Zoektocht naar geluk in Bhutan

Authenticiteit

Beleef het echte, authentieke Oost-Bhutan en bezoek Trashigang.

Wandeling naar het Tijgersnest

Breng een bezoek aan het hooggelegen Taktsang klooster.

Wekelijkse markt in Thimpu

Flaneer op de grootste, wekelijkse boerenmarkt van Bhutan: Centenary.

Religie is belangrijk in Bhutan. Je ziet dan ook vele monniken tijdens je rondreis.

Ook worden er veel festiviteiten geregeld.

Dag 1 Vlucht naar Delhi

De koffers zijn gepakt en we zijn er helemaal klaar voor! We vliegen van Brussel naar Delhi.

Dag 2 Overnachting in Delhi

Het grootste deel van onze heenreis naar Bhutan hebben we achter de rug. Bij aankomst in Delhi worden we opgewacht in de luchthaven en naar het hotel gebracht. Morgen trekken we verder!

Dag 3 Van Delhi naar Samdrup Jongkhar

We vliegen ‘s morgens van Delhi naar Guwahati en reizen vandaar verder naar Samdrup Jongkhar. Deze kleine, levendige stad is de hoofdplaats van het gelijknamige district. Het is de oudste stad van Bhutan en ligt aan de grens met India.

Dag 4 Bezoek aan Khaling en Kanglung

Na een lekker ontbijt vertrekken we richting Trashigang. De weg naar de bergen leidt ons door een dichtbegroeid tropisch gebied. Nu voelen we ons echt in Bhutan! Onderweg stoppen we in Khaling. Khaling betekent ‘vallei van de vogels’ en die naam is goed gekozen, want je ziet ze hier echt overal.

Drie kilometer verderop bezoeken we het National Handloom Development project waar zo’n 400 jonge vrouwen weven in opdracht van de nationale vrouwenbeweging.

Daarna trekken we naar het volgende dorpje, Kanglung. Hier brengen we een bezoek aan Sherubtse College, het oudste college van het land. In de namiddag komen we aan in Trashigang, waar we inchecken en genieten van een ontspannen avond.

Dag 5 Bezoek aan de tempel van Gom Kora

Na het ontbijt bezoeken we de beroemde tempel van Gom Kora: er wordt gezegd dat de goeroe Rinpoche hier een demon, die vastzat in een rots, heeft onderworpen.

Daarna trekken we naar Doksum, een dorpje waar we lokale vrouwen ontmoeten die traditionele Bhutaanse stoffen weven. Ze leren ons zelfs een paar basistechnieken.

Een korte rit later komen we aan in de Trashiyangtse-vallei, die bekend staat om zijn houten kommen en schalen. Daarna bezoeken we de Trashiyangtse Dzong, die uitkijkt over de stad, en de schitterende witte stoepa van Chorten Kora, gelegen aan de oever van de rivier.

Dag 6 Drametse

We staan ’s morgens rustig op en zetten onze reis verder. We rijden door de vallei van Khurri Chhu en zien tal van maïsvelden en plantages met tropisch fruit, zoals mango en ananas. De hoofdattractie van vandaag is een bezoekje aan het grootste en meest exotische dorpje in de regio: Drametse. We leren er hoe de boeren leven en bezoeken ook het Drametse Goemba klooster, één van de meest spectaculaire gebouwen in het oosten van Bhutan. Daarna rijden we door naar Mongar.

Dag 7 Door de Ura-vallei

Na het ontbijt zetten we onze rit naar Bumthang verder. De weg kronkelt doorheen het woud richting Thrumsing La, met 3.800 meter de hoogste pas in Bhutan. In de dorpjes in de Ura-regio staan de huizen dicht op elkaar, wat heel ongewoon is in dit land. Er worden voornamelijk schapen en jaks gehouden, maar er wordt ook aan aardappelteelt gedaan. Naarmate we verder westwaarts rijden, komen we aan in Bumthang. Hier bezoeken we ’s avonds een lokale brouwerij en proeven we het lokale bier. Lekker!

Dag 8 Wandeltocht in de Tang-vallei

’s Morgens rijden we door het groene landschap naar de Tang-vallei. Hier bezoeken we het Mebartsho-meer, dat ook bekend staat als het ‘brandend meer’. Daarna gaan we op wandeltocht langs kleine Himalayaanse dorpjes. We passeren Kunzangdrak, één van de vier heilige kliffen die over de vallei uitkijken. Het pad voert ons, doorheen velden, omhoog naar een mooie tempel. Daarna stappen we terug naar beneden, voor het vervolg van ons avontuur in Bhutan.

