Ontdek de eilanden van Frans-Polynesië met Silversea

Dompel jezelf onder in de Polynesische cultuur

Op Raiatea kan je de Polynesische cultuur volledig ontdekken.

Ga off-the-beaten-path op de Marquesas-eilanden

Ga terug in het muzikaal verleden en bezoek de laatste rustplaats van Jacques Brel.

Geniet in alle rust van de faciliteiten van het schip

Dagen op zee zorgen voor een perfecte balans tussen ontspanning en avontuur.

Dag 1 Vertrek vanuit Parijs naar Papeete

Vandaag is het eindelijk zo ver, we vertrekken naar de andere kant van de wereld voor een belevingscruise met Silversea. Vanuit Parijs vliegen we met slechts één stop naar Papeete, Tahiti. Tijdens de lange vlucht hebben we voldoende tijd om te ontspannen en ons wat in te lezen over onze bestemming. Papeete is het centrum van het tropische paradijs Frans-Polynesië, waar eilanden met prachtige stranden en een turquoise oceaan dagelijkse kost zijn. Deze levendige stad is de hoofdstad van Frans-Polynesië en is dé perfecte uitvalsbasis om Tahiti verder te verkennen. We kijken al uit naar de schitterende lagunes met helder, fris water om in te snorkelen, de prachtige zwarte stranden en blowholes, het vulkanische erfgoed en de weelderige groene bergen die we tijdens onze reis zullen ontdekken. We komen ‘s avonds laat aan en worden meteen naar ons hotel gebracht waar we alvast het glas heffen op een fantastische tijd samen!

Dag 2 Papeete

Vandaag gaan we op verkenning in Papeete. We beginnen de ochtend vroeg met een bezoek aan de Marché de Papeete, de centrale markt. De geur van vers tropisch fruit en bloemen hangt in de lucht terwijl we langs de kleurrijke kraampjes lopen. We kopen wat exotisch fruit om te proeven en nemen een paar prachtige parelarmbanden mee als souvenirs. Na de markt maken we een rustige wandeling door de Jardin de Paofai. De tuin voelt zo vredig, met al die tropische bloemen, fonteinen en het uitzicht op de oceaan. In de namiddag bezoeken we de Cathédrale Notre-Dame de Papeete en slenteren daarna langs de haven. Hier voelt alles ontspannen, met de wind die zacht over het water waait. ’s Avonds eindigen we de dag op Place Vai’ete. De sfeer is zo gezellig, met muziek en mensen die samenkomen om buiten te eten. We kiezen voor een paar lokale gerechten en genieten van een ontspannen diner onder de sterren. Het voelt alsof we helemaal opgaan in de Polynesische levensstijl.

Dag 3 Aan boord van de Silver Whisper

Ook vandaag hebben we nog wat tijd om Papeete verder te ontdekken vooraleer we vanavond aan boord gaan van de Silver Whisper. We brengen een bezoekje aan het Musée de Tahiti et des Îles. Het is fascinerend om hier meer te leren over de Polynesische cultuur en geschiedenis. We lopen door de tentoonstellingen en bewonderen de traditionele kunst en oude artefacten die een prachtig beeld geven van de lokale geschiedenis. We ontdekken de beroemde “roulottes” – foodtrucks die overal in de stad staan. We proberen een paar gerechten, waaronder de beroemde poisson cru, een lokale specialiteit van rauwe vis in kokosmelk. Het is zo fris en smaakvol! ‘s Avond is het tijd om in te schepen en richting onze eerste bestemming te varen. Eenmaal aan boord verkennen we onze ruime suite met veranda en het schip zelf. De Silver Whisper heeft de voorzieningen van een groter schip met de charme van een boetiekhotel. Aan boord heerst alvast een gezellige sfeer!

Dag 4 Raiatea's Polynesische cultuur

Vandaag ontdekken we het prachtige Raiatea, ook wel het “Heilige Eiland” genoemd. Tijdens een halve dagtocht leren we over de Maohi-cultuur en bezoeken we een parelkwekerij boven de lagune, waar de beroemde Tahitiaanse zwartlipparels worden gekweekt. Daarna verkennen we een vanilleplantage en genieten we van de geurige Tahitiaanse vanille. Later varen we met een outrigger-kano over de Faaroa-rivier, omgeven door steile junglemuren en tropische vogels—een adembenemend avontuur!

