Het historische Cuba

Authentiek Cuba

Ontdek Baracoa, de eerste nederzetting in Cuba.

Guantánamo

Leer het echte Guantánamo kennen: geen massatoerisme, wel verlaten stranden, regenwoud en koloniale dorpen.

Afrikaanse roots

Dompel je onder in de oude Afrikaanse roots in Santiago de Cuba.

Maak kennis met het authentieke Cuba.

Misschien neem je wel een Cubaanse sigaar mee als souvenir?

Af en toe zie je nog een typische oldtimer door de straten rijden.

Vergeet zeker niet te ontspannen op de mooie stranden.

Dag 1 Vertrek naar Holguín

Vamos a Cuba! Vanuit Brussel vliegen we naar Frankfurt en vervolgens naar Holguín. Hier ontdekken we een boeiende mix van geschiedenis, cultuur, vruchtbare valleien en zandstranden. Deze provincie heeft een kustlijn van bijna 40 km met prachtige stranden en warm, rustig, turkooisblauw water dankzij de natuurlijke bescherming van het nabijgelegen koraalrif. Christopher Columbus beschreef Holguín met de bekende woorden: ‘Het mooiste land dat het menselijke oog ooit gezien heeft’. We zijn alvast benieuwd om dit boeiende land te ontdekken…

Dag 2-4 Holguín en omgeving

Tijdens ons verblijf bezoeken we niet alleen Holguín zelf, maar we verkennen ook de streek met onze huurwagen. We trekken naar Tanques Azules de Gibara, een aantal onderwatergrotten, en Cayo Saetia. We maken ook een prachtige uitstap naar Guardalavaca, een toeristische locatie in de buurt van Santa Lucia vanwege de witte zandstranden en het warme water.

Dag 4-6 Rit naar Baracoa

Vandaag hebben we redelijk wat kilometers voor de boeg. Maar dat is niet erg, want het wordt een prachtige tocht door een spectaculair landschap. In de late namiddag komen we aan in Baracoa, de eerste Spaanse nederzetting in Cuba.

Vandaag de dag is de stad een charmante plek met 3 forten en een prachtige boulevard die langs de kustlijn loopt. We trekken naar de Plaza Independencia, het historische hart van de stad. Naast het plaza treffen we de kathedraal met een houten kruis dat Columbus meebracht in 1492. We maken nog even tijd om naar Río Miel te gaan, de place to be om in een traditionele Cubaanse boot rond te varen. Dat mogen we niet missen! Hier vind je trouwens ook Guantánamo: één van de groenste en meest afgelegen plaatsen van Cuba met prachtige zandstranden en een mooie natuur. In schril contrast met de beruchte militaire basis van de Verenigde Staten.

Dag 6 Vertrek naar Santiago De Cuba

We trekken verder naar Santiago de Cuba, de voormalige Cubaanse hoofdstad. De stad is bekend voor het culturele leven en zijn traditionele dansen. Vooral de ‘son’ is gekend, waarvan de salsa afkomstig is. We kunnen niet wachten om deze boeiende plek te verkennen, met zijn fascinerende mix van Spaanse koloniale gebouwen en de in de jaren ’50 populaire Amerikaanse hoogbouw.

Dag 7 Ontdekking van de stad

Wat Santiago de Cuba onderscheidt van andere Cubaanse steden zijn de prominente Afrikaanse roots van de mensen en het rijke historische, culturele erfgoed. We maken dan ook tijd om de stad grondig te ontdekken en bezoeken eerst de kathedraal. Daarna trekken we naar het Parque Céspedes, omgeven door een aantal van Cuba’s mooiste historische gebouwen waaronder Casa de Diego Velázquez, het oude gebouw van de gemeenteraad en het Casa Granda Hotel.

Dag 8-9 Bayamo

In Granma dompelen we ons onder in het fascinerende verleden van de streek. We verkennen er het spectaculaire Sierra Maestra gebergte met schitterende uitzichten, de langste rivier van Cuba, prachtige koraalriffen en mooie stranden. De hoofdstad van Granma, Bayamo, is de tweede oudste nederzetting waar we veel monumenten vinden. Om de stad op een authentieke manier te leren kennen, maken we een boeiende rondrit met een paardenkoets, een unieke belevenis!

