Al jarenlang promoot Nieuw-Zeeland zichzelf met de slogan ‘100% Pure’. Sterker nog, het is de langstlopende campagne van een nationale toeristische dienst ter wereld. Sinds 1999, om precies te zijn. Ze hebben daar natuurlijk goede redenen voor: een oogverblindend landschap, een gematigd klimaat (de extremen kent men hier niet), bergen op mensenmaat, walvissen en palmbomen, gletsjers en fjorden, meer schapen dan inwoners, een easy-going sfeer en een wijnproductie die zo goed is dat de helft van het totaal binnen de landsgrenzen wordt geconsumeerd.
Je parkeert hier voor de deur, files zijn –uitgezonderd in Auckland en Wellington– een onbekend verschijnsel en de lucht is er zo zuiver (in een straal van drie uur vliegen rond Nieuw-Zeeland bevindt zich niets, alleen water) dat je er high van wordt. Niet te verwonderen dat de bezoekerscijfers sinds vijftien jaar gestaag groeien: in 2019 waren er goed 4 miljoen reizigers, die op hun beurt acht procent van de kiwi workforce aan de slag zetten. Driewerf hoera dus.
Nu ben ik niet het type reiziger dat in den vreemde op zoek gaat naar een Stella of een Duvel. Integendeel. We reizen om een blik op de wereld te werpen, niet om de wereld in een blik te stoppen. Maar dat ons gerstenat tot in alle uithoeken van de wereld een zeer goede reputatie geniet, staat buiten kijf. Vijftien jaar geleden was Belgisch bier totaal onbekend in Nieuw-Zeeland. Maar de kiwi’s leerden snel. Tien jaar geleden telde Nieuw-Zeeland zeven Belgische biercafés, waarvan er zich eentje profileerde als totaal onafhankelijk. Waard van dienst was Peter Jongenelen, een bierfreak pur sang die al 34 jaar in Nieuw-Zeeland woonde, in Arawa Street, hartje Rotorua op het Noordereiland. “Als we over cafés praten, is Belgisch bier een evidentie”, vertelde hij me. “Dus doopte ik mijn stekje The Belgian Bar.”
Die Peter had één droom: samen met de enige nog resterende Benedictijnen-monnikenorde in Nieuw-Zeeland, nabij Dannevirke in de regio Hawke’s Bay, een trappist maken. Jarenlang probeerde hij hen te overtuigen hierin te investeren. Persoonlijk zag hij het als een uitwisselingsprogramma tussen het Belgische Westmalle en de Southern Star Abbey. De naam? Southern Cross. Maar de grote bierconcerns staken hem stokken in de wielen. “Waarschijnlijk haal ik het niet met die trappist”, vertelde hij me destijds. “Maar je moet dat niet noteren. Tenslotte: dromen is toch niet verboden, hé… Ik geef niet op. En ooit…”
Misschien moeten we de Nieuw-Zeelandse All Blacks, hun legendarisch nationaal rugbyteam, inschakelen. Sinds hun overwinning in de World Cup in 2015 hebben ze de vijf daaropvolgende jaren slechts drie wedstrijden verloren. Maar vooral: hun intimiderende haka -een ceremoniële dans van de Maori’s, dikwijls in de vorm van een strijdzang om de tegenstander het angstzweet te doen uitbreken- is wereldvermaard. En dat hebben we hier nodig. Laat de verzamelde bierboeren verplicht het gras betreden en een haka ondergaan, zó lang tot ze plechtig beloven die trappist een kans te geven.
Met de wereldwijd geprezen vrouwelijke eerste minister Jacinda Ardern moet dat lukken. Ardern was de verandering waarvan de kiwi’s niet wisten dat ze die nodig hadden, kopte het cultblad Monocle. Dus Jacinda, maak van deze uitdagende tijden meteen ook gebruik om naast jullie fantastische wijnen ook een Belgisch geïnspireerd vol bruin bier te realiseren. Het moet niet, maar het zou (zeer waarschijnlijk) lekker zijn.
In afwachting drinken we dus de gereputeerde wijnen van Nieuw-Zeeland, een essentieel onderdeel van welke vakantie ook in dit machtig land. Mag ik u een bezoek aan Cloudy Bay voorstellen? Ik beken, het is zeer waarschijnlijk de meest gehypete sauvignon blanc van Nieuw-Zeeland. Hier, in de regio Marlborough (locatie: het noorden van het Zuidereiland), wordt sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw een sauvignon blanc geproduceerd met een voortreffelijke geur en smaak. Hij heeft een citrus-aromatische frisheid annex zuivere stijl die door een beetje wijnkenner blindelings herkend wordt. We kunnen stellen dat dit toch echt een der mooiste, beste sauvignon blancs is uit de nieuwe wereld. Bij menig sterrenrestaurant, waar dan ook ter wereld, pronkt de Cloudy Bay sauvignon blanc uit Nieuw-Zeeland steevast op de wijnkaart. Deze koning van Marlborough werd dan ook zo populair dat het bedrijf in 2003 gekocht werd door het champagnehuis Veuve Clicquot, dat later opging in de Franse luxegroep LVMH, bekend van o.a. Bvlgari, Kenzo, Louis Vuitton en Moët & Chandon.
