Cruise langs de verborgen schatten van Nieuw-Caledonië

Fantastische begeleiding

Verken samen met het expeditieteam van rederij Ponant de fantastische plekken van Nieuw-Caledonië.

Waanzinnige fauna en flora

Ontdek de tropische Lagoon met zijn unieke koraalriffen.

Ontdek onbewoonde eilanden

Zet voet aan land op onbewoonde eilanden en maak kennis met de belangrijkste inwoners: zeeschildpadden en zeevogels.

Ponant neemt je in stijl mee naar de ongerepte eilanden van Nieuw-Caledonië.

Aan land zie je de lokale manier van leven en ontdek je de tradities.

Geniet van lekkere maaltijden aan boord van het schip.

Ga snorkelen op Bélep Island en verken de mooie onderwaterwereld.

Dag 1-2 Vlucht van Amsterdam naar Auckland

We zijn er helemaal klaar voor! We vliegen van Amsterdam naar Singapore. We komen de volgende dag aan en vliegen verder naar Auckland.

Dag 3 Aankomst in Auckland

’s Morgens komen we aan in de bruisende stad Auckland, qua oppervlakte de grootste stad van Nieuw-Zeeland. We hebben een dagje de tijd om de stad te ontdekken, maar we gaan eerst eventjes rusten in het hotel.

Dag 4 Vertrek van de cruise

We gaan aan boord van ons cruiseschip en varen uit. Deze metropool ligt op een landtong in zee. Het is met zijn 2 havens dan ook de ideale uitvalsbasis voor een zeiltocht of een cruise. Vanop de boot genieten we van de fantastische skyline: de Sky Tower pronkt boven de stad uit. Enkele vulkanen, zoals Mount Eden en de magnifieke natuur en zwarte stranden zorgen voor een spectaculair uitzicht. De reis kan nu al niet meer stuk!

Dag 5 Island Bay, Waitangi

We beginnen onze tocht aan de oostkust van het Noordereiland in the Bay of Islands, een fantastisch stukje paradijs. We duiken er de oorsprong van de Nieuw-Zeelandse geschiedenis in. We gaan aan land in Russell, de eerste haven die door Europeanen in Nieuw-Zeeland werd aangelegd. Gefascineerd wandelen we langs witte huizen en prachtige tuinen en genieten we van de rustige, romantische sfeer van dit havenstadje. Hier leren oude monumenten ons meer over de geschiedenis van het dorp. We bezoeken de Christ Church, de oudste kerk van het land. Onze tocht leidt tenslotte langs prachtige stranden, fonkelende waterpartijen en wilde stukken natuur. Precies een postkaartje!

Dag 6 Dagje op zee

We hebben een dagje varen voor de boeg, maar dat geeft niet. De zon is van de partij, dus voordat we ons laten verwennen in de spa van het schip, luieren we op het dek en nemen we een duikje in het zwembad. Wie dat wilt, kan winkelen aan boord of één van de lezingen bijwonen, maar wij kiezen voor een bezoek aan het bovenste dek om met volle teugen te genieten van spectaculaire zichten en schuimende, hoge golven.

Dag 7 Kouare Island

Na een lekker ontbijt ontdekken we in een zodiac het magnifieke koraalrif van Nieuw-Caledonië, het tweede grootste ter wereld. We zijn enorm onder de indruk wanneer we aan land gaan op Kouare, het hart van de zuidelijke lagune. Dit onbewoonde stukje paradijs is UNESCO Werelderfgoed, enkel dieren zijn hier baas. Op de witte stranden komen zeeschildpadden en zeeslangen in alle rust hun eieren leggen. Gewapend met snorkel en duikbril zwemmen we boven prachtige koralen, bevolkt met grappige, gekleurde visjes en zeereptielen. Wat een paradijs!

Dag 8 Lifou

Lifou is het grootste eiland van de Iles Loyauté. Het is een koraalatol met mooie zandsteengrotten, fantastische onderwaterfauna en -flora en schitterende witte zandstranden. We wagen ons aan een spannende wandeling doorheen dichtbegroeide stukjes paradijs, op zoek naar de lokale inwoners. De kleine dorpjes van de Kanaken liggen verspreid over heel het eiland. Onder leiding van hun opperhoofd volgen zij de oude levenswijze van de Stille Zuidzee. Wat een boeiende dag!

Dag 9 Hienghène

In Hienghène ligt de oorspong van de Kanak-cultuur. Deze prachtige plek is UNESCO Werelderfgoed en dat verbaast ons niet. We zien magnifieke landschappen met zwarte kalkrotsen, spectaculaire watervallen en een fantastische natuurpracht. Vooral de Linderalique Cliffs zijn de moeite waard om aan land te gaan, net zoals de indrukwekkende rotsformaties van Poule Couveuse. We duiken het water in en leren de ongelooflijke diversiteit van de onderwaterwereld kennen.

Dag 10 Bélep Island

Vandaag ontdekken we een stukje van het authentieke Nieuw-Caledonië. De Bélep Islands worden gevormd door twee eilanden: het onbewoonde Pott Island en Art Island, een stukje natuur waar slechts 800 mensen wonen. Het eiland is niet zo makkelijk bereikbaar waardoor de authentieke Kanak-cultuur behouden kan blijven. De 8 stammen die er wonen, leven dan ook volgens eeuwenoude tradities. We leren heel wat bij over hun cultuur en sluiten de dag af met snorkelen. Wat een belevenis! We spotten zeeschildpadden, roggen, whale sharks en fantastische koralen.

Dag 11 Dag op zee

We genieten na van alle fantastische momenten van de voorbije dagen en scrollen door onze foto’s tijdens een zalig dagje rust aan boord van het schip.

Dag 12 Chesterfield Island

Na het ontbijt ontdekken we Chesterfield Island. Wat een prachtige omgeving! Deze groep van minuscule eilandjes en kliffen blijft ons verwonderen. Deze plek werd genoemd naar het schip van de Engelse kapitein die dit mysterieus stukje natuurwonder in 1791 ontdekte. Echt een paradijs voor natuurliefhebbers!

Dag 13 Opnieuw op zee

Het einde van de reis is aan het naderen. Maar met een cocktail in de hand verlangen we al naar morgen.

Dag 14 De stad Nouméa

’s Morgens ontschepen we in Nouméa, de hoofdstad van Nieuw-Caledonië. We maken er tijdens onze laatste momenten kennis met de enorme biodiversiteit en de speciale wortelbomen. Op aanraden van de locals gaan we naar de Place des Cocotiers waar we het hart van de stad voelen kloppen. We zouden graag het Hagen-kasteel nog zien en het ‘Maison Célières’, beiden overblijfselen van het koloniale verleden. Maar we hebben niet zoveel tijd meer. Na een kort bezoek aan het culturele centrum Tjibaou, waar we nog heel wat bijleren over de Kanak-cultuur, kiezen we nog even voor het strand vooraleer we huiswaarts keren.

Dag 15 Vertrek uit Nieuw-Caledonië

We nemen de nachtvlucht van Nouméa naar Osaka. Van hieruit vliegen we rechtstreeks naar Amsterdam en zijn we nog dezelfde dag op Europese bodem. Back to reality!

Onze Oceanië Experts

Heidi

sinds november 1995
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
Ondergedompeld worden in de authenticiteit van Vanuatu, het onbekende paradijs.