Dag 5 'Le Truck' in Raiatea

We duiken in het verleden van Polynesië met een tour aan boord van de typische “Le Truck”. Terwijl we ontspannen in de bus, luisteren we naar verhalen over de legendes van Raiatea. Onze eerste stop is in Uturoa, waar we genieten van het adembenemende uitzicht op de Baai van Faaroa en de enige bevaarbare rivier van de Society Islands. Daarna bezoeken we de indrukwekkende Marae Taputapuatea, een UNESCO-werelderfgoedlocatie en het voormalige religieuze hart van Oost-Polynesië. Onze laatste stop biedt een prachtig uitzicht op een vulkaankrater, terwijl onze gids ons wijst op de lokale flora. Later besluiten we te hiken naar Mount Temehani, de geboorteplaats van Oro. De klim is uitdagend, maar de natuur—en de zeldzame tiare apetahi, een bloem die alleen hier groeit—maakt het de moeite waard. Het is een onvergetelijke ervaring!

Dag 6 Bora Bora

Vandaag ontdekken we het paradijs Bora Bora, dat al jaren bovenaan onze wishlist staat. Met zijn azuurblauwe zeeën, sprankelende witte stranden en de prachtige onderwaterwereld lijkt dit eiland een droom die uitkomt. We starten onze tour met de open-air Le Truck naar het district Faanui. Bij Faanui Bay maken we een foto-stop en bezoeken de Faanui marae, de grootste tempel van Bora Bora, waar Polynesische goden werden vereerd. Het verhoogde altaar, omringd door zandsteen en koraal, is indrukwekkend. Tijdens de rit zien we de Amerikaanse bunkers uit de Tweede Wereldoorlog en stoppen we bij Belvedere Lookout voor een adembenemend uitzicht op de lagune en Mount Otemanu. Bij Matira Beach maken we nog een foto-stop en genieten van het uitzicht. Onze laatste stop is het beroemde “Bloody Mary Restaurant & Bar”, waar we iets drinken voordat we terugkeren. Later maken we een cruise met een boot met glazen bodem, waardoor we goed de kleurrijke tropische vissen en het koraal kunnen zien, en dat zonder nat te worden! Zo ontspannend, heerlijk!

Dag 7 Dag op zee

Vandaag genieten we van een heerlijke dag op zee, een perfecte gelegenheid om te ontspannen en bij te komen van al onze avonturen. We beginnen de ochtend met een bezoek aan de fitnessruimte, waar we een flinke workout doen. Daarna gaan we naar de spa voor wat welverdiende verwennerij en ontspanning. In de middag nemen we de tijd om te relaxen op het dek en onze favoriete boeken te lezen, terwijl we de frisse zeelucht inademen. Het is ook een ideaal moment om ons kleurtje bij te werken in de zon.

Dag 8 Fakarava, Tuamotu Archipelago

Vandaag ontdekken we het prachtige en ongerepte Fakarava. We beginnen onze verkenning in het charmante dorpje Rotoava. Hier bevinden zich de beroemde duikplekken in de Garuae Pass, perfect voor drift diving. Na een spannende duik gaan we naar Tetamanu, waar we de eerste kerk van de Tuamotus uit 1874 bezoeken. Het is indrukwekkend om te beseffen dat dit ooit de hoofdstad van de Tuamotus was. Fakarava is een paradijs voor natuurliefhebbers, met zeldzame vogels, planten en een levendige onderwaterfauna. We genieten van de rust en de schoonheid van de lagune, die na Rangiroa de grootste van het gebied is. De unieke ecosystemen hier zijn zo waardevol dat Fakarava is aangewezen als UNESCO Biosfeerreservaat. We verkennen het eiland op eigen houtje. We wandelen langs de kust en genieten van de schilderachtige uitzichten, de oude koraalkerken en de vriendelijke locals. De pure en ongerepte omgeving maakt deze ervaring onvergetelijk.

Dag 9 Dag op zee

Vandaag hebben we een heerlijke dag op zee, een welkome onderbreking na al onze avonturen aan land. De oceaan om ons heen is een prachtige tint van diep blauw, en de lucht is helder en zonnig. We besluiten om de dag te beginnen met een rustig ontbijt op het dek, met uitzicht op de eindeloze horizon. Na het ontbijt verkennen we het schip. We genieten van de faciliteiten aan boord, zoals het zwembad en de lounges. Sommigen van ons doen mee aan een yoga-sessie, terwijl anderen zich in de bibliotheek terugtrekken om wat te lezen. De sfeer is ontspannen en iedereen lijkt te genieten van het moment. Later op de dag genieten we van een spectaculaire zonsondergang terwijl we een cocktail drinken op het dek. De lucht kleurt prachtig, en we maken talloze foto’s om dit moment vast te leggen. Het is een perfecte manier om de dag af te sluiten.

