Cruise van Kaapstad naar Zanzibar

Het mooiste van Zuid-Afrika

Ontdek het iconische Kaapstad, Port Elizabeth en Durban.

Tropisch Mozambique

De fauna en flora van de Bazaruto Archipel zal je verbazen.

Het ongerepte Madagaskar

Snorkel naar hartenlust in Nosy Komba, Nosy Tanikely, Nosy Be en Nosy Hara.

Je cruise gaat van start in Kaapstad, de hoofdstad van Zuid-Afrika.

Silversea zal je aan boord tot in de puntjes verwennen met een excellente service.

Tijdens de reis heb je de mogelijkheid om safari's te beleven.

Mozambique is ongerept en wondermooi.

Maar ook Madagaskar zal je weten te verrassen met z'n fauna en flora.

Je verblijft enkele dagen op de paradijselijke Seychellen.

De reis wordt afgesloten in Zanzibar, een culturele en tropische mengelmoes.

Dag 1 Vlucht van Brussel naar Kaapstad

Het is zover! Ons avontuur in Afrika en de Indische Oceaan kan beginnen. We vliegen uit Brussel met een overstap richting Kaapstad, de hoofdstad van Zuid-Afrika. We komen ’s avonds aan en gaan onmiddellijk naar ons hotel om wat uit te rusten van de vlucht. Zo kunnen we morgen fris en monter aan ons cruise-avontuur beginnen.

Dag 2 Kaapstad

Gelegen aan een eindeloze blauwe kustlijn en met zicht op de iconische Tafelberg is Kaapstad ongetwijfeld één van de mooiste steden ter wereld. De schoonheid van de stad onthult zich nadat we de kabelbaan genomen hebben naar de top van de Tafelberg. Vanaf de top hebben we een magnifiek uitzicht op de omgeving. We dalen terug af en gaan schattige pinguïns bewonderen aan Boulders Beach. Aan Kaap de Goede Hoop voelen we ons heel nietig, want we staan letterlijk aan het einde van het Afrikaanse continent over de zee te turen. Een bezoekje aan Robbeneiland en het leven van Nelson Mandela houden we voor een volgende keer. In de late namiddag laten we Kaapstad achter ons, op zoek naar nieuwe oorden.

Dag 3 Op zee

Vrije dagen op zee zijn de ideale gelegenheid om relaxen en dingen te doen waar je anders geen tijd voor hebt. We kunnen naar de fitness gaan, genieten in de Spa, de horizon afspeuren naar walvissen, wat lezen of genieten in de bar.

Dag 4 Port Elizabeth

Port Elizabeth is een stad met vele gezichten. Enerzijds is het een geliefde vakantieplaats met ongerepte stranden, glooiende zandduinen en de warmte van de Indische Oceaan, anderzijds een postindustriële migrantenstad met een rijk verleden. Port Elizabeth wordt ook wel ‘Nelson Mandela Bay’ genoemd en dat is merkbaar in Route 67, een collectie van 67 kunstwerken die gewijd zijn aan de 67-jarige strijd die Mandela voerde voor de onafhankelijkheid.

Ideale safaribestemming

Port Elizabeth is echter ook de perfecte toegangspoort voor safariliefhebbers. We hebben vandaag de mogelijkheid om een 4x4 safari te doen in het nabijgelegen Addo Elephant Park of het Pumba Private Game Reserve. Als alternatief kunnen we genieten van een riviersafari in het Addo Elephant Park of een cruise maken in Algoa Bay om op St. Croix Island de grootste kolonie aan Afrikaanse pinguïns te spotten.

Dag 5 East London

De naam doet het al vermoeden, maar het zijn de Britten die de haven East London stichtten in 1847. Hun militaire troepen waren hier gevestigd, aan de Buffalo rivier, om het dispuut met de Xhosa bevolking op te lossen. De dag van vandaag zijn de Xhosa nog steeds een fiere stam met een rijke cultuur die zichtbaar is in hun kleurrijke klederdracht, juwelen, muziek en dans.

Vandaag hebben we de keuze uit drie excursies: een wandeling op de Dassie Trail door de mangroves en bossen van het Nahoon Estuary, een safari in het Inkwenkwezi Game Reserve waar de Xhosa leven of een culturele ervaring beleven in het Khaya La Bantu Xhosa museum.

