Thailand op kindermaat

Onvergetelijke ervaringen

Help olifanten wassen en voederen in het Khao Sok NP.

Unieke ontmoetingen

Blijf slapen bij de lokale bevolking en help hen bij het planten van rijst.

Avontuur en plezier

Ga zwemmen in het water van de Erawan waterval in Kanchanaburi.

De culturele site van Ayutthaya geeft z'n geheimen prijs...

In het Erawan NP ontdek je de prachtige waterval en ga je zwemmen in het verfrissende water.

Het Khao Sok NP is een magische omgeving. Je gaat er wandelen, zwemmen én dieren spotten.

De River Kwai leert je bij over de geschiedenis van het land.

Geniet onderweg van het lokale leven.

Dag 1 Op reis!

Het is zover: we vertrekken naar Thailand! In Brussel nemen we een rechtstreekse vlucht naar Bangkok. De kinderen kunnen niet wachten tot we er zijn.

Dag 2 Aankomst in Bangkok

Bij aankomst in Bangkok staat de gids ons op te wachten om ons naar het hotel te brengen. Na enkele uren rusten, trekken we er ’s avonds op uit. We gaan op stap naar de nachtmarkt (optioneel). De sfeer die we aantreffen, is overweldigend. We verliezen ons in de verschillende boetiekjes, waar oosterse sferen gemengd worden met westerse invloeden. De reis is alvast goed begonnen!

Dag 3 Op verkenning

Een wandeling door het Lumpini Park is ideaal om Bangkok te zien ontwaken, want daar treffen we de lokale bevolking in een groene oase, omgeven door indrukwekkende wolkenkrabbers. We zijn getuige van hun bijzondere ochtendrituelen: Tai Chi, yoga en aerobics. We krijgen zin om mee te doen!

Tijdens onze verdere ontdekking van Bangkok gebruiken we enkel het openbaar vervoer en nemen we eerst de Skytrain tot aan het eindstation Saphan Taksin. Daar stappen we over op een boot richting Wat Pho, een heilige plek, bekend voor zijn liggende Boeddha.

Na de lunch nemen we een tuk tuk door de Koninklijke velden van Sanam Luang. We houden halt aan de magnifieke Rattanakosin exhibitiehal waar we bijleren over de Thaise levensstijl en tradities. Daarna varen we met een klong naar het westen van de stad waar we souvenirtjes gaan zoeken.

Dag 4 Rit naar Kanchanaburi

Na een vroeg ontbijt rijden we naar het groene Samut Songkhram in het Mae Klong deltagebied. We bezoeken er een lokale markt die rakelings langs de spoorweg ligt en de marktkramers telkens hun waren moeten beschermen tegen de voorbijrijdende treinen. Wat een ervaring! Daarna trekken we naar de drijvende markt van Damnoen Saduak. Vanop honderden volgestouwde bootjes roepen verkopers door elkaar.

We rijden naar Kanchanaburi waar we de brug over de River Kwai ontdekken, gebouwd tijdens WO II door gevangenen. Een lokale trein brengt ons naar het andere eind van de brug waarna we in een pittoresk restaurant genieten van een lekkere lunch. In een typische boot varen we verder naar onze volgende verblijfsplaats.

Dag 5 Wandelen en zwemmen in het Erawan NP

Na het ontbijt trekken we onze stevige wandelschoenen aan en vertrekken we naar de Erawan Waterfall, een prachtige 7-armige waterval te midden van het Erawan National Park. We maken een stevige klim en genieten daarna van een verfrissende duik. De kinderen vinden het heerlijk! Na deze leuke ervaring keren we terug, maar onderweg stoppen we nog even aan een lokale tempel om er te genieten van de serene sfeer.

Dag 6 Op naar Ayutthaya

Vandaag laten we de prachtige natuur van Kanchanaburi achter ons en bezoeken we de oude hoofdstad van Thailand: Ayutthaya. We wandelen door de erfenis van het oude Thailand met historische tempels, ruïnes en indrukwekkende Boeddhabeelden. Het ene adembenemende tempelcomplex wisselt het andere af. In de namiddag leren we het lokale leven kennen per fiets en ’s avonds genieten we van een lekker avondmaal op een unieke, houten boot.

Dag 7 Naar Sukhothai

We springen op tijd uit bed om van enkele toffe activiteiten te genieten: we kunnen traditionele Thaise zoetigheden leren maken of helpen voedsel te schenken aan de Boeddhistische monniken tijdens hun dagelijkse bedeltocht.

We reizen verder naar Sukhothai. Daar aangekomen hebben we nog even tijd om per tram het historische park te verkennen. Het was ooit een ommuurde stad, omgeven door een imposante vestinggracht en daar zien we de restanten van.

