Van de westelijke naar de oostelijke Algarve

Cabo de São Vicente

Ontdek het meest zuidwestelijke punt van Europa.

Zeevaarders achterna

In Lagos zie je waar ontdekkingsreizigers vertrokken.

Parque Natural da Ria Formosa

Verken het duinengebied met vele zeevogels.

De kustlijn van de Algarve is spectaculair mooi.

In Silves is de Moorse invloed nog steeds merkbaar.

De laguna aan de Ria Formosa is een paradijs voor natuurliefhebbers.

De cultuurliefhebber kan z'n hart ophalen in de vele interessante steden.

Kilometer na kilometer zal je genieten van de fantastische landschappen.

Dag 1 Vlucht van Brussel naar Faro en rit naar Sagres

We vliegen vanuit Brussel richting Faro, gelegen in het zuiden van Portugal. Bij aankomst pikken we onze huurwagen op en rijden we een goeie 100km naar Sagres, gelegen in het westelijk puntje van de Algarve. Hier verblijven we 3 nachten.

Dag 2 Cabo de São Vicente

Vandaag maken we een uitstap naar Cabo de São Vicente, het meest zuidwestelijke punt van Europa. De 150 jaar oude vuurtoren is één van de belangrijkste bakens aan de Atlantische Oceaan. Deze kaap kent een zweem van mythe en mysterie: vele menhirs zijn terug te vinden in de omgeving, en de oude Grieken noemden dit het ‘Land van de Serpenten’

Vila do Bispo - Monchique

We rijden verder langs het typische dorpje Vila do Bispo naar Carrapateira, een populaire surfbestemming en één van de mooiste plaatsen aan deze kustlijn. Verder naar Arrifana met zijn prachtige stranden en daarna terug landinwaarts via Aljezur en het bergmassief van Monchique, bekend om zijn warme zwavelbronnen. Onze laatste stop is in Silves, de Moorse hoofdstad van de Algarve.

Dag 3 Ontdekking van Lagos, Portimão en Lagoa

We starten de dag met een bezoek aan Lagos. Naast de prachtige zandstranden, omgeven door rode of goudgele rotsen, maken we hier ook kennis met zijn boeiende geschiedenis: Lagos speelde namelijk een belangrijke rol in de ontdekkingsreizen en veel zeevaarders zeilden hier de haven uit, op weg naar onbekende horizonten. Daarna gaan we verder naar Portimão, waar het grote strand van Praia da Rocha een trekpleister is. Het is heerlijk om hier even uit te blazen! Tot slot rijden we naar Lagoa, de voormalige hoofdstad van de Algarve.

Dag 4 Op naar de oostelijke Algarve

We laten Sagres achter ons en trekken naar de oostelijke Algarve. Onderweg stoppen we in Faro. Het Museu Arqueológico zou over mooie Romeinse mozaïeken beschikken, maar wij vertoeven liever op één van de vele terrasjes van Doca de Recreio, de plezierhaven. En ook als badplaats moet Faro niet onderdoen: wat een mooie zichten hier. De komende 3 nachten logeren we in de omgeving.

Dag 5 De Portugese natuur

In de voormiddag rijden we naar Olhão, de grootste vissershaven van de Algarve. Deze overwegend witte stad is een wirwar van straten. Maar daarna is het tijd voor een stukje natuur: het prachtige Parque Natural da Ria Formosa. Aan deze lagune ligt een gordel van kleine eilanden die door loopbruggetjes en boten met het vasteland verbonden worden. De duingebieden met hun rijke vegetatie zijn de ideale setting voor een lange wandeling. Ondertussen zien we vele zeevogels.

Dag 6 Tavira

In de Algarve is Tavira één van de plaatsen waar authenticiteit het beste bewaard gebleven is. Om de stranden te bereiken, nemen we de overzet naar het Ilha de Tavira, waar we worden ondergedompeld in een echte vakantiesfeer. We merken er een gezellige drukte bij de leuke cafeetjes en restaurantjes onder strooien daken. Ietsje verder gaan we uitrusten op het kilometerslange strand.

Dag 7 Terugvlucht Faro - Brussel

We hebben volop genoten van onze tijd in Portugal, maar helaas zit de reis erop. We rijden terug naar Faro om de huurauto af te geven en vervolgens de terugvlucht naar Brussel te nemen.

Onze Europa Experts

Riet

sinds februari 2016
Rester, c'est exister. Mais voyager, c'est vivre.
Open Ocean Experience temidden de humpbackwhales in de Thonga Beach Lodge, Zuid Afrika.

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.

Lindsay

sinds februari 2015
Better to see something once than to hear about it a 100 times.
In de helikopter over de Grand Canyon vliegen blijft een topper uit mijn lijstje.

Isabel

sinds juli 2018
I haven’t been everywhere but it’s on my list.
Wandelen langs het prachtige strand van Khao Lak bij een adembenemende zonsondergang.

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!

Laten we samen je droomvakantie bedenken