Dag 9-10 Camagüey

Tijdens dag 9 en 10 van onze reis verblijven we in Camagüey, de grootste provincie van het land. We ontdekken er Playa Santa Lucia, het langste strand van Cuba, met prachtige riffen en een idyllische kustlijn. Camagüey is ook gekend voor de cowboycultuur, met regelmatig een rodeo. Dat willen we zien! We flaneren door de smalle, kronkelende straatjes met witte koloniale gebouwen die weelderige tuinen in de vele binnenplaatsen verbergen. Deze unieke stad heeft één van de grootste en best bewaarde historische centra van Cuba. Koloniale gebouwen vermengen zich met moderne architectuur, en een wandeling door de stad leert ons al snel waarom Camaguey behoort tot de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Dag 10-12 Trinidad

Een andere populaire bestemming is Trinidad. We verkennen de stad en zijn onder de indruk van de barokke architectuur, Carrara marmervloeren, gevlochten ijzerwerk en kasseistraatjes die ons een beeld geven van een vervlogen tijdperk.

De parochiekerk, Palacio Brunet en het Museo Romàntico bevinden zich allemaal op een wandelafstand van het prachtige Plaza Mayor. In het oosten van de stad ligt het Plaza de Santa Ana, een voormalige Spaanse gevangenis die omgebouwd is tot een complex dat plaats biedt aan een kunstgalerij, keramiekwinkeltjes, een ambachtelijke markt en een cafetaria. Het is de perfecte plek om te stoppen voor een pauze. We genieten er van wat Canchanchara, een traditioneel Cubaans drankje van rum, honing en citroen.

Voor een spectaculair zicht klimmen we tenslotte op de Ermita de Nuestra Señora de la Candelario heuvel en zetten onze tocht verder via de 180 meter hoge Cerro de la Vigía. Op een heldere dag is het uitzicht adembenemend. Wat een prachtig land is Cuba!

Dag 12-14 Playa Larga

In de provincie Matanzas maken we een boeiende uitstap naar Playa Larga, gelegen op het ‘Península de Zapata’. Het is een thuis voor 190 soorten vogels, 31 soorten reptielen, 12 soorten zoogdieren en een grote groep vissen, insecten en zeedieren. Península de Zapata is door UNESCO op de Werelderfgoedlijst gezet als een natuurpark en biosfeerreservaat, zodat het gebied bewaard zou blijven voor de toekomstige generaties. We zijn onder de indruk van zoveel natuurpracht.

Dag 14-16 Las Terrazas

We trekken verder naar de ‘tuin van Cuba’, waar we één van de 3 voornaamste bergketens van Cuba aantreffen. Dit gebergte vormt het landschap van Piñar del Rio door steile kalkstenen wanden en vlakke, vruchtbare valleien. Met bijna 30 duiklocaties wordt Piñar del Rio naast een mooie historische omgeving ook aanzien als de belangrijkste duikbestemming in Cuba.

We bezoeken Las Terrazas. Het reservaat is de thuisbasis van 83 vogelsoorten, en is perfect om wandelingen in de natuur te maken en te zwemmen onder de watervallen van Baños del San Juan en La Cañada del Infierno. We doen het allemaal en gaan ook paardrijden.

Dag 16-17 Viñales

Er staat ons tijdens deze stop weer heel wat moois te wachten. De Viñales vallei is een aaneenschakeling van vlaktes die gescheiden worden door mogotes, kegelvormige heuvels. In de valleien wordt tabak geteeld en dus brengen we een bezoek aan een tabakveld. We slaan ook een voorraadje sigaren in. Daar zullen de thuisblijvers jaloers op zijn!

Dag 17-19 Mayabeque

We trekken verder naar Mayabeque. Hier gaan we de authentieke Havana Club rum kunnen proeven, want hier zijn 2 grote rumfabrieken gevestigd. En dat moeten we uiteraard proeven! De rest van de tijd rusten we wat uit.

Dag 19-21 Ontdekking van Havana

Het beste houden we voor het laatste: Havana. Hier ontdekken we een fascinerende mix van architectuur en een levendige cultuur, samen met oldtimers en sigaren. We trekken van fascinerende musea naar prachtige paleizen, kerken, burchten en pikken zelfs een muziekfestival mee.

We zien de Kathedraal van San Cristobal de la Habana, het Museum van de Revolutie en veel meer. Wat een fantastische kennismaking! Het verbaast ons niet dat het historische centrum sinds 1982 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Maar haar grootste troef zijn de lokale Habaneros die de stad haar onmiskenbare Cubaanse charme geven. De inwoners, vriendelijk en openhartig, zijn trots op hun eigen Caribische stad en zijn blij om deze historische schatten en verborgen juweeltjes met ons te delen. En wij? Wij genieten met volle teugen vooraleer we op dag 21 inschepen voor onze vlucht naar Frankfurt.

Dag 22 Aankomst in Brussel

We vliegen terug van Frankfurt naar huis. Wat zijn we blij dat we Cuba hebben ontdekt!

Onze Noord-Amerika Experts

Gwendolien

sinds oktober 2003
To travel is to discover.
Afvaart van de Amazone: de mysterieuze stilte en dierenkreten doen je alles vergeten.