Dag 10 Nuku Hiva

We zijn aangekomen op het prachtige eiland Nuku Hiva in de Marquesas-eilanden. Het voelt als een verborgen parel van Frans-Polynesië, ver weg van de drukte en vol authentieke eilandervaringen. Na het aanmeren stappen we in een 4x4 en maken we ons klaar voor een avontuurlijke rit het binnenland in. Onze eerste stop is Muake Hill, op 864 meter hoogte. Het uitzicht vanaf de top is adembenemend! We kijken uit over de baai en genieten van de natuurlijke schoonheid om ons heen. Terwijl we verder rijden naar het Toovii Plateau, maakt onze gids stops bij verschillende uitkijkpunten, waar we de prachtige kustlijn, baaien en valleien vastleggen met onze camera’s. We komen aan in de Taipivai-vallei, een plek die beroemd is geworden door de schrijver Herman Melville, die hier ooit zijn schip verliet. We verkennen het kleine Taipivai-dorp, waar de lokale bevolking zich voornamelijk bezighoudt met landbouw. Onze tour eindigt met een bezoek aan de Kathedraal van Notre-Dame van Marquesas in Taiohae. De kleurrijke stenen die zijn gebruikt voor de bouw zijn afkomstig van de zes Marquesas-eilanden en de prachtig gesneden sculpturen binnen zijn indrukwekkend.

Dag 11 Fatu Hiva

Vandaag verkennen we Fatu Hiva, het zuidelijkste eiland van de Marquesas-groep, beroemd geworden door de ontdekking door Mendaña in 1595 en Thor Heyerdahl in de jaren ‘30. We beginnen in het charmante dorp Omoa, met zijn beschutte haven en authentieke sfeer. Vervolgens rijden we naar Hana Vave, dat bekendstaat om de prachtige Baai van de Maagden, een van de meest gefotografeerde plekken in de regio. De eilanders zijn bekend om hun tapa schilderijen en houtsnijwerk. De combinatie van ongerepte natuur en lokale cultuur maakt Fatu Hiva bijzonder. Het is een plek waar de tijd stil lijkt te staan.

Dag 12 Atuona, Hiva Oa

Vandaag ontdekken we Hiva Oa, een vredig haventje aan de Taaoa-baai, ook wel bekend als Traitors Bay. Het eiland is beroemd als de laatste rustplaats van de kunstenaar Paul Gauguin en de zanger Jacques Brel. Hun graven, gelegen aan het Calvarie-kerkhof, zijn plekken van grote pelgrimage. Bij aankomst worden we verwelkomd door de Polynesische bevolking met traditionele Marquesiaanse bloemenkettingen en lokale vruchten. Hun levensvreugde is aanstekelijk, en we genieten van de traditionele Mave Mai verwelkoming met dans en muziek. We maken een rit naar het dorp Atuona en bezoeken het Paul Gauguin Museum, dat zijn leven en werken eert. De nabijgelegen ‘House of Pleasure’ herbergt kopieën van zijn iconische houten panelen. Ook ontdekken we het vliegtuig van Jacques Brel, Jojo, en luisteren naar zijn muziek.

Dag 13 Tahuata

Tahuata, het kleinste bewoonde eiland van de Marquesas met slechts 700 inwoners, is een waar paradijs. Ontdekt in 1595 door de Spaanse navigator Alvaro de Mendana de Neira, betovert het eiland met zijn prachtige contrasten van indrukwekkende bergen en zandstranden. De Meae Ufa, een vulkaan van 970 meter, en de schitterende tweelingbaaien Ivaiva Nui en Ivaiva Iti zijn absolute hoogtepunten. Tahuata, ook wel ‘Monoi Island’ genoemd vanwege de hoogwaardige tiaré-olie, ademt traditie en erfgoed. In het charmante dorp Hapatoni zien we de ambachtslieden die prachtige houtsnijwerken en andere unieke creaties maken. De dorpen Hapatoni en Vaitahu bieden een mix van Polynesische en Europese invloeden. We eindigen de dag met een verfrissende duik op het Hana Moenoa strand, het mooiste strand van het eiland, waar we zelfs zeeschildpadden kunnen spotten.

Dag 14 Dag op zee

Vandaag is een heerlijke dag op zee, ideaal om te ontspannen en nieuwe energie op te doen. De uitgestrekte oceaan om ons heen is een betoverend schouwspel van diepblauw, en we genieten volop van deze rust.

