Zuiderse mix in Malta

Flaneren in Valletta

Verken de nauwe en steile straten van de hoofdstad.

Islandhopping

Ervaar het groene en rustige Gozo.

Op stap in de Three Cities

Ontdek het authentieke leven in Birgu, Bormla en L-Isla.

De ferryaankomst in Gozo is prachtig.

Ontdek de Blue Grotto, één van de highlights van Malta.

Het zien van Popeye Village is een must.

Er zijn vele mooie stranden zoals deze Ghajn Tuffieha.

In Marsaxlokk is het gezellig wandelen en bootjes kijken.

De ommuurde stad Mdina is gewoonweg prachtig.

Dag 1 Vlucht van Brussel naar Malta

Malta, here we come! We verblijven 3 nachten in de buurt van Valletta, de hoofdstad van het eiland. Maar ook al is het de hoofdstad, Valletta is best wel klein en dus ideaal om te voet te ontdekken. We wandelen door de gezellige straten vol barokke gebouwen en ontelbaar veel kleurrijke balkons. We brengen ook een bezoekje aan de Upper Barrakka Gardens waar we een schitterend zicht hebben op de Grand Harbour.

Dag 2 Bezoek aan de Three Cities

Gisteren hadden we er tijdens ons bezoek aan de Upper Barrakka Gardens al schitterend zicht op, maar vandaag gaan we de Drie Steden echt ontdekken. Het zijn 3 versterkte nederzettingen: Vittoriosa (Birgu), Senglea (L-Isla) en Cospicua (Bormla). Vittoriosa bestaat al sinds de middeleeuwen, maar de andere twee werden pas in de 16de en 17de eeuw gesticht. Het is hier gezellig wandelen en minder druk dan in de hoofdstad.

Dag 3 Het zuiden van Malta

Vandaag gaan we op verkenning in het zuiden van het eiland. We huren een scooter (optioneel) en trekken erop uit! We starten met een bezoek aan het Hypogeum, een ondergrondse begraafplaats. Daarna bezichtigen we de Tarxien-tempels. Lunchen doen we in één van de vele restaurants in Marsaxlokk, een gezellig vissersdorpje met typisch gekleurde bootjes. Vervolgens rijden we verder naar één van de hoogtepunten van het eiland: de Blue Grotto. Hier maken we een boottocht (optioneel). We sluiten de dag af in het kleine Siggiewi.

Dag 4 De cultuur van Mosta, Rabat en Mdina

We laten de omgeving van Valletta achter en begeven ons richting Mosta, één van de drukkere steden van Malta. Hier is een bezoek aan de indrukwekkende en gigantische Dome echt wel de moeite waard. Vervolgens rijden we verder naar Rabat, bekend voor z’n catacomben. Een luguber stukje geschiedenis, maar broodnodig als je het land ten volle wil begrijpen. Nadien gaan we naar Mdina, onze nieuwe logeerplaats. Hier gaan we de komende 2 nachten te vinden zijn. Deze voormalige hoofdstad is een gezellige wirwar van nauwe straatjes met barokke gebouwen.

Dag 5 Ontdekking van het noorden

Het noorden van Malta wordt gekenmerkt door vele baaien en prachtige stranden. Toch bezoeken we eerst de megalithische tempels van Skorba en Ta’ Ħaġrat vooraleer we in Gnejna Bay genieten van het verfrissende water. We willen ook graag Popeye Village zien, een verzameling van gekleurde houten huisjes die oorspronkelijk gebouwd werden als filmset voor de musical Popeye. De dag van vandaag is het een themapark met shows, musea en attracties. Leuk om met kinderen te doen, maar stiekem ook als volwassene. Afsluiten doen we in Cirkewwa, het meest noordelijke punt van het eiland. Hier hebben we trouwens al zicht op Gozo, onze bestemming van morgen. We rusten eerst nog wat uit op het strand van Paradise Bay.

Dag 6-7 Met de ferry naar Gozo

We waren hier gisteren al eventjes, maar vandaag nemen we werkelijk de ferry van Cirkewwa naar Gozo. We komen aan in Mgarr, de grootste vissershaven van het eiland en een populaire jachthaven. De komende 2 dagen gaan we hier zoveel mogelijk ontdekken.

We starten onze sightseeing in de hoofdstad van Gozo, Victoria met z’n citadel. We gaan ook naar Dwejra Bay met z’n prachtige rotsformaties en de Blue Hole die vele duikers maar al te goed kennen. ‘Azure Window’ bestaat helaas niet meer, maar een boottocht vanaf de Inland Sea geeft ons toch een goed zicht op de indrukwekkende kliffen (optioneel). De Inland Sea zelf is een lagune gevuld met zeewater waar je rustig kan zwemmen. We willen ook heel graag de zoutpannen zien die verspreid liggen over een afstand van 2 kilometer. De zoutpannen worden nog altijd op dezelfde manier gebruikt als meer dan 300 jaar geleden. Vanaf de Tal-Mixta grot hebben we een mooi zicht op Ramla Bay.

Dag 8 Bezoek aan Comino en terug naar Valletta

Vandaag doen we eerst een boottocht naar het nabijgelegen eiland Comino (optioneel). Hier willen we absoluut de Blue Lagoon zien, een baai met kristalhelder en azuurblauw water. Op het eiland zelf zijn vele vogels te spotten, maar niet veel lokale bevolking want hier leeft slechts 1 familie. Nadien keren we terug naar Gozo om vanuit de Mgarr haven opnieuw richting Malta te keren voor onze laatste 2 overnachtingen in buurt van Valletta.

Dag 9 Een stukje geschiedenis rond Mellieha

We hebben nog een laatste dagje sightseeing voor de boeg. Allereerst staat de bekende parochiekerk van Mellieha op de planning. Daarna bezoeken we enkele oude wachttorens zoals die van Ghajn Hadid en Redin. Ook Fort Campell, het laatste fort gebouwd door de Britten, mag niet ontbreken op ons lijstje. In de Baai van Saint Paul vinden we echter een wachttoren die al sinds 1610 hier te vinden is.

Dag 10 Terugvlucht naar Brussel

We hebben volop genoten van onze reis naar Malta en Gozo. Een bezoek aan St. Julian’s en shoppen in Sliema houden we voor een volgende keer. Tot weerziens!

Onze Europa Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.

Lisa

sinds mei 2021
If you never go, you’ll never know.
Op de eerste dag van onze reis naar IJsland het noorderlicht zien. Een ónvergetelijke ervaring.

Soraya

sinds juli 2017
We travel not to escape life, but for life not to escape us.
Je zo klein voelen wanneer je de melkweg ziet in Nieuw-Zeeland zonder lichtvervuiling.