In de voetsporen van Wim Lybaert in Zuid-Afrika

Bruisend Kaapstad

Ontdek de geschiedenis van het bruisende hart van Zuid-Afrika tijdens een gegidste fietstocht.

Wijnen, wijnen, wijnen!

Ontdek de wijndomeinen en geniet van wijnproeverijen in de regio van Franschhoek en Boschendal.

Allemaal beestjes!

Tijdens verschillende game drives ontmoet je misschien wel the Big Five!

Via een kabelbaan kom je bovenaan de Tafelberg. Sportievelingen kunnen de klim ook te voet aangaan!

Zie ze waggelen op het strand van Boulders Beach dat ze helemaal ingepalmd hebben!

In Kaapstad kan je nog steeds zien hoe de Apartheid de geschiedenis van Zuid-Afrika beïnvloed heeft.

Wijndomein The Cellars - Hohenort, een fantastische accommodatie!

De botanische tuin in Kirstenbosch is écht indrukwekkend.

Ook Boschendal Wine Farm is een fantastische locatie!

Tijdens de safari in Botlierskop komen we heel dicht bij de dieren, spannend!

Spot je favoriete dieren tijdens een echte game drive!

Ook de gastronomie in Zuid-Afrika is van een uitstekend niveau!

Dag 1 Vertrek naar Kaapstad

Vandaag vertrekken we op avontuur richting Kaapstad. We hebben een nachtvlucht vanuit Amsterdam voor de boeg. Tijdens de vlucht kunnen we gelukkig nog wat slapen, zodat we morgen volledig opgeladen aan ons avontuur op Zuid-Afrikaanse bodem kunnen beginnen.

Dag 2 Aankomst in Zuid-Afrika

Ons avontuur kan eindelijk écht van start gaan. Na de lange vlucht, een rit met de huurauto - aan de linkerkant van de weg! - naar ons hotel en het uitpakken van onze koffers hebben we een beloning verdiend. We wandelen de doodlopende straat uit waar More Quarters Neighbourhood Hotel zich bevindt en flaneren Kloof Street in, waar we op het dakterras van Rick’s American Café van een heerlijke cocktail genieten. In het More Quarters Neighbourhood Hotel krijgen we een picknickmand mee om tijdens de zonsondergang op Signal Hill van te genieten. Perfect om de dag mee af te sluiten!

Dag 3 Table Mountain, Cape Point & Boulders Beach

Vandaag vertrekken we behoorlijk vroeg richting Tafelberg, zo zijn we de grote massa voor. We nemen de roterende kabelbaan naar boven en hebben hier een fantastisch 360° uitzicht op de berg. Vanuit Kaapstad rijden we langs de prachtige kustweg Chapman’s Peak Drive richting Cape Point. Langs de ene kant rode, ruwe rotsen waar de weg echt werd uitgehouwen en aan de andere kant de oceaan. Onderweg passeren we leuke plekken zoals Misty Cliffs, Noordhoek Beach en het Cape Point Natural Park met het desolate Olifantsbos. We zetten onze rit verder naar Cape Point, het punt waar de Atlantische en de Indische Oceaan tegen elkaar klotsen. Na een stevige klim naar boven worden we beloond met een prachtig natuurfenomeen! Onze laatste stop is voorzien bij Boulders Beach, dé plek om schattige pinguïns te spotten. Zie ze waggelen op het strand dat ze helemaal ingepalmd hebben!

Dag 4 City vibes in Kaapstad

Op ons menu van vandaag: een fietstocht door Kaapstad. We worden door een lokale gids mee op sleeptouw genomen en leren de stad kennen doorheen de tocht langs de historische gebouwen, door drukke winkelstraten, via de moslimbuurt, langs de oceaan, door stadsparken… De gids vertelt honderduit over hoe de stad ontstaan is, hoe er steeds land gewonnen werd op de zee, hoe de stad uitgroeide tot een miljoenenstad en hoe Apartheid de hele geschiedenis beïnvloedde. Als kers op de taart ontdekken we na de fietstocht ook nog eens de stad vanuit de lucht. Op die hoogte zie je pas echt de grootsheid van deze miljoenenstad en hoe de stad gedrapeerd ligt rond de imposante Tafelberg, Signal Hill en Lion’s Head.

Dag 5 Wijndomein The Cellars

Onze bestemming van vandaag ligt op slechts een kwartiertje rijden van Kaapstad en is een oase van rust en groen. We rijden het domein van The Cellars - Hohenort op en zijn meteen onder de indruk van dit statige estate uit de 17e eeuw. De drie gebouwen - het vroegere woonhuis, de paardenstallen en de wijnkelders zijn prachtig gerestaureerd in koloniale stijl. Iemand van het hotel neemt ons mee voor een wandeling door de tuinen. Het domein is acht voetbalvelden groot en er werken 30 tuiniers om alles tiptop in orde te houden. Indrukwekkend. ‘s Avonds dineren we in de tuin van het hotel en volgen we de wijnsuggesties van de sommelier. En of het smaakt!

