Op schattenjacht in Kroatië

De meren van Plitvice

Tijdens je wandeling in dit prachtige nationale park ontdek je 16 meren die in elkaar vloeien.

Ervaar de mooiste zonsondergang ter wereld

Ontdek of Alfred Hitchcock gelijk had toen hij beweerde dat de zonsondergang van Zadar de mooiste op aarde is.

Oesters proeven op Pelješac

Geniet van heerlijke oesters, mosselen en drink terwijl een goed glas wijn.

De lange kustlijn van Kroatië geeft je adembenemende uitzichten!

Ook een stop in het stadje Sibenik is de moeite.

Het is heerlijk zwemmen op het schiereiland Peljesac.

Cultuur = troef in Dubrovnik.

Dag 1 Vlucht Brussel - Zagreb

We vliegen naar Zagreb en halen bij aankomst onze huurwagen op. We maken een korte stop in het hotel en trekken erop uit om burek, een lokale snack, te proberen!

Dag 2 Zagreb

Tijd om Zagreb te verkennen. De stad is ontstaan uit twee middeleeuwse nederzettingen, Kaptol en Gradec. Eerst trekken we naar de wijk Kaptol, het vroegere religieuze centrum van de stad. Vandaag priemen spitse torens omhoog in het gezelschap van het aartsbisschoppelijk paleis dat wel eens met het Kremlin wordt vergeleken.

Gradec heeft veel groene pleintjes, fruitkleurige barokgevels en kerken met restanten van de stadswallen. Het aanzien van de benedenstad werd bepaald door een Weens architect en dat merken we in het rechte stratenpatroon en de statige gebouwen. Wat een gezellige stad! Het is heerlijk om er te wandelen en alle verborgen hoekjes te ontdekken!

Dag 3 De Meren van Plitvice

Vroeg uit de veren, want we hebben een drukke dag voor de boeg. Na een stevig ontbijt trekken we naar de meren van Plitvice. Dit is een uniek nationaal park met 16 meren die elkaar trapsgewijs voeden. Wat een landschap! Indrukwekkende watervallen storten zich te pletter in turkooizen meren, van het ene niveau naar het andere. Het lijkt wel een sprookje!

Dag 4 Zadar

Vandaag bezoeken we Zadar, de vroegere hoofdstad van Dalmatië. De Venetianen hebben hier vier eeuwen de lakens uitgedeeld en dat merk je overal in de stad. Maar wij zijn vooral onder de indruk van de Sint-Donatiuskerk. Na een drukke dag wandelen we naar de Riva en bewonderen we de kunstwerken ‘Zeeorgel’ en de ‘Groet aan de Zon’ van kunstenaar Nikola Bašić. Alfred Hitchcock verhief de zonsondergang van Zadar tot de mooiste op aarde, toen hij hier in 1964 verbleef. We kunnen hem geen ongelijk geven!

Dag 5 Šibenik - Trogir - Split

Šibenik heeft een gezellig middeleeuws centrum waar de wirwar van steegjes en trappen een Italiaanse charme oproept. De St-Jacobuskathedraal wordt tot het werelderfgoed gerekend.

Trogir, op een klein eiland, is met zijn Venetiaanse paleizen en resten van de middeleeuwse stadsmuur één van de mooiste kustplaatsjes van Dalmatië. Het stadje lost onze verwachtingen ruimschoots in: eens binnen de muren, bevinden we ons in een wirwar van straatjes en pleintjes en vallen we van de ene verbazing in de andere. Aan het einde van de middag trekken we naar de Riva, de brede boulevard, waar we een glaasje wijn drinken en de octopus carpaccio proeven!

Dag 6 Het historische Split

Split is gebouwd rond het paleis van keizer Diocletianus. Zodra we door de historische poorten Split binnenwandelen, belanden we in een labyrint van nauwe straatjes en gebouwen en bewonderen we romaanse en barokke woningen, middeleeuwse gevels, Romeinse kunst… Bijna teveel om op te noemen! Niet verwonderlijk dat Game of Thrones hier werd opgenomen. Tijd om even te bekomen: dat doen we op een zonnig terrasje waar we mensen én bootjes kijken. Zalig!

Dag 7 Mostar of het schiereiland Pelješac

Vandaag trekken we naar Mostar, een parel van middeleeuwse Ottomaanse architectuur met een christelijk en islamitisch gedeelte. We keren terug langs de vruchtbare delta van de Neretva, een reusachtige “boomgaard” met citrusvruchten en groententeelt, met dorpjes langs waterwegen aangelegd: elk huis heeft een aanlegsteiger en een boot, waarmee groenten en fruit vervoerd worden.

Als liefhebber van gastronomie kunnen we ook richting het groene en bergachtige schiereiland Pelješac rijden, met spectaculaire landschappen. Pelješac is het mekka van de gastronomie met oesters en mosselen, heerlijke wijnen (oa de rode Dingač, Postup en Plavač) en een rijk aanbod aan vissoorten.

Dag 8 Orebič en Korčula

Orebič is een rustig en welvarend kustplaatsje met een promenade in de schaduw van palmbomen en villa’s. Het strand van Trstenica wordt beschouwd als het mooiste van de streek. Maar de trots van Orebič is het Franciscanenklooster Maria der Engelen: het icoon is prachtig en ook het kerkhof met de grafstenen van kapiteinen en handelaars loont de moeite.

Vanuit het haventje nemen we de voetgangersferry naar het historische hart van de verstrekte stad Korčula. Must-sees hier zijn het Iconenmuseum en de St. Marcuskathedraal. Na al dat moois is het tijd om richting Dubrovnik te trekken. We maken een korte tussenstop in het ommuurde dorpje Ston.

Dag 9-10 Dubrovnik, Parel van de Adriatische Zee

Het voormalige Ragusa ligt op een rots omringd door hoge wallen en is één van de mooiste vestingwerken ter wereld. We snappen al snel waarom dit op de werelderfgoedlijst van Unesco staat! Een wandeling in de ommuurde stad met zijn indrukwekkende toegangspoorten of langs de Placa voert ons langs de bijzonderste bezienswaardigheden: de Onofriofontein, het franciscanen- en dominicanenklooster en de kathedraal, het Plein van de Loggia, het Sponzapaleis en het Paleis van de Rector.

Na een wandeling op de wallen pikken we een leuk terrasje mee aan de oude haven. De perfecte afsluiter van een perfecte reis!

Dag 11 Dubrovnik - Brussel

Na elf dagen zit onze reis erop. Tijd om terug naar huis te keren…

Onze Europa Experts

Lindsay

sinds februari 2015
Better to see something once than to hear about it a 100 times.
In de helikopter over de Grand Canyon vliegen blijft een topper uit mijn lijstje.

Riet

sinds februari 2016
Rester, c'est exister. Mais voyager, c'est vivre.
Open Ocean Experience temidden de humpbackwhales in de Thonga Beach Lodge, Zuid Afrika.

Laten we samen je droomvakantie bedenken