Dag 6 Durban

Of het nu door de levendige promenade komt met straat- en zandartiesten, de etnische mengelmoes van Zoeloes tot de Indiase bevolking, de rustige levensstijl, het milde klimaat of het aantrekkelijke landschap, Durban is voor vele een aantrekkelijke stad. Vooral sinds de grote investeringen voor het Wereldkampioenschap voetbal 2010 kwam deze strandstad echt in de kijker te staan.

De stad en de omgeving is zo veelzijdig dat we tal van excursiemogelijkheden hebben, gaande van een kijk in het leven van de Indiase gemeenschap tot een safari in het Tala Private Game Reserve, een bezoek aan de Botanische Tuinen en een bierbrouwerij, we kunnen kennismaken met een traditionele genezer in de uMlazi township alsook een helikoptervlucht over de stad, al dan niet tijdens zonsondergang.

Dag 7 Richards Bay

Vandaag meren we aan in Richards Bay, de toegangspoort tot Zoeloe-land, en gesticht door de Britten in 1879. Ooit was het een klein vissersdorpje, maar nu is Richards Bay uitgegroeid tot een levendige havenstad. En dat is nog niet lang geleden veranderd, want in 1969 woonden hier slechts 200 mensen. Nabij Dumazulu kunnen we authentieke kunst- en handwerken van de Zoeloe-bevolking bewonderen.

Wij willen echter eventjes volop genieten van de omgeving. We kunnen het iSimangaliso Wetland Park verkennen met aansluitend een snorkelsessie in Cape Vidal, op safari gaan in het Hluhluwe-Umfolozi Game Reserve, tijdens een bootcruise op Lake St. Lucia proberen nijlpaarden te spotten of vogels zoeken in het St. Lucia Wetlands Estuary.

Dag 8 Inhaca Island (Mozambique)

We laten Zuid-Afrika achter ons en varen af naar Mozambique. We komen aan op het tropische Inhaca Island, een wereld van verschil met de alledaagse drukte. In de hoofdplaats worden we verleid tot het drinken van de nationale rum, Rhum Tipo Tinto, maar wij gaan de actieve toer op. We gaan hiken met het expeditieteam van Silversea om zo een zicht te krijgen op de mangroves, moerassen, koraalriffen, zandduinen en enkele lokale vogelsoorten zoals Bengaalse sternen en ijsvogels. We hebben ook de mogelijkheid om kennis te maken met de lokale bevolking.

Dag 9 Dag op zee

Vandaag blijven we een ganse dag varen richting de volgende bestemming.

Dag 10 Bazaruto Island

In de vroege ochtend komen we aan op Bazaruto Island, een aaneenschakeling van 6 eilanden die net voor het vasteland liggen. De archipel werd uitgeroepen tot een nationaal park in 1971 door z’n grote hoeveelheid aan iconische dieren zoals zeeschildpadden en de aanwezigheid van de Indische zeekoe. We hebben de mogelijkheid om hier te zwemmen, maar wij gaan op stap met een ornitholoog om groene bijeneters en Sint-Helenafazantjes te spotten.

Santa Carolina Island

In de namiddag varen we verder naar Santa Carolina Island, ooit Paradise Island genoemd, en ook onderdeel van de Bazaruto Archipel. Een ring van koraalriffen beschermt het eiland waardoor dit de ideale plek is om te snorkelen. Hopelijk zien we een zeekoe!

Dag 11 Op zee

We hebben opnieuw een zeedag voor de boeg, maar we vervelen ons geen minuut.

Dag 12 Mozambique Island

Ondanks de kleine oppervlakte (3km bij 500m) is Mozambique Island een geliefde plaats om te wonen. De Portugezen kwamen hier in 1507 waardoor de kapel van Nossa Senhora de Baluarte het oudste Europese gebouw is op het zuidelijk halfrond. Maar ook het fort São Sebastião dateert van de 16de-eeuw. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze plaats uitgeroepen werd tot Unesco Werelderfgoed.

Vandaag hebben we de keuze uit 2 excursies: een boottocht in een traditionele dhow of een begeleide wandeling door het historische centrum.

Dag 13 Dag op zee

Op naar een nieuwe bestemming! Vandaag varen we een ganse dag richting Mozambique.

Dag 14 Ampangorinana, Nosy Komba (Madagaskar)

Ampangorinana is een dorpje aan de noordkust van het mooie, vulkanische eiland Nosy Komba. Het eiland bevindt zich tussen Nosy Be, het parfumeiland, en het vasteland van Madagaskar. Ook al is het er wondermooi door de vele planten, bloemen en bomen, toch zijn de lemuren de hoofdattractie. Maar ook de kameleons, hagedissen en 19 vogelsoorten zijn het waard om bewonderd te worden.

