Op roadtrip in het westen van Australië

Karijini National Park on the rocks

Ga wandelen in één van de meest spectaculaire parken van West-Australië.

Once in a lifetime

Snorkel samen met de grootste vis op aarde: de walvishaai.

Als een vis in het water

Doe een reuzenmanta na en glij sierlijk door het water in Coral Bay.

Op zoek naar een unieke ervaring? Zwem dan met een walvishaai.

Trek je wandelschoenen aan en ontdek het prachtige Karijini National Park.

Dolfijnen van dichtbij zien? Het kan in Monkey Mia.

In Yardie Creek geniet je van een mooie omgeving en (hopelijk) rock wallabies.

Ook Cape Peron is een pareltje!

In Coral Bay kan je zwemmen met grote manta's.

Maar ook Perth is de moeite. Je hebt prachtig zicht vanuit de Botanische Tuinen.

Dag 1-2 Vlucht van Brussel naar Perth

Woohoow! Het is zover: we vliegen eindelijk naar Perth, Australië’s sunniest capital city. En dat klinkt ons als muziek in de oren.

Dag 3-4 Verkenning van Perth

De eerste dagen van een rondreis zijn altijd spannend. We nemen dan ook even de tijd om op onze plooi te komen en alles in orde te maken voor de komende dagen. Het oppikken en klaarmaken van de 4x4 camper wordt afgewisseld met een bezoek aan Kings Park met z’n botanische tuinen die uitkijken over het centrum van Perth.

Ook de volgende dag gebruiken we om de binnenstad verder te ontdekken. Daarbij mag een bezoek aan Perth Mint en het Aboriginal geïnspireerde Yagan Square zeker niet ontbreken.

Dag 5 Cruisen door het binnenland

Als er iets is dat je moet leren in Western Australia is dat de rijafstanden niet te onderschatten zijn. Onze eerste dag op de weg staat dan ook volledig in het teken van kilometers afleggen. We cruisen door het prachtige binnenland, in rechte lijn naar de Pilbara streek waar we slapen op de camping van een traditionele Australische Roadhouse. Leuk!

Dag 6 Aankomst in Karijini Nationaal Park

Na een bevoorradings- en tankstop in het mijndorpje Newman installeren we ons voor de komende dagen op een camping in het hart van Karijini nationaal park, één van de meest spectaculaire parken van West-Australië. Een betere uitvalsbasis kunnen we ons niet bedenken.

Dag 7 Wandelen & zwemmen in Dales Gorge

We trekken er vandaag vroeg op uit richting Dales Gorge. Hier gaan we voor een stevige wandeling door deze prachtige canyon. Maar een verkoelende zwempartij in Fortescue Falls en de iets verderop gelegen Fern Pool staan ook zeker op ons verlanglijstje. Daarna volgen we de rivier tot aan Circular Pool, om vervolgens de stevige hike uit de canyon aan te vatten. Een douche en lekkere avondmaaltijd in ons Eco Retreat doet ons weer helemaal ontspannen.

Dag 8 Canyoning in Weano & Hancock Gorge

Het nationale park van Karijini heeft veel te bieden. We trekken vandaag dan ook naar Weano Gorge voor een ochtendwandeling waar we genieten van enkele indrukwekkende lookouts. Daarna beginnen we aan het echte werk: de afdaling van Hancock Gorge. Naarmate we verder afdalen wordt de canyon smaller en is het onmogelijk om droog te blijven. Het laatste stuk tot aan Kermits Pool staat bekend als ‘spider walk’, maar wij laten dit over aan de echte avonturiers!

Dag 9 Op naar de kust

We tanken onze 4x4 nog eens vol in Tom Price en rijden vervolgens westwaarts richting de kust, naar Exmouth Peninsula. We hebben vele kilometers voor de boeg, maar we vervelen ons niet. We kijken zelfs aandachtig uit naar overstekend wildlife en loslopend vee. Eenmaal in Exmouth hebben we gekozen voor een luxe villa, want na enkele dagen kamperen in de Australische bush mag het al iets meer zijn…

Dag 10 Snorkelen met de stroming mee in Turquoise Bay

Na het ontbijt laden we onze 4x4 vol met snorkelgerief en rijden we het Cape Range Nationaal Park binnen voor een eerste kennismaking met het Ningaloo rif. Wat handig dat dit rif gewoon aan de kust ligt! Zo kunnen we vanaf het strand gaan snorkelen. En in Turquoise Bay staat er zelfs een lichte stroming waardoor we ons gewoon over het rif kunnen laten afdrijven. We komen ogen tekort om de kleurrijke onderwaterwereld te bewonderen.

Dag 11 Ontmoeting met de grootste vis op aarde

Deze ochtend is de spanning goed te voelen, want we hebben een afspraak met de grootste vis ter wereld: de walvishaai. We kijken enorm uit naar onze ontmoeting met deze vriendelijke oceaanreus. Maar je kan je werkelijk niet voorbereiden op deze ervaring… Je voelt je gewoonweg fantastisch als je een vis van meer dan 8 meter naast je ziet zwemmen! Wat een gevoel. En we ‘smilen’ maar al te graag naar de onderwaterfotograaf zodat we iedereen thuis jaloers kunnen maken.

