Familievakantie in China

Ervaringen om nooit meer te vergeten

Leer vliegeren op de Grote Muur.

Ontmoet de Chinese dierenwereld

Sta oog in oog met panda’s in Chengdu.

Spanning en avontuur

Ga rotsklimmen in Yangshuo.

China is een fascinerende bestemming, geschikt voor jong en 'oud'.

Maak kennis met de panda's in Chengdu.

Wauw, leren vliegeren op de Grote Muur!

De steden zijn een interessante mix van traditie en moderniteit.

Geniet onderweg van de fascinerende landschappen.

Dag 1 Vertrek naar Beijing

Yes, onze reis kan beginnen! We nemen in Brussel het vliegtuig naar Beijing, de hoofdstad van China en ook wel bekend als Peking.

Dag 2 Aankomst in Beijing

Bij aankomst op de luchthaven van Beijing worden we hartelijk verwelkomd door onze gids. Onderweg naar het hotel vliegt de gids er direct in, want we stoppen bij het beroemde Bird’s Nest, een hypermodern stadion dat ontworpen werd voor de Olympische Spelen van 2008. We voelen ons een klein beetje atleten wanneer we met een Segway de piste rondrijden. Na deze leuke ervaring sluiten we de dag af met een boeiend bezoek aan de bruisende Wangfujing wijk.

Dag 3 Verkenning van Beijing

Vandaag trekken we naar de Tempel van de Hemel. Na een korte introductie over de geschiedenis krijgen we meer uitleg over de geschiedenis van de Chinese tekens. Nu heeft de kunst van de kalligrafie, het pinyin-systeem en het Chinese schrift geen geheimen meer voor ons! En dan mogen we zelf aan de slag. We wagen ons, gewapend met grote borstels, aan een unieke sessie waterkalligrafie.

Na de lunch trekken we naar de Verboden Stad en het Tiananmen plein. Op deze historische plek leren we heel wat bij over de geschiedenis. We wandelen nog even naar Coal Hill waar we een spectaculair zicht hebben op de stad en sluiten daarna onze dag op een leuke manier af: met een Kung Fu show.

Dag 4 Het icoon van China

We vertrekken in het licht van de zonsopgang naar de Chinese Muur, naar het deel dat ‘Mutianyu’ werd gedoopt. We nemen de tijd om over dit wereldberoemde monument te wandelen en foto’s te nemen. Alsof dat nog niet indrukwekkend genoeg is, wordt ons een picknick aangeboden op de muur en leren we zelfs vliegeren. De kinderen vinden het fantastisch! Daarna dalen we af in een rodelslee en zetten we onze tocht verder.

In een vintage sidecar rijden we door de straatjes rond Houhai en maken we kennis met het lokale leven in Beijing. We horen de trommels weerklinken bij Gulou en passeren vlakbij Zhonglou, ook wel de Bell Tower genoemd. We sluiten deze fantastische tocht af met een authentiek spelletje Mahjong. Onze kids zijn er snel mee weg!

Dag 5 Met de trein naar Xi’an

Onze dag begint met een bezoek aan het prachtige 18de eeuwse Zomerpaleis van keizer Qianlong. Hij toverde meer dan 200 jaar geleden het domein om in een paradijs dat omringd wordt door traditionele tempels, paviljoenen, meren en prachtige tuinen. Aansluitend maken we met een pedalo een tochtje op het meer van Kunming.

Na dit bezoek keren we terug naar Beijing waar we de hogesnelheidstrein nemen naar de historische stad Xi’an, hoofdstad van de Shaanxi provincie.

Dag 6 Het leger van Xi’an

De dag begint spectaculair met een bezoek aan het wereldberoemde terracottaleger, één van de indrukwekkendste archeologische vondsten van de afgelopen eeuwen. Het leger werd gemaakt om keizer Qin Shi Huangdi te beschermen in het hiernamaals. En ieder beeld heeft een ander gezicht. Indrukwekkend! We trekken verder naar één van de terracottafabrieken en leren niet alleen hoe de beelden gemaakt worden, maar we mogen het samen met de kinderen ook zelf eens proberen.

Nadien leren we dat Xi’an een belangrijke handelsbestemming was voor de moslimgemeenschap die China bereikte via de befaamde Zijderoute. Op de lokale avondmarkt proeven van een lekkere lamskebab en schapensoep met noedels, waarna we terugkeren naar ons verblijf.

Dag 7 Op naar Chengdu

Na het ontbijt maken we een fietstocht om Xi’an verder te ontdekken. We zijn onder de indruk van de oude stadsomwalling die werd gebouwd tijdens de Ming dynastie. We stoppen voor een cursus kalligrafie en een fascinerend bezoek aan de kleine Wilde Gans pagode.