Nosy Tanikely

Een koraalrif vol kleurrijke vissen dat grenst aan een tropisch eiland met wit zand en een schattige vuurtoren. Klinkt fantastisch, toch? Nosy Tanikely is een maritiem nationaal park dat ideaal is om te snorkelen. Wat een prachtige onderwaterwereld ontdekken we hier!

Nosy Be

Wie ooit al wou reizen naar een exotische afgelegen plek is hier aan het juiste adres. In Madagaskar is er een gezegde: “same, same but different” en dat geldt voor Nosy Be en Nosy Komba. Terwijl Nosy Be (wat Big Island betekent) vakantiegangers aantrekt die op zoek zijn naar een rustieke, relaxte bestemming, laat Nosy Komba (letterlijk Lemur Island) niets aan de verbeelding over bij het zien van de vele lemuren.

Hier hebben we de keuze uit een wandeling in het Lokobe Strict Reserve, genieten van het uitzicht vanaf Mount Passot of een kennismaking met de Kiswahili-cultuur in het dorp Marodoka.

Dag 15 Nosy Hara

De Nosy Hara archipel bestaat uit 12 kleine eilanden die omgeven zijn door koraalriffen. De zandstranden getuigen van schildpadden die hier hun nesten komen maken. De archipel is trouwens ook bekend voor z’n unieke rotsformaties, ook wel ‘tsingy’ genoemd. Het is trouwens ook de thuisbasis van werelds kleinste kameleon, de Brookesia Micra. De landschappen zijn indrukwekkend en lenen zich er perfect toe om te hiken of te snorkelen.

Dag 16 Assumption (Seychellen)

Madagaskar heeft ons enorm kunnen bekoren, maar het is tijd om nieuwe oorden op te zoeken. We komen aan in Assumption, een halvemaanvormig eiland van ongeveer 11,07 km² groot. Het behoort tot de Outer Seychelles Islands en is onderdeel van de Aldabra groep, gelegen op zo’n 960 kilometer ten zuidenwesten van het hoofdeiland Mahé.

Assumption is een ruig en dor eiland, overschaduwd door struiken en palmbomen, maar omgeven door een spectaculair koraalrif en een witte oceaanbodem. Jacques Cousteau was zodanig onder de indruk dat hij hier grote delen van de documentaire ‘The Silent World’ filmde. Wij gaan hier dan ook met plezier snorkelen om de onderwaterwereld met eigen ogen te bewonderen!

Dag 17-18 Aldabra

We blijven de komende twee dagen in het prachtige Aldabra-gebied, naar verluidt het op één na grootste atol ter wereld. De lagune wemelt van de adelaarsroggen en zeeschildpadden. We kunnen hier dan ook naar hartenlust snorkelen, genieten van een zodiac cruise of te voet op stap gaan. Hier is trouwens ook twee derde van de wereldpopulatie de typische Aldabra-reuzenschildpad te vinden. Hopelijk kunnen we er één spotten!

Dag 19 Dag op zee

We naderen het einde van onze reis. Vandaag varen we een ganse dag richting onze eindbestemming: het exotische Zanzibar. We genieten van de laatste wind door onze haren en een heerlijk diner.

Dag 20 Ontscheping in Zanzibar (Tanzania)

Een tropisch paradijs voor honeymooners, zo zou je Zanzibar kunnen omschrijven. De uitgestrekte zandstranden, omzoomd met palmbomen en tegen het helderblauwe water van de Indische Oceaan zijn een ware streling voor het oog.

Cultuur opsnuiven

Van zodra we voet aan land zetten, worden we overweldigd door de geuren van nootmuskaat, kaneel, vanille en kruidnagel. Zanzibar, ook bekend als het specerijeneiland, was ooit een belangrijke handelshaven op de route van Arabië naar Afrika. De Arabische en Portugese invloeden zijn dan ook nog steeds merkbaar in het straatleven.

We genieten van onze laatste hotelnacht op Afrikaanse bodem vooraleer de terugreis huiswaarts aan te vatten.

Dag 21-22 Terugvlucht naar Brussel

Onze prachtige reis in Afrika is helaas ten einde. In de late avond vliegen we terug naar België waar we de volgende ’s morgens aankomen.