Kennismaking met het tropische Australië

Avontuurlijke trekking in Kings Canyon

Ga vóór zonsopgang op ontdekking doorheen één van de beroemdste canyons ter wereld.

Crocodile Dundee achterna

Speur het water af en spot krokodillen in het magnifieke Kakadu National Park.

Voel je als een vis in het water

Ontdek al snorkelend de Australische onderwaterwereld in het wondermooie Great Barrier Reef.

Ontdek de prachtige onderwaterwereld van het Great Barrier Reef.

Het Kakadu NP is het grootste nationale park van het land.

Verken hét icoon van Australië: Ayers Rock/Uluru.

Dag 1 Vertrek uit Brussel richting Melbourne

We vertrekken uit Brussel en reizen via een tussenstop door naar Melbourne.

Dag 2 Aankomst in Melbourne

Bij aankomst op de luchthaven van Melbourne nemen we een taxi naar ons hotel. Wist je dat Melbourne, na Sydney de grootste stad van het land is? En dat merken we door de kosmopolitische sfeer. De stad doet ons zelfs een beetje aan grote Europese steden denken. Het verbaast ons dan ook niet dat Melbourne de thuishaven is van enkele grootse sportevenementen zoals de Australian Open.

Dag 3 Op verkenning in Melbourne

Na het ontbijt staan we te trappelen om de stad te verkennen. We vertrekken samen met gids, in een klein groepje, met de fiets richting het stadscentrum. Tijdens onze rit ontdekken we de verschillende stadswijken, die bekend staan om hun talloze sportevenementen. We doorkruisen de gezellige straten en bekende arcades met de kleurrijke graffiti, talrijke restaurantjes en cafés. We fietsen wel 4 uur lang en komen alles te weten over de ‘Melbournians’ en hun manier van leven. Fijn, we beginnen Melbourne al behoorlijk goed te kennen nu.

Dag 4 Great Ocean Road

Vandaag gaan we op verkenning rond Melbourne. We vertrekken al vroeg naar de panoramische Great Ocean Road. We zien er koala’s, trekken door het Otway National Park en bezoeken er de vuurtoren. Daarna trekken we nieuwsgierig verder naar de grandioze kliffen van het Port Campbell National Park, waar we de 12 Apostles, Lord Ard Gorge en de Gibson Steps zien. We komen ogen te kort! We slenteren langs schitterende stranden, schilderachtige vissersdorpjes en idyllische baaien. Achter elke bocht schuilt een fantastisch uitzicht. Moe, maar meer dan voldaan keren we terug naar Melbourne.

Dag 5 Melbourne - Alice Springs - Glen Helen

We nemen een taxi naar de luchthaven en checken in voor de binnenlandse vlucht naar Alice Springs. In de luchthaven van Alice Springs pikken we onze 4x4 huurwagen op en vertrekken we richting Glen Helen. Voor het avondeten brengen we nog een bezoek aan de vele kleurrijke kloven van de West MacDonnell Ranges.

Dag 6 Glen Helen - Kings Canyon

Na een vroeg ontbijt zoeken we onze huurwagen op. Over de onverharde Mereenie Loop Road rijden we naar Kings Canyon. We bezoeken er de Gosse Bluff krater en de prehistorische Palm Valley. Na deze prachtige dag genieten we van wat rust in ons hotel nabij Kings Canyon.

Dag 7 Kings Canyon - Ayers Rock

Kings Canyon is een must-see. Het is de diepste en spectaculairste kloof van Centraal Australië. Het diepe dal tussen de bijna loodrechte wanden werd door de eeuwen heen door de Kings Creek uit het zandsteen uitgeslepen. Nog vóór zonsopgang wagen we ons, voorzien van voldoende water, aan de ‘Canyon Rim Walk’ die ons over de rand van de kloof voert. Tijdens deze 3 uur durende wandeling krijgen we prachtige panorama’s over de Outback en zien we de verrassende groene ‘Garden of Eden’ en de bizarre rotsformatie van de ‘Lost City’. (Wie deze wandeling iets te pittig vindt, kan ook kiezen voor de kortere en minder intensieve ‘Kings Creek Walk’.)

Na ons bezoek aan Kings Canyon gaat de reis verder naar de wereldberoemde Ayers Rock. Deze indrukwekkende monoliet met spectaculaire afmetingen is het grootste heiligdom voor de Anangu Aborginals die hem ‘Uluru’ noemen. We zijn sprakeloos wanneer wij de bekendste monoliet op aarde zien oprijzen uit de vlakke woestijn. We zorgen ervoor dat we dit natuurfenomeen zowel bij zonsopgang als bij zonsondergang gaan bekijken. Het variërende kleurenspel is fantastisch: van donkerrood bij zonsopgang tot zwart bij zonsondergang (of na een stevige regenbui).

Dag 8 Ayers Rock en de Olgas

We hebben een volledige dag om Ayers Rock ofwel Uluru te verkennen. Maar we maken ook een uitstap naar het verderop gelegen Olgas. Deze 36 koepelvormige rotsen zijn even opvallend, maar minder toeristisch dan hun wereldberoemde buurman. Vanaf de lookout hebben we bij zonsondergang een prachtig zicht op de veranderende kleuren van de koepels van Kata Tjuta.