’s Avonds bezoeken we een kaasfabriek en leren we alles over hoe de kaas gemaakt wordt. En uiteraard mogen we proeven! We sluiten de dag af met een traditioneel hotstonebad. De warme stenen worden in een houten bad gelegd en geven mineralen vrij. Het wordt hier al honderden jaren gedaan en zou geneeskundige krachten hebben. Wij vinden het alvast zalig!

Dag 9 Bezoek aan het Gangtey-klooster

Ochtendstond heeft goud in de mond! Onderweg naar Punakha bezoeken we het Gangtey-klooster dat op een kleine heuvel ligt en omringd wordt door een dorpje waar de familie van de 140 gomchens die voor het klooster zorgen, wonen. Gangtey is het grootste Nyingmapa-klooster van Bhutan en het enige Nyingmapa-klooster aan de westelijke kant van de Zwarte Bergen. Van hieruit rijden we verder naar Punakha.

Dag 10 Chemi Lhakang-tempel

Na het ontbijt wandelen we naar de vruchtbaarheidstempel van Chemi Lhakang, op zo’n 1.500 meter hoogte. De tempel is prachtig en er is ook een kloosterschool. Na onze wandeling bezoeken we de Phankha-Dzong. Vervolgens rijden we naar Dochu La, met tientallen gebedsvlaggetjes en een rododendronbos met 108 stoepa’s. Bij aankomst in Thimpu bezoeken we Buddha Point (Kuensel Phodrang) van waaruit we een prachtig zicht over de vallei hebben.

’s Avonds gaan we naar de ambachtsmarkt en wonen we een gesprek met Lily Wangchuk bij, de auteur van het boek ‘Feiten over Bhutan’. Ze praat over de bestemming en over wat zij het GNH (Gross National Happiness of het bruto nationaal geluk) noemt. We leren heel wat bij!

Dag 11 Thimpu

We staan vroeg op en brengen een bezoek aan de weekendmarkt van Thimpu, waar boeren uit het hele land hun goederen komen verkopen. Daarna bezoeken we Chorten, een stoepa die is gewijd aan vrede en welvaart op aarde, maar ook de nationale bibliotheek en het instituut van Zorig Chusum, waar studenten de 13 traditionele ambachten van Bhutan leren, en de Choki-school, waar we met de studenten praten. ’s Avonds rijden we naar Paro waar we boogschieters aan het werk zien. Boogschieten is hier de nationale sport en we mogen het zelf ook proberen!

Dag 12 Wandelen naar Tijgersnest

Vandaag staat een wandeltocht op het programma. We trekken naar het Tijgersnest, één van de meest heilige plekken voor de boeddhisten in de Himalaya, en het icoon van Bhutan. Het klooster ligt tegen een bergwand geplakt dus we moeten flink naar boven. Maar het is de moeite waard: al snel zien we het klooster en bereiken we het via een loopbrug. Na afloop gaan we terug naar beneden en bezoeken we Kyichu Lhakhang, één van de oudste en mooiste tempels van het land die in 659 zou zijn gebouwd. We praten met de monniken en leren meer over hun dagelijkse leven. ’s Avonds brengen we nog een bezoek aan het Nationale Museum waar we alles te weten komen over de cultuur en het erfgoed van Bhutan.

Dag 13 Bezoek aan Delhi

’s Morgens nemen we het vliegtuig van Paro naar Delhi. Check-in en vervolgens op ontdekking in de stad: het Gandhi Smrithi-museum, de sikhtempel van Bangla Sahib Gurudwara en de ark ter nagedachtenis van de 90.000 Indische soldaten die tijdens de Eerste Wereldoorlog stierven. We rijden ook langs de belangrijkste monumenten vooraleer we, moe van alle indrukken van deze grote stad, ons bed induiken.

Dag 14 Delhi - Brussel

Tijd om terug naar huis te vliegen!

Onze Azië Experts

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!

Christophe

sinds augustus 2022
Travel is the healthiest addiction.
Om 5 u ‘s ochtends wakker worden in het Rongbuk klooster in Tibet op 5000 meter hoogte met zicht op de noordflank van Mt Everest. Je met slaperige ogen naar de gebedshal begeven en honderden monniken het ochtendgebed horen chanten bij het licht van tientallen kaarsen. Echt magisch!