Daarna gaan we naar Chengdu, waar we ons hongerig onderdompelen in de befaamde eetcultuur van Chengdu. Na een heerlijke maaltijd gaat het richting de Sichuan opera voor een wervelend spektakel met acrobaten, vuurspuwers en zangers. Een mooie, traditionele kunst!

Dag 8 Ontmoeting met de panda’s

We starten onze dag tussen de panda’s in het Panda Breeding Center, het grootste opvangcentrum voor panda’s ter wereld. Dankzij opvangcentra als dit steeg de pandapopulatie in China sinds de jaren ’80 met bijna 50%!

Na dit indrukwekkende bezoek keren we terug naar Chengdu en bezoeken we de boeddhistische Wenshu tempel waarna we een kopje theedrinken in het nabijgelegen theehuis. In het People’s Park maken we een wandeling en zien we het dagelijkse Chinese buitenleven: de locals beoefenen er Tai-Chi, Kungfu, zwaarddansen, meditatie, dans en gymnastiek. Ze zetten alles op alles voor ‘een gezond lichaam en geest’.

Dag 9 Uitstap naar Leshan

Na het ontbijt vertrekken we naar Leshan waar we het grootste Boeddhabeeld ter wereld aantreffen. Tijdens een boottocht (optioneel) bewonderen we dit gigantische, uit rotsen gehouwen, meesterwerk vanop het water. Diep onder de indruk trekken we verder en maken we een mooie wandeling door het Oriental Buddha Park met zijn vele kleine tempels en een gigantische, liggende Boeddha van 170 m lang.

Dag 10 Vlucht naar Guilin en verder naar Yangshuo

In Chengdu nemen we een binnenlandse vlucht naar Guilin. Van hieruit brengt de gids ons naar Yangdi, waar we een tochtje met een bamboevlot maken op de Li rivier. Wat een belevenis! Het uitzicht is magnifiek. De robuuste rotsformaties, overwoekerd met fantastische flora, rijzen uit het water en laten een diepe indruk na. De tocht eindigt in Xingping, een historisch dorp met authentieke huisjes uit de tijd van de Ming en Qing dynastie en een levendige markt.

We rijden verder naar het marktdorpje Yangshuo waar we ’s avonds genieten van een traditionele show waarbij honderden locals, in traditionele klederdracht, scènes imiteren uit het dagelijkse leven.

Dag 11 Yangshuo vanop een hoogte

Yangshuo is een bekende hotspot voor rotsklimmers. En dit mogen we zelf testen! Na het ontbijt vertrekken we naar de klimschool voor een klimles en enkele dappere klimpogingen. Na de klimcursus rijden we naar het platteland rond Yangshuo voor een kookworkshop met authentieke, exotische ingrediënten van de lokale markt.

Dag 12 Vlucht naar Hong Kong

Na het ontbijt worden we terug naar Giuilin gebracht. Bij aankomst gaan we, gewapend met zaklampen, op verkenning langs indrukwekkende stalagmieten en stalactieten in een grot. Na deze spannende tocht maken we een rustige wandeling rond het Shan meer, waar we 2 magnifieke pagodes ontdekken.

En dan is het tijd om terug een vlucht te nemen, dit keer naar Hong Kong. De ‘stad der steden’ is met 7 miljoen inwoners een smeltkroes die een prachtige haven, indrukwekkende architectuur en één van de meest iconische skylines ter wereld te bieden heeft.

Dag 13 Ocean Park

Vandaag bezoeken we Ocean Park, één van werelds meest gerenommeerde amusementsparken. In ‘Aqua City’ verkennen we het gigantische aquarium waar 5000 vissen en meer dan 400 soorten te vinden zijn. De kinderen vinden het fantastisch!

Dag 14 Verkenning van Hong Kong

Op onze laatste dag ontdekken we Hong Kong City. We flaneren op de Avenue of Stars, de Chinese variant van Hollywood’s ‘Walk of Fame’. Daarna gaan we verder naar de nabijgelegen pier en nemen we de ferry naar Kowloon om de fantastische skyline van Hong Kong te kunnen bewonderen. Bij aankomst bezoeken we het Tramway Museum, een belangrijk stukje koloniaal verleden waarna we met de Peak Tram naar Victoria Peak trekken, het hoogste punt van Hong Kong. Boven aangekomen wacht ons een fantastisch zicht. We kunnen geen betere manier bedenken om deze reis af te sluiten.

Dag 15 Vlucht naar Brussel

Na een laatste nachtje slapen krijgen we een transfer naar de luchthaven en keren we huiswaarts. We hebben volop genoten van deze familiereis!

Onze Azië Experts

Nathalie

sinds april 1999
The only way to do great work is to love what you do.
De beklimming van Mount Rinjani op Lombok: heavy, maar super!