Once-in-a-lifetime beleving in West-Canada

3-daagse Grizzly Bear Safari

Ontdek de machtige grizzly beren in het Tweedsmuir Park en leer alles bij over hoe ze leven en jagen!

Victoria vanuit de lucht

Ga aan boord van een watervliegtuig en bewonder de wijde omgeving rond Victoria!

Gletsjers en bergmeren

De natuur blaast je omver in nationale parken als Banff en Jasper, waar je talloze bergmeren en gletsjers kan bewonderen.

Valley of the Ten Peaks

Moraine Lake

Edmonton in de winter

De Jasper SkyTram brengt je tot op enorme hoogtes!

Banff National Park

Wells Gray Provincial Park

Dag 1 Vertrek uit Amsterdam naar Edmonton

Eindelijk, de dag waar we al zo lang naar uitkeken is aangebroken. Ons Canadees avontuur begint vandaag. We vliegen rechtstreeks met KLM vanuit Amsterdam naar de Edmonton Area. We vliegen overdag en komen er dezelfde dag nog aan! Op de luchthaven staat onze huurwagen al klaar en we rijden richting het JW Mariott Edmonton ICE District hotel. We komen even tot rust na de lange vlucht en genieten van een drankje in de bar en een lekkere steak in het daarvoor gekende restaurant. De nachtrust doet ons deugd, zo zijn we fris voor de rest van ons avontuur!

Dag 2 Op verkenning in de stad

We zijn helemaal uitgerust om op ontdekking te gaan in Edmonton. Na een stevig ontbijt starten we onze citytour en vinken Rogers Place, Kingsway Mall, Citadel Theatre en de Art Gallery of Alberta van ons lijstje. Edmonton wordt gekenmerkt door de North Saskatchewan River. Langs de oevers liggen twintig grote parken, die samen de River Valley Parks vormen, het grootste stadspark van Noord-Amerika.

Dag 3 Richting Banff NP

Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg. We verlaten de metropool Edmonton richting het Banff National Park, gelegen in de Canadese Rocky Mountains. Tijdens de autorit vervelen we ons zeker niet, want we zien het decor rond ons constant veranderen. We rijden langs uitgestrekte gletsjers omrand met ijs, uitgestrekte bossen en smaragdgroene meren. Wauw, wat een fenomenale berglandschappen! In de namiddag komen we aan bij onze verblijfplaats, het Fairmont Banff Springs Hotel. ‘s Avonds staat een Wildlife Safari op het programma. Samen met de gids gaan we op zoek naar wilde dieren, zoals stierelanden, bighorn schapen en visarenden. Af en toe kunnen we zelfs uitstappen op schilderachtige plekjes om foto’s te maken.

Dag 4 Banff Lake Cruise

We verkennen vandaag het Banff NP vanop het prachtige Minnewanka meer. Vanuit dit standpunt valt de ruige wildernis van het park nog meer op. We staan versteld van de geschiedenis, Aboriginal folklore en geologie. Lake Minnewanka biedt een van de meest interessante en spectaculaire landschappen in de Canadese Rockies. Al meer dan 10.000 jaar hebben mensen gejaagd en gekampeerd langs deze oevers en nu kunnen wij de wilde natuur en verborgen wonderen ontdekken…

Dag 5 Spetterend avontuur bij Lake Louise

Lake Louise, aan de voet van Victoria Glacier, staat bekend om het bergmeer met sprankelend blauw water. We worden alweer getrakteerd op prachtige taferelen! Op ons programma voor vandaag staat een flinke portie avontuur want we gaan raften op de Kicking Horse River. Deze onvergetelijke activiteit begint rustig, zodat we vertrouwd raken met de raft, de peddels en de commando’s van de gidsen. De machtige stroomversnellingen van de middelste canyon zorgen voor de nodige adrenalinekicks! Op het moment dat de Kicking Horse Canyon smaller wordt, bouwen de golven zich op en belanden we in een wildwaterreis met een mix van klasse 1 tot 4 stroomversnellingen! WOEHOEW, de max!

