Oude culturen en exotische landschappen van Vanuatu

De geschiedenis achterna

Ontdek de historische locatie van de ‘lost voyage’ van de Franse ontdekkingsreiziger La Pérouse.

Borrelend Tanna

Wandel langs de krater van de actieve Yasur vulkaan en ervaar het ongerepte natuurgeweld van Tanna.

Authentieke volkeren

Maak kennis met de ‘Big Nambas’ stam van Malekula.

Vanuatu is een tropisch paradijs met een prachtige natuur...

Je komt in contact met de lokale inwoners die nog steeds op een traditionele manier leven.

Aan wal kan je genieten van de mooie zichten op het binnenland en de kust.

Ga snorkelen op Sana Island en ontdek de kleurijke onderwaterwereld.

Reis in stijl met Ponant en geniet van een excellente service en lekkere maaltijden!

Dag 1-3 Vlucht van Brussel naar Honiara

Joepie, het is zover! We vliegen van Brussel via Dubai naar Brisbane. De laatste vlucht gaat van Brisbane naar Honiara, de hoofdstad van de Solomoneilanden, gelegen aan de noordkust van het eiland Guadalcanal. Bij aankomst worden we naar het hotel gebracht waar we één nachtje slapen.

Dag 4 Inschepen en wegwezen!

Het is tijd om aan boord te gaan van ons cruiseschip! Na het inschepen neemt de gids ons nog even mee voor een citytour door Honiara. We leren meer over de rol die deze stad speelde tijdens WO II en meer bepaald over The Battle of Henderson Field, de laatste van 3 aanvallen in dit gebied onder leiding van de Japanners. Pas laat in de avond vaart het cruiseschip uit om het ‘gelukkigste land ter wereld’ te ontdekken.

Dag 5 Dag op zee

We hebben een dagje varen voor de boeg. De zon is van de partij, dus voordat we ons laten verwennen in de spa van het schip, luieren we aan het dek en nemen we een duikje in het zwembad. Wie dat wil, kan één van de lezingen bijwonen, maar wij kiezen voor een bezoek aan het bovenste dek om met volle teugen te genieten van spectaculaire zichten en schuimende, hoog opslaande golven. Dit is vakantie!

Dag 6 La Pérouse achterna

We treden in de voetsporen van de Franse ontdekkingsreiziger Jean-François de La Pérouse, die in Vanikoro strandde nadat zijn schepen te pletter sloegen. La Pérouse en zijn crew verdwenen daarna van de aardbol en dat heeft veel mensen geïnspireerd om er legendes, liederen en verhalen over te schrijven. Sommigen geloven dat een deel van de bemanning werd vermoord door de locals en dat de overlevenden een klein schip bouwden om te ontsnappen. Wanneer we aan land gaan, spookt deze legende door ons hoofd en beleven we de omgeving een beetje in de geest van echte ontdekkingsreizigers, zeker wanneer we worden ondergedompeld in een authentiek welkomstritueel.

Dag 7 Naar Ureparapara (Vanuatu)

Ureparapara is één van de spectaculairste eilanden van de South Pacific. En dat zullen we rap ervaren! We varen langs een 3 km lange haven die gevormd werd door een uitgedoofde vulkaankegel. Vanop het dek hebben we een spectaculair zicht op deze ongerepte omgeving. We maken tijd om aan land te gaan en de lokale bevolking te ontmoeten. Wat een ervaring!

Het eiland Sana

The Reef Islands, ook wel gekend als Rowa, is een cluster van onbewoonde koraalriffen gelegen tussen Mota Lava en Ureparapara, in noordelijk Vanuatu. Ze zijn omgeven door een groot, hoefvormig rif dat een natuurlijke bescherming is voor de indrukwekkende lagune. De 5 kleine eilandjes, waaronder Sana, bestaan voornamelijk uit koraalriffen en zand. We nemen de zodiac om aan land te gaan waar we tijd krijgen om te wandelen en al snorkelend de prachtige onderwaterwereld van Sana Island te ontdekken.

Dag 8 Mota Lava

Vandaag verkennen we de Banks and Torres Islands, Vanuatu’s meest noordelijke eilanden waar de lokale, authentieke cultuur nog volop floreert. Mota Lava is een magnifiek eiland waar ongerepte jungle de grillige rotsen overwoekert die langs de witte stranden uit het water rijzen.