Dag 12 Rotskangoeroes in Yardie Creek

In Exmouth moeten we keuzes maken: ofwel gaan we duiken in de nabijgelegen Muiron Islands, ofwel gaan we in de voormiddag nog wat andere snorkelplekken verkennen en later op de dag op zoek naar enkele zwartvoetige rotswallabies. Het wordt het laatste, en met succes: we hebben een aantal schattige rotswallabies gezien. Op de terugweg uit het nationale park houden we nog even halt aan de vuurtoren van Vlamingh Head voor een gezellige picknick terwijl de zon in de zee verdwijnt.

Dag 13 Afzakken naar Coral Bay

We rijden nog een laatste keer het Cape Range nationaal park binnen voor wat extra onderwaterfoto’s (bij hoogtij) aan de Oyster Stacks. Het is de ideale plek om kleurrijke zeenaaktslakken te spotten. Daarna vertrekken we zuidwaarts tot aan Coral Bay, een slaperig kustdorpje eveneens gelegen aan het prachtige rif.

Dag 14 Zwemmen met reuzenmanta's

In Coral Bay kiezen we voor een uitstap die ons laat zwemmen met enkele reuzenmanta’s. Wauw, dit is opnieuw een unieke ervaring die we niet snel zullen vergeten. Maar ook de vele nieuwsgierige onderwaterschildpadden, kleurrijke vissen en het prachtige koraal gaan we nooit meer vergeten.

Dag 15 Op naar Monkey Mia

Onderweg naar Monkey Mia bezoeken we het Space & Technology Museum in Carnarvon voor een blik op een vergeten stukje NASA-geschiedenis. Verder stoppen we ook aan Shell Beach, een strand dat bestaat uit een 10m dikke laag witte kokkelschelpen. Het is eens iets anders!

Dag 16 Een 4x4 rit door Francois Peron Nationaal Park

Een dag in Monkey Mia willen we absoluut starten met het zien van de residentiële groep dolfijnen die gevoederd worden. Het zorgt alvast voor een grote glimlach van ’s ochtends vroeg. Daarna kiezen we voor het echte 4x4 avontuur met een rit tot aan Cape Peron, het meest noordelijke puntje in het François Peron Nationaal Park. Hier worden onze rijkunsten op de proef gesteld op de zanderige wegen, maar plezier gegarandeerd.

Dag 17 Opnieuw richting Perth

’s Ochtends nemen we afscheid van de dolfijnen van Monkey Mia en cruisen we zuidwaarts richting Perth. We lunchen in de Lobster Shack in Cervantes waar we heerlijke kreeft eten. En tegen zonsondergang trekken we naar het nabijgelegen Nambung Nationaal Park om het schaduwspel tussen de beroemde Pinnacles te aanschouwen. Wat een fascinerend landschap!

Dag 18-20 Terug naar huis

Spijtig genoeg is het bijna tijd om huiswaarts te keren. We geven onze camper af in Perth en bewonderen op onze laatste avond het verlichte Optus AFL-stadium. Maar de volgende dag is er ‘no way back’ en zitten we op het vliegtuig. We landen de volgende dag met tal van mooie herinneringen in Brussel. Onze rondreis in West-Australië was echt een uniek avontuur!

Onze verwachtingen werden overtroffen!

De reis naar Australië heeft al onze verwachtingen ingelost en zelfs overtroffen! We zijn enorm blij dat we gekozen hebben voor de minder gekende Westkust, want het is er adembenemend mooi. Hopelijk kunnen we ooit nog eens terugkeren.

Grillet Sofie

Bedankt voor alles!

Het gedetailleerd reisprogramma alsook alle boekingen voor hotel, B&B, huurwagen en excursies waren prima gepland. Nergens hebben we enige hinder ondervonden. Dank voor deze meer dan behoorlijke organisatie.

Jan Adriaensens

Het was adembenemend!

We kozen voor een road trip van Perth naar Exmouth via Karijini NP & weer terug. De stad Perth heeft zoveel te bieden dat we tijd tekort kwamen, we hebben met walvishaaien & manta's gesnorkeld, dolfijnen gevoederd, bultruggen gespot vanop de kliffen, het prachtige Karijini NP verkend & een amazing scenic flight boven Shark Bay gemaakt! Dit was een reis die we nooit meer zullen vergeten!

Paul Peeters

Onze Oceanië Experts

Heidi

sinds november 1995
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
Ondergedompeld worden in de authenticiteit van Vanuatu, het onbekende paradijs.

Soraya

sinds juli 2017
We travel not to escape life, but for life not to escape us.
Je zo klein voelen wanneer je de melkweg ziet in Nieuw-Zeeland zonder lichtvervuiling.