Dag 6 Bergmeren & watervallen

We worden wakker in de Moraine Lake Lodge de majestueuze Valley of the Ten Peaks. Na een heerlijk ontijt vertrekken we op excursie langs de meest wonderlijke plekken in de Canadese Rockies. In Banff en Yoho National Park komen we meer te weten over de evolutie van het land. We ontdekken hoe die evolutie het uiterlijk van de natuurlijke wonderen in deze spectaculaire bergomgevingen heeft gevormd. Dé hoogtepunten van de tour zijn Lake Louise, Moraine Lake, de Valley of the Ten Peaks, de Spiral Tunnels en de Takakkaw Falls. Over de middag genieten we van een warme lunch in Emerald Lake Lodge. Na de excursie springen we opnieuw onze wagen in richting de volgende bestemming: Columbia Icefield.

Dag 7 Columbia Icefield

Het Columbia Icefield ligt halverwege de Icefields Parkway, deels in het Banff National Park en deels in het Jasper National Park. De Athabasca gletsjer is de toegankelijkste en meest zichtbare gletsjer in het gebied. We hebben een prachtig zicht vanuit onze Glacier View Lodge op de gletsjer. We staan dan ook te popelen om deze van nóg dichterbij te gaan bewonderen. We stappen aan boord van de Brewster’s all terrain Ice Explorers voor een echt ice age avontuur. We bewonderen het ‘oude’ ijs en de bewegende gletsjer. In de auto naar onze volgende bestemming, Jasper National Park Area, kunnen we even bekomen, oef!

Dag 8 Jasper National Park

Jasper National Park maakt deel uit van het UNESCO Werelderfgoed. Brede valleien, ruige bergen, gletsjers, bossen, alpenweiden en wilde rivieren vormen samen het decor. Het park herbergt een verbazingwekkende verscheidenheid aan wilde dieren, zoals grizzlyberen, zwarte beren, bevers en elanden. We worden naar de alpine toendra van het park gebracht met de Jasper SkyTram. Het is de langste en hoogste begeleide skytram in Canada. We hebben uitzicht op zes (!) bergketens, door gletsjers gevoede meren, de Athabasca rivier en het schilderachtige bergstadje Jasper. Langs de Summit Trail krijgen we unieke alpiene planten en fauna te zien op een hoogte van 8.100 voet boven de zeespiegel! We houden even halt in het Summit Café bij het bergstation, waar we weer op krachten komen.

Dag 9 Spirit Island Cruise

We hebben heerlijk geslapen in de Fairmont Jasper Park Lodge, in een bergachtig dorp met chalets uit cederhout en authentieke blokhutten, gelegen aan het Lac Beauvert. Helemaal uitgerust om vandaag op “cruise” te gaan. Het decor van vandaag: Maligne Lake. De glazen, verwarmde boot neemt ons mee op het bergmeer en de ervaren gids gaat helemaal op in z’n verhalen over de omgeving. Halfweg kunnen we even uitstappen voor een korte wandeling naar het uitkijkpunt op Spirit Island, dé ideale plek om foto’s te nemen. Op naar Wells Gray Provincial Park Area, waar we overnachten in het Alpine Meadows Resort. Het Wells Gray Park staat gekend voor zijn vele watervallen, uitgestrekte wildernis, grote meren, diepe kloven, met gletsjers bedekte bergtoppen, brede alpenweiden en oerbossen.

Dag 10 Grizzly Bear Valley

OMG! Vandaag komen we oog in oog te staan met grizzly beren in Blue River, tussen Clearwater en Jasper. In een 4x4 Jeep toeren we langs de bergtoppen. Tijdens dit unieke avontuur ervaren we de habitat van de beren in dit gematigde regenwoud.

Dag 11 Riviersafari Blue River

We trekken vandaag op ontdekkingstocht op een 13 meter lange catamaran naar een magische waterval, waar een jetboot wacht. We varen op de door gletsjer gevoede rivieren, slechts centimeters diep, tijdens dit unieke avontuur in de regenwoudvallei. Als we terug aankomen bij het Alpine Meadows Resort genieten we nog van een wandeling langs het meer.