Dag 9 Van Ayers Rock naar Alice Springs

We keren terug naar Alice Springs via de Lasseter en Stuart Highway. Alice Springs, genoemd naar de permanente waterbron Alice Spring, is het grootste Outback-stadje in de Red Centre. De bezienswaardigheden liggen verspreid in de stad, maar ‘Alice’ is zo klein dat we het stadje makkelijk te voet kunnen bezichtigen. We houden halt bij de Royal Flying Doctor Service, School of the Air en het Desert Park. In de vooravond brengen we nog even een bezoek aan het Kangaroo Sanctuary. Tof om al die kangoeroes te zien!

Dag 10 Vlucht naar Darwin - Litchfield National Park

Vandaag trekken we richting Darwin. We rijden naar Alice Springs Airport, leveren de huurwagen in en nemen vervolgens de binnenlandse vlucht. Na de middag komen we aan in Darwin en begeven we ons naar het verhuurdepot om onze nieuwe huurwagen op te halen. We rijden richting Litchfield National Park, dat bekend staat om zijn vele watervallen en zwemmogelijkheden. Heerlijk!

Dag 11 Litchfield NP - Katherine

Na ons bezoek aan Litchfield NP, trekken we zuidwaarts via de Stuart Highway richting Pine Creek. Bij de prachtige Edith Falls maken we tijd om even het water in te duiken. Heerlijk verfrissend! We zullen 2 nachten in Katherine verblijven: de perfecte uitvalsbasis om het Nitmuluk National Park en het Cutta Cutta Caves Nature Park, ten zuiden van Katherine, te verkennen.

Dag 12 Katherine

Vandaag bezoeken we de bekende Katherine Gorge die uit meerdere kloven bestaat. De eerste kloof ontdekken we per boot, daarna trekken we verder per kajak. In de namiddag zijn we vrij om het nationale park en de omgeving op eigen houtje te verkennen.

Dag 13 Richting Kakadu National Park

We trekken via de Kakadu Highway naar het gelijknamige nationale park. We komen er ogen te kort! Het grootste nationaal park van Australië herbergt immers twee derden van alle vogelsoorten van Australië alsook oeroude Aboriginal rotstekeningen. In het park wonen ook honderden diersoorten in kreken, mangrove moerassen, drassige regenwouden, watervallen en savannegebied. Het park is trouwens eigendom van de Aboriginals en wordt beschermd door UNESCO. In het park brengen we een bezoek aan Ubirr Rock en Nourlangie Rock met hun prachtige Aboriginal tekeningen.

Dag 14 Kakadu NP vanop het water ontdekken

We ervaren Kakadu op z’n mooist: met een Yellow water cruise, vroeg in de morgen bij het ontwaken van de natuur. Onze ervaren gids leert ons meer over de fauna en flora van de wetlands. We zien heel wat krokodillen en verschillende vogelsoorten.

Dag 15 Verfrissing zoeken

Vandaag verkennen we het park verder op eigen houtje. We wagen ons aan de klim naar Gunlom Falls en genieten van een prachtig zicht over het park vanuit deze natuurlijke infinity pool.

Dag 16 Vlucht naar Cairns

We verlaten Kakadu NP en rijden terug richting de luchthaven van Darwin. Onderweg zien we bij Fogg dam tal van speciale vogels. Aangekomen in de luchthaven leveren we de huurwagen in en checken we vervolgens in voor onze binnenlandse vlucht richting Cairns. In Cairns nemen we een taxi naar het hotel.

Dag 17 Great Barrier Reef

Vandaag staat een dagtrip naar het Great Barrier Reef op het programma. Vroeg in de ochtend gaan we aan boord van een motorcatamaran. Tijdens de trip krijgen we een eerste briefing voor de begeleide snorkeltour of duik. Voor en na de lunch nemen we uitgebreid de tijd om al duikend en snorkelend het prachtige rif te verkennen. Moe, maar met een zalig gevoel keren we in de late namiddag terug naar Cairns.

Dag 18 Cairns - Atherton Tablelands

In het verhuurkantoor in de stad pikken we onze huurwagen op en trekken we het binnenland in. Langs prachtige panorama’s rijden we in de richting van de Atherton Tablelands. Hier verblijven we 2 nachten.

Dag 19 Atherton Tablelands

We hebben vandaag heel de dag om deze unieke regio te verkennen. Het is moeilijk kiezen tussen alle fantastische natuurwandelingen langs meren en watervallen. Maar het is zeker dat de Millaa Millaa Falls en de bekende Curtain Fig Tree in Yungaburra niet op ons programma mogen ontbreken. Misschien zien we wel golden bower vogels, cassowaries, boomkangoeroes en possums.