We trekken ook nog even naar het vlakbij gelegen Ra eiland waar de tijd is blijven stilstaan. We laten ons onderdompelen in de authentieke lokale tradities en genieten van het zwemmen en snorkelen in deze prachtige omgeving.

Dag 9 Paradijselijk eiland

Espiritu Santo is wonderlijk mooi. Wist je dat de ongerepte fauna en flora van het eiland James A. Michener inspireerden om zijn klassieker ‘Tales of the South Pacific’ te schrijven? We verkennen de witte stranden met indrukwekkende palmbomen en nemen een duik in één van de zoetwaterbronnen te midden van het magnifieke, pure regenwoud. In één van de dorpen wonen we een traditionele voorstelling bij en leren we bij over de rol van het eiland tijdens WO II.

Dag 10 Cultuur in Malekula

Vandaag gaan we aan wal in Malekula, het tweede grootste eiland van Vanuatu. Dit eiland heeft een erg levendige lokale cultuur. De rituele kunstvoorwerpen zijn prachtig en bekend tot ver buiten de eilandgrenzen. De 2 authentieke stammen die op het eiland leven, gebruiken deze voorwerpen om eeuwenoude ceremonies en rituelen in ere te houden. Vele traditionele dansen kennen hier trouwens hun oorsprong. Wij leren de lokale gebruiken kennen, zien hoe de vrouwen van het dorp aan de slag zijn in de bekende weefateliers en we mogen een authentieke Kava ceremonie bijwonen.

Dag 11 Zwarte magie op Ambrym Island

We meren aan op het eiland Ambrym, ook bekend als het zwarte eiland omwille van zijn vulkanische, wonderlijke landschap. Ook in deze dorpjes treffen we authentieke culturen aan. Hier worden de “Man blong Majik” met veel respect behandeld. De magie en tovenarij die hier beoefend wordt, tarten alle verbeelding. De bevolking toont ons trots hun gigantische tamtams, zandtekeningen en maskers en we krijgen een demonstratie van enkele gemaskerde dansen. Heel fascinerend!

Dag 12 Lamen Bay - Lopevi vulkaan

Het ongerepte eiland Epi wordt zelden bezocht. Wij gaan er wel aan land in Lamen Bay en zijn onder de indruk van de witte en zwarte stranden, omgeven door spectaculaire koraalriffen. Hier wachten ons enkele magnifieke snorkelervaringen!

Nadien varen we voorbij Lopevi Island, een onbewoond vulkanisch eiland. De gelijknamige Lopevi is één van de spectaculairste en actiefste vulkanen van Vanuatu. Wat een prachtig zicht!

Dag 13 Naar het eiland Tanna

Na het ontbijt trekken we naar het eiland Tanna en gaan we aan land op een ongerept stuk zwart, vulkanisch strand. We maken een spannende excursie naar Mount Yasur, een enorme nog actieve vulkaan die ook wel de vuurtoren van de streek wordt genoemd. Na een indrukwekkende tocht tot aan de top staan we aan de rand van de krater. Wat een ervaring!

Dag 14 Onderweg naar Fiji

Vandaag varen we richting Fiji. We besluiten aan boord een lezing bij te wonen om nog meer te weten te komen over de paradijselijke eilanden van de Pacific.

Dag 15 Aankomst in Viti Levu

Het is tijd om ons cruiseschip ‘vaarwel’ te zeggen en Fiji te ontdekken. Lautoka is de tweede grootste stad van het hoofdeiland Viti Levu. De stad is ook bekend als de ‘suikerstad’ omwille van zijn ligging te midden van de suikerrietplantages. We genieten nog even van deze welbekende poort naar de Sun Coast van Fiji, het land waar de zon altijd schijnt in een azuurblauwe hemel over dramatische, groene bergpieken, suikerrietvelden en charmante dorpjes. Een mooie plek om onze reis af te sluiten. Morgen vertrekken we terug naar huis.

Dag 16-17 Terug naar huis

’s Morgens nemen we eerst het vliegtuig naar Melbourne. Daar nemen we een vliegtuig richting Dubai en vervolgens naar Brussel. We hebben genoten van de kleurrijke tradities en de paradijselijke stranden.

Onze Oceanië Experts

Heidi

sinds november 1995
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
Ondergedompeld worden in de authenticiteit van Vanuatu, het onbekende paradijs.