Dag 12 Williams Lake

We rijden richting Williams Lake, gelegen aan de kruising van Highway 97 en Highway 20 naar Bella Coola, in de Cariboo regio, te midden van meren en ranchland. We verblijven in het Sandman Hotel & Suites, in het hart van British Columbia, omgeven door majestueuze bergen en glooiende graslanden. Er zijn heel wat activiteiten te doen nabij het meer en wij kiezen voor een uitdagende mountainbiketocht. Van al de fysieke inspanningen hebben we natuurlijk honger gekregen. In het restaurant van het hotel, Denny’s Restaurant, genieten we van heel wat lekkers.

Dag 13 Grizzly Bear Safari (3-daagse) in Tweedsmuir Park

We trekken vandaag richting de Bella Coola Valley. In dit gebied liggen verschillende parken en meren waar je kan vissen, wandelen, skiën, snowmobiling en kanoën. Het vertrekpunt van onze driedaagse Grizzly Bear Safari is Tweedsmuir Lodge, in het Tweedsmuir Park, het grootste beschermde park in British Columbia, op 50 hectare wildernisland. We worden met open armen ontvangen in het Grote Beren Regenwoud! De safari begint met een oriëntatie, een berenpresentatie en een rit over de Atnarko rivier, kronkelend tussen enorme, besneeuwde bergtoppen, op zoek naar grizzlyberen. We zijn helemaal ontspannen en genieten van het landschap, vol rivierotters, zwarte beren, zeearenden en grizzlyberen die eten van de zalm uit de rivier.

Dag 14 Grizzly Bear Safari (3-daagse) in Tweedsmuir Park

Onze dag begint vroeg in de ochtend met een wandeling naar de Wildlife Viewing Stations, waar we als Tweedsmuir Park Lodge gast exclusief gebruik van mogen maken. Het is het ideale uur om beren te spotten. Hierna kunnen we kiezen tussen een warm of continentaal ontbijt. Hoog tijd voor een begeleide natuurwandeling in de oude bossen! Onze natuurgids toont ons hoe we beren kunnen opsporen, en wijst ons op verschillende berentekens, waaronder wrijfbomen en plekken die de beren in de bosbodem uitgraven om te slapen. Over de middag picknicken we ter plaatse. ‘s Namiddags verkennen we de rest van het park via Tote Road, gelegen langs oude, verlaten boerderijen vol karakter. Aan het eind van de weg starten we een wandeling naar het ongerepte Stillwater Lake. In de late namiddag komen we aan in de lodge en genieten we van hapjes en drankjes op het zonnedek en een babbeltje slaan met enkele medegasten.

Dag 15 Grizzly Bear Safari (3-daagse) in Tweedsmuir Park

Voor het ontbijt bekijken we de Wildlife Viewing Stations. Daarna komt onze gids ons ophalen voor een tocht over de Atnarko rivier, waar we op zoek gaan naar meer beren. Het is een geweldig moment om te genieten van een rustige rondvaart - tijdens het meest actieve moment van de dag van de beren. Lunchen doen we nadien in de lodge, voor er weer met onze gids op uit te trekken in het park. De gids heeft een korte wandeling uitgestippeld langs prachtige uitkijkpunten over de Atnarko rivier. We zien de paaiende zalm én de beren en adelaars die erop vissen!

Dag 16 Met de ferry naar Port Hardy

We staan voor de laatste keer op in de Tweedsmuir Lodge en rijden terug naar Bella Coola. Hier nemen we de ferry naar Port Hardy langs de prachtige kustlijn. We komen terecht in een wereld van ruige ijzige fjorden, torenhoge oeroude regenwouden en een rijke First Nations-geschiedenis. Onze reis begint in het hart van het Great Bear Rainforest, gaat door de schilderachtige wateren van de Inside Passage, de thuisbasis van zeeleeuwen en bultruggen. Port Hardy heeft heel wat in petto voor ons: vissen, wandelen, duiken en veel wildlife. We overnachten er in het Kwa’lilas Hotel, een comfortabele accommodatie met kamers met zee- of bergzicht die een modern en chique ontwerp combineren met kunstwerken van de inheemse bevolking. Ook de lokale keuken is geïnspireerd op inheemse gerechten, en daar genieten we zeker en vast van!

