag pakken we onze valiezen terug in en worden we door onze chauffeur naar de luchthaven van Guadalajara gebracht.

Dag 14 Aankomst in België

Na een tussenstop in Mexico-City vliegen we naar Europa en komen we de dag erna terug thuis. We hebben enorm genoten van het avontuur en kunnen niet wachten om onze volgende vakantie te plannen!

Onze Noord-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.