Dag 20 Het regenwoud van Australië

Langs Mareeba, dat unieke wetlands heeft, reizen we naar Mossman. Een bezoek aan het Mossman Gorge Visitor Centre is een echte aanrader. We kunnen er ook een begeleide wandeling maken met een Aboriginal gids.

We reizen verder naar de Daintree River waar we inschepen op de autoferry richting Daintree. Het mooie, uitgestrekte Daintree National Park is met zijn unieke fauna en flora één van de grote trekpleisters van Tropical North Queensland. Dit tot werelderfgoed uitgeroepen regenwoud bevat ’s werelds grootste aantal zeldzame plantensoorten en heel wat exotische dieren.

Dag 21 Daintree National Park

We gaan naar Cape Tribulation, de plaats waar het tropische regenwoud en het Great Barrier Reef elkaar ontmoeten. Dit is de enige plaats ter wereld waar twee werelderfgoed gebieden zo dicht bij elkaar komen. Cape Tribulation ligt in de tropische regio van Australië waardoor er zich sinds eeuwen een magnifiek, mysterieus regenwoud ontwikkelt rond een prachtige baai.

We verkennen opnieuw het Great Barrier Reef. Onze gids neemt ons een halve dag mee naar 2 rif sites: Mackay en Undine Reef waar we de onderwaterwereld verder kunnen ontdekken. Wat later maken we een avontuurlijke tocht tussen de hoge boomtoppen van het regenwoud.

Dag 22-23 Rust in Port Douglas

We steken terug de Daintree River over en rijden naar de leuke kustplaats Port Douglas met zijn gezellige jachthaven, trendy restaurants, leuke winkeltjes en het prachtige Four Mile Beach. Hier zal het heerlijk zijn om te relaxen!

Dag 24-25 Vertrek naar huis vanuit Cairns

Een panoramische rit langs de kust brengt ons terug naar Cairns waar we de huurwagen inleveren op de luchthaven. Vervolgens checken we in voor onze terugvlucht naar Brussel. Einde van ons avontuur ‘Down Under’.

Een fantastische vakantie!

Een gigantisch groot land met zeer vriendelijke mensen, zeer uiteenlopende landschappen, zalige zonsondergangen, prachtige natuur, relaxen zonder het drukke toerisme van Europa of Amerika. Spijtig dat het zo ver ligt dat je er niet voor een weekje of zelfs 2 weken zomaar naar toe kan! Alles goed geregeld door Jelle van Aussie Tours.

Joeri Fransen

Een super reis

We zijn net terug van een maand Australië. Een tot in de puntjes verzorgde, gepersonaliseerde reis. Al onze vragen en wensen zijn in acht genomen. De reis was SUPER! Enorm bedankt!

Barry Nauta

De reis van ons leven

Wat hebben we genoten van onze reis naar het veelzijdige Australië! Bruisende steden, kamperen in internationaal gezelschap in de Outback, krokodillen spotten in Kakadu, kajakken in Katherine, de watervallen in Litchfield, het betoverende regenwoud in Daintree, idyllische stranden in de omgeving van Cairns... Snorkelen tussen schildpadden, dingo’s zien tijdens het slapen in een swag, een baby kang

Familie Coppens - Van der Mijnsbrugge

Voor altijd in ons geheugen

We kijken terug op een schitterende vakantie met sublieme belevenissen in een prachtige natuur, een reiservaring met onbeschrijflijke momenten en veel plezier, een periode die veel te snel voorbijging maar nog lang in ons geheugen zal blijven hangen…

Guido Blomme

Op naar nieuwe avonturen

Ondertussen zijn we al een weekje terug in ons kleine België, maar we zouden toch graag Heidi nog eens bedanken voor de zalige reis die we maakten naar Australië! We waren zeer tevreden over het activiteitenaanbod, de hotels en het reisverloop. Australië heeft ons op elk vlak overdonderd. Dit was onze eerste grote reis samen en het doet ons verlangen naar meer avontuur!

Sander Verslyppe & Amélie De Loof

Mooiste reis sinds jaren

Dit is de mooiste reis sinds jaren, perfect uitgekiend door Barbara; niets werd aan het toeval overgelaten! Prima hotels, gidsen ter plaatse, werkelijk alles was in orde!

Gaston Vandervoort

Bedankt, je hebt er 2 fans bij!

Heidi nam ons mee in haar enthousiasme & je voelde duidelijk dat er heel veel expertise aanwezig was. We kregen een echte 'reis': van stad naar dorp, vliegtuig op & af, van mooie luxe naar het primitieve & stofferige van de Outback. Hoe groot kan het verschil & de ervaring zijn? We waren blij dat we op het einde nog 5 dagen konden uitpuffen op Fiji: een droomlocatie met prachtige mensen.

Johan Van Gestel & Ingrid De Vos

Onze Oceanië Experts

Soraya

sinds juli 2017
We travel not to escape life, but for life not to escape us.
Je zo klein voelen wanneer je de melkweg ziet in Nieuw-Zeeland zonder lichtvervuiling.

Heidi

sinds november 1995
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
Ondergedompeld worden in de authenticiteit van Vanuatu, het onbekende paradijs.