Dag 17 Campbell River

We rijden richting Campbell River, beroemd als “Salmon Capital of the World”, aan de oevers van de Discovery Passage aan de oostkust van Vancouver Island. We klimmen aan boord van een snelle Zodiac en varen door de wateren op zoek naar de grootste zeedieren in Desolation Sound en de Salish Sea, waaronder Orka’s, bultruggen, Pacifische witflankdolfijnen, zeeleeuwen, zeehonden en nog veel meer.

Dag 18 Op naar het Pacific Rim NP

Let’s go! We zetten onze reis door Canada verder en trekken richting het Pacific Rim National Park, een dunne landstrook gelegen langs de zuidwest kust van Vancouver Island. Hier mogen we ons verwachten aan prachtige eilanden, stranden en dramatische zeegezichten. We logeren er in het Long Beach Lodge Resort, aan de rand van Cox Bay.

Dag 19 Surfen aan de West Coast

De regio is verdeeld in drie geografisch verschillende park units: Long Beach (het meest toegankelijke), Broken Group Islands (met ongeveer 100 eilanden in Barkley Sound) en de uitdagende 72 kilometer West Coast Trail. Wij blijven vandaag in de buurt van het Long Beach Lodge Resort en halen het beste van ons zelf naar boven tijdens de surflessen! Nadien ontspannen we nog even in de sauna van het hotel.

Dag 20 Whalewatching Cruise

Vandaag gaan we op zoek naar grijze walvissen, orka’s, bultruggen en andere zeedieren en ontdekken we de schoonheid van de Clayoquot Sound aan de Westkust van Vancouver Island. We gaan aan boord van een speciaal hiervoor gemaakte rubberboot (Zodiac) met stijve romp. Wat een ongelooflijke majestueuze dieren!

Dag 21 Met een watervliegtuigje boven Victoria

Cool, vandaag verkennen we de streek rond Victoria vanuit de lucht. In het watervleigtuig vliegen we over het centrum van Victoria en de Straat van Juan de Fuca met de Olympic Mountains in de verte. Wat een uniek uitzicht op de gebouwen rond de haven en de grote huizen op de ruige kustlijn! De ervaring van het landen op het water is voor ons echt een onvergetelijk hoogtepunt.

Dag 22 Vancouver Area

Vanuit Victoria nemen we opnieuw de ferry, richting het bruisende Vancouver deze keer. We logeren er in het al even bruisende 5-sterren Douglas Hotel, gelegen in de wijk Yaletown, naast het BC Place Stadium. Vanaf het hippe dakterras hebben we een waanzinnig uitzicht op de stad. We laten ons eens goed verwennen in de spa, want morgen verkennen we de stad!

Dag 23 Met de fiets door Vancouver

Na een stevig ontbijt zijn we helemaal klaar om door de stad te fietsen. De gids neemt ons mee langs de beste uitzichten en attracties die de stad te bieden heeft! We fietsen op een ontspannen tempo langs het wereldbekende Stanley Park, en nemen de wilde dieren en de natuurlijke omgeving in ons op. We passeren langs English Bay en springen op een ferry over False Creek om lekker te eten en kunst te ontdekken op Granville Island. Vervolgens fietsen we langs de seawall langs South Side van False Creek en genieten van de prachtige uitzichten op Vancouver’s moderne architectuur die geflankeerd wordt door de North Shore Mountains. Onderweg zien we ook het Olympic Village complex en Science World. Onze fietstocht eindigt in de levendige buurten Chinatown en Gastown.

Dag 24-25 Let's go home

Met ons hoofd vol herinneringen en onze bagage vol souvenirs is het einde van onze vakantie helaas aangebroken. We leveren de huurwagen terug in en nemen het vliegtuig huiswaarts. Gelukkig genieten we nog héél erg lang van de leuke anekdotes en prachtige foto’s!

Onze Noord-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.

Lisa

sinds mei 2021
If you never go, you’ll never know.
Samen met mijn zus de "Westcoast of America" ontdekken.