Dag 6 Kirstenbosch Botanical Garden & Franschhoek

Vooraleer we Kaapstad écht verlaten, nemen we nog even de tijd om halt te houden bij de Kirstenbosch National Botanical Garden, één van de schitterendste botanische tuinen van de wereld! Na ons bezoekje aan de 560 ha grote tuin die een prachtig overzicht van de Zuid-Afrikaanse inheemse planten geeft, zetten we onze reis verder naar Franschhoek. In 1688 kwamen hier de Franse, protestantse Hugenoten wonen, nadat ze gevlucht waren uit het katholieke Frankrijk. En gelukkig maar, want zij introduceerden op die manier de wijncultuur in Zuid-Afrika. We genieten volop van de natuur tijdens een fietstocht door de wijnvelden. En daar hoort uiteraard een uitgebreide proeverij bij om weer op krachten te komen voor de rest van onze tour.

Dag 7 Boschendal Wine Farm

To do voor vandaag: Boschendal Wine Farm bezoeken. Dit is een indrukwekkende boerderij die gebouwd werd in 1685 en waar tot op vandaag actief geboerd wordt. We schuiven aan voor de wijndegustatie en krijgen twee glazen bubbels, twee witte en twee rode wijnen. Na de uitgebreide proeverij met bijhorende uitleg beginnen we toch een klein hongertje te krijgen. Er is een prachtige boerderijshop waar je een uitgebreid assortiment producten van de boerderij kan kopen. Zo stellen we zelf ons diner voor ‘s avonds samen. Onze cottage ligt in een uitgestrekte tuin met zwembad. Hier slapen we zeker als een roosje!

Dag 8 Op naar Botlierskop

Na een stevig ontbijt vertrekken we voor een pittige autorit richting Botlierskop, een private game reserve. In de namiddag gaan we mee op safari en trekken met een jeep en gids het reserve in om dieren te spotten. In Botlierskop zitten 4 soorten van “The Big Five”, buiten het luipaard, dat hier niet voorkomt. Eens we terug zijn van de safari genieten we nog volop van onze prachtige kamer met jacuzzi. Wat een luxe en wat een uitzicht om de dag mee af te sluiten!

Dag 9 Botlierskop

Hoe kunnen we de dag beter beginnen dan ’s morgens vroeg onder de buitendouche? Van hieruit hebben we uitzicht op een groene vallei met een meertje waar gnoes en impala’s komen drinken. We trekken al vroeg de wijde natuur in, op zoek naar nog meer dieren. Onze gids is ze snel op het spoor en het duurt niet lang of we spotten enkele leeuwen. We komen nog buffels, bontebokken en giraffen tegen. Halverwege stoppen we voor een koffie met Amarula om op te warmen want die Afrikaanse ochtenden zijn frisser dan we hadden gedacht. In de namiddag genieten we nog even van de Finebos Spa van het resort en de rest van de faciliteiten. Na een zalige rug-, schouder- en nekmassage zijn we weer helemaal zen!

Dag 10 Terug naar de zee!

Na enkele fantastische safari-ervaringen trekken we terug richting de kust, meer bepaald naar Hermanus. We logeren in The Marine, één van Zuid-Afrika’s spectaculairste hotels aan de zee. Deze ‘Grand Old Lady’ telt zo’n 120 lentes maar dat is er niet aan te zien. Statig overschouwt ze de kliffen van Hermanus, ze doet ons denken aan de oma uit Downton Abbey die dezelfde grandeur uitstraalt. We beslissen om de gekende cliff walk die vlak voor het hotel passeert te doen. De golven gooien zich met een indrukwekkende kracht op de rotsen, het lijkt wel vuurwerk als ze omhoog spatten.

Dag 11: Hermanus

Wat hebben we geluk! Vanuit onze hotelkamer in Hermanus spotten we walvissen, wat natuurlijk enkel tijdens het walvisseizoen (van juni - december) kan. De oceaan is hier zo diep dat de dieren dan tot vlak voor de kust komen. Niet alleen walvissen passeren de revue, we zien ook een school dolfijnen spelen in de golven. Maar dé kers op de taart van onze reis staat deze namiddag gepland. We trekken onze stoutste schoenen aan en gaan cagediven met haaien! Wow, wat een unieke afsluiter van deze fantastische reis!

Dag 12 Vertrek huiswaarts

Helaas is het vandaag tijd om onze valiezen te pakken en terug naar België te vertrekken. Maar gelukkig hebben we een avondvlucht en kunnen we de ganse dag genieten in The Marine en nog eens gezellig tafelen over de middag.

Dag 13 Aankomst in België

Na een behoorlijk lange vlucht komen we terug aan in Amsterdam. We kunnen niet wachten om iedereen te vertellen over onze geweldige ervaringen!

Onze Afrika Experts

Kimberly

sinds april 2022
Don’t be a tourist, be a traveller.
Op backpackertrip door Slovenië met vrienden wilde ik de zonsopgang bewonderen. In Bled stonden we hiervoor om 3u op en deden een tocht door de bergen. We werden beloond met een onwaarschijnlijke zonsopgang.