Dag 15 Rangiroa

Rangiroa is de grootste atol van Frans-Polynesië, wordt omringd door meer dan 400 motu en heeft een enorme lagune die zo groot is dat we de zuidelijke motu niet kunnen zien vanaf de noordelijke eilanden. De dorpen Avatoru en Tiputa liggen dicht bij de passages naar de oceaan en zijn bekend om driftduiken en snorkelen, waar we haaien en manta’s kunnen spotten. De turquoise wateren en rijke onderwaterwereld trekken het hele jaar door bezoekers naar lokale pensions en hotels. Rangiroa staat ook bekend om zijn unieke productie van witte en rosé wijn, die in de buurt van Avatoru wordt gemaakt. We stappen aan boord van een lokale boot voor een avontuurlijke snorkeltocht naar het natuurlijke aquarium in de lagune. Onder begeleiding van een lokale gids bewonderen we de kleurrijke wereld van tropische vissen en koraalformaties. We kunnen zelfs zwartpunthaaien tegenkomen en ze misschien zelfs voeren.

Dag 16 Moorea

Moorea is een prachtig, bergachtig eiland met twee symmetrische baaien aan de noordkust. De driehoekige vorm doet denken aan een hart of vleermuis, met acht bergpieken die oplopen tot 1.207 meter en zorgen voor een indrukwekkend silhouet. Het rif rondom het eiland omsluit een smalle lagune, die is aangewezen als RAMSAR-wetland, en herbergt een diverse onderwaterwereld met haaien en roggen. Moorea is slechts een achtste van de grootte van het nabijgelegen Tahiti en heeft een ontspannen levensstijl. Een rondrit leidt ons langs kleine dorpen met kerken, resorts en hotels, voornamelijk aan de noordkust. Een omweg het binnenland in onthult grote ananasplantages, de enige landbouwschool van Frans-Polynesië, oude marae (stenen platforms) en een prachtig uitzicht vanaf Belvedere boven Cook’s Bay. Van de 18.000 bewoners werken veel inwoners in Tahiti en maken gebruik van de veerboten die tussen Vaiare en Papeete varen. Beide baaien hebben historische betekenis: Captain Cook bezocht Opunohu Bay in 1777, terwijl Pao Pao Bay ter ere van hem Cook’s Bay is genoemd.

Dag 17 Eind van de cruise, aankomst in Papeete

Vandaag komen we terug aan in Papeete, waar we ons naar ons hotel begeven om even bij te komen van onze avonturen. Na een ontspannen nacht in deze prachtige omgeving, vertrekken we morgen huiswaarts, met onvergetelijke herinneringen aan ons avontuur in dit tropische paradijs.

Dag 18-19-20 Terug naar huis

We vertrekken terug naar huis met heel wat mooie herinneringen op zak. Tijdens de vlucht steken we de datumgrens over waardoor we pas op dag 20 terug thuis zijn.

Fantastisch Frans-Polynesië!

Fantastische reis! Alles is zeer vlot verlopen. Prachtige natuur en onderwaterwereld (snorkel/duikparadijs), kleurrijke eilanden, oprecht vriendelijke mensen, sublieme zonsondergangen, geen massatoerisme (altijd zeer rustig), mooi onderhouden logementen. We gaan ooit nog eens terug!

Vanbeylen C.

Het paradijs op aarde!

Onze huwelijksreis naar Frans-Polynesië was werkelijk de mooiste reis uit ons leven. We hebben ons hart verloren tijdens onze rondreis en keren zeker nog terug!

Van Meirvenne M.

Onze Oceanië Experts

Heidi

sinds november 1995
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
Ondergedompeld worden in de authenticiteit van Vanuatu, het onbekende paradijs.

Soraya

sinds juli 2017
We travel not to escape life, but for life not to escape us.
Je zo klein voelen wanneer je de melkweg ziet in Nieuw-Zeeland zonder lichtvervuiling.

Summer

sinds april 2024
Off all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport.
Eilandhoppen in de paradijselijke Yasawa eilanden in Fiji.

Vertel ons in een persoonlijk gesprek hoe jij je reis wil beleven. Een luxe vakantie of toch een vleugje avontuur? Vul eerst het contactformulier in of bel. We zetten al de koffie klaar.

Na 1 keer samenzitten, gaat je travel designer aan de slag voor jouw droomreis. Je krijgt vrijblijvend een uitgewerkt en persoonlijk reisvoorstel. We verfijnen dat tot het helemaal is wat jij wil.