De Amerikaan Robert Parker (Wine Advocate), de meest invloedrijke wijnjournalist ter wereld, kent Cloudy Bay jaar na jaar steevast een score tussen 90 en 93 op 100 toe: “…Cloudy Bay has built a reputation for refined, elegant sauvignon blanc…”
Wie weet kunnen ze zo’n succesverhaal nog eens overdoen met een down under-trappist.
Kia ora, welkom in Nieuw-Zeeland. Laat het smaken! En is het geen wijn of bier, dan zeker de fantastische landschappen.
Gerrit Op de Beeck
Ben jij volledig klaar voor de reis van je leven? Onze travel designers helpen je graag op weg met jouw reis op maat.
INGECHECKT: Service, een toverwoord
columnsHet was even geleden dat ik Kenia bereisd had en ik moet zeggen, ik amuseer me er. Het is bijna ontroerend om te zien hoe, ondanks de verstikkende crisis die hier nog deftig natrilt, mooie nieuwigheden ontkiemen. Neem nu Emboo River Camp, een kleinschalig tentenkamp in de Masai Mara. Een adres waar alles klopt. In plaats van de savanne te doorkruisen in terreinwagens met een dieselmotor, zweef je hier elektrisch door het grasland. En dat is niet alles: het kamp haalt alle stroom integraal uit zonne-energie, zuivert haar afvalwater zelf en herbruikt het, serveert uitsluitend organische maaltijden en kookt op biogas gegenereerd uit keukenafval. Dat levert hen een onderscheiding op als het allereerste klimaatneutrale safarikamp. Mooi toch, zo’n investering te midden een mondiale crisis.
INGECHECKT: De jacht op het ijs
columnsGevloekt hebben ze, de crew en acteurs van ‘The North Water’, een fictiereeks van de BBC over Britse avonturiers uit de jaren 1850 die op walvisjacht gaan in het Noordpoolgebied. De regisseur wilde geen computereffecten of studio-opnames, dus trokken ze naar het échte Arctisch gebied. Maar: op de voorziene locaties bleek niet genoeg poolijs om een realistisch ogende reeks te draaien, dus moest de ploeg alsmaar noordelijker trekken om een ‘historisch correct’ ijslandschap te vinden. Concreet moest men opklimmen tot 81 graden noorderbreedte, in Noord-Spitsbergen, om stabiel pakijs te vinden dat niet na een paar uur filmen brak of begon te schuiven.
INGECHECKT: Hoezo, onbetaalbaar?
columnsEr zijn zo van die locaties in de wereld waar u de prijs van de drankjes niet mag vertalen naar wat u effectief drinkt. U moet het eerder bekijken als een toegangsticket voor een evenement. Het terras van het Mandapa hotel in Ubud/Bali is zo’n adres. Uniek 180-graden uitzicht op de vallei. Stijl per kilo. Obers strak in het spierwitte uniform, service als een knipmes. Hier herleven de jaren zestig, lopen de heren in een linnen jasje en de dames vakkundig tropisch opgedirkt. Op de achtergrond live pianomuziek, bij de longdrink komen nootjes, chips, olijven en zelfs canapés. Een gin-tonic (nieuwe generatie: Hendrick’s met komkommer en Fentimans tonic) kost hier exact 25 euro. Maar daar hadden we het al over. Hier drinkt u geen gin-tonic, hier neemt u het aperitief met de prachtige natuur van Ubud. Of zoals een populaire kredietkaart het in haar advertenties zou zeggen: Drankje: 25 euro. Sfeer en uitzicht: onbetaalbaar.
INGECHECKT: Een Kaap voor levensgenieters
columnsHet is een typisch fenomeen in de reiswereld: interessante steden worden uitsluitend als citytrip bezocht. Dat ook het hinterland interessant is, gaat aan velen voorbij. Meestal om praktische redenen, bijvoorbeeld het ontbreken van een huurwagen of dat het niet comfortabel voelt om ‘in den vreemde’ zelf achter het stuur te kruipen. Maar als er nu één stad ter wereld is waar ook de omliggende regio’s het bezoeken waard zijn, is het wel Kaapstad.
NIEUW! Ingecheckt met Gerrit Op de Beeck
columnsReisjournalist Gerrit Op de Beeck, van opleiding fotograaf, reist al meer dan 35 jaar de wereld rond, ondertussen goed voor 135 bezochte landen, meer dan 1750 verschillende hotels, en zeven reizen rond de wereld –zowel in westelijke als oostelijke richting.
RESERVEER ZORGELOOS JOUW VAKANTIE MET ONZE TERUGBETAALGARANTIE
Zijn jouw reisplannen al concreet, maar doet de onzekere situatie rond reizen je aarzelen om nu al te boeken? Met onze terugbetaalgarantie kan je nu met een gerust hart boeken en zorgeloos uitkijken naar je volgende reisavontuur.
Als volgende situaties zich voordoen omwille van Covid, binnen de 2 weken voor je afreis, kan je bij ons kosteloos annuleren en betalen we jou de betaalde reissom binnen de 14 dagen terug:
Ons advies? Boek nu, geniet van onze terugbetaalgarantie, en kijk onbezorgd uit naar je langverwachte vakantie.