Dag 8 Via Lampang naar Chiang Mai

Na het ontbijt vertrekken we in noordelijke richting naar Lampang. Onderweg houden we halt in Baan Na Ton Chan, een dorpje in Sri Satchanalai. Hier ervaren we het authentieke Thaise leven. We helpen de locals bij het plukken van fruit en werken zij aan zij mee in een rijstveld. Een hele leuke ervaring!

We trekken naar Wat Phra That Lampang Luang, één van de indrukwekkendste tempels van Thailand gebouwd in 1486. In een paardenkoets verkennen we het gebied. En omdat de andere prachtige tempel Wat Pong Sanook niet ver af is, stoppen we gaan ook nog eventjes. Nu is het tijd om naar Chiang Mai te gaan!

Dag 9 Vertrek naar de Lisu Lodge

We vertrekken vroeg naar de voet van de Doi Suthep heuvel waar we offers kopen en de locals vergezellen tijdens hun dagelijkse giften aan de monniken. We zijn onder de indruk van de serene tocht die de Boeddhistische monniken maken om voedsel in te zamelen. Nadien trekken we de berg op naar Wat Phra That Doi Suthep, helemaal tot aan de gouden pagodes.

Nadien gaan we verder naar de Lisu Lodge voor een tocht door het dorp: na de Ton Lung-tempel met zijn exotische kruidentuin bezoeken we enkele locals die ons een kopje thee aanbieden. Nadien kiezen we voor een ontspannende massage. Na het avondeten mogen we genieten van een traditionele dansshow. Leuk!

Dag 10 Mae Rim District

We vertrekken naar het Mae Rim District. Onderweg bezoeken we een orchideeënkwekerij: we treffen er prachtige soorten aan én honderden mooie vlinders! Na een lekkere lunch rijden we verder langs ongerepte landschappen en enkele typische bergdorpjes. Bij aankomst in onze volgende lodge, te midden van een prachtige omgeving, wacht ons een heerlijke barbecue. Wat een mooie dag alweer!

Dag 11 Chiang Mai

Na het ontbijt vertrekken we naar Chiang Mai waar we de rest van de dag vrij zijn. Wie wil, kan deelnemen aan een unieke jungletocht in de lucht door middel van ziplines en luchtbruggen. Een andere optie is een authentieke Thaise kookcursus. Maar wij houden het vandaag een beetje rustig.

Dag 12 Wandeltocht in het Khao Sok NP

Vanaf de luchthaven van Chiang Mai nemen we een binnenlandse vlucht naar Phuket. Daar aangekomen trekken we onze wandelschoenen aan, want we worden opgehaald voor een trektocht in het Khao Sok National Park. De wandeling brengt ons langs een enorm bamboewoud met eeuwenoude bomen. Onderweg spotten we enkele apen, vogels en hagedissen. We klimmen over gigantische boomwortels en soms dwalen we af naar de Sok rivier waar we een verfrissende duik nemen. Gezien de actieve namiddag vallen we ’s avonds snel in slaap.

Dag 13 De omgeving ontdekken

Na het ontbijt wacht ons een spectaculaire tocht naar het Chiew Larn meer waarbij we uitgebreid de tijd krijgen om de sprookjesachtige omgeving te bewonderen en wild te spotten. De gids neemt ons eventjes mee naar de jungle waarbij we magnifieke grotten ontdekken. Eenmaal terug aan het meer springen de kinderen onmiddellijk in het meer. Heerlijk, die verfrissing!

Dag 14 Bezoek aan de olifanten

Met een kano varen we rustig de Sok rivier af. Plots zien we de enorme kliffen van Khao Sok opduiken. Wat een natuurpracht! Na een duik in het water varen we verder, terwijl de gids ons alles vertelt over de fauna en flora van dit gebied. Hij toont ons kleurige vogels, apen, hagedissen en zelfs enkele slangen die liggen te dutten op takken, hoog boven ons hoofd.

We sluiten de dag af met een bezoek aan een kudde olifanten en we mogen de locals helpen om deze majestueuze dieren te voederen en om hen een bad te geven. Wat leuk! En dan zit onze reis er helaas op. We rijden terug naar Phuket waar we onze laatavondvlucht nemen naar Bangkok.

Dag 15 Vlucht naar Brussel

We laten Bangkok achter ons en nemen aansluitend de nachtvlucht naar Brussel. Wat een mooie reis was dit!

Onze Azië Experts

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!

Christophe

sinds augustus 2022
Travel is the healthiest addiction.
Om 5 u ‘s ochtends wakker worden in het Rongbuk klooster in Tibet op 5000 meter hoogte met zicht op de noordflank van Mt Everest. Je met slaperige ogen naar de gebedshal begeven en honderden monniken het ochtendgebed horen chanten bij het licht van tientallen kaarsen. Echt magisch!