Traditie en design in Andalusië

De metamorfose van Sevilla

Expo ’92 zorgde voor een moderne wind. Bekijk de brug en viaduct van Santiago Calatrava.

Indrukwekkend bouwwonder in Cordoba

Bezoek de Mezquita, een kathedraal in een moskee.

Musea ontdekken in Malaga

Ontdek tal van musea: Centro Pompidou, het Picasso-museum, Museo Carmen Thyssen,…

Mmmm... smullen van tapas!

Op de Plaza de España in Sevilla vind je 52 fresco's waarop alle Spaanse provincies afgebeeld zijn.

Er zijn tal van gezellige dorpjes om in rond te slenteren.

Dag 1 Vlucht Brussel - Sevilla

Koffers klaar, zonnecrème gepakt: op naar Sevilla. Zodra we uit het vliegtuig stappen, voelen we de Spaanse zon. We nemen een taxi naar het centrum van de stad en even later zijn we ingecheckt in ons hotel. We eten in een restaurantje vlakbij de kathedraal Santa Maria de la Sede, het grootste gotische gebouw ter wereld, waar Christoffel Columbus begraven ligt. Daarna terug naar ons hotel voor een eerste nacht in dit mooie stukje Spanje.

Dag 2 Sevilla

We staan vroeg op, want Sevilla en al haar bezienswaardigheden wachten op ons. En dat zijn er heel wat: de ronduit schitterende Giralda, het verbluffende Alcázar, de Plaza de España met de historische paleizen van de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling in 1929, de wijken Triana en la Macarena. Maar het is vooral de wereldexpo in 1992 die het startschot gegeven heeft tot een metamorfose van Sevilla: in de buurt van Isla de la Cartuja verrees een nieuwe wijk met een elegante brug en viaduct ontworpen door Santiago Calatrava. Na een paar uurtjes wandelen en een lekkere lunch, beslissen we het centrum verder per fiets te ontdekken. Zalig!

Dag 3-4 Traditie en design in Córdoba

’s Morgens vroeg verlaten we de stad: we pikken onze huurwagen op en zetten koers richting Córdoba. Córdoba staat voor de indrukwekkende Mezquita, het Moorse bouwwonder met de beroemde palmboomstructuur, 12 eeuwen oud en waar in het midden een kathedraal werd gebouwd. Ook de joodse wijk is een bezoekje waard. Daarna trekken we naar het Centro de Creación Contemporánea de Andalucía, een verblindend wit gebouw, met o.a. een museum gewijd aan hedendaagse kunst, van de hand van architect Nieto-Sobejano. Prachtig design!

Dag 5-6 Diversiteit in Granada

Via Baena, Alcaudete, Alcalá Real en Pinos Puente rijden we vandaag naar het centrum van Granada. Granada is alweer een stad van contrasten. Uiteraard mag een bezoek aan de must-sees niet ontbreken: we bezoeken het Alhambra, het Moorse paleizencomplex met prachtige tuinen en de oude wijken van het Albaicín en Sacromonte.

De volgende dag gaan we op zoek naar de hedendaagse architectuur in de stad. We beginnen bij het Museo de la Memoria de Andalucía van architect Alberto Campo Baeza, ongetwijfeld het mooiste hedendaagse museum van de streek. Twee kilometer verderop ligt het Parque de las Ciencias, een wetenschappelijk centrum met een museum en planetarium. We krijgen er maar niet genoeg van en sluiten de dag af met een bezoekje aan het Teacher Training Center van Ramón Fernández-Alonso.

Dag 7-8 De musea van Málaga

Met de komst van het Centro Pompidou de Málaga, het Spaanse broertje van het Parijse Centre Pompidou, werd deze zuiderse stad op de wereldkaart gezet. Maar dat is niet het enige museum dat we bezoeken: ook het Picasso-museum in het historische centrum, het Museo Interactivo de la Muscia en het museo Carmen Thyssen komen aan de beurt.

Na al die cultuur is het tijd om het iets rustiger aan te doen. We gaan even uitwaaien aan de Palmeral de las Sopresas, de promenade langs de zee. En vanuit het Alcazaba, het oude Moorse fort, genieten we van het prachtige panorama over de stad: de ideale afsluiter van een heerlijke vakantie.

Dag 9 Vlucht naar Brussel

De reis zit erop. We rijden naar de luchthaven van Malaga, leveren onze huurwagen in, en checken in richting Brussel. Dit was een reis waar we nog lang van zullen nagenieten!

Onze Europa Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.

Lindsay

sinds februari 2015
Better to see something once than to hear about it a 100 times.
In de helikopter over de Grand Canyon vliegen blijft een topper uit mijn lijstje.

Riet

sinds februari 2016
Rester, c'est exister. Mais voyager, c'est vivre.
Open Ocean Experience temidden de humpbackwhales in de Thonga Beach Lodge, Zuid Afrika.

Isabel

sinds juli 2018
I haven’t been everywhere but it’s on my list.
Wandelen langs het prachtige strand van Khao Lak bij een adembenemende zonsondergang.

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!

Laten we samen je droomvakantie bedenken