Ontdek de magie van Mexico in Baja California

Isla Espiritu Santo NP

Reis per boot naar het eiland en observeer kolonies zeeleeuwen, zeevogels, dolfijnen, pijlstaartroggen en walvissen.

Pueblo Magico Todos Santos

Slenter door de kleurrijke straatjes van het schilderachtige Todos Santos en geniet van de sfeervolle mix van de lokale bevolking, vissers, surfers en kunstenaars in de oude stad.

Bahia de Concepcion

Neem een verfrissende duik in de turkooisblauwe zee van de Bahia de Concepcion en onstpan in de oase van Mulege tussen de palmbomen en gevarieerde vegetatie.

El Arco is hét herkenningspunt van Cabo San Lucas!

Zin in een onderdompeling in de Mexicaanse keuken? Chef-kok Iker Algorri helpt je op weg!

Heerlijk vertoeven aan het Playa Balandra!

De zeeleeuwen genieten van de zonnestralen vanaf hun rots in de zee.

Pueblo Magico Loreto spreekt tot de verbeelding. Geniet er volop van de typisch mexicaanse sfeer die er heerst.

Dag 1 Vertrek naar het zuiden van Baja California

Yes, vandaag vertrekken we eindelijk naar Mexico! Zon, zee, strand, natuur en een vleugje cultuur staan ons op te wachten. We zijn er helemaal klaar voor. Met onze goed gevulde valiezen vertrekken we richting luchthaven. Op de vlucht hebben we ruimschoots de tijd om ons te verdiepen in enkele reisgidsen… of wat bij te slapen natuurlijk!

Dag 2 Aankomst in La Paz

Bij aankomst op de luchthaven in La Paz worden we meteen vriendelijk begroet. Bienvenidos! Onze huurauto staat aan de luchthaven op ons te wachten en we kunnen meteen naar ons hotel in La Paz rijden. De rest van de dag kunnen we de omgeving al wat verkennen. In het nabijgelegen historische centrum wandelen we langs gezellige boetieks en restaurantjes, waar we volop genieten van de heerlijk verse zeevruchten. Na een ontspannen wandeling langs de boulevard, zoeken we dichterbij het strand een mooi plekje waar we de spectaculaire zonsondergang van dichtbij bewonderen.

Dag 3 Isla Espiritu Santo NP

Vandaag staat een verkenning van het Isla Espiritu Santo National Park op ons programma. Per boot varen we naar het eiland. We weten niet waar eerst gekeken. We observeren kolonies zeeleeuwen en tal van zeevogels, waaronder de beroemde blauwvoetgenten. We hebben geluk, want ook enkele dolfijnen, springende pijlstaartroggen en walvissen komen ons groeten. Maar hét hoogtepunt van onze dag is toch wel het snorkelen met de zeeleeuwen. Tijdens het walvishaaiseizoen, van oktober tot mei, kunnen we tijdens deze excursie zelfs snorkelen met walvishaaien!

Dag 4 Playa Balandra en Dunas del Mogote

Iets verder buiten de stad ontdekken we het dromerige strand van Balandra. Na een verfrissende duik in het kristalheldere water en even uit te rusten bij de steenachtige rotsformaties zijn we helemaal opgeladen voor onze namiddagactiviteit. We trekken naar de ´Dunas del Mogote´, een nabijgelegen duinlandschap waar vanalles te beleven valt. Als echt avonturiers geven we ons voor de volle 100% tijdens het sandboarden en kajakken. Als kers op de taart pikken we nogmaals een prachtige zonsondergang mee over de duinen en de zee.

Dag 5 Loreto

We genieten van een lekker ontbijtje en rijden met onze huurwagen verder noordwaarts naar het charmante Pueblo Magico Loreto, dat in 1697 gesticht werd door een jezuïtische missionaris. Het lijkt wel alsof we terug in de tijd zijn gestapt naar een Mexico vol legendes en koloniale pracht. De rest van de dag flaneren we door de kleurrijke straten van deze prachtige kuststad bij de Golf van Californië.

