Zuiders genot in de Provence en de Camargue

Mont Ventoux

Beklim de Mont Ventoux en geniet van een schitterend uitzicht.

Van Gogh achterna

In het spoor van schilder Vincent Van Gogh in Arles.

Dieren in de Camargue

Ga op zoek naar flamingo’s en wilde paarden in de Camargue.

In de Provence vind je veel gezellige dorpspleintjes.

Zuid-Frankrijk heeft nog veel authenticiteit te bieden.

Gezelligheid troef!

Dag 1 Brussel - Grignan

We vertrekken naar de Provence! Het verkeer vlot goed en we komen ontspannen en benieuwd aan in het hart van de lavendelvelden. Met zo’n geur en het tsjirpende geluid van de krekels voelen we ons onmiddellijk op vakantie.

Dag 2 De Mont Ventoux

Vandaag bezoeken we de pittoreske plaatsjes Grignan, Vaison-la-Romaine en Malaucène aan de voet van de Mont Ventoux. Uiteraard trekken we ook naar de top van de Reus van de Provence. Niet met de fiets, wel met de auto.

Daarna trekken we richting Carpentras, waar we ronddwalen in de oude binnenstad en natuurlijk ook de Berlingot, de typische snoepjes van hier, proeven. Lekker!

Dag 3 De Luberon

Na het pittoreske Fontaine-de-Vaucluse bezoeken we de Luberon. In dit Unesco-biosfeerreservaat genieten we van schilderachtige landschappen met dorpjes als Gordes en zijn Village des Bories, Roussillon, Lacoste…

Dag 4 Avignon en de Pont du Gard

Vandaag staat een bezoek aan de sfeervolle pausenstad Avignon gepland. We kunnen het niet laten en dansen op de brug vooraleer we het Palais des Papes gaan bezoeken. Daarna gaan we verder naar de Pont du Gard, het beroemde aquaduct dat zo’n 50 meter boven de Gardon torent en op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat. Niet zo gek, die Romeinen!

Dag 5 Les Alpilles

Langs Cavaillon rijden we naar de poort van de Alpilles, St-Rémy-de-Provence. Niet verwonderlijk dat Van Gogh hier Sterrennacht schilderde: het is een prachtig stadje. We brengen een bezoekje aan de Romeinse ruïnes van Glanum, dat na de val van het Romeine Rijk door de Alemannen werd geplunderd. Daarna trekken we verder naar de indrukwekkende citadel van Les Baux, waar we rustig door de mooie straatjes wandelen en de ruïnes van de burcht bezoeken.

Dag 6 Aix-en-Provence, stad van Cézanne

Via Salon-de-Provence rijden we naar Aix-en-Provence, met zijn charmante pleintjes en fonteinen. Aix is een levendige stad met tal van gezellige restaurantjes. In het oude stadscentrum bezoeken we de kathedraal van Saint-Saveur, vooraleer we de auto nemen richting Montagne Ste Victoire, het enorme kalksteenmassief dat door Paul Cézanne vereeuwigd werd.

Dag 7 Arles

Het einde van ons provençaals avontuur komt in zicht, maar uiteraard mag een bezoek aan Arles niet ontbreken! Dit is een schitterende Romeinse stad en we zijn onder de indruk van het amfitheater, de obelisk, de thermen van Constantijn …

We bezoeken ook de romaanse Saint-Trophimekerk, vroeger een belangrijke stopplaats voor pelgrims op weg naar Santiago de Compostela. Daarna volgen we het Van Goghcircuit en ontdekken de plekjes die hij in dit prachtige stadje heeft geschilderd. De perfecte afsluiter vooraleer we morgen naar de Camargue trekken!

Dag 8 De Camargue

Het unieke landschap van de Camargue wordt bepaald door een prachtig licht en weidse vlakten, zwarte stieren, witte paarden en ranke flamingosilhouetten. Wat een ontdekking! Daarna bezoeken we het oude vissersdorpje Les Stes-Maries-de-la-Mer, wat tot vandaag een bedevaartsoord voor alle Europese zigeuners is. We genieten van de gezellige sfeer en proeven natuurlijk ook de lokale specialiteiten: gardiane, gestoofd stierenvlees, en tellines, kleine schelpjes. Heerlijk!

Dag 9 Aigues-Mortes

Vandaag bezoeken we Aigues-Mortes in het hart van de Camargue. Het stadje heeft maar liefst 1634 meter stadswallen en telt twintig torens. De hoogste was vroeger een gevangenis en biedt een indrukwekkend zicht op de uitgestrekte vlaktes. Na een terrasje op het gezellige Saint-Louisplein, trekken we naar ons hotel om zalig te relaxen bij het zwembad.

Dag 10 Terugreis naar Brussel

Ons Franse avontuur zit erop. Eén ding is zeker: we hebben echt als God in Frankrijk geleefd! Ceci n’est pas un adieu, c’est un au revoir: hier komen we terug!

Onze Europa Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.

Lindsay

sinds februari 2015
Better to see something once than to hear about it a 100 times.
In de helikopter over de Grand Canyon vliegen blijft een topper uit mijn lijstje.

Riet

sinds februari 2016
Rester, c'est exister. Mais voyager, c'est vivre.
Open Ocean Experience temidden de humpbackwhales in de Thonga Beach Lodge, Zuid Afrika.

Isabel

sinds juli 2018
I haven’t been everywhere but it’s on my list.
Wandelen langs het prachtige strand van Khao Lak bij een adembenemende zonsondergang.

Laten we samen je droomvakantie bedenken