Dag 6 Loreto en Isla Coronado

Tijdens onze vrije momenten in Loreto bezoeken we de missiekerk Nuestra Señora de Loreto en het museum. In de namiddag gaan we voor een brok avontuur. Een excursie naar Isla Coronado, een eiland dat enerzijds wordt gekenmerkt door ruige kliffen en kolonies zeeleeuwen, anderzijds door talloze fladderende zeevogels op de witte zandstranden. De boottocht die ons naar het eiland brengt is al onvergetelijk op zich! We houden ons fototoestel bij de hand want we spotten dolfijnen, speelse zeeleeuwen en, gezien de goeie periode, blauwe vinvissen.

Dag 7 Bahia Concepcion en Oase Mulege

Vandaag gaan we op ontdekking in de prachtige omgeving van de Mulege Oasis. We passeren langs enkele mooie missiekerken, zoals San Javier en San Francisco Javier de Vigge-Biaundo. Ook bij de grotten Cuevas Pintas met de beroemde muurschilderingen maken we even tijd vrij om te stoppen. Aan de Bahia de Conception kunnen we met volle teugen genieten van de turkooisblauwe zee. De oase van Mulege, volledig omgeven door palmbomen en gevarieerde vegetatie, lijkt ons de ideale plek om even te ontspannen.

Dag 8 Van Loreto naar Todos Santos

We zoeken vandaag andere oorden op en rijden richting het zuiden. Todos Santos, een van de mooiste stadjes in Baja California, staat als volgende op ons programma. Het schilderachtige Pueblo Magico wordt gekenmerkt door een interessante en kleurrijke mix van de lokale bevolking, vissers, surfers en kunstenaars in de oude stad. Gelegen in een groene palmenoase aan de ruwe Stille Oceaan vormt het een schril contrast met de omringende cactuswoestijnen. Ideaal voor ons om te ontsnappen aan de drukte van grotere steden.

Dag 9 Vertoeven in Todos Santos

Vandaag staat een stadstour in Pueblo Magico Todos Santos met een focus op kunst en cultuur gepland. De tour leidt ons langs talrijke historische huizen en de ateliers van gevestigde kunstenaars. Ideaal om enkele leuke souvenirs te kopen! Van al dat winkelen begint onze maag toch wat te knorren. Dat komt goed uit want we kunnen met al onze zintuigen genieten tijdens een hippe en authentieke kookcursus met chef-kok Iker Algorri. En onze dorst lessen doen we met enkele zelf gemixte margarita’s. Salud!

Dag 10 Los Cabos

Eén van onze laatste ritten brengt ons naar Los Cabos. Onderweg stoppen we bij El Arco, een opvallende rotsformatie en hét herkenningspunt van Cabo San Lucas. Hier maken we een gezellig boottochtje en genieten we van een romantische picnic op Playa del Amor. We leveren ook onze huurauto in, want het is tijd om huiswaarts terug te keren. We vliegen via een overstap in Mexico City terug naar België.

Dag 11 Terug in België

Vandaag komen we na een fantastisch verblijf in Mexico opnieuw aan in België. Het gemis is zo enorm dat we niet kunnen wachten om opnieuw te vertrekken!

Baja California is uniek: een gigantisch schiereiland met een warme bevolking en fantastische ruwe landschappen!

De walvissen in de grote lagune van Guerrero Negro zijn echt wereldtop! De woestijnachtige landschappen hebben rijke wondermooie vegetatie. Alle cactus sanctuaries staan gebrand in ons geheugen. Duiken met zeeleeuwen en op uitstekende riffen vanuit La Paz is onvergetelijk. De omgeving rond Catavina is adembenemend. Een eigen huurwagen is een must om je volledig vrij te voelen.

Koen & Marylou

Onze Noord-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.